تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817102543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اين راه كه اردوغان مي‌رود...


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اين راه كه اردوغان مي‌رود...
كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريخواه خلق تركيهCHP، روز شنبه پنجم نوامبر در جمع شهرداران عضو حزب گفت: «اگر بگوييد زنداني مي‌كنم، مي‌كشم، تيرباران مي‌كنم، وادار به سكوت مي‌كنم و نابود مي‌كنم، در كشور شما صلح برقرار نخواهد شد.»
نویسنده : دكتر سيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده 
كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريخواه خلق تركيهCHP، روز شنبه پنجم نوامبر در جمع شهرداران عضو حزب گفت: «اگر بگوييد زنداني مي‌كنم، مي‌كشم، تيرباران مي‌كنم، وادار به سكوت مي‌كنم و نابود مي‌كنم، در كشور شما صلح برقرار نخواهد شد.» مشخص است كه خطاب او مستقيم به رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه است كه بعد از بازداشت صلاح‌الدين دميرتاش و فيگن يوكسك‌داغ، دو رهبر حزب اتحاد دموكراتيك خلق‌ها HPD به همراه شماري ديگر از رهبران اين حزب موج جديدي از اعتراض و خشونت را در داخل و خارج از تركيه به راه انداخته است. در حالي كه دولت تركيه انفجار روز جمعه در شهر دياربكر را به گردن حزب كارگران كردستان تركيه PKK انداخت و آن را واكنشي به آن دستگيري‌ها دانست تا شاهدي بر مدعايش مبني بر رابطه مستقيم بين HPD و PKK باشد اما داعش يك روز بعد مسئوليت آن انفجار را به عهده گرفت و آن بهانه‌جويي از دست دولت تركيه عليه HPD گرفته شد. با وجود اين، اردوغان دست از ادعايش نمي‌كشد و با اتهام رابطه اين دو حزب كردي با يكديگر مسير بازداشت‌ها در مورد HPD را ادامه مي‌دهد همچنان كه دو عضو ديگر اين حزب در روز جمعه دستگير شدند و بايد ديد كه او با ادامه اين مسير چه هدفي را دنبال مي‌كند.

هيچ شكي نيست كه فضاي امنيتي بعد از كودتاي نافرجام در 15 ژوئيه بهترين شرايط را براي اردوغان فراهم كرده تا چالش‌هاي سياسي را با برخوردهاي مستقيم حل و فصل كند. يك چالش عمده و اصلي مربوط مي‌شود به اعضا و هواداران جنبش خدمت تحت رهبري فتح‌الله گولن كه درست از روز بعد از كودتا، برخورد مستقيم با آنها در دستور كار دولت قرار گرفت و منجر به بازداشت يا اخراج از كار دهها هزار نفر در نهادهاي مختلف آموزشي، قضايي، پليس و ارتش تركيه شده است. يك چالش ديگر عبارت از كماليست‌هاست كه طي سال‌هاي گذشته از منتقدان جدي اردوغان بود‌ه‌اند و بعد از آن كودتا، آنها هم در ليست برخورد مستقيم دولت قرار گرفته‌اند. اين روند تا آن حد بوده كه سلين سايك بوكه، سخنگويCHP، در مصاحبه‌اي مطبوعاتي گفت: «حكومت وارد روندي شده كه در آن تلاش مي‌كند هرچه چپ و كماليست وجود دارد را پاكسازي كند. اين اقدامات دولت تفاوتي با كارهاي كودتاچيان ندارد.» برخورد با روزنامه جمهوريت يك نمونه آشكار از اين روند است كه همين چند روز قبل سردبير جديد اين روزنامه و تعدادي از نويسندگان اين روزنامه دستگير شدند و روز شنبه هم 9 خبرنگار آن بازداشت شدند. به نظر مي‌رسد حالا نوبت حزب دموكراتيك خلق‌ها رسيده و اردوغان كار را از سران و اعضاي ارشد اين حزب شروع كرده و به همين حد هم قناعت نمي‌كند و بايد انتظار بازداشت‌هاي بيشتر اعضاي اين حزب را داشت كه تمركز بيشتر بر نمايندگان آن در پارلمان تركيه خواهد بود.

اردوغان و ديگر مقامات ارشد دولتي اتهام ارتباط با كودتاي 16 ژوئيه و وابستگي جنبش خدمت يا PKK و جنگ با تروريسم را به عنوان توجيه برخورد مستقيم خود مطرح مي‌كنند اما بايد توجه داشت كه بسياري از دستگيري‌ها ارتباطي با آن كودتا و وابستگي به آن جنبش نداشته و HPD هم هيچ‌گاه اتهام ارتباط با PKK را قبول نكرده و دليلي هم بر اين اتهام مطرح نشده است. شايد اردوغان و دستگاه دادستاني او دلايل و مداركي براي طرح اتهام‌ها داشته باشند اما علاوه بر اين دلايل و مدارك، انگيزه سياسي قابل توجهي براي اردوغان وجود دارد كه اين نوع برخورد مستقيم را در پيش گرفته است. اين انگيزه همان چيزي است كه او همواره بيان كرده و حتي تغيير نخست وزيري از احمد داووداوغلو به بنعالي ييلدريم هم به همين دليل انجام شده كه عبارت از تغيير قانون اساسي تركيه از نظام پارلماني به رياستي است. HPD اصلي‌ترين عامل در نرسيدن اردوغان به اين هدف بود زيرا در انتخابات پارلماني هفتم ژوئن 2015، اين حزب با كسب 80 كرسي حزب حاكم عدالت و توسعي را از دستيابي به كرسي‌هاي مناطق كردنشين محروم كرد تا اين حزب براي نخستين بار طي 13 سال گذشته از اكثريت مطلق پارلمان محروم شود.

هرچند انتخابات زودهنگام اول نوامبر كرسي‌هاي ‌HPD را به 59 عدد تقليل داد اما اكثريت مطلق را به حزب حاكم بازنگرداند و اردوغان نمي‌توانست تغيير قانون اساسي را به وسيله نمايندگانش در پارلمان دنبال كند. حالا اگر دستگيري و پيگيري پرونده‌هاي قضايي نمايندگان HPD ادامه پيدا كند، تركيب پارلمان به صورتي در خواهد آمد تا حزب عدالت و توسعه بتواند اكثريت مطلق پارلمان را به دست بياورد و خيال اردوغان بابت تغيير قانون اساسي و تحكيم رياست جمهوري او راحت مي‌شود. به نظر مي‌رسد اين راهي است كه اردوغان در پيش گرفته اما مسئله اين است كه اين مسير چه وضعيتي را براي تركيه به وجود مي‌آورد. سخنان قليچداراوغلو را بايد هشداري به ادامه اين مسير دانست كه باعث تشكيل جبهه‌اي متحد از كماليست‌ها، چپ‌ها و كردها عليه اردوغان با چاشني اعتراضات و خشونت‌هاي بيشتر مي‌شود. روشن است كه اين وضعيت براي اقتصاد تركيه خوشايند نخواهد بود چنان كه تا اينجاي كار هم تأثيرات منفي بر اقتصاد تركيه به چشم مي‌خورد و باعث شده تا رشد آن بيشتر از 2درصد نباشد. بايد به عوارض اقتصادي و انساني مداخلات نظامي تركيه در عراق و سوريه هم توجه داشت اما با تمام اين شرايط، به نظر نمي‌رسد اردوغان حاضر باشد در ادامه مسير خود گامي به عقب بردارد و حتي انتظار مي‌رود او با جديت و شتاب بيشتري راه خود را ادامه بدهد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن