تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816478059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدال بین بنزین و خودرو و مردمی که قربانی می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


آلودگی هوای تهران در گفت‌وگو با معاون فعلی و پیشین وزیر نفت:
جدال بین بنزین و خودرو و مردمی که قربانی می‌شوند
هوا در تهران آنچنان آلوده است که احتمالاً به زودی دیگر چشم ، چشم را نخواهد دید. وضعیت از مرز بحران گذشته ، مدارس ابتدایی تعطیل شده‌اند و به افراد سالخورده و بیمار توصیه شده در خانه بمانند تا بلکه خطر بگذرد اما فعلاً که رفع بلا نشده است و در هوای تهران خیلی سخت می‌توان نفس کشید.
روز نو :  هوا در تهران آنچنان آلوده است که احتمالاً به زودی دیگر چشم ، چشم را نخواهد دید. وضعیت از مرز بحران گذشته ، مدارس ابتدایی تعطیل شده‌اند و به افراد سالخورده و بیمار توصیه شده در خانه بمانند تا بلکه خطر بگذرد اما فعلاً که رفع بلا نشده است و در هوای تهران خیلی سخت می‌توان نفس کشید.
 
به  گزارش روز نو؛ وارونگی هوا و پاگیر شدن این هوای آلوده بر سر شهر تهران چند سالی است که به معضل تهرانی‌ها تبدیل شده به خصوص در روزهای سرد و بی باران و برف پاییز و زمستان‌های چند سال گذشته. در این روزهای سخت هم متهم ردیف اول خودروهای پرتعداد هستند و البته بنزینی که آن‌ها را حرکت می‌دهد . اوج بحران هم در دولت گذشته بود یعنی سال‌هایی که اصرار بر تولید بی کیفیت داخلی بود که گاهی گفته می‌شد بیرون از پالایشگاه تولید می‌شود و اصلاً بنزین نیست . بعدها هم که تاکید بر کیفیت بنزین در جایگاه‌ها افزایش یافت همچنان تردیدها به قوت خود باقی بود یعنی این پرسش اساسی مطرح می‌شد که واقعاً سوختی که جایگاه‌ها به باک خودروها می‌فرستند آن طور که ادعا می‌شود واجد استانداردهای یورو هست یا نه ؟
 
دولت می‌گوید بله اما هوای تهران چیز دیگری را نشان می‌دهد با اینهه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اصرار دارد که متهم این اتفاق دست کم بنزین نیست .
 
مشکلات را پای بنزین ننویسید
 
منصور ریاحی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور از اساس ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین در جایگاه‌های سوخت را رد کرد و به «امیدایرانیان » گفت : دلیل آلودگی هوا تردد بیش  از اندازه و ظرفیت خودروها در سطح شهر است نه کیفیت بنزین ضمن این که پدیده وارونگی هوا در شهرهای بزرگ و از جمله تهران در فصل زمستان موضوع جدیدی نیست  و نمی‌توان هر سال و همیشه آن را به موضوع بنزین ربط داد.
 
او با بیان این که تمام بنزینی که در جایگاه‌های سوخت استان تهران عرضه می‌شود دارای استانداردهای یورو 4 است تاکید کرد : در تلاش هستیم تا در تمامی شهرهای کشور بنزین یورو 4 عرضه کنیم.  
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد : نه تنها کیفیت بنزین عرضه شده در کشور مطلوب است بلکه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و از سال آینده به باشگاه تولیدکنندگان بنزین جهان هم خواهیم پیوست  .
 
به این ترتیب به گفته معاون وزیر نفت و با استناد به وعده‌های شخص وزیر، از سال آینده همزمان با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما بی نیاز از واردات بنزین می‌شویم و بر اساس پیش بینی‌ها  از نیمه دوم سال 96 ایران به جمع صادر کنندگان بنزین نیز بپیوندیم.
 
او  در ادامه با اشاره به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس و لاوان از آذر ماه سال جاری عنوان کرد: با راه اندازی این پالایشگاه‌ها در فاز نخست ما شاهد تولید 6 میلیون بنزین یورو 4 خواهیم بود.
 
دولت گذشته بنزین بی کیفیت تولید می‌کرد نه ما
 
ریاحی، با اشاره به تولید کیفیت بنزین بی کیفیت در دولت گذشته یاد آور شد: در دولت پیشین ما شاهد تولید و عرضه بنزین بی کیفیت در خارج از پالایشگاه‌های کشور بودیم. اما امروز براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم تا در تمامی پالایشگاه‌های کشور بنزین یورو 4 عرضه کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان این که بنزین وارداتی کشور فراتر از استاندردهای بین المللی است افزود: در حال حاضر بنزین وارداتی دارای استاندارد سوپر و با اکتان 95 است.
 
ریاحی، اختلاف بین تولید و مصرف بنزین را در حدود 15 میلیون لیتر در کشور اعلام کرد و افزود: از این میزان 11 میلیون لیتر از طریق واردات تأمین می‌شود و ما بقی را از طریق ذخایر استراتژیک در کشور تأمین می‌کنیم.  
 
اما آنچه معاون وزیر نفت در خصوص کیفیت بنزین تولیدی تاکید دارد از سوی مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قابل استناد نیست.
 
جلیل سالاری در گفت و گو با «امید ایرانیان » با انتقاد از کیفیت پایین بنزین مصرفی در کشور تاکید کرد: همزمان با کاهش میزان تولید بنزین ما شاهد کاهش کیفیت نیز در سال‌های اخیر بوده‌ایم.  
 
توان تولید به اندازه نیاز داخلی هم نداریم
 
او در ادامه میزان تولید بنزین کشور را حدود 52 میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: در این شرایط با حذف کارت‌های سوخت از یک سو شاهد افزایش 5 درصدی میزان مصرف و از سوی دیگر شاهد کاهش 6 درصدی میزان تولید بنزین هستیم.  
 
سالاری میانگین مصرف بنزین را در 8 کلان شهر کشور 40 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: در این شرایط توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 برای این 8 کلان شهر کشور نمی‌تواند پاسخگو باشد چون  پالایشگاه شازند امکان تولید 14 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را ندارد.
 
او  با بیان این که روند کاهشی تراز تولید تأمین نیاز داخل را شدیداً دچار مشکل کرده است افزود: در این شرایط تبلیغاتی که مسئولان برای توزیع بنزین یورو 4 در 8 کلان شهر کشور می‌کردند کاملاً غلط و غیر واقعی بود چون ما در چهار سال گذشته نتوانستیم با افتتاح پروژه‌های جدید حجم تولید را افزایش دهیم.  
 
 سالاری، از عدم تثبیت ظرفیت 60 میلیون لیتر بنزین خبر داد و افزود: همزمان با کاهش میزان تولید ، دلالان و واسطه‌ها از روند واردات منتفع می‌شوند از این رو تا زمانی که  مافیای بنزین در زمینه سوخت فعال است عملاً تحول مثبتی در عرصه تولید سوخت کشور رخ نخواهد داد.
 
او همچنین با انتقاد از روند تأخیر پروژه‌ها در سه سال گذشته یاد آور شد: سالیانه نزدیک به 5 میلیون لیتر واردات بنزین در کشور صورت می‌گیرد و این در حالیست که برای اتمام پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیازمند اعتبار 260 میلیون دلاری هستیم. از سوی دیگر در این شرایط دولت با حذف کارت‌های سوخت در زمینه نظارت و پایش اقدامی را انجام نداد از این رو روند اجرا پروژه‌ها با تأخیر همراه شد.  
 
سالاری، در ادامه نیاز کشور را به مصرف بنزین  75 میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: سال آینده  این عدد به 76 میلیون می‌رسد. از این رو اگر سال آینده حتی تلاش شود تا پروژه‌های پالایشگاه‌های لاوان و بندررعباس فعال شود در بهترین حالت میزان تولید بنزین کشور به 63 میلیون لیتر می‌رسد.
 
سال بعد هم تراز تولید و مصرف بنزین منفی است
 
او  با بیان این که فعال سازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اما و اگرهای زیادی همراه است ادامه داد: در بهترین حالت شاید در شش ماهه اول سال این پالایشگاه بتواند نیاز داخل را تأمین کند به این ترتیب  سال آینده همچنان با بحث منفی بودن تراز بنزین با مشکل مواجه خواهیم بود.
 
سالاری ادامه داد: در حال حاضر بنزین وارداتی به دلیل این که ترکیب می‌شود و به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد. در منطقه آنالیز نمی‌شود. چرا که با بنزین‌های پالایشگاهی در انبارها امتزاج پیدا می‌کند.  
 
او  افزود: ما امروز ادعا داریم کلیه صنایع تحت پوشش شبکه  گاز است  و در نتیجه آلودگی‌ها را از بین بردیم به عبارت دیگر صنایع همجوار کلان شهرها زیر پوشش گاز هستند. به این ترتیب در کلان شهرها منشأ آلودگی هوا مشخص نیست  چون مسئولان آمارهای غلط می‌دهند یا از گزارش‌های کتابخانه‌ای استفاده می‌کنند  و تا زمانی که این چالش‌ها برطرف نشود تمام مسائل مربوط به آلودگی هوا به معادن و ریز گردها ربط داده خواهد شد.
 
سالاری تاکید کرد:  اداره استاندارد گزارش درستی در مورد بنزین اعلام نمی‌کند و می‌گوید محرمانه است در این شرایط ما نمی‌توانیم مشکل واردات بنزین را در کشور حل کنیم.
 
باز هم مردم سخت نفس می‌کشند
 
با این تفاسیر و در شرایطی که وزارت نفت کماکان مدعی است که بنزین با کیفیت به دست مصرف کنندگان می‌رساند این ابهام به قوت خود باقی است که چرا هوای کلان شهرها آلوده است و در روزهای بحرانی مردم برای نفس کشیدن هم مشکل دارند.


*اميد ايرانيان




تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن