تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810135132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افکار عمومی خسته از بازی انتخاباتی با برجام


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افکار عمومی خسته از بازی انتخاباتی با برجام
محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در گفت‌وگويي با اشاره به اينکه در برجام تحريم‌هاي مربوط به مقوله هسته‌اي برداشته شد، تأکيد مي‌کند: «تحريم‌هاي جديد هيچ‌کدام هسته‌اي نيست»...
نویسنده : محمد اسماعيلي 
محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در گفت‌وگويي با اشاره به اينکه در برجام تحريم‌هاي مربوط به مقوله هسته‌اي برداشته شد، تأکيد مي‌کند: «تحريم‌هاي جديد هيچ‌کدام هسته‌اي نيست»، گفته‌اي که بارها با ادبيات مختلف توسط ساير دولتمردان تکرار شده است، از جمله آنکه گفته شده است: « ۱۰۰ تحريم برداشته ‌شده را نمي‌بينند و فقط چند تحريم باقي‌مانده را مي‌بينند.»

مبرهن است که مردم انتظار دارند پس از گذشت هشت ماه از روز اجراي برجام، مسئولان ارشد دولتي پاسخي مستند و قابل دفاع از دستاوردهاي برجام ارائه و از رفع گراني، رکود و بيکاري حاصل از اين توافق براي مردم گفته و مستنداً گزارشي از تأثيرات مستقيم توافق هسته‌اي بر معيشت مردم ارائه دهند.
حال که چنين انتظاري برآورده نشده اين پرسش مهم مطرح مي‌شود که آيا اعمال تحريم‌هاي جديد - که دولتمردان نيز به آن معترف هستند- نقض برجام بوده يا خير؟ و چرا با اعمال تحريم‌هاي جديد عليه کشورمان دولت يازدهم نخواسته عليه چنين رفتاري واکنش يا رفتاري اقناع‌کننده داشته باشد؟
قبل از آنکه به پرسش مطرح شده، پاسخ داده شود بيان اين نکته ضروري است که اينگونه نظرات هيچ کمکي به بهبود وضعيت مردم نخواهد کرد و توقعات پسابرجامي از دولت را کاهش نخواهد داد، به گونه‌اي که جامعه ايراني همچنان منتظر وعده‌هاي انتخاباتي- تبليغاتي است که رئيس‌جمهور و ساير دولتمردان در طول سه سال گذشته سر داده و مردم را ترغيب به حمايت از مذاکره‌کنندگان هسته‌اي کشورمان کردند.
‌   
تحريم‌هاي اعمال شده نيز نقض برجام است
برجام نه تنها به اهداف اوليه خود که همانا «برداشته شدن کامل و جامع همه تحريم‌ها» و «گشايش فوري، معيشتي و اقتصادي در کشور» بود نرسیده بلکه  امروز جاي خود را به شعارهايي نظير «برداشته شدن تحريم‌هاي تسليحاتي» و «جمع کردن سايه جنگ از سر کشور» توسط دولتمردان داده است، دو هدفي که با رجوع به متن برجام قابل اثبات نخواهند بود.
فراتر از اين برجام حداقل طبق نامه 9 ماده‌اي مقام معظم رهبري و قانون مجلس تحت عنوان «اقدام متناسب دولت در اجراي برجام» نقض شده و دولت به جاي توجيه بايد راهکاري مناسب- طبق قوانين مورد اشاره اتخاذ کند- چراکه در بند يک نامه معظم‌له تصريح مي‌شود: «... در اعلام اتحاديه‌ اروپا و رئيس‌جمهور امريکا، بايد تصريح شود که اين تحريم‌ها به کلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اينکه ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به‌ منزله‌ نقض برجام است.»

در بند 3 قانون مجلس نيز آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم ‌پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو مؤثر تحريم‌ها يا بازگرداندن تحريم‌هاي لغو شده يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به ‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته‌اي صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد...»
‌   
جاي استدلال خالي است
بيان اين جمله توسط دولتمردان که «تحريم‌هاي اعمال شده امريکايي هيچ کدام هسته‌اي نيست» يعني آنکه برجام همچنان شرايط مساعدي را تجربه و روال عادي خود را طي مي‌کند، ادعایی ‌ که خلاف واقعيت است، چراکه بعد از برجام همچنان مشکلات عديده‌ بانکي و مالي ما در عرصه بين‌المللي باقي است، ايران نمي‌تواند به‌رغم افزايش فروش نفت پول حاصل از آن را طبق روال عادي در سيستم بانکي بين‌المللي دريافت کند‌ و در عین حال لغو و تعليق تحريم‌های تصریح  شده در متن برجام هم کماکان صورت نگرفته، مشکلات اقتصادي معيشتي مردم همچنان باقي است و گراني، رکود و تورم افزايش چشمگيري يافته و سايه تهديد و تحريم همچنان حفظ شده است.

بيان اين عبارات بيش از آنکه دفاع منطقي و مستدل از يک توافق بين‌المللي باشد يک نوع پذيرش محترمانه شکست به واسطه نقض توافقنامه است و بازي با الفاظ و کلمات و توجيهات مشابه عملاً نمي‌تواند گرهي از آن بگشايد، کما اينکه اينگونه توجيه رفتار طرف مقابل مي‌تواند آنها را در ادامه مسير در پيش گرفته ترغيب کرده و همچنان برجام را در مسير شکست آن هم براي طرف ايراني قرار دهد.
‌    
نقض توأم با شکست را لاپوشاني نکنید
دفاع سرسختانه از برجام با وجود نقض مکرر آن توسط طرف امريکايي در حالي همچنان يک رويه ثابت ومتبوع است که انتظار جامعه از يک توافق بين‌المللي آن نبوده که طرف ايراني تمام برگ‌هاي برنده خود در مذاکرات را از دست داده و امتيازهاي لازم را سوزانده و پس از آن طرف امريکايي نه تنها اجراي تعهدات خود را به تعويق انداخته بلکه همان تحريم‌ها توافق شده در متن توافقنامه را به بهانه ديگر و تحت قوانين مشابه عليه کشورمان اعمال کند.

حال نه تنها انتظار جامعه از برجام عملاً محقق نشده بلکه براي اميدوار نگه داشتن اين جامعه براي ايجاد محبوبيت در انتخابات 96 چاره‌اي نيست جز آنکه با قلب واقعيت‌هاي ناشي از برجام در دوران پسابرجام، براي آن دستاوردسازي شده و در هر تريبوني و به هر بهانه از نتيجه‌بخش بودن آن سخن به ميان بيايد؛ بدون آنکه به مشکلات روزافزون جامعه توجه و در مسير حل آن گام مثبت و قابل توجهي برداشته شود.
تقليل «نقض» برجام به «بدعهدي» و در ادامه توجيه اشتباهات ديروز و امروز نه تنها به تغيير وضعيت موجود و دگرگوني رفتار کنوني امريکايي‌ها ختم نخواهد شد بلکه زمينه رواني تحريم‌هاي بيشتر را براي مقامات کاخ سفيد هموار می‌کند، چراکه استحاله رفتاري طرف مقابل به شرط تغيير محاسبات آنها ممکن است و اين تغيير حالت جز با «موضع‌گيري مشابه و انقلابي»، «اقدامات متقابل» و «پيگيري اختلافات في‌مابين از طريق مراحل سه‌گانه پيش‌بيني شده در متن برجام» و «طرح شکايت از مکانيسم‌هاي حقوق بين‌الملل» محقق نمي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن