واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازی با آمار فروش فیلمها
ماهيت سينما بر سرگرمي آن بنا شده است و شايد به همين دليل سازمان سينمايي خود را با آن سرگرم و تاريخ را سردرگم كرده است، سردرگمي از جنس بيتدبيري كه نشئت گرفته از تعيين نادرست مسندنشينان قدرت است.
نویسنده : مهدي خرامان
نگاه سياسي به فرهنگ، ثمرهاي جز ارائه آمارهاي نادرست براي تاريخ سينمايي كشور به ارمغان نميآورد؛ نگاهي كه موجب شده است سرنوشت پرفروشترين فيلم تاريخ سينما در هالهاي از ابهام قرار گيرد، اما از تعيين ساختار اشتباه سازمان سينمايي به دليل عدم شناخت كافي پرده بر میدارد.
حجتالله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي در حاشيه همايش «اكران فيلم خارجي، فرصتها و تهديدها براي سينماي ملي» منبع اصلي آمار فروش فيلمها را «سينما تيكت» معرفي ميكند و ميگويد: «پايگاه سينما تيكت منبع اصلي آمار فروش فيلمهاي كشور است و مخاطبان ميتوانند براي اطلاع از آمار رسمي فروش فيلمها به اين پايگاه مراجعه كنند» اما اين پايگاه كه زير نظر «مؤسسه سينما شهر» اداره ميشود و وابسته به سازمان سينمايي است تنها ميزان فروش سينماهاي متصل به سيستم خريد اينترنتي بليت را نشان ميدهد و اين مكانيزم اختلاف قابلتوجه 10 تا 20 درصدي در آمار كل فروش را به وجود ميآورد و براي پر كردن اين خلأ هيچ مرجع خارج از دفاتر پخش يا تهيهكنندگان كه ذينفع نباشند، وجود ندارد، دفاتري كه براي افزايش آمار فروش فيلمهاي خود اطلاعات غيرحقيقي ارائه ميدهند كه موجب افزايش چشمگير اين اختلاف ميشود و گاهي بيش از 40درصد آمار كل فروش فيلم غيرحقيقي گزارش ميشود، خلأيي كه به دليل بيتدبيري و بيبرنامگي پررنگ ترشده است.
اما در هالیوود فيلم «آواتار» با فروش ۲ ميليارد و ۷۸۸ ميليون دلار پر فروش ترين فيلم تاريخ ناميده ميشود اما اگر با احتساب نرخ تورم باشد اين فيلم به فروش ۳ ميليارد و ۲۰ ميليون دلاري ميرسد و از سوي ديگر فيلم تحسين شده«برباد رفته» كه پربينندهترين فيلم تاريخ جهان قلمداد ميشود كه فروش ۳۹۰ميليون دلاري در سال 1939 داشته است با احتساب نرخ تورم به فروش ۳ ميليارد و ۴۴۰ ميليون دلار دست مييابد و پرفروشترين فيلم تاريخ سينما نام ميگيرد.
اما در ايران معيارهاي ديگري از قبيل افزايش ناگهاني هزينه بليت، تقسيم نادرست پردههاي سينمايي و مدت زمان اكران، اين آمار را بيشتر خدشهدار ميكند، در هر حال براي تعيين پرفروشترين فيلم تاريخ سينما ميتوان ليستي بلند بالا ايجاد كرد و از پربينندهترين فيلم سينما «كلاه قرمزي و پسرخاله»كه با ميانگين بليت 50 توماني در سال 1372، صد و هفتاد و دو ميليون تومان فروش داشته است كه معادل 3ميليون و 440 هزار ببينده ميشود تا فيلم «محمد(ص)» مجيد مجيدي كه توانست به 14ميليارد و 569 ميليون و 638 هزار تومان فروش برسد و يا فيلم «فروشنده» اصغر فرهادی با فروش 14ميليارد و 687 ميليون و 637 هزار تومان كه در روزهاي ابتدايي بهاي بليت خود را تا 15 هزار تومان افزايش داده بود در اين ليست قرار ميگيرد كه اگر همان خلأ 10 تا 20 درصدي را لحاظ كنيم، آمار تغيير چشمگيري پيدا ميكند و فروش فيلم «محمد(ص)» به 19 ميليارد و «فروشنده» به 15ميليارد ميرسد؛ اختلافي دیده نمیشود و تا زماني كه مسند قدرت در دستان افراد صرفاً براساس معيارهاي سياسي قرار گيرد، مخاطب نبايد غير از سردرگمي و پنهانكاري توقع ديگري داشته باشد، مسئلهاي كه گذر زمان و تاريخ به آن اعتراف خواهد كرد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]