تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835472408
اصحاب امام حسین(ع) هنوز در کتابهای درسی جایی ندارند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نویسنده مجموعه قصه عاشورا:
اصحاب امام حسین(ع) هنوز در کتابهای درسی جایی ندارند
شناسهٔ خبر: 3827725 - شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
فرهنگ > شعر و ادب
.jwplayer{ display: inline-block; } مولف مجموعه قصههای عاشورا میگوید سیاستگذاران فرهنگی کشور هنوز در کتابهای درسی اسمی از یاران امام حسین(ع) در کربلا نمیآورند و انتظار دارند کتاب دراین حوزه تالیف شود و به فروش رود. خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: پرویز امینی از زمره مولفان کشور به شمار میرود که سعی دارد در کنار تجربیاتش از ارتباط نزدیک با مخاطب نوجوان دست به خلق آثاری برای آنها بزند که جدای از پاسخگویی به نیازها و پرسشهای آنها، به زبان بصری و ذائقه مطالعه آنها نیز نزدیک باشد. با چنین هدفی وی مجموعهای ۷۲ جلدی با عنوان «قصه عاشورا» را تالیف کرده که از سوی شرکت ترنج وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی به تازگی منتشر شده است. به بهانه انتشار این اثر نفیس با امینی به گفتگو نشستیم: جناب امینی پروسه آغاز تالیف مجموعه کتاب قصههای عاشورا به حدود ۱۳ سال قبل برمیگردد و در آن دروان بیشتر از امروز بازنویسی و روایت مستند از وقایع دینی باب طبع نویسندگان و بازار نشر بود. شما با چه انگیزهای و در چنین فضایی دست به خلق یک مجموعه ۷۲ جلدی با مضمون عاشورا زدید؟ من در سال ۱۳۸۲ کار نوشتن این مجموعه را شروع کردم. من سعی کردم نوعی روایت بر مبنای مقتل را برای نوجوانان را در این کتاب خلق کنم و در همان سال هم بررسی من نشان داد که اصلا کتابی در حوزه مقتل خوانی برای نوجوانان وجود نداشت و حتی میتوانم بگویم که همین الان نیز چنین روایتی به صورت مکتوب وجود ندارد. با این همه این مجموعه چند ویژگی منحصر به فرد دارد. از جمله اینکه به ترویج کتابخوانی میپردازد. ما همه کتابهایی که در حوزه مقتل امام حسین(ع) چه روایت شده و چه بازنویسی و چه سندهای تاریخی در این زمینه را وقتی مشاهده کنیم با متونی از نظر ادبی سنگین و سختخوان مواجهیم و برای بخش خاصی از مخاطب قابل فهم است. این کتاب اما با زبانی ساده و با تصویرسازی واقعه عاشورا را مو به مو برای نوجوانان بازسازی کرده است و آنها به خواندن همه این منابع و اسناد نیز تشویق میکند. مساله دیگر اینکه این مجموعه به یاران و افرادی از امام اشاره تفصیلی میکند که در واقعه عاشورا در کنار امام حسین(ع) حضور داشتهاند. این مساله زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانیم در برخی از منابع نامی از این افراد برده شده ولی به صورت جزئی. اما ما در این کتاب سعی کردیم این افراد کاملا از دل تاریخ شناسایی شده و به مخطاب شناسانده شوند. با این حساب منابع شما برای نوشتن کتاب باید بسیار جذاب و قابل توجه باشد. منابع من برای تالیف این مجموعه شامل بیش از سیمنبع بوده و اصلیترین آن نیز لهوف است. منابع دیگری نیز سندهای درستی داشتهاند از کتابخانه آقای مرعشی نجفی انتخاب شدند. در کنار آن پایاننامههای مقطع ارشد و دکتری دانشجویی که به واقعه عاشورا نگاهی داشتند را نیز به صورت کامل بررسی کردیم. نکتهای که درباره این مجموعه قابل توجه است، تعداد بالای مجلداتش است. این مساله با هدف خاصی صورت پذیرفت؟ مهمترین دلیل برای این کار ترویج کتابخوانی بود. وقتی ما با نوجوان به عنوان مخاطب روبرو هستیم باید ارتباط او را با کتاب مداوم و پیوسته تعریف کنیم. از سوی دیگر نوجوان بسیار سریع و گذرا با کتاب روبرو میشود. پس نمیشود او را چندان در کنار کتاب نگاه داشت و انتظار داشت که خسته نشود. من روایت مینیمال را به کمک تصویرسازی در این کتاب استخدام کردم تا مخاطبم بتواند در حداکثر ده دقیقه به اصل موضوعی که برای هر مجلد مد نظرمان بود دست رسی پیدا کند. سعی من این بود که با اختصاص یک کتاب به هر یک از یاران و همراهان امام، شخصیت آنها را دقیق تر مورد واکاوی قرار داده و به مخاطب معرفی کنم. بر همین مبنا، بر اساس اسناد و موضوعاتی مانند شغل و قومیت و خصوصیت هر یک از یاران امام برای وی یک پرتره در قالب تصویرگری طراحی و در کتاب منتشر شد تا پروژه ارتباط گیری مخاطب با متن بهتر شود.
با این همه، وقتی حجم مجلدات بالا برود، هزینه تولید کتاب و در نهایت قیمت مجموعه زیاد میشود و شاید بعضی وقت ها راهی نمی ماند جز امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ! البته وقتی کتابی را بشود در کمتر از ده دقیقه خواند دیگر ارزش امانت گرفتن را از دست میدهد. به نظر شما این مشکلی پیش روی این مجموعه نیست؟ نه. من اینطور فکر نمیکنم. کتاب در حال حاضر با کمترین قیمت تولید شده است. اگر هر جای دیگری میخواست این کتاب را منتشر کنند برای هر مجلد بیش از هشت هزار تومان قیمت میخورد اما الان قیمت هر مجلد ۴۵۰۰ تومان است. اگر هر ناشر دیگری هم پای این کار بود قیمت چیزی کمتر از این نمیشد. از سوی دیگر نمیشد به خاطر این قضیه که میگویید شکل انتشار را تغییر میدادیم. ما با یک برنامه هدفمند کتاب را منتشر و قیمت گذاری کردیم. هدفمان هم این بود که هر یک از یاران امام را در قالب یک کتاب دقیق و مرتب معرفی کنیم تا خوب مورد شناسایی قرار گرفته و فراموش نشوند. مشکل کتابهایی که همه یاران را احیانا در یک جلد معرفی کردهاند همین است. فراموش شدن در طول زمان. خاصیت این مجموعه اما ثبت آن شخصیتها در ذهن مخاطب بحث دیگر درباره کتاب زبان آن است. من دیدم که کتاب زبان کهن و به اصطلاح تاریخی و سنتی مختص اینگونه متون را ندارد. علت این موضوع چیست؟ کتاب را ما با زبانی مدرن تالیف کردهایم. اما چرا. مشکلی که در نگارش متن در کشور این روزها زیاد است، نگارش پیامکی و کوتاه است. فرزندان ما نیز رفته رفته به مکاتباتی عادت کردهاند که به زبان رسمی ما نزدیک نیست. ما برای نزدیکی به مخاطب هدفمان باید از نگارش تاریخ جدا شده و به شیوه بیان امروزی مخاطب نزدیک شویم و البته نظاممند و دقیق این کار را انجام دهیم. کتاب در نتیجه روایتی مینیمال دارد اما محاورهای نیست. متن کوتاه است اما زبان فارسی را پاس میدارد و جلوی گاردگرفتن مخاطب در مقابل کتاب را میگیرد. من این کتاب را پیش از انتشار به دانشآموزان مخاطب هدف دادم و خوانده شد و آنها نظرشان را دادند و من سعی کردم از این بازخوردها بهره ببرم. بخش عمدهای از زیبایی کتاب شما به تصویرگری آن اختصاص دارد. خاطرم هست که عنوان کردهاید در این ۷۲ مجلد بیش از ۸۰۰ قطعه تصویرگری به کار گرفته شده است. درباره ویژگیهای تصویرگری مجموعه برایمان بفرمایید. تصویرسازی کتاب را آقای فرهاد جمشیدی انجام دادهاند. ما در این مجموعه به خاطر اینکه در حال حرکت به سمت یک کتاب فیلم هستیم که در زمانی کوتاه سعی دارد نوعی خاص از تصویر ارائه دهد که مخاطب بتواندسریع با محتوا ارتباط بگیرد. به همین خاطر تلاش تصویرگر این بوده که نمای کارش با نمای سینما نزدیک به هم باشند و قاب بندیهای او نیز به شکلی است که گویی مخاطب صحنهای از یک فیلم و یا یک استوری بورد سینمایی را تماشا میکند. این مساله زحمت این کار را بسیار زیاد کرد. در قسمت دوم این کتاب که با عنوان قصه زینب(س) در دست انجامش هستیم سعی کردیم سینماییتر عمل کرده و نماهای نزدیک را بیشتر مورد استفاده قرار دهیم. شما پیش از نویسنده بودن معلم هستید و در ارتباط نزدیک با مخاطب نوجوان. کتابهایی که با موضوعات دینی برای این مخاطب نوشته شده است چقدر توانسته ذهن وی را به خود مشغول کرده و او را جذب خود کند ؟ زیاد میشنوم که بچه های ما از مجموعه بسیاری از آثار دینی تالیف شده برای آنها در ایران استقبال نکردهاند. نمیدانم این ادعا دارای سندی علمی نیز هست یا خیر سندش میزان فروشش است برای این میزان فروش آمار رسمی دارید؟ عمده ناشران این آثار از فروش آنها ابراز رضایت نمیکنند من چنین حسی ندارم. بسیار کتاب در این حوزه دیدهام که در زمانی فراتر از حد معقول فروش رفته و ناشرانش نیز از آنها راضی هستند اما بحثی را میتوانم با شما در میان بگذارم که سیاستگذاری مدیران فرهنگی ما را پیش چشممان میآورد و شاید جواب شما نیز باشد. از انقلاب ما ۳۸ سال گذشته، و هنوز از یاران فداکار امام حسین(ع) در کتابهای درسی ما خبری نیست. این سیاستگذاری فرهنگی غلط ماست. ما در کتاب درسی متنهایی را میبینیم که مخاطبش را به بیشتر خواندن درباره چهرههای دینی دعوت میکند اما در کتابخانهها و یا سایر مراکز در دسترس نوجوان ما این آثار در دسترس نیست و مخاطب هم آشنایی با این تولیدات ندارد. این باعث شده آموزش دینی بچهها به آنچه در مدرسه میآموزند محدود شوند و خارج از مدرسه چیزی به آن اضافه نشود. ما الان در حوزه دین هم وقتی انیمیشن میسازیم، صرفا فانتزی است و سعی دارد قالب کلاسیک آمریکایی خود را حفظ کند و نه اینکه قالب بومی خودش را جا بیاندازد. اینها همهاش ناشی از آموزش غلط است و به نظر من تداوم این سیاست غلط است که آن پدیده که شما گفتید را دامن میزند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]
صفحات پیشنهادی
همایشامام حسین(ع)درپاکستان برگزار شد - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
نهمین همایش شهادت امام حسین ع با عنوان حضرت امام حسین ع تعالیم و آموزه های او برای دوران معاصر توسط انجمن علمای تحریک پانجتان برگزار شد عقیق روز گذشته همایش شهادت امام حسین ع در شهر راولپندی شهری در ایالت پنجاب در شمال پاکستان برگزار شد این همایش به عنوان نهمین همایشآیین سومین روز شهادت امام حسین (ع) در همدان
آیین سومین روز شهادت امام حسین ع در همدان ایرنا-همدان-هیات های عزادار همدانی با بازسازی و به نمایش درآوردن طایفه بنی اسد در سومین روز شهادت امام حسین ع در همدان مظلومیت شهدای دشت نینوا را نشان دادند و به سبک و شیوه های خاصی به یاد مظلومیت اسرای دشت نینوا به نوحه سرایی و عزاداآیت الله بهجت: جرم امام حسین(ع) چه بود؟
آیت الله بهجت جرم امام حسین ع چه بود تاریخ انتشار سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷ ۵۴ مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود آن روز که میثم تمار را به بالای دار بردند چه گناهی داشت حضرت سیدالشهداء علیه السلام چه گناه و جرمی داشتند که پیشنهاد آن حضرت را قبول نکردند و عمر سسومین روز شهادت امام حسین (ع) در همدان
سومین روز شهادت امام حسین ع در همدان ایرنا-همدان- هیات های عزادار همدانی با بازسازی و به نمایش درآوردن طایفه بنی اسد در سومین روز شهادت امام حسین ع مظلومیت شهدای دشت نینوا را نشان دادند و به شیوه های خاصی به نوحه سرایی و عزاداری پرداختند 11 23 مهر 1395 17 27 عکس امین بصیرحرکت امام حسین (ع) و قیام عاشورا هیچگاه از حافظه ها پاک نمی شود
امام جمعه کرمانشاه حرکت امام حسین ع و قیام عاشورا هیچگاه از حافظه ها پاک نمی شود کرمانشاه- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه حرکت امام حسین ع و قیام عاشورا را حرکتی ماندگار و همیشه جاویدان دانست و گفت این حرکت سرور و سالار شهیدان هیچگاه از حافظه ها پاک نقیام حضرت صاحب الزمان (عج) مکمل قیام حضرت امام حسین (ع) است
امام جمعه مشگین شهر قیام حضرت صاحب الزمان عج مکمل قیام حضرت امام حسین ع است اردبیل - ایرنا - امام جمعه مشگین شهر گفت قیام حضرت صاحب الزمان عج همان ادامه نهضت عاشورا و مکمل قیام حضرت امام حسین ع است به گزارش ایرنا حجت الاسلام رضا باوقار در خطبه های این هفته نماز جمعه مچند درصد جمعیت هنوز به تلفن همراه و اینترنت دسترسی ندارند؟
چند درصد جمعیت هنوز به تلفن همراه و اینترنت دسترسی ندارند اطلاعات مرکز آمار ایران نشان میدهد ضریب نفوذ اینترنت در ایران 45 3 درصد ضریب نفوذ رایانه 41 2 درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه 77 9 درصد است آفتابنیوز به گزارش ایسنا بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران که از زمینه طرح آمارممنوعیت ترانزیت کالا به مرزهای مهران و شلمچه در ایام عزاداری امام حسین(ع)
ممنوعیت ترانزیت کالا به مرزهای مهران و شلمچه در ایام عزاداری امام حسین ع گمرک ایران طی بخشنامهای به گمرکات اجرایی از آنها خواست تا از ترانزیت کالا به مقصد گمرکات مهران و شلمچه در حدفاصل 24 آبان ماه تا اول آذرماه سالجاری خودداری نمایند به گروه اقتصادی باشگاه خبرنگارمسئولان محیط زیست پس از 11 سال هنوز برنامهای برای کاهش آلودگی هوا ندارند
مسئولان محیط زیست پس از 11 سال هنوز برنامهای برای کاهش آلودگی هوا ندارند عضو شورای شهر تهران گفت آنهایی که امروز در مسند محیط زیست نشستهاند 11 سال است به مشکلات محیط زیستی شهر دست پیدا نکرده و هیچ برنامهای برای رفع آلودگی هوا تدوین نکردهاند به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باراهاندازی ۲ درمانگاه در شمال و جنوب حرم امام حسین(ع)
نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق خبر داد راهاندازی ۲ درمانگاه در شمال و جنوب حرم امام حسین ع شناسهٔ خبر 3825330 - سهشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۹ استانها > سایر jwplayer display inline-block; استانها- نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق از بهره برداری و تدارک دو-
گوناگون
پربازدیدترینها