واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: با اینکه فقط دو سال از زمان اکران فیلم میگذرد اما سکانس آغازین فیلم- که مصادف است با شروع بانک زنی ژوکر و دار و دسته اش- به یکی از... دشمنان ملتمعرفی چند فیلمی که به سبکهای مختلف سراغ سرقت بانکها رفتنداین فهرست پایین که تعدادش به ده تا هم نمیرسد فیلمهایی هستند که میشود از آنها به عنوان بهترینهای این سبک یاد کرد. البته در این فهرست جای دو گروه فیلم هم خالی است. گروه اول فیلمهای وسترن هستند که به خاطر نوع فضایشان و حال و هوایی که دارند جالب نبود با این فهرست ترکیب شوند و گروه دوم فیلمهای کالت و کلاسیکی مثل بانی و کلاید آرتور پن که یک جورهایی پدر و مادر فیلمهای معاصر بانک زنی هستند. این فهرست فیلمهای معاصری را هدف قرار داده که بیشتر با روزگار ما ارتباط دارد. مخمصه (1995) مایکل مانبازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، ول کیلمراز مدن زمان دو ساعت و نیمه فیلم مخمصه فقط 15 دقیه اش در بانک میگذرد اما کل فیلم تحت تاثیر همین 15 دقیقه است. میشود اینجوری هم گفت که فیلم به دو قسمت تقسیم شده: بخش اول ماجراهای قبل از سرقت بانک و بخش دوم ماجراها و درگیریهای بعد از سرقت. کمتر فیلم بینی میتواند این چند سکانس جادویی مان را به راحتی به دست فراموشی بسپارد. مک کالی (دنیرو) که سارق زبردستی است و تابحال دم لای تله نداده آخرین هدف حرفه اش را روی زدن یک بانک تنظیم میکند اما هانا (آل پاچینو) که از قبل برای این اتفاق لحظه شماری میکرده مثل اجل معلق روی سر مک کالی و دار و دسته اش خراب میشود تا یکی از بهترین صحنههای درگیری بین دو گروه سارقان و پلیسها شکل بگیرد.بعدازظهر سگی (1975) سیدنی لومتبازیگران: آل پاچینو، جان کازال، چارلز دورینگدر ظاهر درباره بانک زنی دو جوان به نامهای سانی و سالواتوره است که میخواهند برای جراحی سالواتوره پولی جور کنند. اما این ظاهر ماجراست. لومت همیشه در فیلمهایش از «12 مرد خشمین» بگیرید تا آخرین اثرش «قبل از اینکه شیطان بداند تو مرده ای» دغدغه آدمهایی را داشته که با دور و اطرافیانش مشکل داشته اند؛ همانهایی که با جامعه و سیستمهای داخلشان سر ناسازگاری دارند. دراصل بانک داخل فیلم یکی از مکانهای دیگر همان اتاق 12 مرد خشمگین است که میشود فقط در آنجا حرفهای دلخواهش را بزند. سگهای انباری (1992) کوئنتین تارانتینوبازیگران: هاروی کیتل، تیم راث، استیو باسمیسگهای انباری مثل مخمصه مان به دو بخش اصلی تقسیم شده؛ قبل از زدن بانک و بعد از زدن بانک. اما تفاوت ماجرا در این است که شما اصلا خود اتفاق اصلی را که زدن بانک باشد نمیبینید. این شخصیتهای فیلم هستند که در بخش دوم فیلم ماجراهای اتفاق افتاده هنگام سرقت بانک را به صورت رد و بدل کردن دیالوگ بین خودشان به شما میگویند و خودتان مجبورید مثل خواندن یک کتاب این دیالوگها را در ذهنتان بازسازی کنید. هوشمندی تارانتینو در این فیلم بود که توانست نامی برایش در صنعت سینمای آمریکا و جهان دست و پا کند. این ریسک بزرگ (حذف اتفاق اصلی فیلم) برای او مثل برنده شدن چندین میلیون دلار در یک مسابقه بود. مرد نفوذی (2006) اسپایک لیبازیگران: دنزل واشنگتن، کلایو اوون، جودی فاستر، ویلیام دفو«اسم من دالتون راسل. خوب به حرفهام توجه کنید چراکه حرفهامو به دقت انتخاب کردم و هیچ وقت هم تکرارشون نمیکنم.» نریشن زیبای اول فیلم که با صدای مخوف، گرفته و تن بالای کلایو اوون ترکیب شده مثل چکی است که زیر گوش تماشاگر میزند تا بنشیند مثل بچه آدم فیلم را تا آخر ببیند. فیلنامه بدون ایراد راسل گوئیرتز با کارگردانی هنمندانه لی ترکیب شد و ملغمه ای درآمد از فیلمهایی با طعم سیاسی و تریلر. کشمکش زیبای همان سه ضلعی که در مطلب اصلی از آن یاد شد در این فیلم به خوبی رعایت شده. هرکدام آن قدر پررنگ هستند که نبودشان بتواند فیلم را دچار ضرر کند. شخصیت دالتون- که در این فیلم سارق بانک است- در یک نظرسنجی به عنوان یکی از باهوشترین سارقان سینمایی انتخاب شده. شوالیه تاریکی (2008) کریستوفر نولانبازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، مایکل کیناین فهرست بدون آوردن نام شوالیه تاریکی تکمیل نمیشود. نولان برای معرفی شخصیت ژوکر (لجر) دست روی سرقت یک بانک مرکز شهر گاتام میگذارد تا از این طریق به بیننده بفهماند چه جانوری به جان قهرمان داستان، بتمن خواهد افتاد. با اینکه فقط دو سال از زمان اکران فیلم میگذرد اما سکانس آغازین فیلم- که مصادف است با شروع بانک زنی ژوکر و دار و دسته اش- به یکی از ماندنیترین سکانسهای سرقت بانک تبدیل شده. هنرنمایی لجر در قالب ژوکر از همین سکانس شروع شد و تا آخر فیلم ادامه داشت. هرچند عمرش کفاف این را نداد تا شیطان خودساخته را ببیند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1990]