تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814220423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدم‌های ترميمی روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه آرمان امروز- سارا خوشنویس: استعفا در اين روزها بيشترين واژه‌اي است كه در پاستور به گوش مي‌رسد و همچنين نام علي جنتي در وزارت ارشاد، علي اصغر فاني در وزارت آموزش و پرورش و در نهايت گودرزي در وزارت ورزش وجوانان؛ ۳ استعفا در نخستين ماه پاييز؛ گويي جنبش استعفا در پاستور به راه افتاده است!
 
برخي غايت اين جنبش را انتخاباتي مي‌دانند كه در بهار ۹۶ برگزار مي‌شود و لازمه آن تدابيري در پاييز ۹۵ است اما واقعيت آن است كه هدف هر آنچه باشد دلسوزان از مدت‌ها قبل به ويژه پس از آغاز فعاليت مجلس دهم كه همسويي خوبي با دولت داشت، لزوم اين تغييرات را مطرح كرده بودند كه رئيس‌جمهور بنا به مصالحي از اين اقدام خودداري كرد اما ديگر فصل برگريزان همزمان با فصل تغيير در پاستور شد.
 

 كليد سرپرستان و انتظار جايگزينان

 
ديروز كليد اتاق سه وزير به معاونان وزرا سپرده شد يعني سيد محمد بطحايي به اتاق فاني و نصرا... سجادي به اتاق گودرزي خواهند رفت و سيد عباس صالحي كه معاون جنتي در وزارت ارشاد بود به عنوان سرپرست اين وزارتخانه معرفي شد. اما اين حضورها به احتمال زياد موقتي است چرا كه رئيس‌جمهور نشان داده كه چندان تمايلي به معرفي سرپرستان به عنوان وزير ندارد بنابراين بايد به گزينه‌هاي ديگر انديشيد. اكنون سرپرستي وزارت آموزش و پرورش به سيد محمد بطحايي سپرده شد كه پس از نجفي، محتمل‌ترين گزينه براي جلوس بر كرسي وزارت آموزش و پرورش است. گزينه ديگري به نام «نوبخت» هم براي جلوس بر كرسي فاني مورد توجه است.
 
شنيده شده كه اصولگرايان گزينه «حاجي بابايي» (وزير آموزش و پرورش دولت احمدي‌نژاد) و اصلاح‌طلبان «مرتضي حاجي» (وزير اموزش و پرورش دولت اصلاحات) را به رئيس‌جمهور پيشنهاد داده‌اند. براي وزارت ورزش و جوانان هم علاوه بر نصرا... سجادي كه معاون گودرزي بود و به عنوان سرپرست معرفي شد يكي ديگر از اين گزينه‌ها محمد دادكان، رئيس اسبق فدراسيون فوتبال است كه گفته مي‌شود برخي از افراد نزديك به رئيس‌جمهور درباره او و حضورش در وزارت ورزش نظر مثبتي دارند اما خودش ديروز گفت:« در اين باره هيچ صحبتي ندارم.» برخي منابع نزديك به دولت نيز «مونسان» مديرعامل فعلي منطقه‌آزاد كيش را يكي از گزينه‌هاي اصلي وزارت ورزش مي‌دانند. مونسان از دسته مديراني است كه عملكرد وي در مناطق آزاد، با واكنش مثبت كارشناسان مواجه شده است.
 
او اينك عضو هيات‌مديره پرسپوليس نيز هست. سجادي نيز در ايام تشكيل كابينه در سال ۹۲، پس از صالحي اميري به عنوان وزير پيشنهادي ورزش به مجلس نهم معرفي شد كه او نيز موفق به كسب راي اعتماد نشد. انتخاب نوشت؛ منابع مطلع، سلطاني فر را نيز به عنوان يكي ديگر از وزراي پيشنهادي ورزش معرفي كرده‌اند. در نهايت براي وزارت ارشاد كه اكنون سيد عباس صالحي براي سرپرستي آن معرفي شده است هم گزينه‌هايي مانند احمد مسجد جامعي مطرح بود كه ظاهرا خودش مخالفت كرده است. حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي حسن روحاني و سيدرضا صالحي‌اميري كه هم‌اكنون رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي است، از گزينه‌هاي تصدي وزارت ارشاد هستند.
 
خداحافظي با حاشيه فاني
 

اما ماجراي اين استعفاها چه بود؟ اين استعفاها بدون حاشيه نبود كه از آن جمله مي‌توان به نامه فراكسيون اميدخطاب به فاني اشاره كرد كه «ضمن حمايت از عملكرد او از فاني خواسته‌اند حالا كه رئيس‌جمهور تصميم به ترميم كابينه گرفته است، وي نيز وزارت آموزش و پرورش را به شخص ديگري واگذار كند.» او در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت حضور داشت و در همين روز در نامه‌اي به رئيس‌جمهور اعلام كرد«پس از اطلاع از نظر جناب عالي درباره ضرورت ترميم كابينه كه در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵ هيات محترم دولت ابراز فرموديد، با وجود آمادگي كامل براي حضور در جلسه استيضاح و ارائه گزارش عملكرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد و پاسخ به سوالات نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، بدين وسيله آمادگي خود را براي عمل به هرگونه تصميم حضرت عالي درباره ادامه كار خويش نيز اعلام مي‌نمايم. والامراليكم» دكتر روحاني هم که برنامه‌اي جديد براي آموزش پرورش داشت با رفتن فاني موافقت كرد.
 

گودرزي ۳ بار استعفا داده بود!
 

محمود گودرزي هم با وزارت ورزش خداحافظي كرد و در حكم استعفايش آورد:«همان‌گونه كه استحضار داريد چند ماه قبل نيز استدعا كردم كه اجازه بفرماييد تا در سنگري ديگر ارائه خدمت بدهم. مجددا استدعا دارم با استعفاي اينجانب موافقت بفرماييد.» گودرزي چهارمين گزينه دكتر روحاني براي اين جايگاه بود، يعني وقتي مسعود سلطاني‌فر، رضا صالحي اميري و نصرا... سجادي با راي عدم اعتماد مجلس اصولگراي نهم مواجه شدند، گودرزي به وزارت ورزش و جوانان رفت. « محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان بعد از استعفا، دو حكم مديركلي را امضا كرد. نيك بين سرپرست امور بين‌الملل و بهروز منتقمي سرپرست توسعه منابع انساني بودند، اين دو روز چهارشنبه حكم مديركلي خود را گرفتند!» يكي از نكات جالب درباره استعفاي گودرزي به واكنش علي دايي باز مي‌گردد كه درباره مشكلاتي كه با وزير پيشين ورزش و جوانان داشت، تصريح كرد:«عملكرد وزير ورزش در المپيك و ساير نتايجي كه در ورزش كسب كرديم مشخص است و فكر مي‌كنم ايشان سه سال دير استعفا كرد. »
 

مظلومانه‌ترين استعفا به نام جنتي
 

اما پرسروصداترين استعفا مربوط به وزارت ارشاد بود. شرايط روز به روز بر علي جنتي تنگ‌تر مي‌شد. كنسرت‌هايي كه در دولت قبل به سادگي يكي بعد از ديگري برگزار مي‌شد براي او تبديل به يك پازل شد و روز به روز به مناطق كنسرت ممنوع وزارت ارشاد افزوده مي‌شد. اكران فيلم‌ها، مميزي كتاب و ساير موضوعات هم براي او بي‌دردسر نبود. انتقادات از اين وزارتخانه در حالي ادامه داشت كه نهاد تحت مديريت علي جنتي فقط بخش اندكي از بودجه فرهنگي كشور را دارد. عقب‌نشيني‌هاي وزير هم كار را به همين استعفا كشاند. جنتي استعفا داد تا محدوديت و عقب‌نشيني در عرصه فرهنگ و هنر كشور به نام او ثبت نشود و قرار است سيد عباس صالحي معاون فرهنگي وزير ارشاد سرپرستي اين وزارتخانه را در روز دوشنبه آينده عهده‌دار شود.
 

استقبال فراكسيون اميد از استعفاها
 

ديروز مجلسيان به اين استعفاها واكنش نشان داد. علي مطهري در قامت نايب‌رييس مجلس گفت كه«نظري ندارد و بايد دلايل اين ترميم را از دولت پرسيد» اما رئيس فراكسيون اميد مجلس دهم اين تغييرات را مثبت قلمداد كرد. محمدرضا عارف گفت:«انجام اين تغييرات در راستاي مطالبه‌هاي دولت و براساس نظر دولت انجام مي‌شود و اميدواريم با تعاملي كه دولت با مجلس خواهد داشت، به نتيجه مطلوب براي گزينه‌هاي پيشنهادي برسيم. » نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: بايد براي پنج سال پيش رو فعاليت و برنامه‌ريزي كند تا برنامه‌اي جامع براي هر دو دوره داشته باشد.
 
واكنش اصولگرايان چه بود
 

اما يك نكته حائز اهميت درباره اين تغييرات واكنش اصولگرايان به استعفاي وزراست. در حالي كه آنها مخالف رديف اول علي جنتي بودند و همچنين امضاي نمايندگانشان براي استيضاح فاني همچنان در مجلس است اما اين تغييرات را يك اقدام انتخاباتي از سوي روحاني ارزيابي مي‌كنند. رضا سراج تحليلگرمسائل سياسي اصولگرا اظهار داشت: تغييرات دركابينه جنبه كارآمدي ندارد. پروژه دولت انتخاباتي است وقرار است دربازي برد ـ برد ظرفيت اين وزارتخانه‌ها براي انتخابات ۹۶ به حاميان روحاني داده شود. مشخص نيست آنها چطور به اين تناقض رسيده‌اند و حالا استعفاي آنها را پروژه‌اي انتخاباتي به نغع روحاني مي‌دانند.




۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن