واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: دوست دارم در تمام ژانرها بازي كنم حبيب دهقان نسب، بازيگر سينما و تلويزيون، دانشآموخته رشته بازيگري و كارگرداني تئاتر از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. دهقان نسب اواخر دوران تحصيلش، فعاليتهاي هنري خود را با بازي در نمايشنامههاي راديويي آغاز كرد. وي با بازي در مجموعه تلويزيوني «در پناه تو» نظر مخاطبان را به سوي خود جلب كرد و در اولين فيلم سينمايي خود با عنوان «شرايط عيني» به كارگرداني احمدرضا گرشاسبي بازي درخشاني از خود بر جاي نهاد. نقش آفريني دهقان نسب در فيلمهاي «سفر به چزابه» و «نسل سوخته» در خور تحسين بود. اين روزها 2 سريال از او با نامهاي «مختار نامه» و«قفسي براي پرواز» از شبكه اول سيما در حال پخش است كه به همين بهانه با او درباره كارنامه هنري چند سالهاش به گفتگو نشستهايم كه در ادامه ميخوانيد. اجازه بدهيد گفتگويمان را با معرفي شما آغاز كنيم و ترجيحا نكاتي را كه كمتر در معرفيتان اشاره كرديد بازگو كنيد؟ من حبيب دهقان نسب و متولد شيراز هستم. اواسط دهه 40 كارم را با نمايشنامههاي راديويي در شيراز شروع كردم و همزمان وارد تئاتر فرهنگ و هنر وقت شدم كه به خاطر علاقهام آن را ادامه دادم. سال52 وارد دانشگاه هنرهاي زيبا شدم و در سال 56 در بازيگري و كارگرداني ليسانس گرفتم. بعد دوباره به شيراز رفتم و به فعاليتهاي تئاتري مشغول شدم تا سال 66 كه كوچ كردم و به تهران آمدم. همزمان كنار تئاتر، كار در تلويزيون و سينما را هم شروع كردم. حاصل 4 دهه كار هنري كه البته اگر نمايشنامههاي راديويي را كنار بگذاريم، مي توان به 53 كار تئاتر و بيش از 60 كار تلويزيون اعم از فيلم تلويزيوني و سريال و حدود 20 فيلم سينمايي اشاره كرد. كار در تلويزيون را از كجا شروع كرديد؟ سال 1366 بعد از نمايش «افعي طلايي» بود كه به تهران آمدم و اولين كار حرفهاي من در تلويزيون يك كار اپيزودي بود به نام «اين شرح بينهايت». نويسنده و كارگردان آن هم آقاي حميد لبخنده بود كه من در 2?قسمت اين اپيزود بازي كردم. اولين كار سينماييام هم شرايط عيني به كارگرداني احمدرضا گرشاسپ بود. چگونه بازيگر فيلم شرايط عيني شديد؟ سال 66 كه پيشنهاد بازي در اين فيلم به من داده شد هنوز شيراز زندگي ميكردم. آن موقع دوست داشتم به محيط بزرگتري بروم. وقتي از طرف مجيد اوجي كه آن زمان دستيار گرشاسبي بود براي اين فيلم دعوت شدم، بسيار خوشحال شدم چون ميتوانستم در محيط بازتري كار كنم. گرشاسبي به دنبال بازيگري بود كه چهره ناشناختهاي داشته و البته با مقوله بازيگري هم آشنا باشد. به هر حال براي بازي در اين فيلم تست دادم و قبول شدم. بعد از اين همه سال فعاليت هنري امروز بازيگري برايتان عادت است يا هنوز شيفته آن هستيد؟ انسان اگر تنها به عنوان يك حرفه به بازيگري نگاه كند طبيعتا به مرور زمان يك عادت ميشود، ولي اگر عشق همراه آن باشد، ديگر عادت نيست چرا كه همان عشق باعث ايجاد خلاقيت و تنوع در انجام كار ميشود و انگيزه فرد را بالا ميبرد. براي من همچنان عشق روز اول به اين كار وجود دارد. براي ايجاد تنوع و تفاوت در نقشهايي كه به عهده ميگيريد چه شگردي مورد نظرتان است تا در كار بازيتان به تكرار نرسيد؟ تفاوت و تنوع براي ايفاي نقشها از توجه كردن به موارد ريز و درشت اصلي و جانبي نقش شكل ميگيرد. من مثلا در مورد لباس و گريم نقشي كه به عهده ميگيريم با طراح لباس و طراح گريم مشورت ميكنم و نظرات و تجربياتمان را با يكديگر تبادل نظر ميكنيم. يكي ديگر از موارد در انتخاب نقش، داستان است كه بازيگر بايد در انتخابهايش به اين تنوع و تفاوت توجه كند، البته متاسفانه در سينما و تلويزيون ما وقتي يك بازيگر در يك نقش ميدرخشد، پيشنهادهاي بعدي همه حول همان نقش ميگردد كه بازيگر در اينجا بايد از توانايي خود در ايجاد تفاوت و تنوع استفاده كند؛ البته داستان در اينجا بسيار اهميت دارد، زيرا متاسفانه بسياري از داستانها و شخصيتهاي ما كپي كارهاي ديگر هستند و اين براي بازيگر خطرناك است و بايد از پذيرفتن آن خودداري كند مگر اينكه فشارهاي اقتصادي باعث پاسخ مثبت شود. ترجيح ميدهيد در چه نقشهايي بازي كنيد؟ واقعا برايم فرقي نمي كند. به نظرم خود نقش خيلي مهم است. اينكه حالا ژانر چه باشد براي بازيگر نبايد خيلي اهميت داشته باشد. نقش و شخصيتي كه انسان بتواند با آن ارتباط برقرار كند بسيار مهم است. بازيگر بايد بتواند روي نقش كار كند. درباره نقش خودتان در مختارنامه بگوييد. در مختار نامه نقش يزيد بن انس را به عهده دارم كه از سرداران مختار است. در واقع زماني كه مختار قيام ميكند برخي از بزرگان كوفه به يارياش ميشتابند كه يكي از آنها يزيد بن انس است كه ماجراهايش را بايد در سريال دنبال كنيد. نقشتان در مختار نامه جزو نقشهاي كوتاه است كه تنها به خاطر همكاري با داوود مير باقري پذيرفتهايد؟ نقش اول و دوم نيست! ولي جزو نقشهايي موثر در كار است كه حضور پررنگ و تاثيرگذاري دارد، ولي بدون شك حضور كارگرداناني همچون ميرباقري در پذيرفتن نقش حتي كوتاه تاثير گذار است. درباره نقشتان در سريال قفسي براي پرواز بگوييد؟ نقش خلافكاري را به عهده دارم كه از فضاي جنگ سوء استفاده ميكند و محمولهاي را همراه پسرش سرقت ميكند، اما به اسارت عراقيها درميآيد و پسرش نيز كشته ميشود، البته در كمپ عراقيها در كنار احسان، شخصيت اصلي سريال ـ كه امين زندگاني نقش آن را بازي ميكند ـ قرار ميگيرد كه يادآور پسرش است و اين جوان كمكم بر رفتار او تاثير ميگذارد و فردي كه من نقش آن را ايفا ميكنم ميكوشد به اين جوان كمك كند. نقشهاي منفياي كه شما بازي كردهايد بيشتر در ذهن مخاطب مانده است. آيا برايتان مثبت و منفي بودن نقش مهم است؟ من حساسيتي روي مثبت و منفي بودن نقش ندارم، چرا كه اگر اينگونه بود يا بازي نميكردم يا تعدادشان زياد نميبود. من معتقدم بازيگر بايد قدرت و توانايي آن را داشته باشد كه در هر دو نقش بازي كند. من بيشتر سعي كردهام بين نقشها اين تعادل را ايجاد كنم تا بازيگر صرف نقشهاي منفي يا مثبت نشوم، البته تمايل من به بازي در نقش منفي است، چرا كه دست بازيگر بازتر است ولي نقش مثبت چنين فضايي ندارد. شما با اين مساله كه مشكل سريالهاي ما ضعف در فيلمنامه است، موافق هستيد؟ بله، ضعف فيلمنامه دردي است كه سالهاست سينما و بويژه تلويزيون به آن دچار است و متاسفانه بدرستي آسيبشناسي نشده و ما همچنان اين معضل را داريم. از طرفي ايجاد محدوديتهاي خاص و خطوط قرمز باعث ايجاد مشكل و كپيكاري شده است وگرنه ما توانايي و استعدادهاي خوبي در اختيار داريم كه فرصت شكوفا شدن ندارند و اين خطري است كه بايد به آن توجه كرد. حبيب بامي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 636]