تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816984718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسيج به دنبال جلب مشاركت همه نخبگان علمي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بسيج به دنبال جلب مشاركت همه نخبگان علمي است
چند سالي است كه مسير علمي كشورمان مسيري صعودي و رو به رشد است و به لطف نخبگان و دانشمندان پيشرفت‌هاي قابل توجهي در زمينه علمي كشور صورت گرفته است.
نویسنده : آرمان شريف 


چند سالي است كه مسير علمي كشورمان مسيري صعودي و رو به رشد است و به لطف نخبگان و دانشمندان پيشرفت‌هاي قابل توجهي در زمينه علمي كشور صورت گرفته است. سازمان بسيج مستضعفين با بال‌هاي علمي‌اش مثل بسيج جامعه پزشكي و بسيج جامعه علمي در حد توان حمايت‌هاي لازم را از نخبگان كشور انجام داده است. دكتر حميدرضا خانكه معاون پژوهشي و رئيس بسيج دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي نقش بسيج را به عنوان يك چتر همه‌گير در پيشرفت علمي كشور مفيد و مؤثر مي‌داند. خانكه در گفت‌وگو با «جوان» نگاهي موشكافانه به مسائل علمي كشور دارد كه در ادامه مي‌خوانيد.

با توجه به جايگاه امروز ايران در جهان پيشرفت‌هاي علمي كشور و بسيج جامعه پزشكي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
خوشبختانه پيرو فرمايش مقام معظم رهبري براي بحث توليد دانش مخصوصاً دانشي كه به توليد محصول، فناوري و ثروت بينجامد حركت‌هاي خوبي در سراسر كشور انجام شد. ايشان موكداً و به دفعات در ديدار‌هايشان با دانشگاهيان و مسئولان نظام روي اين قضيه تأكيد كردند. بعد از فرمايشات رهبري گروه‌هاي مختلفي روي تأكيدات ايشان تمركز و توجه كردند كه يكي از گروه‌ها پژوهشگران و دانشمندان بسيج به ويژه دانشمندان جامعه پزشكي بودند كه در اين حوزه به طور جدي‌تري ورود پيدا كردند. اين گروه‌هاي علمي در راستاي فرمايشات رهبر معظم انقلاب، شروع به انجام تحقيقات كاربردي، توليد دانش، نظريه‌هاي بومي و بومي‌كردن نظريه‌ها كردند. از جهتي در مسيري حركت كردند كه دانشي كه توليد مي‌كنيم ثروت‌آفرين باشد. يعني يا بتواند فناوري جديدي توليد كند يا فناوري‌هاي موجود را ارزان‌تر در اختيار مردم قرار دهد. يكي از مصاديق اين امر كه خودم درگيرش هستم بحث مديريت حوادث و بلايا و مديريت بحران در كشور است. كشورمان كشوري بلاخيز است و هميشه در معرض حوادث مختلفي بوده و هست. مديريت متمركزي هم اعمال نمي‌شود تا اينكه خوشبختانه در سال 1381 قبل از زلزله بم بسيج جامعه پزشكي به اين قضيه ورود پيدا كرد و اولين كنگره بين‌المللي سلامت در حوادث و بلايا را طراحي كرد. اين امر باعث شد سازمان‌هاي دولتي به حركت درآيند و دانشي كه در اين حوزه توليد شد موتور محركي براي كليه دانشگاه‌هاي كشور شد. دانشگاه‌ها در اين حوزه شروع به توليد دانش و انجام تحقيق كردند. سال آينده كه هشتمين كنگره را برگزار خواهيم كرد و بايد به جرأت بگويم ايجاد سازمان مديريت بحران، طراحي رشته مديريت بحران در دانشگاه‌هاي مختلف، تربيت دانشجويان مقطع دكترا، ده‌ها پروتكل و محصول ملي كه مورد توجه بين‌المللي است ناشي از همين قضيه بوده است.
اين روند در آينده مي‌تواند بهتر و اميدواركننده‌تر باشد؟
صد‌در‌صد. در اين حوزه‌اي كه خودم كار مي‌كنم در حوزه مديريت بحران سلامت و مديريت بحران حركت بسيار بالنده و رو به رشد است. بنده به نمايندگي از وزارت بهداشت در اجلاس وزراي آسيايي در هند شركت كرده بودم. گزارشي از دستاوردهاي‌مان در حوزه مديريت بحران و در حوزه سلامت ارائه دادم كه همه متأثر شدند. حجم زيادي از مسئولان كشورهاي مختلف تمايل داشتند يافته‌هايمان را در اختيارشان قرار دهيم. اين نشان مي‌دهد وقتي تيمي به يك اتفاق ورود پيدا مي‌كند كه اين تيم وابستگي سياسي ندارد، نفع فردي را دنبال نمي‌كند، روح ايثارگري دارد و تمايل‌شان به ارتقاي وضعيت كشور و كاهش رنج مردم و بهبود كيفيت زندگي مردم است. اين تيم بسيار تأثيرگذار است و نتايج خيلي خوبي هم خواهد گرفت. جالب است بدانيد ما در سال آينده بيش از 150 داوطلب از كشورهاي خارجي داريم كه مي‌خواهند در كنگره ما شركت كنند.
در زلزله بم و در يك شهر 70 هزار نفري حدود 30 هزار نفر را با يك زلزله 5/6 ريشتري از دست داديم و تمام شهر از بين رفت. رهبر انقلاب وقتي به اين شهر تشريف آوردند دستور دادند كه در حوزه مديريت بحران كار شود. دانشگاه‌هاي مختلف ورود پيدا كردند و اين كنگره محوري شد براي جمع كردن دانشمندان اين حوزه تا در كنار يكديگر و با متمركز و هدفمند كردن كار‌ها، نتايج خوبي گرفته شود. از آن سال و پس از زلزله بم تأكيدات و حمايت‌هايي كه شد دانش بسيار غني‌اي توليد شد.
در طول اين سال‌ها و حتي در شرايط تحريم، كشورمان پيشرفت‌هاي علمي خيلي خوبي داشت. به نظرتان در پيشرفت‌هاي علمي تا چه اندازه به كمك‌هاي خارجي نياز داريم و چطور ما توانستيم در شرايط تحريم وضعيت علمي‌مان را ارتقا ببخشيم؟
تحريم و هر گونه محدوديتي مي‌تواند برايمان فرصت باشد به شرطي كه بتوانيم به خوبي از آن استفاده كنيم. جا داشت ما در آن دوران استفاده بهتري مي‌كرديم. ما جمع نخبه‌اي داريم كه در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي زندگي مي‌كنند. اين جمع توان اين را دارند كه بسياري از مشكلات كشور را حل كنند ولي مديريت خوب نشدند و نمي‌شوند. به خاطر همين بسياري از اين افراد كه توان علمي بالايي هم دارند متأسفانه مهاجرت مي‌كنند و در رشته‌اي ديگر در كشورهاي ديگر برايشان جاذبه ايجاد مي‌كنند. دانشي توليد مي‌كنند كه اين دانش به اسم آن كشور صادر مي‌شود و ما دوباره بايد آن دانش را در آن كشور ياد بگيريم و از آنها بخريم. بايد ما روي منابع داخلي و نخبه‌هايمان حساب كنيم، احترام بگذاريم و اعتماد بكنيم و منافع پايه‌شان را تأمين كنيم. جو دانشگاهي نبايد به گونه‌اي باشد كه افراد احساس بي‌ثبات و ناامني كنند. جو دانشگاهي نياز به ثبات و امنيت و حمايت دارد. حمايت هم صرفاً جنبه مادي ندارد. الان حقوقي كه استادان ما مي‌گيرند معادل درآمد يك دكه روزنامه‌فروشي نيست. عملاً نتوانسته‌ايم از اين منبع عظيم استفاده كنيم. منبع ديگري كه در اختيارمان بود و خوب استفاده نكرديم دانشجويان تحصيلات تكميلي بود. در دنيا دانشجويان تحصيلات تكميلي منبع توليد ثروت است ولي ما فقط به اينها مدرك داديم. حجم زيادي از رساله‌هاي دكترا و كارشناسي ارشد ما ارزشي بيشتر از پر كردن كاغذ ندارد. چون ما برنامه‌اي براي اين دانشجويان نداريم. نيروي جوان باانگيزه و بااستعداد در مسير بوروكراتيك دانشگاهي‌مان آورديم واحد پاس كنند و چيزي بنويسند و تحويل بدهند و اين گونه آنها را خراب كرديم. كار بد ديگرمان اينكه ما تحقيق كرديم تا مقاله بنويسيم. تحقيق مي‌كرديم تا دانش توليد كنيم و مشكل حل كنيم و ثروت ايجاد كنيم ولي عملاً ما برعكس عمل كرديم و اين فرصت كلان را به يك حجم مقاله تبديل كرديم. حجم مقاله‌اي كه هيچ كمكي به ما نكرد بلكه گروه اندكي در كنار توليد مقاله تخلف كردند و ما منتسب شديم به اين تخلف. هر كدام از ما نماينده نظام مقدس جمهوري اسلامي هستيم. اگر هر كدام از ما تخلفي كنيم همه‌مان آسيب خواهيم ديد. شايد سياستگزاري غلطي بود كه تحقيق فقط براي مقاله شد و شاخص استادان و ارتقا و پرداخت مقاله شد. اين سيستم خوب نبود و ما جاي اين شيوه كار كردن بايد سراغ توليد علم براي پيشرفت كشور و رفاه كار ملت مي‌رفتيم. تحقيق يعني حق‌يابي و حق خيلي عزيز است. اگر قرار است تحقيق كنيم تا حق را پيدا كنيم حق در خدمت مردم بايد قرار بگيرد. توليد سرمايه كند. كشوري كه تمام درآمدش محصول خام‌فروشي است بايد بترسد. كشوري كه استعداد دارد. من در دانشگاه‌هاي سوئد و آلمان تدريس مي‌كنم و مي‌بينم بچه‌هاي ما بااستعداد و توانمند هستند. اين جامعه توليد علمي مي‌تواند توليدات خيلي بيشتري داشته باشد. بمب علمي ايران در حال انفجار است فقط هدايت مي‌خواهد. يعني اگر اين بمب در حال انفجار را هدايت كنيم مي‌توانيم جزو كشورهاي رده بالا باشيم. به عنوان كسي كه در دانشگاه‌هاي اروپا تدريس مي‌كند مي‌گويم همزمان در ايران دانشجو دارم در سوئد و آلمان هم دارم و مي‌بينم دانشجويان ما تواني دارند كه مي‌تواند توليد سرمايه كند و كشورمان را به شدت جلو ببرد.
در فرمايشات رهبري هم به دفعات اشاره شده است و ايشان دقيقاً مي‌دانند نياز كشور چيست. شايد خيلي مواقع ما به خوبي فرمايشات ايشان را متوجه نمي‌شويم. ايشان دورنماي خيلي خوب را مي‌بينند و بايد به نگاه‌شان اعتماد كنيم. اگر ما در اين زمينه حركت كنيم مطمئن باشيد بهترين عاقبت را خواهيم داشت. ايشان هميشه دانشمندان و دانشگاهيان را مخاطب قرار داده و به آنها اعتماد كرده‌اند و برايشان ارزش قائل شده‌اند. با آنها حرف مي‌زنند و با همين تعامل در جامعه فرهنگ‌سازي مي‌كنند. ايشان عقيده دارند اگر جامعه مي‌خواهد رشد و پيشرفت كند با همين نيروهاي نخبه و علمي مي‌تواند به رشد برسد.
سازمان بسيج چقدر مي‌تواند در اين حمايت و توليد علم نقش داشته باشند؟
قطعاً سازمان بسيج نقش خيلي زيادي خواهد داشت. بسيج چتر بزرگي دارد كه همه مي‌توانند زير آن قرار بگيرند. جهت‌گيري سياسي و جناحي خاصي ندارد و كاملاً مردمي است و مردم هم به بسيج اعتماد دارند. مردم از اين چتر خوبي، حمايت و امنيت ديده‌اند و مردم در زمان دفاع مقدس خاطرات خوبي از اين چتر دارند. بسيج به دنبال جلب مشاركت تمام نخبگان است تا از تمام ظرفيت استفاده كند. بسيج جامعه پزشكي نمونه خوبي در اين مورد است. تمام نخبگان زير اين چتر آمده‌اند و فراتر از دولت‌ها و گروه‌هاي سياسي عمل كرده‌اند و نتايج خوبي هم به دست آورده‌اند. البته ايده‌آل نيست و مي‌تواند خيلي بهتر از اين باشد. اگر برنامه‌ريزي‌هاي خوبي صورت بگيرد خيلي بهتر مي‌توان از اين ظرفيت‌ها استفاده كرد. تا الان هم نشان داده كه بسيج قدرت همگرايي گروه‌ها در كنار هم را دارد. گروه‌هايي كه فراتر از دولت‌ها كار مي‌كنند. در بسيج نگاه ولايي حاكم است و اين هم خيلي عالي است. وقتي رهبري توصيه‌اي مي‌كند همه گوش مي‌كنند و مردم در قبال توسعه كشور دنبال انتفاع نيستند. اين خيلي خوب است و نبايد اين فرصت مغتنم را از دست بدهيم.
حمايت‌هاي بسيج در چه سطحي است و بيشتر در چه زمينه‌اي است؟
حمايت‌ها خوب است و ما هرگاه ايده‌اي داشته‌ايم دست رد به سينه‌مان نزده‌اند و ما را بيرون نرانده‌اند. هر گاه پيشنهادي داشته‌ام و به بسيج برده‌ام نتيجه گرفته‌ام. شايد در جاهاي ديگر گرفتار مي‌شدم ولي وقتي به بسيج بردم نتيجه گرفتم. بسيج از طرح‌هاي خوب حمايت مي‌كند. هرچند توانش محدود است و در حد يك وزارتخانه توان مادي و بودجه‌اي ندارد ولي از وقتي كه من همكاري‌ام را با بسيج شروع كرده‌ام هرگاه ايده علمي را برده‌ام بسيج حمايت كرده است.
بسيجي‌هاي نخبه‌اي كه در جامعه علمي فعاليت مي‌كنند بهتر است چه اقداماتي انجام دهند؟
بهترين كار اين است جمعيت نخبگان در راستاي سياست‌هاي متمركز توليد دانش و علم حركت كند. يك مقدار بايد به نخبگان جهت بدهيم. بايد پازل تحقيقاتي براي كشور بچينيم. توليد دانش و تجربه در كشور بايد متناسب با جغرافيا باشد. بايد بدانند مزيت‌هاي جغرافيايي و منابع‌ محلي‌مان چيست و در يك پازل مشخص حركت كرد. كشورمان نمي‌تواند ادعا كند كه در همه چيز مي‌تواند بهترين باشد. بايد متناسب با منابع ملي و محلي‌مان روي تكنولوژي‌هاي محدودي كار كنيم و در آنها سرآمد باشيم. اينكه فكر كنيم در همه چيز در دنيا مي‌توانيم سرآمد باشيم غلط است. هيچ كشوري نمي‌تواند چنين ادعايي كند. ما بايد بدانيم در اين جغرافيا چه چيزي قابل ارائه است و مزيت نسبي‌اش به موارد ديگر كجاست. مثلاً ما در دانش بحران كه كار مي‌كنيم وضعيت نسبي داريم چون همواره با آن روبه‌روييم يا در دانش نفت مي‌توانيم حرف بزنيم ولي در دانش خودروسازي موفق نبوده‌ايم. بايد فلش حركت‌مان به سمتي باشد كه مي‌توانيم توسعه پيدا كنيم. موارد ديگر هم لازم است داشته باشيم ولي نبايد تمام انرژي‌مان را برايش بگذاريم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن