محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828084301
فرامرز پایور؛ آهنگساز و سنتورنواز ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: برترین ها: هجدهم آذر ماه برابر با سالروز درگذشت فرامرز پایور، آهنگساز و سنتورنواز نامآور بود. او یکی از اندک بداههنوازان واقعی در جامعه موسیقی سنتی ایران به شمار میرفت.
بداهه پردازی در واقع آفرینش خود به خودی بیواسطه است. نوازنده در همان حال نواختن، بیهیچ فرصت پیشاندیشی، میآفریند. به همین دلیل هم هست که نوازندگان بداههپرداز اگر در مقام واحدی هم بنوازند، نواختههایشان از هم متفاوت است.
یا حتی وقتی نوازندهای واحد، دو بار مقام واحدی را بنوازد، نتیجه کارش یکسان نیست. اینها همه از ارزشهای بداههپردازی است. ولی یک شرط دارد، نوازنده باید توانایی بداههپردازی واقعی را داشته باشد و از حفظ نواختن الزاما به معنای بداههپردازی نیست.
بسیاری از نوازندگان که چنین میکنند تنها آموزههای استاد خود را از طریق رجوع به حافظه تکرار میکنند. برای بداهه پردازی باید احساس پرتوان و تکنیک برتر داشت. از همین روی هم هست که تعداد بداههپردازان و در نهایت کمال یافتگان در همه جای جهان و از جمله در ایران بسیار اندک است.
در ایران پس از پیدایش مکتب صبا، بداههپردازی رنگ و بوی نوآورانه نیز پیدا کرده است. بیشتر کمال یافتگان نوآور را باید در میان شاگردان ممتاز صبا جستجو کرد که فرامرز پایور یکی از آنها بود، با دو وجه تمایز از شاگردان دیگر.
یکی آن که نه ویولن که سنتور را از صبا آموخته و دوم آن که بلافاصله پس از پایان فراگیری، توان همکاری با او را نیز پیدا کرده است.
فرامرز پایور، در سال ۱۳۱۱ در تهران و در خانوادهای اهل فرهنگ و هنر زاده شد. پدر بزرگ و پدرش هر دو نقاش بودند و اولی با لقب "مصورالدوله" نقاش مخصوص دربار قاجار به شکار میرفت. هر دو علاوه بر نقاشی با نواختن سه تار و سنتور نیز آشنا بودند.
پایور تحصیلات عمومی خود را در دارالفنون و نیز در مدرسه دارایی گذراند و از هفده سالگی، یعنی از سال ۱۳۲۸ به سراغ موسیقی رفت. شاید بزرگترین بخت زندگی او، در آن بوده که به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و شش سال نزد او سنتور نوازی و ردیف موسیقی سنتی را آموخت و در نواختن به آن چنان مهارتی رسیده که به زودی همراه و همکار استاد خود شده است.
دونوازیهای بازمانده از این شاگرد و استاد، هنوز از بهترین قطعات بیکلام موسیقی ایرانی به شمار میآید.
پس از مرگ صبا در سال ۱۳۳۶ ، پایور نزد استادان ردیفشناسی چون نورعلی خان برومند، موسی خان معروفی و عبدالله دوامی به فراگیریهای خود ادامه داد و از سال ۱۳۲۲، همکاری با اداره کل هنرهای زیبای کشور را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶، سال گشایش تالار رودکی، گروه سازهای ملی را بنیاد کرد.
این گروه که نوازندگان برجستهای چون، حسین تهرانی، رحمتالله بدیعی، هوشنگ ظریف، حسن ناهید و محمد اسماعیلی در آن عضویت داشتند، از همکاری خوانندگان شهرهای چون محمد رضا شجریان، عبدالوهاب شهیدی، نادر گلچین و خاطره پروانه نیز برخوردار بود و برنامههای ثابت ماهانه خود را عمدتا در تالار رودکی عرضه میکرد.
پایور، علاوه بر اجرای آفریدههای خود، به یاری گروه سازهای ملی، تصنیفهای دوره مشروطیت را با تنظیم تازه به اجرا در آورد و آنها را از خطر فراموشی در امان نگاه داشت و در عین حال رنگ و بوی امروزی به آنها بخشید.
در دستاوردهای این گروه علاوه بر آفریدههای پایور، با نمونههای برجستهای از بداههنوازیهای نوآورانه او و یکایک نوازندگان روبرو میشویم.
نواختههای پایور ویژگیهای آشکاری دارد که سبب تمایز آن از نواختههای دیگران میشود. با آن که تکیه بر سنت دارد ولی خط سیر ملودیها نوآورانه است.
مضرابهای چپ و راست- حتی در ریزنوازیها- روان و روشن و شفاف است.
به قول ارفع اطرایی، پژِوهشگر موسیقی و از شاگردان برجسته پایور، کار او به کار سعدی میماند، سهل ممتنع است. وقتی گوش میدهید، فکر میکنید چه قدر آسان است، ولی وقتی میخواهید شبیه آن را بنویسید و یا اجرا کنید، میبینید چه قدر دشوار است.
اطرایی می گوید: «تاریخ سنتور نوازی را در ایران باید به دو دوره تقسیم کرد: پیش از پایور و پس از پایور. پیش از او کار شفاهی بود و جدی نبود. او ولی کار را به صورت جدی و آکادمیک در آورد و شاگردان بسیار خوبی پرورش داد.»
آهنگسازی
پایور، علاوه بر اجرای آفریدههای خود، به یاری گروه سازهای ملی، تصنیفهای دوره مشروطیت را با تنظیم تازه به اجرا در آورد.
فرامرز پایور در آهنگسازی نیز به صبا و خالقی اقتدا کرده، از کمیت کاسته و بر کیفیت افزوده است. شمار آفریدههای او چندان زیاد نیست، ولی هر چه هست از یک سو پایبند اصالت و دقت فنی است و از سوی دیگر جذاب و برانگیزاننده است. آهنگهایی که بر روی نمونههایی از شعر کهن ایران نهاده از دقیقترین پیوند شعر و موسیقی برخوردار شده است.
«صد آرزو» بر روی رباعیهایی از رودکی با صدای نادر گلچین، رباعیات خیام با صدای محمد رضا شجریان، تنظیم «بی تو به سر نمیشود»، با شعر مولوی و با صدای عبدالوهاب شهیدی و ترانههایی با صدای خاطره پروانه از جمله آنهاست.
«کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» آفریده حسین دهلوی، پرشورترین اجرای سنتور پایور را در خود دارد.
دهلوی خود گفته است که پایور حتی در ساخت و پرداخت این اثر مشارکت داشته است. دهلوی و پایور میخواستند نشان دهند که سنتور نیز توانایی آن را دارد که رو در رو با ارکستری بزرگ قرار گیرد که به شیوه بینالمللی کار میکند. سنتور چابکدستانه پایور درگیریهای با ارکستر را با مهارت از سر میگذراند.
خوشبختانه در سالهای اخیر برخی از بنگاههای ضبط و پخش موسیقی در درون و برونمرز مجموعهای از آفریدهها و نیز آثار تنظیم شده فرامرز پایور را به بازار فرستادهاند که همه آنها بر احساس پرتوان، تکنیک پیشرفته، توانایی در سازآرایی و در یک کلام بر کمال یافتگی او گواهی میدهند.
از فرامرز پایور آثار مکتوبی نیز به یادگار مانده است، که برای موسیقیدانان جوان سخت آگاهیدهنده است.
در میان این آثار، از مجموعههای ردیفی گرفته تا شمار چشمگیری رنگ و پیش درآمد و چهار مضراب را میتوان پیدا کرد. ردیف آوازی و تصنیفهای قدیمی به روایت عبدالله دوامی شاید برجستهترین تالیف او باشد.
پایور قطعاتی نیز برای دو نوازی سنتور و سازهای دیگر دارد که هر کدام را تحت عنوان ویژهای، جداگانه انتشار داده است.
"گفت و گو" مجموعه دونوازیهای او برای ویولن و سنتور است و "پرنیان" مجموعهای برای سنتور و تار. دونوازیهای او برای فلوت و سنتور، "رهگذر" نام گرفته و دونوازی برای دو سنتور، "فانوس" نامیده شده است.
فرامرز پایور، در سال ۱۳۴۱ سفری مطالعاتی به انگلستان داشت و در اقامتی سه ساله، هم دیپلم زبان انگلیسی را از کمبریج گرفت و هم دورههای کوتاه مدتی را در آکادمی موسیقی سلطنتی لندن گذراند و بر آگاهیهای خود از مبانی موسیقی بینالمللی افزود. او در همین زمینه و برای توانمندی در آهنگسازی، مدتی از دانش و تجربه حسین دهلوی و امانوئل ملیک اصلانیان آهنگسازان پیشرو ایرانی بهره برده است.
پایور در سالهای دهه چهل و پنجاه خورشیدی با گروه سازهای ملی، سفرهای هنری به کشورهای گوناگون آسیایی و اروپایی داشته و با برگزاری کنسرت در تالارهای معتبر، کوشیده موسیقی نوآورانه سنتی ایران را به جهانیان بشناساند. پایور ده سال آخر عمر را در اسارت یک بیماری جانکاه گذراند و نتوانست بر دستاوردهای ارزنده خود بیافزاید.
ده اثر از فرامرز پایور که باید شنید
گفت وگو با ویولون صبا
فرامرز پایور از شاگردان نخبه ابوالحسن صبا، موزیسین نامدار ایرانی بود و قطعه گفت وگو را سال ۱۳۳۵ با صبا اجرا کرد.
صبا نیزدر ابتدای این اجرا از تنظیم و ساخت این قطعه توسط شاگرد و دوستش سخن میگوید و سپس قطعه سهدقیقهای گفت وگو در مایه شور در فضایی آرام شروع میشود.
پایور این قطعه را ۲۳ سال بعد با تغییراتی به همراه قطعه پرنیان وارد بازار موسیقی کرد. بعدها سعید فرجپوری که از جمله نوازندگان گروه پایور بود و پیمان آذرمینا (از شاگردان باسابقه پایور) این قطعه را در یک سیدی به نام گفت وگو منتشر کردند.
قطعه گفت وگو که پایور آن را در ۲۴ سالگی نواخت ضمن آنکه از غنای ملودیک بالایی برخوردار است از ظهور استعداد و نبوغی در عرصه موسیقی ایران خبر داد که بعدها میراثدار انتقال سنت چهرههایی چون صبا و مرتضیخان محجوبی و عبدالله خان دوامی به نسلهای بعدی شد.
ضرب آهنگ با حسین تهرانی
در میان نوازندگانی که با پایور همکاری داشتند، حسین تهرانی و بعدها شاگردش محمد اسماعیلی جایگاهی ویژه داشتند.
تهرانی که دوستی فراوانی با صبا داشت بعد از آشنایی با پایور در عمده اجراها او را همراهی کرده است که بعدها برخی از اجراهای او و شاگردش اسماعیلی با فرامرز پایور در آلبوم نوای دل منتشرشد.
از جمله آثار معروفی که از این دو تن باقی مانده می توان به آلبوم ضرب آهنگ اشاره کرد که برای نخستین بار صدای لوکوموتیو را تمبک در آن اجرا شد و نیز قطعه زرد ملیجه توسط این دو نواخته شد.
در فضای مجازی نیز برنامه ای ۲۶ دقیقه ای قرار دارد از اجرای کنسرتی در دستگاه همایون با حضور جلیل شهناز، علی اصغر بهاری و حسین تهرانی که از جمله آثار شنیدنی و در اوج همکاری پایور با این سه تن است که بعدها دو تن از آنها به گروه اساتید پیوستند.
با عبدالوهاب شهیدی
همکاری میان عبدالوهاب شهیدی و فرامرز پایور از جمله طولانیترین همکاریها میان یک نوازنده با خواننده به شمار میرود.
پایور که در سالهای اولیه ارکستر فرهنگ و هنر را با سازهای ملی سرپرستی میکرد، با شهیدی کنسرتهای مختلفی برگزار کرد و نیز در رادیو و تلویزیون آثار خاطرهانگیزی را با صدای شهیدی برجای گذاشت.
کار این دو تا جایی پیش رفت که برخی از ترانههای خاطرهانگیز ساخته شهیدی ، همانند "آن نگاه گرم تو" و یا "نمیدونی رنگ چشمات چه قشنگه" نیز با گروه زیر نظر پایور اجرا شد.
صدای پخته و پرورده شهیدی اگر چه در آوازها چندان نهیبی به شنونده نمیزند اما تصنیفهای گرم و دلنشینی از همکاری این دو برجای مانده است که از جمله آنها میتوان به تصنیف قدیمی "عشق تو" از حسام السلطنه مراد اشاره کرد.
از جمله آثار قابل اعتنای دیگری که شهیدی با ارکستر فرهنگ و هنر زیر نظر پایور اجرا کرد، میتوان به اجرای سهگاه او اشاره کرد که با آوازی روی شعر مولوی از دیون شمس با مطلع"من عاشق جانبازم، از عشق نپرهیزم" اجرای چهارمضرابی با همراهی تمبک محمد اسماعیلی ونیز تصنیف "حیلت رها کن عاشقا" را اجرا کرده اند.
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
حرف های آهنگساز ایرانی سریال «بازی تاج و تخت»
وبسایت آی سینما رامین جوادی آهنگساز ایرانی-آلمانی که با ساخت موسیقی سریال بازی تاج و تخت به شهرت رسیده طی هفتههای گذشته با وستورلد سریال جدید شبکه اچبیاو دوباره مورد توجه قرار گرفته است او در گفتوگویی درباره ویژگی موسیقی این سریال وسترن-علمی تخیلی صحبت کرده و به استفادرویش خان، نخستین آهنگساز نوآور ایرانی
برترین ها اگر چه آهنگسازی به شیوه نو با شیدا ی شیرازی و عارف قزوینی آغاز شده ولی حضور درویش در جامعه موسیقی ایران به صورت یک حرفه مستقل هنری درآمده است شیدا و عارف چم و خم آهنگسازی را نیاموخته بودند تصنیف ها را به نیروی ذوق و احساس می ساختند خود بر آن ها شعر می نهادند و خودسه آهنگساز بزرگ پس از نیم قرن کنار هم قرار میگیرند/ موسیقی لذتبخش ایرانی در جشنواره همایون خرم
سه آهنگساز بزرگ پس از نیم قرن کنار هم قرار میگیرند موسیقی لذتبخش ایرانی در جشنواره همایون خرمتاریخ انتشار شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷ ۴۵ برگزار کنندگان جشنواره نوای خرم تاکید میکنند شرکتکنندگان نوجوان در این رویداد هنری با نواختن آثار استادانی چون همایون خرم روح&zw«آیدین آغداشلو» عاشقانه های سعدی را با آهنگسازی «پیمان سلطانی» می خواند - سایت خبری تحلیلی موسیقی ایرانیان
آلبوم موسیقی وَشتن – سعدی خوانی تازه ترین اثر موسیقایی پیمان سلطانی در مقام آهنگساز دوشنبه پانزدهم آذر منتشر می شود به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان موسسه فرهنگی هنری رهگذر هفت اقلیم روز دوشنبه پانزدهم آذر ماه آلبوم موسیقی وَشتن – سعدی خوانی به آهنگسازی پیمان سلطانیجواد معروفی، آهنگساز برجسته ایرانی
برترین ها بیست و سه سال از درگذشت جواد معروفی پیانو نواز آهنگساز و تنظیم کننده برجسته ایرانی می گذرد معروفی را گذشته از این ها باید آموزگاری توانا به شمار آورد که در گسترش فرهنگ پیانو در ایران نقشی سازنده ایفا کرده است ظهور پیانو در ایران نخستین موجودی کهحاصل همکاری ۱۰ آهنگساز و ۷ خواننده معاصر ایرانی آلبوم «۱۰ تصنیف» روانه بازار موسیقی شد
حاصل همکاری ۱۰ آهنگساز و ۷ خواننده معاصر ایرانیآلبوم ۱۰ تصنیف روانه بازار موسیقی شد آلبوم ۱۰ تصنیف مجموعه ای حاصل از همکاری ۱۰ آهنگساز و ۷ خواننده معاصر ایرانی به همراه یادداشتی از حسین علیزاده وارد بازار موسیقی کشور شد به گزارش خبرگزاری فارس تصنیف یکی از پرطرفدارترین قالب هایآخرین اخبار از ایرانیان دربند دزدان دریایی سومالی
آخرین اخبار از ایرانیان دربند دزدان دریایی سومالیتاریخ انتشار يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸ ۲۶ فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد وزارت خارجه و دولت و نیروهای مسلح پیگیر وضعیت این صیادان هستند ولی خب سومالی و دزدانش که دولت مرکزی ندارند و این کار را مشکل کرده است به گزارش میزانشگفتیسازی بانوی ایرانی در گرندپری شطرنج جهان
شگفتیسازی بانوی ایرانی در گرندپری شطرنج جهان سارا خادمالشریعه در گرندپری بانوان جهان به یک پیروزی ارزشمند رسید آفتابنیوز مرحله آخر مسابقات شطرنج گرندپری بانوان جهان با حضور ١٢ شطرنج باز برتر جهان به میزبانی روسیه در حال برگزاری است در هفتمین دور از رقابت ها سارا سادات خادموتور سواری شهرزاد کمال زاده بازیگر زن تلویزیون در جمع ورزشکاران ایرانی +عکس
موتور سواری شهرزاد کمال زاده بازیگر زن تلویزیون در جمع ورزشکاران ایرانی عکس روز نو شهرزاد کمالزاده بازیگر سینما و تلویزیون ایران عکسی از خودش را روی موتور به اشتراک گذاشت تاریخ انتشار ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰ ۳۰سازمان ملل متحد حمله به زائران ایرانی در عراق را محکوم کند
دهقانی سازمان ملل متحد حمله به زائران ایرانی در عراق را محکوم کند کاردار موقت کشورمان در سازمان ملل متحد از دبیرکل این سازمان خواست حمله به زائران ایرانی در عراق را محکوم کند به گزارش ایلنا غلامحسین دهقانی کاردار موقت کشورمان در سازمان ملل متحد روز شنبه ۶ آذر با ارسال نامه&zwn-
گوناگون
پربازدیدترینها