محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827548279
بررسی خواندنی فیلم فروشنده از نظر روانشناسی
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
بررسی خواندنی فیلم فروشنده از نظر روانشناسی
روز نو : «فروشنده»، تازهترین فیلم اصغر فرهادی، نماینده سینمای ایران در اسکار امسال است. این فیلم، کمی پیشتر، توانست جایزه جشنواره معتبر کن را نیز از آن خود کند. شاید تعدد جوایزی که اصغر فرهادی از جشنوارههای معتبر خارجی دریافت کرده، باعث شده است که خبر درخشش فیلمهای او در بیرون از مرزهای کشورمان چندان شگفتزدهمان نکند. اما مساله فقط این نیست.فیلم تازه این کارگردان کاربلد، علیرغم تمام تلخیهای ظاهری و باطنیاش، بسیاری از مخاطبان ایرانی را نیز با خود همراه کرده و همچنان با استقبال گسترده مردم در سینماهای تهران و شهرستانها همراه است. گذشته از اینها، «فروشنده» در داخل کشورمان به دلایل مختلفی به بحثبرانگیزترین فیلم این کارگردان تبدیل شده و موافقان و مخالفان سرسختی دارد.فروشنده، حریم خصوصی و PTSDفرهادی میخواسته یک شخصیت پخته و انسانی از رعنا بسازد، در حالی که از دیدگاه روانشناختی، «انساندوستی» و «مدیریت خشم» مربوط به «فراخود» است و نمیتوان واکنشهای هیجانی «نهاد» انسان را نادیده گرفت. «خشم»، «نفرت» و «میل به انتقام» اولین واکنشهای هیجانی هستند که به صورت طبیعی در یک زن که در چنین شرایطی قرار گرفته، سربرمیآورند.فیلم «فروشنده» با هیجان ترس شروع میشود و از همان ابتدا مخاطب را میخکوب میکند. شکافهای عمیق و ناگهانی در دیوارها و ترک در شیشهها این ترس را که هر لحظه این ساختمان فرومیریزد، القا میکند. فرار ساکنان از راهپله، فریادهای آنها و تلاش برای نجات نوجوانی که نمیتواند راه برود، همه حکایت از یک وضعیت هولناک دارند، اما مخاطبی که تا لحظه پیش از ترس میخکوب شده بود، متوجه میشود احتمال خرابی ساختمان، هرچند میتوانست جدی باشد، اما در این داستان مساله خیلی مهمی نبوده است. کارگردان نسبت به هر هیجانی که در ذهن مخاطب برمیانگیزد، مسوولیت دارد. فرهادی میتوانست از امکانات این صحنه استفاده بیشتری کند، در حالی که هیچ نگاه تحلیلگری پشت این ماجرا نبود و به درونمایه فیلم کمکی نمیکرد.این حادثه و نگرانیهایی که در پی داشت، با جریان بعدی فیلم به کلی بیارتباط بود. تنها پیامد این حادثه آن بود که عماد و رعنا خانه دیگری را اجاره کردند. اگر هر اتفاق کوچک دیگری به تغییر خانه آنها منجر میشد، در روند داستان هیچ تفاوتی ایجاد نمیکرد. از این مساله که بگذریم، فیلمنامه بسیار ساختارمند بود. انتظار میرفت مانند کارهای دیگر فرهادی با مضمون «دروغگویی» مواجه شویم اما این فیلم داستان دیگری داشت و از این منظر شبیه کارهای قبلی این کارگردان نبود.درونمایه این فیلم «ورود به حریم خصوصی» است. این دغدغه در کل فیلم جاری است و شالوده داستان را قرص و محکم میکند. از همان ابتدا دغدغه ورود به اتاقی که وسایل مستاجر قبلی در آن قرار دارد، مخاطب را با چالش ورود به حریم خصوصی روبرو میکند. ممنوعیت ورود به حریم خصوصی دیگران، یکی از اصول اولیه اخلاقی است. یکی از مشکلات فرهنگی جامعه ما این است که مردم به راحتی به خودشان اجازه ورود به حریم خصوصی دیگران را میدهند و از این رو، این فیلم روی یکی از ضعفهای مهم و متداول فرهنگی دست گذاشته است.عماد، معلمی با شخصیت فرهنگی، قانونمند و اخلاقگراست اما گویی آب که باشد، شناگر خوبی میشود و روی همه اصول اخلاقی خود پا میگذارد، بنابراین شخصیتپردازی عماد واقعگرایانه و درست بود. با اینکه عماد مخالف ورود به حریم خصوصی بود و حتی در یک موقعیت به خانمی که در تاکسی به او تهمت زده بود، حق داد و توانست خشمش را کنترل کند، اما میبینیم که جایی در نقش یک کارآگاه میرود و نامههای خصوصی مستاجر قبلی را میخواند.جایی که «نفع شخصی»اش مطرح بود، قانون ممنوعیت ورود به حریم خصوصی را نقض کرد و وارد اتاق مستاجر قبلی شد و وسایلش را بیرون ریخت؛ درست مانند فیلم جدایی نادر از سیمین که نادر با همه تاکیدی که روی راستگویی داشت، آنجا که صحبت از نفع شخصیاش بود، به دروغ گفت که از بارداری مستخدم اطلاعی نداشته است. عماد یک جای دیگر هم وارد حریم خصوصی دانشآموزش میشود و عکسهای گوشی همراه او را برخلاف میل دانشآموز میبیند و نهتنها به التماسها و قسم خوردنهای او اعتنایی نمیکند، بلکه با مطرح کردن عکسهای مستهجن آبروی او را در کلاس میبرد و در جمع همکلاسیها تحقیرش میکند.این موارد در کنار برخورد نپخته و غیرقانونی حبس پیرمرد در اتاق و برخورد شخصی و مشاجره با او، بدون یاری گرفتن از نیروی انتظامی، تماس نگرفتن با اورژانس در زمان بدحال شدن پیرمرد... همه از همین شخصیت اخلاقگرا و فرهنگی سر میزند. این گسست بین اخلاقگرایی ذهنی و آنچه در عمل اتفاق میافتد، دغدغه اصلی فرهادی است و به خوبی در آثارش به تصویر کشیده شده است.در نهایت، مساله اصلی داستان ورود یک پیرمرد غریبه به خانه شخصی آنها و تعرض به رعناست. درست است که پیرمرد ابتدا نمیدانسته مستاجر این خانه عوض شده و وارد خانهای شده که خود صاحبخانه در را به رویش باز کرده، اما در نهایت که متوجه میشود اشتباهی وارد خانه شخص دیگری شده، اسیر وسوسه میشود. وسوسه برای هر انسانی ممکن است پیش بیاید. جریان داستان به شکلی پیش میرود که میتوان با آن پیرمرد که وارد حریم خصوصی آنها شده و به یک زن تعرض کرده، همدردی و حتی تا حدودی همذاتپنداری کرد.اینجای داستان یادآور جمله معروف اپیکور است که میگفت: «من انسانم و هیچ امر انسانیای برای من بیگانه نیست.» فرهادی استاد به چالش کشیدن اصول اخلاقی است. نگاه انسانگرایانهاش به اخلاق تحسینبرانگیز است. هیچ وقت از جایگاه یک موعظهگر همهچیزدان، جانماز آب نمیکشد. این نگاه خالی از سوگیری و از سر تفاهم در همه آثار او به چشم میخورد. همیشه در یک جنایت یک طرف ماجرا کاملا بر حق و یک طرف کاملا ناحق نیست. همیشه درجاتی از «برحق بودن» وجود دارد. حتی اگر مساله «برحق بودن» هم نباشد، مساله «قابلفهم بودن» جرم یا خطا وجود دارد. جنایتی که این پیرمرد مرتکب شد یا قصد انجام آن را داشت، در جریان روایت داستان، تا آنجایی «قابل فهم» بود که به راحتی میشد با او همدردی کرد.این فیلم درمورد شخصیتپردازی، یک ایراد اساسی داشت؛ شخصیتپردازی رعنادر واقع، یکی از ضعفهای این فیلمنامه، شخصیتپردازی رعنا بود. شخصیتپردازی و واکنشهای هیجانی او ضعیف و غیرواقعی بودند. رعنا مورد تعرض واقع شده بود یا دستکم در وضعیتی قرار گرفته بود که احتمال تعرض جنسی قریبالوقوع وجود داشته است. نشانههای روانی او حکایت از پیدایش «اختلال استرس پس از حادثه» (PTSD) داشت. طبیعیترین واکنش در این مرحله، خشم، نفرت و کینخواهی نسبت به متجاوز است، اما کوچکترین نشانهای از این هیجانهای منفی در تظاهرات چهره و رفتارهای رعنا دیده نمیشد.اصرار رعنا به شکایت نکردن، مسکوت گذاشتن ماجرا و بیرون بردن وانت از پارکینگ، دستکم از منظرروانپزشکی، واقعی و منطقی نبود. فرهادی میخواسته یک شخصیت پخته و انسانی از رعنا بسازد، در حالی که از دیدگاه روانشناختی، «انساندوستی» و «مدیریت خشم» مربوط به «فراخود» است و نمیتوان واکنشهای هیجانی «نهاد» انسان را نادیده گرفت. «خشم»، «نفرت» و «میل به انتقام» اولین واکنشهای هیجانی هستند که بهصورت طبیعی در یک زن که در این شرایط قرار گرفته، سربرمیآورنداگر رعنا از این فرد خشمگین بود و میل درونی به انتقام از پیرمرد متجاوز داشت اما در نهایت در این تعارض، «فراخود» او بر «نهاد» پیروز میشد و خشم و نفرتش را مدیریت میکرد و با یک برخورد انساندوستانه پیرمرد را میبخشید، شخصیت واقعیتری داشت و یک مخاطب زن راحتتر میتوانست با او همذاتپنداری کند. این چالش بین «فراخود» و «نهاد» به خوبی در عماد ایجاد شد و در نهایت با پیروزی نسبی «فراخود» توانست میل به کینخواهی را در نهادش «تا حدی» سرکوب کند. هرچند او هم در این چالش بهطور کامل موفق نشد و سرانجام با وجود علم به وخامت بیماری پیرمرد، با کش دادن ماجرا، برخورد خصمانه و شکبرانگیز جلوی خانوادهاش و بردن او در اتاق و زدن سیلی به او، آسیب جدی روانی برایش ایجاد کرد که به نوعی به مرگ او منجر شد.یکی از مثالهای سینمایی که شباهت زیادی با «فروشنده» دارد، «مرگ و دوشیزه» اثر رومن پولانسکی است. پولانسکی به خوبی وارد شخصیت و هیجانهای «پولینا» میشود. او زنی است که زندانی سیاسی بوده و در زندان مورد تعرض جنسی قرار میگیرد. زمانی که پولینا بهطور اتفاقی با متجاوز خود در خانهاش روبرو میشود، تمام احساسهای منفی خشم، نفرت و کینخواهی که بهصورت طبیعی یک زن در آن شرایط تجربه میکند را نشان میدهد. در نهایت، «فراخود» پولینا بر «نهادش» غالب میشود و دست از کینه خواهی برمیدارد. اما فرهادی در این فیلم وارد شخصیت رعنا نشد و به واکنشهای طبیعی هیجانی که در یک زن در این شرایط پیش میآید، بیتوجه بود. تنها دغدغه او این بود که یک شخصیت انسانی و پخته از رعنا بهعنوان یک زن ایرانی ارائه بدهد. این بیتوجهی از کارگردانی که نگاه واقعگرایانه به مسائل «روانی-اجتماعی» دارد، بعید بود. در نهایت باید گفت که «فروشنده» فیلمی گیرا، نفسگیر و تاملبرانگیز است و گذشته از انتقادهایی که به او وارد است، فرهادی نگاهی پژوهنده، واقعگرایانه و جستجوگر به مساله «اخلاق» دارد و به خوبی این مفهوم را به چالش میکشد.
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
نظر یک نویسنده انگلیسی درباره فیلم فرهادی: «فروشنده» یک فیلم بیپروا و افسونگر است
نظر یک نویسنده انگلیسی درباره فیلم فرهادی فروشنده یک فیلم بیپروا و افسونگر است فرهادی یکبار دیگر درونیات و ذهنیات شخصیتهایش را میکاود و موشکافانه انگیزههای آنها را بررسی میکند مگی گگلر یکی از منتقدان حاضر در بیست و یکمین جشنواره فیلم بوسان بعد از تماشای فروشنده در ایننقد و بررسی فیلم سینمایی «روز واقعه»
نقد و بررسی فیلم سینمایی روز واقعه نقد و بررسی فیلم سینمایی روز واقعه با حضور کارگردان و طراح صحنه و لباس این اثر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد ۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱دگردیسی به مرور زمان / نقد فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی
دگردیسی به مرور زمان نقد فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی روز نو فروشنده آخرین ساخته فرهادی فیلمی است که به مثابه سایر آثار این فیلمساز بر پایه مضامین مهمی همچون اخلاق پیشداوری قضاوت و … بنا شده است ابتدا نکته ای را مطرح کنم آنچه برخی منتقدین و تماشاگران از آن به عنوانجذابیت های سه سلبریتی و علت استقبال از فیلم فروشنده!+تصاویر
در دو حالت تبلیغات یک فیلم موثر می افتد و فیلم خوب می فروشد یکی اینکه فیلم نظر مخاطب بالفعل را جلب کند و باعث شود تا تبلیغات شفاهی و اصطلاحا فرد به فرد شکل بگیرد فیلم فروشنده در دو حالت تبلیغات یک فیلم موثر می افتد و فیلم خوب می فروشد یکی اینکه فیلم نظر مخاطب بالفعل را جبررسی اختلاف نظر مالی کمیته المپیک و پارالمپیک
بررسی اختلاف نظر مالی کمیته المپیک و پارالمپیک شناسهٔ خبر 3795659 - شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۴ ورزش > سایر ورزشها jwplayer display inline-block; اختلاف نظر میان دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک در مورد بودجه تخصیصی به ورزش جانبازان در سازمان مدیریت و برنامهریزی بودجه موردآخرین آمار فروش «فروشنده» و سایر فیلم های روی پرده!
جدیدترین آمار فروش فیلمها توسط برخی پخشکنندگان در آستانهی تعطیلی سینماها برای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد جدیدترین آمار فروش فیلمها فیلم فروشنده تا شامگاه 15 مهر ماه بیش از 11 میلیارد و 50 میلیون تومان فروش داشته است لانتوری رضا درمیشیان نیز فروشش از مرز 6 میلیبررسی جشنواره فیلم دانش آموزی و قلعه بهستان در شبکه مستند
بررسی جشنواره فیلم دانش آموزی و قلعه بهستان در شبکه مستند شناسهٔ خبر 3789377 - جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۳ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; پخش گزارشی از جشنواره فیلم دانش آموزی در برنامه نردبان و بررسی قلعه بهستان در برنامه ایران از جمله اخبار امروبررسی چشم مصنوعی 5 هزار ساله ایرانی در همایش چشم پزشکی ایتالیا + فیلم
بررسی چشم مصنوعی 5 هزار ساله ایرانی در همایش چشم پزشکی ایتالیا فیلم چشم مصنوعی 5 هزار ساله شهر سوخته ایران در همایش چشم پزشکی ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان چشم مصنوعی 5 هزار ساله شهر سوخته ایران در همایش چشم پزشکی اآغاز جشنواره فیلمهای ایرانی لندن با «فروشنده»
آغاز جشنواره فیلمهای ایرانی لندن با فروشنده تاریخ انتشار شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳ ۰۰ هفتمین جشنواره فیلمهای ایرانی لندن هفتم آبان ماه با نمایش فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی آغاز به کار میکند به گزارش مهر جشنواره فیلمهای ایرانی لندن جشنواره&معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان: بررسی میزان بازدهی فرهنگسراهای همدان مد نظر باشد
معاون اجتماعی فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان بررسی میزان بازدهی فرهنگسراهای همدان مد نظر باشد معاون اجتماعی فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان بررسی میزان بازدهی فرهنگسراهای همدان را از ضروریات دانست به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمد قدیمی ظهر امروز در بازدید از فرهنگسراهای در-
گوناگون
پربازدیدترینها