تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827093647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهل سنت اعتقادی به تشکیل کاروان های پیاده ندارد - پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه


واضح آرشیو وب فارسی:وااسلاماه: به گزارش سنی آنلاین ؛ شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه امروز (شنبه ۱۴ آذر) در بخشی از برنامه های بیست ودومین مجمع فقهی اهل سنت ایران به موضوع راه اندازی کاروان های پیاده ی زیارت قبور از دیدگاه اهل سنت اشاره کردند و چنین کاروان هایی را «بر خلاف عقیده ی اهل سنت» دانستند. مولانا عبدالحمید در این نشست فقهی گفتند: اهل سنت مناطق مختلف کشور، اعم از حنفی و شافعی بر وحدت امت اسلامی اتفاق نظر دارند و اختلاف را به ضرر اسلام و مسلمین می دانند. منافع اسلام و امت مسلمه تقاضا می کند که مسلمانان با یکدیگر متحد باشند. قرآن و سنت ما را به وحدت دعوت داده است. الحمدلله جامعه اهل سنت نیز همواره در مسیر وحدت و همدلی حرکت کرده است. ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: دومین نکته ی مورد اتفاق جامعه ی اهل سنت ایران، تامین و حفظ امنیت کشور است. ما معتقدیم هر کسی به اندازه توانایی و مسئولیت خویش به هیچ گروه افراطی و تندرویی اجازه ی ایجاد ناامنی در منطقه را ندهد. ما در مقابل تمام گروه های افراطی در منطقه ایستاده ایم. امروز آمریکا و اسرائیل و بسیاری از قدرت های منطقه دنبال ایجاد ناامنی در منطقه و کشور هستند، اما الحمدلله جامعه ی اهل سنت همواره در هرجایی از کشور که هستند تلاش می کنند جلوی هرگونه ناامنی را بگیرند. مولانا عبدالحمید تاکید کردند: جامعه ی اهل سنت ایران بسیار خرسند است که در راستای حفظ وحدت و امنیت موفق عمل کرده است. ما بعد از اسلام، کشور اسلامی مان را دوست داریم و برای تمام کشورهای اسلامی نیز امنیت را آرزو می کنیم. امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه ی سخنان شان «تمسک به مشترکات» را برای پیروان مذاهب اسلامی مهم دانستند و اظهار داشتند: برای ایجاد و حفظ وحدت، مذاهب اسلامی باید به مشترکات چنگ بزنند. شیعه و سنی مشترکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ قرآن مجید، خانه ی کعبه، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و اهل بیت جزو مشترکات شیعه و سنی هستند. لذا برای برقراری وحدت نیازی نیست تلاش کنیم مسائل اختلافی مذاهب را جزو مشترکات قرار دهیم. ایشان به محبت اهل سنت با اهل بیت اشاره کردند و گفتند: اهل سنت با اهل بیت پیامبر اکرم محبت و دوستی دارند. گاهی اوقات بنده می خواهم پیشنهاد بدهم از طریق ثبت احوال کشور تحقیقی صورت گیرد که آیا نام های اهل بیت در بین اهل سنت بیشتر است یا شیعه؟ در میان اهل سنت نام هایی همچون «فاطمه»، «علی»، «حسین»، «رضا» و… به کثرت موجود است؛ این علامت محبت اهل سنت با اهل بیت است. ما اهل بیت را الگوی خودمان می دانیم. مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه با بیان اینکه «بین شیعه و سنی بعضی مسائل اختلافی نیز وجود دارند»، خاطرنشان کردند: در بین اهل سنت و شیعه مسائل و مواردی هستند که فریقین آنها را قبول ندارند. به عنوان مثال «نماز تروایح» را اهل سنت قبول دارند و برادران شیعه ی ما قبول ندارند، یا اینکه «نکاح موقت» در نزد برادران شیعه جایز است، اما اهل سنت آن را قبول ندارند؛ اینها مسائل فقهی هستند و سیاسی نیستند. رئیس مجمع فقهی اهل سنت ایران در ادامه به بیان دیدگاه اهل سنت پیرامون «عزاداری» پرداختند و گفتند: «عزاداری محرم»، «اربعین» و «سالگرد» ازجمله مسائلی هستند که اهل سنت اعتقادی به آنها ندارد. ما برای هیچ کدام از بزرگان اسلام از قبیل: رسول الله صلی الله علیه وسلم، حضرات ابوبکر، عمر، عثمان و علی رضی الله عنهم و سایر بزرگان مراسم سالگرد و عزاداری برگزار نمی کنیم. در مذهب اهل سنت عزاداری فقط ۳ روز است و در احادیث آمده است که بیش از سه روز عزاداری نکنید. مولانا عبدالحمید افزودند: مسائلی همچون عزاداری و سالگرد مواردی هستند که عزیزان ِ شیعه ی ما به آنها اعتقاد دارند. ما معتقدیم هر کسی باید به مذهب خودش عمل کند. نظریه ی ما آن است که برادران شیعه ی ما در تمام دنیا باید مراسم عزاداری شان را با امنیت برگزار کنند؛ این را از تمام کشورهایی که اهل سنت در اکثریت قرار دارند می خواهیم. ما نیز در کشورمان همواره تمام تلاش خود را می کنیم که جلوی افراد نادان، افراطی و تندرو را بگیریم تا در برگزاری مراسم های مذهبی برادران شیعه ی ما خللی ایجاد نشود. ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان وبلوچستان تاکید کردند: در مذهب اهل سنت مسائلی از قبیل سالگرد و عزاداری و اربعین وجود ندارند و این برخلاف تقواست که به مذهب مان عمل نکنیم. کاروان های پیاده ای که گاهی اوقات به نام اهل سنت راه اندازی می شوند منطبق با دیدگاه فقهی اهل سنت نیست.، زیرا نه در قرآن و نه در سنت چنین موردی نیامده است. در اسلام فقط موضوع حجِ پیاده آمده است. از صدر اسلام تا کنون کاروان پیاده برای زیارت قبور انبیا و اولیاءالله، حتی برای زیارت روضه ی مطهر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم سابقه نداشته است. عالِم برجسته ی اهل سنت کشور در ادامه گفتند: بعضی ها برای اثبات کاروان های پیاده موضوع زیارت قبور یا «شدّ رحال» را مطرح کرده اند، درحالی که این موارد هیچ ارتباطی به زیارت قبور و شد رحال ندارند. ما با استناد بهحدیث آن حضرت صلی الله علیه وسلم، زیارت قبور را مستحب می دانیم. ما کاری به دیدگاه های فقهی برادران شیعه نداریم، اما تشکیل کاروان های پیاده برای زیارت قبور از دیدگاه فقهی اهل سنت هیچ ثبوتی ندارد؛ این یک موضوع سیاسی نیست، بلکه یک بحث فقهی است. ایشان در پایان سخنان شان در جمع شرکت کنندگان مجمع فقهی اهل سنت ایران، درخواستی هم از مسئولین داشتند و خاطرنشان کردند: درخواست ما از مسئولین امر آن است که به افرادی که در رده های پایین قرار دارند این اجازه را ندهند که اهل سنت را مجبور به انجام کارهایی کنند که اهل سنت اعتقادی به آنها ندارد و بر خلاف دیدگاه فقهی اهل سنت هستند، زیرا این کارها سبب اختلاف و تفرقه می شوند. اگر اهل سنت در مسائل مذهبی خودشان از آزادی کامل برخوردار باشند بهتر می شود وحدت و امنیت را تامین کرد. اهل سنت و «کاروان های زیارتی» همه ساله در ماه های محرم و صفر، که برادران اهل تشیع بر اساس دیدگاه های مذهبی و فقهی خودشان مراسم «عزاداری» و «اربعین» در کشور برگزار می کنند، موضوع دیدگاه اهل سنت پیرامون عزاداری برای حضرت حسین رضی الله عنه و سایر بزرگان دینی نیز مطرح می شود. برخی افراد عدم برگزاری مراسم عزاداری اهل سنت در این ماه ها را بر بی تفاوتی اهل سنت نسبت به قیام حضرت حسین رضی الله عنه و عدم محبت با اهل بیت و خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم حمل می کنند، درحالی که این برداشت کاملا اشتباه بوده و بیانگر عدم آگاهی دقیق این دسته از افراد از عقاید و باورهای اهل سنت می باشد. در این مطلب مجال پرداختن به تشریح عقیده ی اهل سنت در مورد اهل بیت و ذکر دلایل و براهین در این خصوص نیست، اما با اندکی تحقیق و بررسی در کتب حدیثی اهل سنت و نیز نشستن پای صحبت ها و دیدگاه های آحاد اهل سنت به وضوح می توان به میزان عشق و محبت آنان، که اکثریت مسلمانان جهان را به خود اختصاص داده اند، پی برد. موضوعی که در این مطلب قصد داریم بدان اشاره کرده و به نوعی از آن انتقاد نماییم، تلاش های گسترده ای است که همه ساله در ایام محرم و صفر مبنی بر تحمیل اعتقادات و باورهای فقهی یک گروه خاص مذهبی به اهل سنت کشور صورت می گیرد؛ اقدامی که مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر از آن به عنوان «تحریف عقاید مذهبی اهل سنت» یاد کرده و نسبت به آن هشدار داده است. بر هیچ فرد عاقل و منصفی پوشیده نیست که هر کدام از پیروان مذاهب اسلامی در کنار مشترکات زیادی که با یکدیگر دارند، در بسیاری از مسائل فقهی با یکدیگر اختلاف دارند که هر کدام از آنها این مسائل را مستنبط از حدیث و روایات و دلایل شرعی می دانند. به عبارت دیگر برادران شیعه دارای منابع حدیثی و فقهی هستند که مسائل فقهی شان را از آن منابع استخراج و استنباط می کنند و اهل سنت مسائل فقهی خود را از کتب حدیثی و فقهی خودشان. اما در این میان، فرد یا افرادی هستند که تلاش دارند پیروان دیگر مذاهب را بر اتباع از برداشت های خودشان ملزم کنند که این اقدام مذموم بر خلاف اخلاق اسلامی بوده و به وحدت امت اسلام ضربه می زند. یکی از مواردی که طی چند سال اخیر موجبات نگرانی و بعضاً انتقاد و اعتراض اهل سنت کشور را در پی داشته است، تشویق برای حضور عوام و برخی از به اصطلاح “علمای اهل سنت” در «مراسم های عزاداری محرم» و «اربعین حسینی» و برجسته سازی این حضورهای مشکوک و پرحاشیه از طریق رسانه ها و خبرگزاری های متعدد کشوری است. حضور این افراد انگشت شمار که در بین مردم از جایگاه اجتماعی خاصی هم برخوردار نیستند درحالی به نام اهل سنت تبلیغ می شود که در مذهب اهل سنت عقیده ای به نام «سالگرد» و «چهلم (اربعین)» به هیچ وجه و برای هیچ کدام از بزرگان دینی وجود نداشته و برگزاری مراسم ها و برنامه هایی در این خصوص در قاموس فقهی این مذهب اسلامی جایگاه و مشروعیتی ندارند. در عقیده ی اهل سنت تشکیل کاروان پیاده به منظور زیارت، فقط برای حج بیت الله الحرام و زیارت خانه کعبه معظمه ثبوت شرعی دارد و بس. اما متاسفانه بعضاً مشاهده می شود در گوشه و کنار کشور «هیئت های عزاداری» در ماه محرم و «کاروان های زیارتی» در ماه صفر و یا در مناسبت های شهادت یکی از ائمه اهل بیت طبق عقیده اهل تشیع، تحت عنوان “اهل سنت”، با اهداف و اغراضی خاص و غالبا سیاسی تشکیل داده می شوند که اعزام کاروان های پیاده متشکل از برخی افراد فاقد وجهه ی مردمی و اجتماعی به کشور عراق در ماه صفر تحت عنوان «زیارت قبر جناب ابوحنیفه و عبدالقادر گیلانی» نمونه ای از این به اصطلاح کاروان ها بود. در تشکیل این کاروان ها دو نکته جای تعجب و سؤال دارد؛ یکی اینکه وقتی در نزد اهل سنت این اقدام مبنای شرعی نداشته و یا حداقل اهل سنت هیچ التزامی به آن ندارد، راه اندازی این کاروان ها چه معنایی دارد؟ و دیگر اینکه چرا باید این «کاروان های زیارت قبور» دقیقاً در ایامی تشکیل شوند که برادران اهل تشیع مراسمی با همین مضمون تحت عنوان «اربعین حسینی» برگزار می کنند؟؟! نکته جالب آن که تشکیل دهندگان این کاروان ها، این اقدام خود را گامی در راستای وحدت بین شیعه و سنی دانسته و آن دسته از علما و اندیشمندان برجسته ی اهل سنت کشور را که با روشنگری و بیان دیدگاه اهل سنت این قبیل اقدامات را رد می کنند، آماج حملات خود قرار داده و خودشان را آگاه تر و دلسوزتر از آنان نسبت به اهل سنت معرفی می کنند، درحالی که علما و بزرگان شیعه و سنی و در رأس آنان مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید کرده اند که وحدت به این معنا نیست که شیعه ملزم به قبول باورهای اهل سنت و یا اهل سنت ملزم به قبول باورهای شیعه شود، بلکه هر کدام از مذاهب ضمن اجتناب از اهانت به باورهای سایر مذاهب، به باورها و اعتقادات خودشان عمل کنند. همان گونه که هیچ یک از اهل سنت نمی تواند هیچ شیعه ای را به قبول مذهبش ملزم یا تشویق کند، هیچ یک از اهل تشیع نیز نباید انتظار داشته باشد یا تلاش کند عقاید مذهبی خود را به دیگران، از جمله اهل سنت تحمیل نماید. تحمیل عقاید و باورهای مذهبی یک مذهب به پیروان سایر مذاهب، نه تنها در راستای وحدت و تقریب نیست، بلکه بیشتر سبب اختلاف و تفرقه می شود. لذا پیروان تمام مذاهب اسلامی، به ویژه شیعه و سنی ضمن پایبندی به مسائل عقیدتی و فقهی خویش، باید با توجه به شرایط بحرانی امروز جهان اسلام، به جای زیرسؤال بردن عقاید یکدیگر و تلاش برای تشویق دیگران به قبول باورهای خود، برای حفاظت از اصل اسلام که بیش از هر زمانی هدف حملات دشمنان قرار دارد برنامه ریزی و تلاش کنند. منبع : سنی آنلاین آدرس sunnionline.us/farsi


یکشنبه ، ۱۴آذر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وااسلاماه]
[مشاهده در: www.vaislamah.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن