واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو خبرگان رهبری: اسلام ظرفیت سردمداری صلح عادلانه را در جهان داراست قم - ایرنا - عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مقید شدن قتال در اسلام به قید «فی سبیل الله» خاستگاه جدی کنترل جنگ است، گفت: در شرایط جنگ طلبی های کنونی، اسلام ظرفیت سردمداری صلح عادلانه در جهان را داراست.
به گزارش ایرنا، آیت الله احمد مبلغی روز یکشنبه در دیدار با برخی میهمانان خارجی دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه در قم افزود: کسانی دچار بدفهمی و کج فهمی هستند و قرائت غط و نادرستی از آیات دارند.وی در رد شبهه ای که می گوید، «قتال فی سبیل الله، یعنی میل به کشتن انسان ها به بهانه حمایت از اسلام»، خاطرنشان کرد: این افراد کج فهم، فکر می کنند قرآن با کلمه «قتال فی سبیل الله»، می خواهد به انسان ها هجوم ببرد و مسیر جنگ را به عنوان سبیل الله به صورت گسترده باز کند.وی ادامه داد: متاسفانه پاره ای از رسانه ها در سطح جهان نیز گاه این مساله را دستاویز قرار داده و به تبلیغ نادرستی علیه اسلام دست می زنند.مبلغی ادامه داد: گروه تروریستی داعش نیز به دلیل نگاه ناروا و فهم غلط از مفهوم فی سبیل الله، به صورت گسترده به افعال زشت مرگبار علیه انسان ها دست می زند و افکار را در سطوحی علیه اسلام بسیج کرده است.رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در رد این شبهه گفت: حقیقت این است که سبیل خدا، سبیل ارتباط روحی، فکری با مبداء علم، رحمت، بخشش و محبت است.مبلغی ادامه داد: اسلام با گره زدن جنگ به ارتباط با خداوند متعال می خواهد جنگ را از مبتنی شدن بر پایه توجه به دنیا، موقعیت طلبی ها، انتقام گیری ها و غیره خارج سازد و انسان ها را در صورت وقوع در جنگ در مسیر توجه به مبدا کمال، اخلاق و زیبایی قرار دهد.وی گفت: بنابراین فی سبیل الله، یک خاستگاه مهم برای تقلیل دایره جنگ و در صورت وقوع شکل گیری اخلاق در جنگ است.مبلغی هم چنین یادآورشد: این مضمون از آیه شریفه «ولا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا تبتغون عرض الحیاة الدنیا فعند الله مغانم....» نیز استفاده می شود زیرا این آیه از یک طرف بین جنگیدن برای خدا و جنگیدن برای کالای دنیوی تقابل ایجاد می کند و از طرف دیگر جنگیدن برای دنیا را عامل توسعه در کشتن انسان ها به حساب می آورد و به همان اندازه یا بیشتر، توجه به خدا را عامل سلم و سلام محسوب می کند.وی گفت: اگر فی سبیل الله به معنای قرآنی و درست آن نباشد، جنگ در معرض جدی برای مهار گسیخته شدن و غیر اخلاقی شدن قرار می گیرد در حالی که سبیل خدا سبیل سلم و سلام است.وی ادامه داد: آیه هشتم سوره مائده «و لا یجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا» تفسیر کننده دیگری برای فی سبیل الله است.وی یادآور شد: مستفاد از این آیه این است که اگر قومی ظلم و کار ناروایی به شما انجام داد، کار آن ها باعث نشود که شما نیز ظلم کنید، بلکه عدالت داشته باشید. بر این اساس، می توان گفت «فی سبیل الله» خاستگاه واقعی اخلاق و حقوق بشردوستانه است.دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی شهر مقدس قم برگزار شد. در این کنفرانس حدود 70 میهمان خارجی از 20 کشور جهان حضور داشتند.7401/ 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
21/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]