تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817327842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عصای سفید هم راز روشندلان/ رنجی که از بی توجهی می برند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصائب روشندلان مازندرانی
عصای سفید هم راز روشندلان/ رنجی که از بی توجهی می برند

عصای سفید


شناسهٔ خبر: 3798662 - سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
استانها > مازندران

.jwplayer{ display: inline-block; } ساری - دردشان از ندیدن نیست بلکه دیده نشدن رنجشان است تاجایی که عصای سفید مونس و همراز تنهایی‌هایشان شده است. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سالهاست که عصای سفید سنگ صبورشان شده و با آن درد و دل می‌کنند، گاه از دیده نشدن و یا از دیده شدن همراه با ترحم. حدود پنج هزار نابینا و کم‌بینا در مازندران زندگی می‌کنند که با مشکلات عدیده‌ای نظیر تحصیل، اشتغال، ازدواج، مناسب‌سازی محیط شهری برای تردد، عدم دسترسی به حداقل امکانات و حقوق شهروندی، نبود وسایل توان‌بخشی و کمک توان‌بخشی استاندارد مانند عصا و … روبرو هستند. علی‌رغم اینکه سطح تحصیلات نابینایان نسبت به سالهای گذشته افزایش‌یافته است اما هنوز آمار اشتغال آنان بسیار پایین است بطوریکه حدود ۷۰ درصد نابینایان کشور بیکارند و برخی از شاغلان نیز کار مفید و مطلوب ندارند. این در حالی است که بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ۳ درصد از استخدام دستگاه‌های دولتی باید به معلولان اختصاص پیدا کند که متأسفانه این‌گونه نشده است. تدوین و اجرای برنامه ضربتی کارآفرینی برای نابینایان و کم‌بینایان برای خروج آنان از چتر سازمان‌های حمایتی ضروری بنظر می رسد تدوین و اجرای برنامه ضربتی کارآفرینی برای نابینایان و کم‌بینایان برای خروج آنان از چتر سازمان‌های حمایتی و برخورداری از درآمد متناسب بادانش و مهارت‌های این گروه ازجمله خواسته‌های روشندلان به شمار می‌رود. وجود هزاران نفر از نابینایان و کم‌بینایان تحصیل‌کرده و دارای مدارج عالی علمی نشان می‌دهد بیش از هر گروه دیگر افراد دارای معلولیت، نابینایان در بالاترین سطح فعالیت اجتماعی حاضرند و از توانایی خدمت در پستهای متعدد کارشناسی، اجرایی، آموزشی و مدیریتی برخوردارند اما به توانایی‌های این افراد برای اشتغال توجهی نمی‌شود. مریم – م روشندل آملی که سالهاست عصای سفید همدم تنهایی‌اش شده به خبرنگار مهر می‌گوید: عصاها نیز جنس مرغوبی ندارند و ازنظر کتاب و تجهیزات درسی با مشکل و کمبود مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه هنوز کتاب‌های درسی موردنیاز به مدرسه ارسال نشده، ادامه می‌دهد: برای تأمین تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. تأمین مسکن از دیگر مسائل فراروی نابینایان است و همچنان شمار زیادی از افراد نابینا و کم‌بینا سردرگم تأمین مسکن هستند و محمد عزیزی که دچار اختلالات بینایی است می‌گوید: وعده‌های تأمین مسکن برای نابینایان و کم‌بینایان تاکنون عملیاتی و محقق نشده است. وی تأمین شغل را از دیگر خواسته نابینایان و کم‌بینایان بیان کرد و ادامه داد: موضوع استخدام نابینایان در دستگاه‌های دولتی در حد حرف و وعده باقیمانده است و بسیاری از شغل‌ها نظیر اپراتوری را نیز از این قشر دریغ می‌کنند. نظام حمایتی برای نابینایان وجود ندارد چه آن‌ها که ازنظر مالی تأمین هستند و صرفاً به خدمات توان‌بخشی نیاز دارند و چه آن تعداد کثیری که ازنظر معیشتی در سطوح زیرین خط فقر قرار می‌گیرند جعفر مهدوی که از اختلالات بینایی در رنج است نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: نظام حمایتی برای نابینایان وجود ندارد چه آن‌ها که ازنظر مالی تأمین هستند و صرفاً به خدمات توان‌بخشی نیاز دارند و چه آن تعداد کثیری که ازنظر معیشتی در سطوح زیرین خط فقر قرار می‌گیرند. وی با اظهار اینکه امروزه دیگر داشتن رایانه همراه از وسایل جدانشدنی نابینایان است، تأکید می‌کند باید تمام کتابخانه‌های الکترونیکی به نرم‌افزارهای فارسی خوان مجهز باشند. تاکنون چهار هزار و ۵۸۵ نابینا در این استان شناسایی و اسامی آن‌ها در سامانه بهزیستی برای خدمات گیری ثبت‌شده است و به گفته سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران، در دولت تدبیر و  امید تأمین لوازم و تجهیزات کمک توان‌بخشی برای تمام معلولان این استان به‌روز شد و هیچ معلولی در نوبت دریافت این تجهیزات در مازندران وجود ندارد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر حمایت‌های تحصیلی ومهارت آموزی را از دیگر برنامه‌های حمایتی بهزیستی برای نابینایان اعلام کرد و گفت که هم‌اکنون ۱۳۰ دانشجو نابینا در این استان تحت پوشش حمایت تحصیلی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: هرساله برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای گروه سنی کودکان ۶-۳ ساله در طول سال در مهدهای کودک  اجرا می‌شود و در شش‌ماهه امسال ۱۲۵ هزار کودک مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد ۷۰۰ کودک دچار تنبلی چشم و ۲۹۰۰ کودک اختلالات بینایی مورد شناسایی قرار گرفتند و به مراجع تخصصی ارجاع داده شدند.



استاندار مازندران نیز با اشاره به این‌که نباید نابینایی و کم‌بینایی را صرفاً یک نقص به شمار آوریم، چراکه در این عزیزان توانمندی‌های خاصی وجود دارد، بیان داشت: نتایج پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو نشان از ظرفیت‌های بالای این عزیزان داشت و می‌توان با مناسب‌سازی، آسیب‌های جسمی را به فرصت تبدیل کرد. ربیع فلاح بابیان این‌که باید برای برخی مشکلات عزیزان روشندل ازجمله اشتغال آنان اقدامی جدی صورت گیرد، ابراز کرد: باید زمینه‌ای ایجاد شود تا در اقصی نقاط استان، روشندلان عزیز صدای ما را بشنوند و ما نیز نداهای آنان را بشنویم و پاسخ‌گوییم. بیماری‌های ژنتیکی از عوامل بسیار مهم نابینایی‌ها و ناشنوایی‌های دوران کودکی و عقب‌ماندگی‌های ذهنی شدید است که با افزایش آگاهی عمومی در پیشگیری از معلولیت‌ها تشخیص و مداخله به هنگام، آشنایی با معلولیت‌ها و راههای جلوگیری از آن می‌توان نرخ معلولیت را کاهش داد. کارشناسان مهم‌ترین عوامل کم‌بینایی و نابینایی را آب‌مروارید، آب‌سیاه، بیماری‌های عفونی چشمی ازجمله بیماری تراخم، کمبود ویتامین A، اختلالات چشمی شبکیه‌ای در بیماران مبتلابه دیابت، حوادث چشمی، بیماری‌های دژنراتیو مادرزادی، ازدواج‌های فامیلی و… عنوان می‌کنند.  بااینکه از سالهای گذشته در ایران برخی برنامه‌ها و طرح‌های غربالگری و پیشگیرانه اجرا می‌شود که این اقدامات کافی نیست و هنوز هم نیازمند تلاش گسترده برای مقابله با بیماری‌های چشمی هستیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن