واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گالریداری در ایران-۴
گالریداری کاری فرهنگی و سپس اقتصادی است/ اهمیت امضای آثار
شناسهٔ خبر: 3814197 - چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } مدیر گالری «ماه مهر» حرفه گالری داری را ابتدا کاری فرهنگی و سپس اقتصادی دانست و از نگاه غیرفرهنگی برخی گالری های تازه تاسیس انتقاد کرد. مژگان والیپور مدیر گالری «والی» و «ماه مهر» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره معیارهای انتخاب آثار برای برگزاری نمایشگاه در گالریهای تحت مدیریتش اینگونه توضیح داد: برای برگزاری یک نمایشگاه خوب به طور معمول ویژگیهایی چون کمپوزیسیون، خلاقیت، مفهوم اثر و اجرای مناسب را در نظر می گیریم. همچنین باید خلق اثر با دنیای امروز هم مرتبط باشد، البته در بعضی موارد شهرت امضای اثر همه موارد فوق را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال ممکن است آثار خوبی از یک هنرمند گمنام را هم ارائه کنیم بنابراین در مجموع، ابتدا اثر هنری و بعد هنرمند اثر حائز اهمیت است و در جایگاه بعدی باید به سلیقه جامعه هم تا اندازه ای توجه کنیم. وی اقتصاد گالری داری در ایران و روندی را که در این زمینه طی می شود به طور کلی خوب توصیف کرد و در ادامه بیان کرد: به دنبال افزایش گالری ها، رقابتی ایجاد شده که بسیار خوب است و باعث شده تا هر گالری سطح کیفی کارش را بالاتر ببرد، اما مساله این است که اکنون با توجه به رشد مارکت هنر، افرادی وارد این حرفه شده اند که به نظر می رسد آمده اند چند سالی باشند و بعد بروند و این آمدن و رفتن آنها جامعه هنری را بهم می ریزد. والیپور افزود: فرهنگی که صاحبان گالری های لوکس و ثروتمند با خود آورده اند، موقتی است و البته با نگاه و فرهنگ گالری داری بسیار فاصله دارد. مدیر گالری «ماه مهر» با تأکید بر این که گالری داری ابتدا یک کار فرهنگی و بعد اقتصادی است، تصریح کرد: اکنون گالری های جدید با امکانات اقتصادی بسیار بالا، شکل دیگری از گالری داری را رواج می دهند که اگر کار این گونه گالری ها تداوم داشته باشد، رفته رفته گالری های قدیمی تر با نگاه فرهنگی کنار می روند، اما معمولاً کار این گالری های جدید تداوم ندارد. گالریهای جدید در برجهای شیک این گالری دار باسابقه با اشاره به مشکلاتی که گالری های جدید ایجاد می کنند، یادآور شد: بسیاری از این گالری ها در برج های شیک و آن چنانی شروع به کار می کنند و متأسفانه هنرمندان خوب جوان و پیشکسوت هم به سمت این گالری ها کشیده می شوند اما بعد از مدتی از کرده خود پشیمان می شوند و به سمت گالری های قدیمی بازمی گردند. والیپور همچنین تأکید کرد: نمی توان گفت حضور این گالری ها باعث آسیب به دیگر گالری ها می شود اما روش کار آنها درست نیست. به هر حال مجوز این گالری ها از سوی وزارت ارشاد صادر می شود و آنها حتما بهتر از ما در این زمینه آگاهی دارند. مدیر گالری «والی» درباره همکاری و تعامل با دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما کاری با دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم، آنها هم گاهی از نمایشگاه های ما به انتخاب خودشان، دیدن می کنند. ما طبق قوانین و اصول کشورمان نمایشگاه برگزار می کنیم و تاکنون هم به مشکلی برنخورده ایم. وی درباره این سوال که آیا تعامل با دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل مذکور وضعیت ایده آل و مطلوبی است یا خیر، پاسخ داد: همین که دست ما را در برگزاری نمایشگاه طبق ضوابط و قوانین کشورمان باز گذاشتهاند بسیار اتفاق خوبی است، اما ما دلمان می خواهد که دفتر امور هنرهای تجسمی گاهی علمدار ما باشد. به هر حال بخشی از هنر نیاز به حمایت دارد و بخشی از هنرمندان ما که آثار خوبی می آفرینند و امکانات محدودی دارند نیاز به حمایت دولت دارند تا به هنرمند بزرگی تبدیل شوند، اما این حمایت ها خیلی کمرنگ است و مرتب از سوی دولت بر کمبود بودجه تاکید می شود که وقتی بودجه اندک است کار زیادی نمی توان کرد. گر چه در دوره هایی این محدودیت بودجه همچنان وجود داشت اما مدیریت آن زمان با ترفندهایی کار را پیش می برد. وی همچنین گفت: ما دلمان می خواهد که وزارت ارشاد پشتوانه هنر ایران باشد و خیلی از اتفاقات بزرگ را با حمایت های خود برای جامعه هنری به ارمغان آورد. والی پور در پایان درباره برگزاری آرتفر از سوی دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از برگزاری آرتفر جدید خبری ندارم و نمی دانم چگونه مدیریت می شود و هدف از برگزاری آن چیست. باید این جزییات مشخص شود تا بدانیم می توان خوشبین بود یا خیر.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]