تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817304411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قلیان دانش‌آموزی جیبی هم آمد!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
قلیان دانش‌آموزی جیبی هم آمد!

رواج قلیان در بین جوانان گرگانی‎


شناسهٔ خبر: 3845850 - شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
مجله مهر > دیگر رسانه ها

.jwplayer{ display: inline-block; } افزایش عرضه روز افزون قلیان در مراکز عمومی جامعه و بی‌تفاوتی مسئولان از زنگ خطر آسیب‌های جسمانی، روانی، فرهنگی و اجتماعی آن باعث شده که میان جوانان و مدارس هم کشیده شود. جوان نوشت: چندی پیش بود که خبر ترویج مدل جدید قلیان از نوع جیبی در فضای مجازی منتشر شد که در توضیح آن نوشتند به وسیله یک شارژر برقی شارژ می‌شود و مواد آن به صورت مایع به شکل قطره و حاوی مواد شیمیایی اعتیادآور است. تأکید بر اعتیاد آور بودن عرضه این نوع تازه از قلیان در حالی است که پدیده قلیان به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی پنهان کمتر از سایر دخانیات چهره منفوری به خود گرفته است و در اذهان عمومی جامعه و خانواده‌ها بی‌ضرر و غیر قابل اعتیاد توصیف می‌شود. موضوعی که عکس آن در صحبت‌های کارشناسان دیده می‌شود و حتی بر اساس تحقیقات آنها سرطان‌زایی قلیان بیشتر از سیگار بوده و پیامدهای مطالعاتی صورت گرفته نیز چنین می‌نماید که میزان گاز دی اکسیدکربن در خون مصرف‌کنندگان قلیان، بیشتر از سیگاری‌ها است و مقدار نیکوتین موجود در قلیان هم به مقدار چشمگیری بیشتر از سیگار است.  هرچند که برخی جامعه‌شناسان تشدید محدودیت در زمینه مصرف قلیان در جامعه را منجر به زیرزمینی شدن آن می‌دانند، اما طبق قانون ملی مبارزه با دخانیات که شامل هرگونه مواد دخانی می‌شود، قلیان نیز از این موضوع مستثنی نیست و بر همین اساس اقدام برای اعمال محدودیت بر عرضه آن نیز باید به صورت جدی صورت گیرد. وقتی پای وزارت صنعت در زمینه ممنوعیت عرضه قلیان‌های میوه‌ای به میان آمد! خسرو صادق ‌نیت، رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در واکنش به خبر رواج قلیان‌های جیبی میان قشر دانش‌آموز و جوان کشور اظهار داشت: تحقیقات در این‌باره صورت گرفته است، اما نتایج هنوز بیرون نیامده که به محض اعلام نتایج، صحت و سقم آن اعلام می‌شود. وی درباره ممنوعیت عرضه قلیان‌های میوه‌ای از ابتدای مهرماه 95 و اجرایی شدن این مهم اظهار داشت: بعد از شکایت عرضه‌کنندگان و تولید و واردکنندگان این محصولات از ابلاغیه مذکور، دستور توقف آن صادر شد؛ اکنون نیز این طرح منع نشده و لازم است دلیل وقفه در اجرایی شدن آن از وزارت صنعت پیگیری شود. صادق ‌نیت با اشاره به ضرورت همکاری ارگان‌های مختلف در امر مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: در درجه اول روشنگری مردم و تمایل جوانان نسبت به مصرف نکردن قلیان قابل اهمیت است، چراکه همراهی مردم در این زمینه اصل اساسی است و تقاضای مردم، وقفه در اقدامات کنترلی ایجاد می‌کند.  وی ضمن تأکید بر ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی، به صادر نکردن مجوز جدید برای عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و برخورد با قهوه‌خانه‌های بدون مجوز اشاره کرد و گفت: مشکل فعلی ما رستوران‌های سنتی و برخی دیگر از مکان‌هایی است که به صورت غیر قانونی اقدام به عرضه قلیان می‌کنند. برای اقدام اساسی در این زمینه نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی است. گلایه کمیسیون بهداشت از ضعف نظارتی وزارت بهداشت! سید مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به خبر رواج قلیان‌های جیبی میان قشر جوان و دانش‌آموز در کشور اظهار داشت: رواج چنین اخباری در فضای مجازی قطعاً برای جذابیت مصرف قلیان در بین جوانان است که در این زمینه ابتدا هوشیاری خانواده‌ها و قشرهای جوان جامعه امری ضروری و لازم است.
این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر بی‌توجهی نسبت به قانون ملی مبارزه با دخانیات گفت: قانون جدیدی در این خصوص لازم نیست، بلکه نظارت‌ها باید به صورت دقیق‌تر صورت گیرد و وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در جامعه باید ضعف نظارتی در این زمینه را رفع کند؛ بنابراین کمیسیون بهداشت و درمان در جلسات آتی، تذکرات لازم را نسبت به ضرورت بحث‌های نظارتی در امر مصرف قلیان در کشور خواهد داد. خاتمی همچنین درباره وقفه در اجرای طرح ممنوعیت عرضه قلیان‌های میوه‌ای در قهوه‌خانه‌ها و ارتباط دادن آن به وزارت صنعت اظهار داشت: گره زدن این امر به وزارت صنعت امر درستی نیست و ضعف قانونی در این زمینه باید برطرف شود، بنابراین این موضوع هم پیگیری خواهد شد. به هر حال بعد از دور باطل ممنوعیت عرضه قلیان‌ها در قهوه‌خانه‌ها میان وزارت بهداشت، دیوان عدالت اداری و دولت، ظاهراً وزارت صنعت هم به این چرخه اضافه شده است تا بی‌حاصلی آن بیش از قبل تقویت شود. به جرئت می‌توان گفت تا زمانی که خطر شیوع مصرف قلیان میان جوانان، نهادهای مسئول را به خود درگیر و در ذهن آنها دغدغه ایجاد نکند، به تصمیمات جدی و قطعی منتهی نخواهد شد و برخوردهای گزینشی و مقطعی که کار را بدتر از قبل می‌کند، جایگزین اقدامات کارشناسانه و صحیح خواهد شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن