واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گزارش یک همایش بررسی جنگ و صلح از منظر مشروعیت تهران- ایرنا- مطالعات تطبیقی و مورد پژوهی و همچنین ضرورت ها و ظرفیت های صلح و چالش های پیش روی برقراری آن مهمترین محورهای همایش «جایگاه صلح در نظام آموزش عالی ایرانی اسلامی» بود که امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این همایش «صادق زیباکلام» مدرس دانشگاه تهران جنگ و صلح را از منظر مشروعیت مورد بررسی قرار داد.
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی امروز چهارشنبه هفدهم آذرماه میزبان نخستین همایش جایگاه صلح در نظام آموزش عالی ایرانی اسلامی بود که در این همایش پس از برنامه افتتاحیه، نشست های تخصصی برگزار شد. «وضعیت موجود: بررسی چالش ها و آسیب ها»، «مطالعات تطبیقی و موردپژوهی» و «ظرفیت ها، الزامات و بایسته ها» عناوین نشست های تخصصی این همایش بود. در هریک از این نشست ها، پژوهشگران و صاحبنظران مقاله هایی را ارایه شد. در ابتدای همایش «ضیاء الدین صبوری» رییس شورای سیاستگذاری همایش به تشریح خط مشی های این نشست علمی پرداخت. پس از وی «حمید صالحی» مدرس علوم سیاسی دانشگاه علامه به عنوان دبیر علمی نشست و «سیدمنصور میرسعیدی» رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی سخنرانی کردند. ** مطالعات صلح و ریشه یابی خشونت در جهانپس از سخنرانی مسوولان همایش، صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران به بیان دیدگاه هایش در مورد مطالعات صلح پرداخت و سخنان خود را از نامانوس بودن مطالعات صلح برای جامعه ایرانی آغاز کرد. به گفته وی البته برخی اندیشمندان معتقدند در ایران هم می توان به صلح شناسی و مطالعه در این زمینه پرداخت. وی اظهار کرد: مطالعات صلح یک موضوع جدی در حوزه علوم انسانی است. برخی صلح را به معنای نبودن جنگ می دانند اما تعریف درست این است که باید ریشه های خشونت بررسی شود و این که چرا خشونت در سطح جامعه تولید و بازتولید می شود. آیا این امری اجتناب ناپذیر است. از ابتدایی ترین خشونت که در سطح خانواده شکل می گیرد تا خشونت های جنسی، نژادی و ... آن چیزی که به نام مطالعات صلح مطرح شده در حقیقت ریشه یابی استفاده از خشونت در حیطه روابط اجتماعی است. این تحلیلگر مسایل سیاسی در زمینه چرایی شکل گیری خشونت در جهان معاصر گفت: توجه به خشونت و کاربرد آن در مناسبات اجتماعی، به اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم بر می گردد. بدون تردید یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن مطالعات صلح شد، مساله جنگ جهانی اول بود، این جنگ از سال 1914 یعنی اواسط دهه دوم سده بیستم شروع شد و تا 1918 میلادی ادامه یافت. زیباکلام افزود: پس از آن که جنگ تمام شد، پرسش های مهمی برای شماری از روشنفکران و تحصیلکرده ها مطرح شد. سوال اساسی این بود که چرا میلیون ها انسان طی این جنگ کشته شدند. به عبارتی دیگر مشکل چه بود که سر میز مذاکره حل نشد اما باید میلیون ها نفر کشته می شدند تا این جنگ مسایل را حل می کرد. به گمانم فقدان پاسخ منطقی و قابل قبول باعث شد که مطالعات صلح شناسی شکل بگیرد. **دگرگونی در جوامع با چاشنی جنگ و صلح استاد دانشگاه تهران در ادامه به طرح پرسش هایی درباره خشونت پرداخت و گفت: آیا تمایلاتی که باعث شد جنگ جهانی اول به راه بیافتد ذاتش با تمایلی که در میان خانواده وجود دارد متفاوت است یا این که خشونت به گونه ای در ذات انسان ها تعبیه شده است. سوال بعدی این است که آیا اگر تعلیم و تربیت وجود نداشته باشد باز هم خشونت در ذات انسان هست یا این که خشونت اکتسابی است. زیباکلام با اشاره به مطرح شدن مطالعات صلح در نیمه نخست سده بیستم اظهار کرد: این مطالعات به دنبال پاسخ به این پرسش ها بودند و این که آیا ما می توانیم مدل و الگویی برای تغییر ارایه بدهیم که در آن اثری از خشونت نباشد. به نظر می رسد که ما فرضمان بر این است که خشونت برای تغییر اجتناب ناپذیر است. یعنی بخشی از علوم سیاسی در حقیقت به گونه ای چرایی به وجود آمدن خشونت و تضاد را توجیه می کند. وی افزود: آیا می توان تصور کرد بدون آن که نیاز به خشونت باشد، تغییر در جوامع اتفاق بیافتد. یکی از کسانی که نامش با طرح این پرسش جاودانه شد، «ماهاتما گاندی» بود. او نشان داد که می توان به راه و روش هایی تمسک جست که بدون توسل به خشونت به اهداف اجتماعی رسید. گاندی و مکتب Non Violence)) «غیر خشونت آمیز» این مساله را مطرح کردند که آیا در اساس می توانیم از جنگ، تضاد و تقابل در راه تغییر صحبت کنیم یا جنگ همیشه و همواره محکوم است؟ آیا می توانیم برای جنگ مشروعیت قایل شویم یا جنگ و مشروعیت با هم سنخیت ندارند؟ زیباکلام به این پرسش ها چنین پاسخ داد: گاندی می گوید هیچ جنگی به صلح ختم نمی شود، جنگ به تسلیم ختم می شود و تسلیم نیز نطفه جنگ دیگری را در خودش می پروراند. از این رو یک سری نظریه و ایده پردازی هایی همچون (Just War) یا «جنگ عادلانه» در دهه 60 و 70 میلادی شکل گرفت. جنگ عادلانه به معنای این است که تحت چه شرایطی می توانیم جنگ را توجیه کنیم، جنگ را چگونه انجام دهیم تا در چارچوب جنگ عادلانه قرار گیرد. این تحلیگر مسایل سیاسی افزود: یکی از پیش شرط ها و پیش نیازهای ایده جنگ عادلانه این است که بحث کاربرد تسلیحات در برابر دشمن باید با حجم نیروی دشمن هماهنگی داشته باشد و همچنین این موضوع اهمیت دارد که تسلیحات نظامی مورد استفاده تا چه میزان غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می دهد. بنابر این جنگ عادلانه شرایط دشواری را فراروی ما می گذارد. پس از سخنان زیبا کلام بخش نخست همایش پایان یافت و نشست های تخصصی و ارایه مقاله ها انجام شد. *گروه پژوهش و تحلیل خبری خبرنگار: محمدستاری**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی**پژوهشم**458** 9279
17/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]