واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: يكي از تهيهكنندگان سينماي دفاع مقدس گفت: معتقدم سينماي دفاع مقدس همانند خود دفاع مقدس مظلوم واقع شده است و بايد در طول سال، فيلمهاي دفاع مقدسي بسازيم، حتي اگر مورد استقبال عموم نيز قرار نگيرد، چرا كه هدف والاتري مطرح است. به گزارش خبرنگار سينمايي باشگاه خبري فارس توانا، نشست تخصصي «تهيهكنندگي در ژانر دفاع مقدس» از سلسله نشستهاي تخصصي يازدهمين جشنواره بينالمللي فيلم مقاومت شامگاه چهارشنبه 31 شهريور با حضور محمود گبرلو (كارشناس)، تهيهكنندگاني چون قاسم قليپور، حبيبالله كاسهساز، اميرحسين شريفي، جمال ساداتيان در سالن 3 سينما فلسطين برگزار شد. بنا بر اين گزارش، در ابتداي نشست محمود گبرلو ضمن متفاوت خواندن تهيهكنندگي در ژانر دفاع مقدس با ساير ژانرها اظهار داشت: تهيهكنندگي در ژانر دفاع مقدس حتي با تهيهكنندگي در ژانر تاريخي نيز بسيار متفاوت است چرا كه تهيهكنندگان نه تنها در راستاي تامين امكانات بلكه از منظر بار محتوايي نيز بايد به مخاطبان و مسئولان پاسخگو باشد. وي در ادامه افزود: اين نشست اندكي با ديگر نشستها متفاوت است، زيرا ما علاوه بر تهيهكنندگان فعال در ژانر دفاع مقدس، تهيهكنندگان ديگر ژانرها را نيز براي شركت در بحثمان دعوت كرديم. به گزارش فارس در ادامه برنامه محمود گبرلو، مهمانان را در خصوص بررسي هدف استقبال مخاطب در سينماي دفاع مقدس مورد سوال قرار داد. * هدف از ساخت فيلمهاي دفاع مقدس، فراتر از به دست آوردن گيشه است حبيبالله كاسهساز در پاسخ به سؤال گبرلو گفت: به نظر ميرسد بيان اينكه سينماي دفاع مقدس مخاطب ندارد، حربهاي است تا تلاش در اين زمينه كاهش پيدا كند. اساساً ابتدا ما بايد سينما را بررسي كنيم و ببينيم چه ميزان از فيلمهاي ساخته شده امكان اكران دارند و چقدر فروش ميكنند. تهيهكننده فيلم اخراجيها در ادامه گفت: قبول دارم بعضي وقتها سينماي دفاع مقدس مخاطب چنداني نداشته است، اما آمارها نشان ميدهد؛ در دوراني پرمخاطبترينهاي ما همگي در ژانر دفاع مقدس بودند و نمونههايي چون «آژانس شيشهاي»، «ليلي با من است»، «آخرين مرحله»، «افق»، «سفر به چزابه» و «اخراجيها» گواه اين مدعاست. كاسهساز در ادامه افزود: معتقدم لازم است در طول سال فيلمهايي با موضوع دفاع مقدس ساخته شود وحتي اگر دوره اكران مخاطب كمي داشته باشد مهم نيست، من زماني كه «مزرعه پدري» را ساختم، به هدفي فراتر از گيشه فكر ميكردم. اين تهيه كننده با اشاره به تهديدات متعدد دشمنان مبني بر حمله به ايران خاطرنشان كرد: شما فرض كنيد يكي از اين تهديدات عملي شود، آن زمان تنها مواد تبليغي كه جوانها را به جنگيدن ترغيب خواهد كرد، بيشك «فيلم» است. چرا كه اين پيام را القا ميكند: «پدران و برادران شما 8 سال جنگيدند، حال نوبت شما است كه دفاع كنيد». كاسهساز با اشاره به لزوم ساخت فيلمهاي مقاومت بيان داشت: معتقدم سينماي دفاع مقدس همانند خود دفاع مقدس مظلوم واقع شده است و ما نياز داريم در طول سال فيلمهاي دفاع مقدسي بسازيم حتي اگر مورد استقبال عموم نيز قرار نگرفت مهم نيست چرا كه هدف والاتري مطرح است. * سينماي دفاع مقدس به مواردي فراتر از سختافزارهاي ژانر جنگ ميانديشد در ادامه اين نشست، جمال ساداتيان سينما را به دو بخش نرمافزاري و سختافزاري تقسيم كرد و اظهار داشت: ما در دوران جنگ، بناي سينماي دفاع مقدس را در قهرمانپروري گذاشتيم، اما اكنون با گذشت 20 سال از جنگ نميتوان همواره اين نسخه را تجويز كرد. نبايد جنگ را تنها از نگاه سختافزاري بررسي كرد و در سالهاي اخير هم بحثهاي نظري در اين مورد مطرح شده است. وي در ادامه گفت: اجازه بدهيد حاشيههاي سياسي ـ اجتماعي جنگ در فيلمها بيان شود، به هر حال تمام سياستگذاران ما مصون نبودند، حال آنكه شاهد بوديم نخستوزير وقت، «ستون پنجم» بود و اعمال منافقگونه در جاي جاي ايران به چشم ميخورد. ساداتيان در ادامه با تاكيد بر لزوم پرداختن به فرازهاي مختلف جنگ اذعان داشت: اگر فضا بازتر شود؛ جذابيتها نيز افزايش مييابد. اگر اخراجيهاي كاسهساز پرمخاطب است، به اين دليل است كه فيلم از لشگركشي و سختافزار جنگ فراتر رفته است. * بايد ميان فيلم جنگي با فيلم دفاع مقدسي تفاوت قايل شد در ادامه برنامه اميرحسين شريفي با تفكيك فيلم جنگي از فيلم دفاع مقدس تصريح كرد: فيلمي چون «اشك سرما» فيلمي سخت است كه به مسائل انساني ميپردازد. در سراسر فيلم جنگي ديده نميشود اما تصوير كردن رشادت و پاكي سرباز ايراني فوقالعاده است. وي در ادامه افزود: فيلم جنگي بايد از فيلم دفاع مقدسي تفكيك شود. قليپور با اشاره به نظرات كاسهساز و شريفي خاطرنشان كرد: صرفنظر از وجود دستهاي پنهان براي ديده شدن يا نشدن فيلمها، معتقدم اگر فيلمي به معناي واقعي «فيلم» باشد، حتماً ديده ميشود. در ضمن بحث دفاع مقدس بحثي كاملا جدي است و با ورود لودگي و شوخي به منظور جذب مخاطب نميتوان آن را به حساب استقبال مردم دانست و فقط به مثابه زنگ تفريح است. اين تهيهكننده در ادامه گفت: اگر سينما مخاطب ندارد تقصير خودمان است، چرا كه مدتي طولاني گفتيم ورود به سينما جرم است،متهم نه سينما است نه مخاطب و به شدت تاكيد ميكنم اگر تقصيري باشد متوجه متوليان امور سينما است. * فيلمهاي ژانر دفاع مقدس از سوي دولت حمايت شود در ادامه برنامه گبرلو نظر تهيهكنندگان حاضر در جلسه را مبني بر چگونگي رابطه دولت و سينماي دفاع مقدس جويا شد. كاسهساز در پاسخ اظهار داشت: دولت بايد با ايجاد انگيزه، تهيهكنندگان را به سرمايهگذاري در سينماي دفاع مقدس ترغيب كند و معتقدم دولت موظف است از تهيهكنندگان و فيلمسازان دعوت كند و از آنها بخواهد فيلمهايي در ژانر دفاع مقدس بسازند. اينكه ميگويم موظف است بابت اين است كه در تمام دنيا روال اينگونه است و در سراسر دنيا بررسي كنيد. هيچ بخش خصوصي فيلم جنگي نميسازد بلكه تماماً از طرف دولتهايشان حمايت ميشود. شريفي در واكنش به سخنان كاسهساز گفت: زماني كه فيلم «هور در آتش» را ميساختم، براي دير شدن وصول هزينه ميخواستند وسايل نظامي را با كانتينر ببرند، حال شما انتظار كمك مالي از دولت داريد؟! * ساخت شهرك سينمايي دفاع مقدس كمكي به تهيهكنندگان سينماي دفاع مقدس نميكند در ادامه كاسهساز با اظهار تاسف از عدم تحقق اهداف با ساخت شهرك سينمايي دفاع مقدس بيان داشت: زماني كه شهرك ساخته شد، هدف اين بود فيلمسازان دفاع مقدسي با امكانات رايگان به ساخت فيلم بپردازند اما چه شد حال كرايه اسلحه ساعتي 5 هزار تومان و لباس بسيجي 2 هزار تومان است و من از شما ميپرسم اين وضعيت چه معني ميتواند داشته باشد. اين تهيهكننده در ادامه گفت: معتقدم بايد بازنگري كلي نسبت به وضعيت شهرك سينمايي دفاع مقدس انجام شود و به قولي بايد ناز تهيهكننده را خريد. اميرحسين شريفي در ادامه اذعان داشت: بايد منصف بود و بايد گفت در زماني زندهياد سردار مؤمني براي ساخت يك فيلم، يك هليكوپتر در اختيار ما گذاشت اما در حال حاضر چنين اتفاقي رخ نميدهد و مسئله مهم سينماي دفاع مقدس امكانات و پول است كه حداقل خروجي آن 5 فيلم ماندگار در سال باشد. * امروز در سينماي دفاع مقدس بيش از هر چيز به توليد انديشه نيازمنديم ساداتيان در راستاي سخنان همكارانش گفت: اين مشكلات در ژانر پليسي نيز وجود دارد. براي نمونه سه ماه بعد از پايان فيلمبرداري «هفت دقيقه تا پائيز» با ما تماس گرفتند كه زندان براي فيلمبرداري آماده است. تهيهكننده فيلم «خواب و بيدار» در ادامه گفت: سينما يك هنر است و هنر ريشه در خلاقيت دارد و خلاقيت متكي به تخيل است و به نظر من توليد فكر و انديشه، مسئله مهم امروز سينماي دفاع مقدس است. قليپور با اظهار تاسف از موفق نبودن سينماي دفاع مقدس بيان داشت: هر وقت ارزش انسان و انسانيت به خطر بيفتد دفاع كردن ارزشمند است، هيچ ايراني وجود ندارد كه در دفاع مقدس سهم نداشته باشد. حال ما نبايد اصرار بر خطكشي و تقسيمبندي داشته باشيم. * صرف حضور كارگردان در جنگ نميتواند عامل موفقيت فيلم جنگي وي باشد قليپور با اشاره به موفقيتهاي فيلمهاي جنگي اروپايي در باب جنگ جهاني دوم اذعان داشت: چرا بايد حضور فيزيكي در جنگ را دليل موفقيت در ساخت اين گونه فيلمها دانست. بسياري از فيلمهاي موفق درباره جنگ جهاني دوم را كساني ساختند كه اصلاً جنگ را به چشم نديده بودند. اين تهيهكننده با ويژه خواندن محيط سينماي دفاع مقدس براي قشر خاصي از تهيهكنندگان تصريح كرد: مگر كسي ما را دعوت كرد كه در اين عرصه فيلم بسازيم؟! كاسهساز در واكنش به اين سخن بيان داشت: هيچ كس براي ما خط قرمز طرح نكرد، بلكه چون دغدغه ما اين بود، آمديم و فيلم ساختيم. حال اگر شما و ديگر دوستان هم بخواهيد وارد اين عرصه شويد؛ گمان نميكنم مانعي باشد. اميرحسين شريفي در پايان گفت: معتقدم تعدادي از افراد به سينماي دفاع مقدس خيانت كردهاند و ذائقه تماشاگر ايراني را با ساخت فيلمهاي نازل به شدت تغيير دادهاند. وي ساخت فيلمهاي ارزشي حتي بدون مخاطب بسيار را راهكار اين معضل دانست. خبرگزاري فارس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]