تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802654757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرمت، روياي دست نيافتني بناهاي تاريخي آذربايجان غربي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مرمت، روياي دست نيافتني بناهاي تاريخي آذربايجان غربي
سريال تخريب و ويراني بناها و آثار تاريخي استان آذربايجان غربي امسال هم ادامه دار شد. در حالي که سال گذشته سازمان حفاظت از ميراث فرهنگي اذربايجان غربي اعلام کرد بيش از40 اثر باستاني ارزشمند اين استان در معرض تخريب قرار گرفته و بايد بلافاصله مرمت شود، امسال هم بحث نياز به مرمت اضطراري 30 اثر ديگر مطرح شده است. آثاري که ممکن است دراثر بارش باران و برف طي روزهاي آينده در يک چشم به هم زدن به تلي از خاک تبديل شود.
نویسنده : مريم احمدي 


 
     در حال حاضر بيش از يك هزار و 200اثر تاريخي و باستاني در استان آذربايجان غربي شناسايي شده كه قدمت برخي از آنها به هزاره‌ها و سده‌هاي قبل از ميلاد مي‌رسد. با وجود اينکه 350 اثر از اين تعداد هم در فهرست آثار ملي کشور قرار گرفته اما گزارشات رسيده نشان مي دهد آنگونه که بايد در حفظ و نگه داري اين آثار ارزشمند اقدام نمي شود و وضعيت بناها تا به حد بحراني و هشدار نرسد خبري از عمليات مرمت و بازسازي نيست. طبق گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از جمله مهمترین بناها و آثار تاریخی در معرض خطر استان که نیاز به نجات بخشی و حفاظت اضطراری دارند، می توان به مسجد جامع ارومیه، پل های تاریخی استان، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبیری و بازار تاریخی خوی اشاره کرد. اين اظهارات جليل جباري در شرايطي است که برخي از دوستداران ميراث فرهنگي معتقدند وضعيت اثاري چون  پل تاریخی باراندوز، خانه دیزج سیاوش، کاروانسرای شرکت نفت، مسجد مناره، باش قلعه و گیژلر قلعه سی نيز در وضعيت خطرناکي قرار دارند و هر چه سريعتر بايد فکري به حال آنها کرد. نهم فروردین امسال بود که  پس از افزایش بارندگی ها و جاری شدن سیلاب پل قلعه جوق ارومیه به يک قدمي تخريب رسيد. بنايي  زيبا متعلق به دوران قاجار که بنا به گفته کارشناسان درصورت تخريب به هيچ شکلي حتي با صرف هزينه هاي هنگفت نمي توان اين پل ارزشمند را احيا کرد. اما با گذشت نزديک به هفت ماه نه تنها اقدامي براي جبران خسارت و ترميم پل انجام نشده بلکه نگراني در خصوص نابودي کامل آن با بارش هاي پاييزه و زمستانه ادامه دارد. خانه ديزج سياوش هم از توجه مسئولان ميراث تنها يک  تابلو با مضمون"مراقب باشید بنا در حال ریزش است" سهمش شده و ديگر هيچ! اينها تنها دو نمونه از بناهاي قرار گرفته در ليست مرمتي هاست. با توجه به روند موجود از ابتدای سال جاری اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند تا پایان سال باید منتظر از دست رفتن بسیاری از این ظرفیت های بالقوه اقتصادی و سرمایه های فرهنگی کشور باشیم. پول مرمت نداريم! به رغم اهميت حفظ اين سرمايه هاي ارزشمند و هشدارهاي مکرر کارشناسان، اما گويي زور بي پولي و کمبود اعتبار بر خواست مسئولان مي چربد. بهانه نخ نماي هميشگي که گاهي تنها در حد توجيه اهمال کاري ها عنوان مي شود و گاهي هم نشان بي توجهي مسئولان دولتي  به اين اثار در تخصيص اعتبار.   مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با تاييد اين موضوع مي گويد: متاسفانه بودجه تخصیص یافته به مرمت و احیا بافتهای تاریخی در استان بسیار محدود بوده و همکاری های مردم و حمایت های دولت و بویژه نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود. با اين حال شرايط موجود نشان مي دهد در خصوص يافتن راه جايگزين براي تامين اعتبار و ترغيب مردم و مسئولان استاني به تامين منابع مالي مورد نياز هم اقدامي صورت نگرفته است.      

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن