تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815617099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرکوب هيجانات پسابرجامی با بی‌پاسخ گذاشتن مطالبات مردمی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سرکوب هيجانات پسابرجامی با بی‌پاسخ گذاشتن مطالبات مردمی
«انتظارات مردم هيجان‌زده از برجام به وقوع نپيوست» اين مهم‌ترين گزاره گزارشي است كه انديشكده امريكايي ارائه داده كه تطابق بسياري با واقعيت‌هاي موجود در جامعه ايراني نيز دارد و به خوبي نشان مي‌دهد هيجان‌هاي كاذب ناشي از وعده‌هاي بيشماري كه دولت يازدهم به افكار عمومي ارسال كرده بود با پاسخ مناسب دولتمردان ایرانی مواجه نشده و انتظارات مردم برآورده نشده است.
نویسنده : سعيد همتي 


«انتظارات مردم هيجان‌زده از برجام به وقوع نپيوست» اين مهم‌ترين گزاره گزارشي است كه انديشكده امريكايي ارائه داده كه تطابق بسياري با واقعيت‌هاي موجود در جامعه ايراني نيز دارد و به خوبي نشان مي‌دهد هيجان‌هاي كاذب ناشي از وعده‌هاي بيشماري كه دولت يازدهم به افكار عمومي ارسال كرده بود با پاسخ مناسب دولتمردان ایرانی مواجه نشده و انتظارات مردم برآورده نشده است.
انديشكده شوراي آتلانتيك يادداشتي را با عنوان «اقتصاد راكد ايران در پسابرجام منتشر كرده كه بنا بر گزارش فارس در آن عنوان شده كه «بيكاري واقعي در برخي شهرهاي ايران به 80 درصد مي‌رسد»  همچنين در اين گزارش مقامات امريكايي اظهار مي‌دارند كه هر آنچه بر اساس برجام لازم بوده را انجام داده‌اند تا تحريم‌هاي ايران در برابر محدودسازي برنامه هسته‌اي، تسهيل شوند اما با وجود رفع تحريم‌هاي ثانويه كه مانع سرمايه‌گذاري خارجي در اقتصاد ايران مي‌شد و همچنين احياي سطح صادرات نفت ايران به دوران پيش از تحريم، بيشتر ايراني‌ها منفعت محسوسي نمي‌بينند.
 اين گزارش ادامه مي‌دهد: «براساس اعلام صندوق بين‌المللي پول، رشد كلان اقتصاد ايران در سال جاري به بيش از 4 درصد مي‌رسد اما صاحبان كسب و كارهاي كوچكي كه با نويسنده شوراي آتلانتيك در تماس بوده‌اند، گفته‌اند كه اگر هم فروش آنها افزايش داشته، ناچيز بوده است.»  نويسنده در ادامه بيان مي‌كند: «بيشتر ايرانيان كوچه و بازار از حصول برجام هيجان‌زده شده بودند و شديداً اميدوار بودند تأثير مثبتي داشته باشد، اما آن انتظارات هنوز به سرانجام نرسيده‌اند. برخي مي‌گويند اجراي برجام راه را براي شروع سرمايه‌گذاري شركت‌هاي اروپايي در اقتصاد ايران باز كرده است اما برخي ديگر از جمله برخي كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه مردم ايران در خصوص آنچه بايد از دوران پسابرجام انتظار داشته باشند به‌خوبي مورد اطلاع‌رساني قرار نگرفتند. آنها به اشتباه تصور مي‌كردند كه برجام به همه سختي‌هاي اقتصادي پايان مي‌دهد. اين افراد خواستار آن شده‌اند كه رسانه‌هاي ايراني تصويري واقعي از وضعيت اقتصادي كشور ترسيم كنند كه در آن تصوير، پيشرفت در برخي بخش‌ها به شكل دردناكي براي مدت‌زمان طولاني كند است. آنها همچنين بر اين باورند كه برجام مشكلات بزرگ اقتصاد ايران از جمله «بيكاري» را حل نخواهد كرد.»

   نااميدي پسابرجامي در عرصه داخلي و خارجي
اگر چه گزارش فوق نظر يكي از انديشكده‌هاي امريكايي است اما با گوشه چشمي به واقعيت‌هاي موجود در جامعه ايراني مي‌توان دهها مصداق براي اثبات آن ذكر كرد كه از آن جمله مي‌توان به ناتوان بودن بانك‌هاي كشور براي ارتباط گرفتن مستقيم با بانك‌هاي بزرگ خارجي اشاره كرد. محدود شدن ارتباطات اقتصادي- تجاري با كشور خارجي به رفت‌وآمدهاي صرفاً ديپلماتيك مقامات غربي بدون آنكه قرارداد مشخصي ثبت و ضبط شود نيز از جمله مصاديق مهم ديگري است كه نشان مي‌دهد در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي نيز برجام حاوي دستاوردي مبرهن نبوده است، كما اينكه در حوزه ارتباطات بانكي و مالي نيز شاهد چنين رويدادي هستيم و همانگونه كه اشاره شد شركت‌هاي دولتي و غيردولتي و بانك‌هاي خصوصي و دولتي نيز نمي‌توانند به راحتي با طرف‌هاي خارجي ارتباط بگيرند. در فضاي داخلي كشور همانند اوضاع خارجي نيز برجام نتوانسته دستاوردي قابل لمس براي جامعه بر جاي بگذارد به گونه‌اي كه نه تنها مشكل ازدواج و آب خوردن مرتفع نشد بلكه نرخ بيكاري رشد صعودي به خود گرفته، ترمز گراني ركود و تورم گرفته نشده و مردم همچنان با مشكلات معيشتي دست و پنجه نرم مي‌كنند.
در حالي جامعه وعده‌هاي داده‌شده توسط دولت يازدهم را غيرقابل تحقق مي‌داند و اين احتمال قوت گرفته كه سبد آراي مردمي روحاني در انتخابات96 به واسطه چنين باوري به شدت رو به كاهش بگذارد كه انديشكده آتلانتيك در ادامه گزارش خود درباره نگرش جامعه به چنين اوضاعي مي‌نويسد: «در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: بسياري از اقتصاددانان باور دارند مشكلات ايران از جمله تورم و بيكاري، تنها به‌وسيله تحريم‌ها به وجود نيامده‌اند بلكه ريشه در سوءمديريت دولت دارند.» در چنين شرايطي كه اكثر جامعه از دوران پسابرجام دل خوشي ندارند و امتيازات داده شده توسط تيم مذاكره‌كننده با آنچه به عنوان امتياز گرفته‌شده را برابر نمي‌دانند، برخي حاميان متعصب دولت تلاش كرده‌اند به جاي فشار به دولت يازدهم جهت تحقق وعده‌هاي هسته‌اي- انتخاباتي و براي جلوگيري از منقضي شدن سناريوي«مذاكره با امريكا، گره‌گشاي تمام‌عيار مشكلات داخلي»، ضمن حمايت چشم بسته از دستاوردهاي ذهني دولت در عرصه مذاكرات هسته‌اي، اهداف جامعه از برجام را محقق‌شده القا كنند، به عنوان نمونه عبدالله ناصري فعال سياسي در بخشي از يادداشت خود در روزنامه اعتماد مي‌نويسد: «حملات به برجام از ناحيه تندروها قابل درك و غيرقابل اجتناب است. در چنين شرايطي دولت است كه بايد حساب‌شده و مدبرانه عمل كند. در قدم اول دولت بايد فضاي تبليغاتي را به گونه‌اي پيش ببرد كه انتظار جامعه از برجام بالا نرود، به بيان ديگر دولت بايد فضاي تبليغاتي مخالفانش عليه برجام را خنثي كند. حقيقت امر اين است كه زمان نسبتاً زيادي لازم است تا كشور به شرايط قبل از صدور قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل بازگردد.» اين فعال رسانه‌اي وابسته به جريان تجديدنظرطلب ادامه مي‌دهد: «از آنجا كه دولت با محدوديت رسانه‌اي روبه‌رو است بايد تيم رسانه‌اي غيرمنسجم و منفعلش را فعال‌تر كند و هر طور كه شده در اين مدت باقيمانده از دوره اول بايد تحولاتي رخ دهد، هرچند اين تحولات كوچك باشد زيرا جامعه با حماسه‌اي كه در هفتم اسفند آفريد، خواهان تغييراتي است. در واقع ترميم كابينه در اين يك سال باقيمانده يعني پاسخگويي به پيام هفتم اسفند.»

  آب پاكي ايالات‌متحده روي دست خوش‌بينان
زماني نگراني جامعه از دوران پسابرجام افزايش يافته و تبديل به يأس مطلق مي‌شود كه تلاش‌هاي طرف ايراني جهت متقاعد كردن امريكايي‌ها براي اجراي تعهدات، بي‌نتيجه مانده است، به گونه‌اي كه رئيس‌جمهور كشورمان پس از سفر اخير به نيويورك تلاش مي‌كند روحيه از دست رفته جامعه به واسطه رفتارهاي غرض‌آلود امريكايي‌ها را بازگردانده و از وعده امريكايي‌ها براي اجراي دقيق تعهدات طرف مقابل سخن به ميان بياورد و اين در حالي است كه جان كري در هفته اخير عنوان مي‌كند ايالات‌متحده نه تنها برجام را به صورت تمام و كمال اجرا كرده بلكه حتي فراتر از تعهدات خود گام برداشته است!:«در حال حاضر مهم‌ترين چيزي كه مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه اطمينان حاصل كنيم ما به سهم خود به اين توافق پايبند بوده‌ايم. ما اين كار را انجام داده و حتي فراتر از آن رفته‌ايم...»
وزير امور خارجه امريکا در ادامه آب پاكي را نيز روي دست برخي خوش‌بينان رابطه با امريكا در داخل كشور ريخته و از شروطي تكراري اما مهم كه مي‌تواند ايران را به يك كشور دست‌چندم به لحاظ توان نظامي قدرت اثرگذاري بر تحولات منطقه تبديل كند سخن به ميان مي‌آورد و تأكيد مي‌كند كه عدم‌اجراي برجام را به دليل حمايت ايران از گروه‌هاي مقاومت و در نهايت به بدبيني مقام معظم رهبري به غرب پيوند بزند. آنچه در اين‌باره بايد توصيه شود اين مسئله است كه برخي نظريه‌پردازان سياسي نيز همانند بخشي از جامعه كه با عقلانيت هيجانات پسابرجام را كنترل كرده و به واقعيت‌هاي موجود در عرصه رابطه با امريكا پي برده، در مسير «چيرگي عقل بر احساسات» برآمده و از خوش‌بيني به وعده‌هاي امريكا دست بردارند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن