تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827101177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار نسبت به تحقق نظریه - جمهوری مداحان - - سایت خبری تحلیلی قم پرس


واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: به گزارش قم پرس به نقل از جماران پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران-  مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه 24 مهرماه این روزنامه با عنوان « مانع دو قطبی شدن عزاداری حسینی شوید» به نقد برخی مراسم ایام دهه اول محرم پرداخت. به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری می نویسد: بسم الله الرحمن الرحیم تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی امسال که با تعطیلات آخر هفته همراه شد، فرصت خوبی برای حضور در محافل عزاداری محرم و به دست آوردن برآوردی از واقعیت های موجود در جامعه امروز در این زمینه فراهم ساخت. این مقاله، خلاصه ای از این برآورد است که می تواند گزارشی واقع بینانه از آنچه جامعه اسلامی و انقلابی ما را تهدید می کند باشد. اگر گوش شنوائی باشد قاعدتاً باید برای مقابله با این تهدید چاره ای بیاندیشد. 1- اکثر مساجد، همچنان به روش های سنتی عبادات و عزاداری ها پای بند هستند. نماز اول وقت در شب های تاسوعا، عاشورا و شب شام غریبان برپا می شود، مردم، مساجد را پر می کنند، یک روحانی بعد از نماز به منبر می رود، بعد از موعظه و تشریح درس های واقعه عاشورا روضه ای می خواند و در پایان، نوحه خوانی و سینه زنی برگزار می شود و نذری داده می شود. این روش، فضای مسجد و عزاداری حسینی را مالامال از صفا می کند، قلب ها را در یک سفر معنوی به کربلا می برد و مردم را با اهداف قیام امام حسین(ع) آشنا می کند، اما افسوس که جمعیت مساجد بعد از نماز به حداقل می رسد. 2- در خیابان ها، خیمه هائی با پارچه هائی سیاه و کتیبه هایی حاوی شعارهای واقعه عاشورا برپا شده اند که چند جوان مخلص در آنها به دادن چای با شربت به مردم مشغولند و بلندگوها نیز شعاری از مداحان را درباره کربلا پخش می کنند. بعضی خودروها ترمز می کنند و سرنشینان آنها چای یا شربت می گیرند و می خورند و همین توقف کوتاه، ترافیک سنگینی ایجاد می کند و بقیه خودروها با بوق زدن های ممتد، اعلام می کنند که از این وضعیت ناراحتند و می خواهند هرچه زودتر عبور کنند تا به کارشان برسند یا مریضشان را به بیمارستان برسانند. صحنه خوشایندی نیست و اخلاص جوان های گرداننده خیمه ها را به نتیجه مطلوب نمی رساند. 3- در خانه، به تلویزیون که نگاه می کنی، مداحان خاص را با مضامینی که یا تکراری هستند و یا سطحی و خارج از چارچوب های هدفمند قیام عاشورا، درحال نوحه خوانی نشان می دهد با عده ای از مردم که پیداست با اخلاص به محفل آنها آمده اند ولی در پایان نه چیزی گیر آنها می آید و نه بینندگان تلویزیون. سرگرمی خوبی است و البته برای بسیاری از بینندگان در موارد زیادی این سئوال پیش می آید که بعضی از مستمعین این مداحان چرا با شنیدن کلمات و عبارات معمولی و خالی از محتوای معنوی یا حماسی به هوا می پرند و دست ها و سرهایشان را به علامت شوریدگی به همدیگر مشغول می کنند! تلویزیون البته گاهی نوحه های سنتی با محتوا و تک و توک سخنرانی های قابل استفاده هم دارد، اما در مقایسه با ظرفیت رسانه ملی و نیازی که جامعه دارد، بسیار اندک است. 4- در جای جای شهر، هیات های عزاداری، حسینیه ها و تکیه هائی هم در همین شب ها فعالند که بیشتر آنها از دو نقص عمده رنج می برند، یکی کمبود مداحان سنتی و دیگری کمبود خطیب یا واعظ باسواد و صاحب حرف های نو. کثرت این عزاخانه ها موجب می شود مساجد بعد از نماز مغرب و عشاء به تدریج خلوت شوند چون عزاداران وقتی به این همه هیات و حسینیه و تکیه تقسیم می شوند، سهمی برای مساجد باقی نمی ماند. نذری های مفصل هم در جذب افراد به این عزاخانه ها سهم قابل ملاحظه ای دارند ولی افسوس که اکثر این محافل نیز چیزی برای عرضه کردن به مردم ندارند. 5- پدیده جدید و ناخوشایندی که درحال شکل گرفتن است اینست که در محافل عزاداری خیابانی و خانه ای و تکیه ای، واعظ و خطیب درحال حذف شدن است و همه چیز به مداحان ختم می شود. مداحان البته اگر حد خود را رعایت کنند و به پیروی از مداحان سنتی اشعار پرمغز بخوانند و از روضه مقاتل تجاوز نکنند و به خواب و خیال و دروغ و تهمت متوسل نشوند و هوس سخنرانی هم نکنند، خوب است ولی متاسفانه که بسیاری از آنها حد خود را نمی شناسند و مرتکب این همه می شوند و شعور را فدای شوری می کنند که فقط در همان محفل عزا با مخاطبان آنها همراه است و از آنجا که خارج می شوند با آنها خداحافظی می کند. حذف واعظ و خطیب، شاید به خاطر کمبود آنان باشد ولی به نظر می رسد محافل عزاداری بشدت به سوی سطحی شدن و فاصله گرفتن از محتوا در حرکتند. نسل جدید مداحان نیز به این پدیده بشدت دامن می زنند و با ورود به عالم وعظ و خطابه، در عین حال که از محتوای دین بی خبرند، تلاش می کنند جای واعظان و خطبا را بگیرند. آنها دخالت در سیاست و تعیین تکلیف برای مسئولین نظام و دولت را نیز به وظایف خود اضافه کرده اند و به این ترتیب، نظریه «جمهوری مداحان» را که قبلاً یک فرضیه بود، به تحقق نزدیک کرده اند. 6- هم مداحی و هم منبر هر دو باید با سیاست همراه باشند، اما هیچکدام حق ندارند به سیاست بازی آلوده شوند. اینکه گفته می شود مجالس دینی نباید سکولار باشند مطلب کاملاً درستی است، ولی باید معنای آن را فهمید. قیام امام حسین(ع)، قطعاً سیاسی بود. به همین دلیل اگر فلسفه این قیام در اشعار مداحان و سخنان واعظان و خطیبان بیاید، مداحی و منبر هر دو سیاسی می شوند و دیگر سکولار نخواهند بود. ولی اگر مداح و منبری، به جای تشریح فلسفه قیام امام حسین(ع) به تعریف از چشم و ابروی حضرت عباس بپردازند و قداست عاشورا و کربلا را به مقاصد جناحی آلوده کنند، اولی عین سکولاریسم و دومی ورود به بازی های سیاسی است و هیچکدام سیاست نیست. متاسفانه امروز، این هر دو خطر در کمین محافل عزاداری های ما هستند. 7- برای تلویزیون اکنون رقیبی جدی ظهور کرده که فضای مجازی است. تلویزیون باید در دهه عاشورا بلندگوی حماسه حسینی باشد و فریاد «لبیک یا حسین» را با مضامین عالی حماسه حسینی که امروز قابل انطباق بر آنچه در سوریه و عراق و یمن و بحرین و فلسطین می گذرد می باشد به گوش جهانیان برساند. اگر تلویزیون از محاصره چند مداح خاص، که برای تزریق مضامین تکراری خود فقط قالب عوض می کنند، خارج شود می تواند در عرصه بسیار گسترده مضمون پردازی های زیبا و پرمعنای امروز جامعه انقلابی ما فتح الفتوح کند و بر تمام رقبای خود که درحال تسخیر کامل فضای تبلیغات هستند فائق آید. متاسفانه تلویزیون از رقبای خود بسیار عقب افتاده و با روشی که در پیش گرفته هر روز بیشتر عقب می افتد. امروز،فضای مجازی رقیبی سرسخت برای رسانه ملی است. در فضای مجازی، هم دشمن وجود دارد و هم دوست. دشمنان می خواهند عزاداری حسینی و اصولاً نام امام حسین و عاشورا و کربلا نباشد و دوستان درصدد هستند با زبان حماسی محتوای نهضت عاشورا و حماسه حسینی را به میدان مقابله با دشمنان کینه توز دین بیاورند. در این کارزار جدی، رسانه ملی و فضای مجازی باید مکمل همدیگر باشند. تلویزیون باید از پیله ای که دور خود تنیده خارج شود و از دوستان حاضر در فضای مجازی کمک بگیرد تا هم به رسالت خود عمل کند و هم جاذبه خود را افزایش دهد و از عقب گرد نجات پیدا کند. به این مضمون که یک مداح جوان با تکان دادن خود و به تکان در آوردن مستمعین می خواند و نام آن را مداحی برای امام حسین گذاشته توجه کنید: من با تو هماهنگم بی عشق تو من لنگم حالا این مضمون را کنار مضمونی که در اجتماع عظیم سینه زنان حسینی در بعضی از شهرهای قدیمی و دینی خوانده شد و در فضای مجازی دست به دست گشت و ظرف همان روزهای اول چند میلیون نفر آن را دیدند و شنیدند مقایسه کنید، مضمونی که برادرکشی های مسلمانان در جهان اسلام و میدان دار شدن مفتی های وابسته به دربارها را زیر سئوال می برد و عوامل انحراف قاتلان شهدای کربلا را افشا می کند. از این مقایسه قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که چه بخواهیم و چه نخواهیم عزاداری هم درحال دو قطبی شدن است، پدیده ای که درحال تبدیل شدن به یک تهدید است و باید هرچه زودتر چاره ای برای مقابله با این تهدید اندیشید. 8- عزاداری حسینی همواره وسیله ای برای اتحاد و همبستگی بوده و اکنون که دست های خیانتکار فراوانی برای ایجاد تفرقه وجود دارد، به این عامل وحدت بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم. بزرگان ما اجازه ندهند سطحی شدن عزاداری ها و انحرافاتی که هر روز بیشتر می شود، به دو قطبی شدن عزاداری حسینی دامن بزند. قطعاً راه مقابله با این پدیده، برخورد حذفی با فضای مجازی نیست، بلکه باید از این امکان بسیار کارآمد برای رشد و تعالی کمی و کیفی عزاداری ها استفاده کرد و راه را برای انحرافات و سطحی نگری ها بست. این، کاری قابل انجام است، همانگونه که در مورد قمه زنی انجام شد. از نظام جمهوری اسلامی این انتظار وجود دارد که برای پالایش محافل مذهبی از خرافات و سطحی نگری، اراده ای جدی نشان دهد و از حداکثر ظرفیت خود برای به ظهور رساندن محتوای واقعی حماسه حسینی و آشنا ساختن نسل های آینده – نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی – با اهداف والای نهضت عاشورا استفاده کند. مدیر مسئول انتهای پیام /*


یکشنبه ، ۱۶آبان۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قم پرس]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن