تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815646056
قیام امام حسین(ع) بعد سیاسی و انقلابی داشت
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری تسنیم: حسن رحیمپور ازغدی پژوهشگر و دین شناس اسلامی در نشست هیئتهای انقلابی که امشب (سه شنبه 27 مهر) در حوزه اسلامی دانشگاهیان برگزار شد، در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر و عزاداری امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان گفت: اگر حرکت امام حسین(ع) انقلابی بوده که اینگونه هست، عزاداری انقلاب هم معنادار است و اگر آن حرکت هیچ ارتباطی با ابعاد سیاسی و ولایت به مفهون زعامت و مناسبات اجتماعی نداشته و صرفاً یک رابطه عرفانی خاص بین خدا و امام بوده است، طبیعی است که عزاداری و هیئت آن هم نمیتواند انقلابی و یا غیر انقلابی باشد.
وی با طرح این سوال که آیا حرکت نهضت قیام امام حسین(ع) اساساً بعد سیاسی و انقلابی نیز داشته است یا خیر، تاکید کرد: ما در پاسخ به این سوال نادرست و یک بعدی باید بگوییم که هر دو در طول تاریخ تجربه شده و طرفدارانی نیز داشته است.
این پژوهشگر و دین شناس اسلامی به رویکرد دیگری نسبت به واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: در رویکردی دیگر اینطور عنوان میشود که امام حسین(ع) مانند سایر رهبران به عنوان یک سیاستمدار مدعی حکومت میشود و در یک مبارزه نابرابر نیز قرار میگیرد، و برایش اهمیتی ندارد که چه اتفاقی میافتد، پس اشتباه کرده و اگر میدانسته که شهید میشود، صرفاً یک حرکت انتهاری و استشهادی بوده است.
ازغدی تاکید کرد: کسی میتواند انقلابی و سیاسی باشد و حرکت سیاسی و استشهادی انجام بدهد و آن را پیروزی تلقی کند، اینها فقط از عهده امام حسین(ع) طبق این رویکرد بر میآید.
وی اضافه کرد: براساس این رویکرد حرکت امام حسین(ع) صرفاً سیاسی و به دنبال حاکمیت و گسترداندن عدالت اجتماعی است.
این پژوهشگر و دینشناس اسلامی با انتقاد به این رویکرد که حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا صرفاً سیاسی بوده است گفت: با این تفاسیر معنویت، خدا،آخرت و عرفان چه میشود؟ بنابراین اینها را باید هیچ در نظر گرفت؟ در یک محاسبه سیاسی جای چنین بحثهایی وجود ندارد؛ در این رویکرد حرکت امام حسین(ع) و عاشورا صرفاً بعد انقلابی دارد.
ازغدی به رویکردی دیگری نسبت به واقعه عاشور و قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و تصریح کرد: در این رویکرد کل مسئله عاشورا را در یک عشق خصوصی بین خدا و امام و حرکت اساتیری رمزی و نمادین خلاصه میکنند که معنای آن را فقط امام و خدا میداند، یعنی هدف اصلی شهادت است. در این جا هم حرکت استشهادی مطرح میشود، اما هدف امام اصلاح جامعه نیست، بلکه سلوک صوفیانه شخصی و فقط مخصوص امام حسین(ع) است که پروژهای با تاریخ مصرف خاص است.
وی به تشریح رویکرد عارفانه واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: در این رویکرد فقط یک صوفی عاشق مطرح میشود که میخواهد یک تئاتر تاریخی را جلو دهد و هیچ نظری نیز به ابتلائات جامعه ندارد؛ در این نگاه معلوم است که عزاداری انقلابی اصلاً معنی ندارد و صرفاً عزاداری باید عاشقانه باشد و هرچقدر هم که خود را خونین و مالی کنی و دلها را به ریا در بیاوری، این عشق دوباره زنده میشود و افراد به واسطه اتصال به یک عشق مورد آمورزش قرار میگیرند.
این پژوهشگر و دین شناس اسلامی با تاکید طبق این نگرش امام حسین(ع) شهید شد که شفیع ملت قرار گیرد، این باور را مسیحیان نیز نسبت به حضرت عیسی دارند که در هر دو این تفاسیر بخشی از واقعیت وجود دارد، اما بخشی از ضد واقعیت نیز در آنها نهفته است.
ازغدی با بیان این که امام حسین(ع) به طور مکرر گفتهاند که برای اصلاح امّت جدم قیام میکنم افزود: ایشان بارها گفتهاند که حکومت یزید را به رسمیت نمیشناسد. در تعابیر سیدالشهدا مفاهیمی داریم که همواره مبارزه با ظلم در آنها نهفته است، از طرفی کلماتی هم داریم که بعد سلوکی و معنوی دارند.
وی اضافه کرد: از امام حسین(ع) در جایی میپرسند که برای چه به جنگ میروید، ایشان میگویند که خداوند میخواهد مرا کشته ببیند.
این پژوهشگر و دین شناس اسلامی با بیان این که اگر نگاه واقع بینانه به حرکت امام حسین(ع) در کربلا داشته باشیم میبینیم که حرکت عاشورا یک نهضت عبادی و سیاسی است، افزود: امام حسین(ع) آگاهانه به سمت شهادت رفته و اهداف سیاسی و عبادی هم داشته است. امام حسین(ع) یک عارف جهادی است، مگر میشود کسی عارف باشد و ترسو هم باشد؟
ازغدی ادامه داد: امام خمینی(ره) در عرفان نظری و عملی یک عارف حقیقی بود و با عرفان حقیقی توانست مقابل شاه بایستد، معنویت حقیقی این است. آنهایی که میترسند معنویت ندارند.
وی با تاکید بر این که انقلابی بازی یک مفهوم غلط سیاستزدگی است خاطر نشان کرد: در دورهای شریعتبازی و مقدس مآبی باب شد، اما باطن نبود، این موضوع در دین یهود رخ داد که بعدها گریبان مسیحیت و اسلام را نیز گرفت.
این پژوهشگر و دین شناس اسلامی در بخش دیگری از سخنانش معنویت، عدالت، اخلاق و امر به معروف را آدابی عبادی و سیاسی دانست و با طرح این سوال که چرا دین و دنیا را جدا از هم تصور کرد گفت: امام حسین(ع) در قضیه عاشورا هر دو جریان ریاکاری و صوفی مسلکی را جدا کردند، ایشان حرکت عاشورا را یک حرکت بالله و با علم به شهادت و اصلاح امت رسول خدا قلمداد میکردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ازغدی با بیان این که امروز نمونههایی از عزاداریهایی داریم که نمونهای از افراط و تفریط هستند و میخواهند روح حرکت امام حسین(ع) را مُثله کنند، تأکید کرد: باید امام حسین(ع) را جامع شناخت، حکومتهایی در تاریخ داریم که شیعه را برای حفظ حکومتشان سرکوب میکردند، امروز هم در بسیاری از جوامع اهل سنت دوستداران اهل بیت با ظاهر صوفی مسلک رایج هستند.
وی اضافه کرد: کشوری را دیدهام که اهل سنت یک ماه برای امام حسین(ع) عزاداری میکنند، تفاوت شیعه و سنی در حبّ امام حسین(ع) نیست، بلکه شیعه حرفش این است که بالاتر از عزاداری برای آن حضرت مسئله امامت مطرح است که باید از این خاندان تقلید کنیم. ولایت را نباید از خلافت جدا کنیم.
این پژوهشگر و دین شناس اسلامی با بیان این که صرفاً برانگیختن احساسات در عزاداری برای امام حسین(ع)، سبک عزاداری شیعی نیست اظهار کرد: در عزاداریها هم باید به بعد معنی عزاداری امام حسین(ع) و هم بعد عرفانی واقعه عاشورا توجه داشته باشیم.
ازغدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که تمام افرادی که به سراغ سیاست بدون معنویت رفتهاند هر چقدر هم که انقلابی باشند خراب کردهاند، گفت: کسی که در دوران انقلاب مقابل رژیم ستمشاهی ایستاده کرد، اگر نتواند امروز در برابر قدرت، شهرت و شهوت مقابله کند نشان دهنده نبود معنویت در زندگی اینگونه افراد است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: نهضت امام حسین(ع) یک نهضت عبادی سیاسی است و باید 2 بعد عرفانی و سیاسی را در عزاداریها برای امام حسین(ع) در نظر بگیریم.
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
انصاری :شخصیتهای اصلی نظام را به باد فحش می گیرد و بعد می گوید امام حسین (ع) نیز فحش میداده
انصاری شخصیتهای اصلی نظام را به باد فحش می گیرد و بعد می گوید امام حسین ع نیز فحش میداده معاون حقوقی رییس جمهور در واکنش به اظهارات یکی از مداحان گفت این تهمت و معصیتی بسیار بزرگ است که بگوییم امام حسین ع نیز فحاشی میکردند به گزارش نامه نیوز حجت الاسلام والمسلمین مجیدایستادگی در مقابل ظلم، یکی از فلسفههای قیام امام حسین بود
ایستادگی در مقابل ظلم یکی از فلسفههای قیام امام حسین بود عضو مجلس خبرگان رهبری گفت برخی از مسائل سیاسی کشور از مباحث مذهبی جدا نشدنی است و باید در محافل مذهبی مطرح شود آیتالله محسن کازرونی در گفتوگو با خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون بازگوآیتالله وحیدخراسانی: خون امام حسین(ع) باید سرمایه حق شود
آیتالله وحیدخراسانی خون امام حسین ع باید سرمایه حق شودتاریخ انتشار يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲ ۲۲ حضرت آیتاللهالعظمی وحیدخراسانی در بیانی با عنوان «شناخت عاشورا» ابعادی از معانی این روز عظیم را شکافتند به گزارش انتخاب متن بیان به این شرح است بسم الل«بازتاب عاشورا در فقه سیاسی شیعه» سید ضیاء مرتضوی: حرکت امام حسین(ع) مستلزم تشکیل حکومتی صالح و مشروع بود
بازتاب عاشورا در فقه سیاسی شیعه سید ضیاء مرتضوی حرکت امام حسین ع مستلزم تشکیل حکومتی صالح و مشروع بود حجتالاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی در ششمین نشست از سلسله نشستهای عاشورا از نگاهی دیگر از بازتاب عاشورا در فقه سیاسی شیعه سخن گفت و در این باره تحلیل شش فقیه را بیانغرضی: برخی از مداحان شبی ۱۵میلیون میگیرند/سند بیاورید که امام حسین فحاشی کرده است
غرضی برخی از مداحان شبی ۱۵میلیون میگیرند سند بیاورید که امام حسین فحاشی کرده است من در دوران انتخابات گفتم اگر کسی کاندیدایی برای کسب رأی پولی را هزینه کند طبق فتوای من هم آن رأی کارا نیست و هم اینکه آن پول حرام است مگر میشود رأی یا روضهای را خرید هر فعل یا ترک فعلی که بهفعال سیاسی: تفکر انقلابی یک جریان همیشگی است
فعال سیاسی تفکر انقلابی یک جریان همیشگی است شهرکرد -ایرنا- وزیر پیشین تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت تفکر انقلابی یک جریان همیشگی است و مربوط به یک دوره خاص نیست به گزارش ایرنا عبدالرضا شیخ الاسلامی چهارشنبه شب در دومین همایش تبیین گفتمان امام و رهبری در مسجد حضرت فاطمه زهرافلسفه قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده است
فلسفه قیام امام حسین ع امر به معروف و نهی از منکر بوده است جانشین مرکز مطالعات راهبردی ناجا امر به معروف و نهی از منکر را فلسفه اصلی قیام امام حسین ع دانست و لزوم استفاده از ایام دهه اول محرم بهعنوان یک فرصت برای تبیین قیام اباعبدالله ع را یادآور شد به گزارش گروه اجتماعی باعضو جامعه روحانیت: جریانهای سیاسی کشور را به یزیدی و حسینی تقسیم نکنیم
عضو جامعه روحانیت جریانهای سیاسی کشور را به یزیدی و حسینی تقسیم نکنیمتاریخ انتشار دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۲۰ یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت نسبت دادن حق و باطل به جریانهای سیاسی کشور موجب ایجاد اختلاف میشود به گزارش ایسنا حسین ابراهیمی با اشاره به اینکه جریاامام حسین (ع) چراغ است و راه را به ما نشان می دهد
مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و یاران باوفای ایشان یکشنبه شب با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری رییس جمهوری در این مرامراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در حسینیه امام خمینی
مراسم عزاداری شب تاسوعا در حسینیه امام خمینی ره و در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در شب تاسوعای حسینی مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام با حضور حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی هز-
سیاسی
پربازدیدترینها