تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820207621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتیاق آسیایی‌ها برای افزایش معاملات نفتی با ایران/عربستان ناراضی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: اشتیاق آسیایی‌ها برای افزایش معاملات نفتی با ایران/عربستان ناراضی
«کشورهای چین، هندوستان و ژاپن و کره جنوبی در میان بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت در آسیا هستند که به شدت وابسته به واردات نفت می‌باشند. آنان در سال جاری میزان نفت وارداتی خود از ایران را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده‌اند. چین و هندوستان در جست و جوی سرمایه‌گذاری بیش‌تر در زیرساخه‌های نفتی و گازی ایران هستند. ایران به دنبال جذب سرمایه ۱۳۰ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در بخش‌ انرژی در دوران پسا تحریم است».
آفتاب‌‌نیوز : سرویس اقتصادی- روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی اشاره کرده که هندوستان، چین و ژاپن اشتیاق زیادی دارند تا در سال جاری میلادی حجم مبادلات نفتی خود با ایران را افزایش دهند. 


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «کشورهای آسیایی گام‌های بلندی را برای افزایش خرید نفت از ایران برداشته‌اند. این موضوع با تاکید بر تعمیق روابط در حوزه انرژی با تهران صورت می‌گیرد. این در حالی است که خریداران نفتی اروپایی کندتر از آسیایی‌ها در حال معامله با ایران هستند.


این روزنامه می‌نویسد: «کشورهای چین، هندوستان و ژاپن و کره جنوبی در میان بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت در آسیا هستند که به شدت وابسته به واردات نفت می‌باشند. آنان در سال جاری میزان نفت وارداتی خود از ایران را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده‌اند. چین و هندوستان در جست و جوی سرمایه‌گذاری بیش‌تر در زیرساخه‌های نفتی و گازی ایران هستند. ایران به دنبال جذب سرمایه ۱۳۰ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در بخش‌ انرژی در دوران پسا تحریم است». 


این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «نفوذ و قدرت ایران در آسیا در حال رشد است. این منطقه جایی است که آمریکا به دلیل تحریم‌هایش مانع از واردات بیش‌تر نفت ایران توسط کشورهای آن منطقه می‌شد. «مهدی فاخری» سرکنسول ایران در هنگ کنگ و ماکائو با اشاره به تصمیم چین درباره عدم قطع واردات نفت از ایران در سال‌های تحریم می‌گوید: «چین با بهترین موقعیت در پنج سال گذشته، بیشترین همکاری‌ها را با ایران داشته است. چین تصمیم نگرفت که واردات نفت از ایران را در دوران تحریم‌ها قطع کند. آنان کل بازار ایران را در دست خود گرفته‌اند». 


این روزنامه با اشاره به این‌که ایران تا ماه آگوست گذشته روزانه ۳.۶ میلیون بشکه نفت تولید کرده اشاره می‌کرد که ایران خواستار بازگشت به میزان تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز یعنی میزان پیش از تحریم است. میزان واردات نفت هندوستان از ایران در ماه آگوست به نزدیک سه برابر بیش از سال قبل از آن رسیده بود. 


وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که صادرات نفت ایران به چین رشدی ۴۸ درصدی از یک سال پیش از آن داشته است که به میزان ۷۴۰ هزار بشکه در روز بود. هم‌چنین در مقایسه با سال گذشته میزان واردات نفت ژاپن از ایران رشدی ۴۵ درصدی داشته و میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز دو برابر شده است». 


این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که با این حال، رقبای نفتی ایران از جمله عربستان سعودی از وضعیت ایجاد شده خرسند نیستند. این روزنامه می‌نویسد:«اوگن لیندل» کارشناس و تحلیلگر مسائل نفتی در «جی بی سی انرژی» می‌گوید که ایران به طور میانگین ۲۵ درصد ارزان‌تر از عربستان سعودی رقیب خود، هر بشکه نفت‌اش را می‌فروشد». 


این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که یکی دیگر از عوامل اصلی تاثیرگذار در موفقیت ایران در آسیا آن است که این منطقه به خانه بزرگترین اقتصادهای در حال رشد تبدیل شده است. هم‌چنین، پالایشگاه‌های نفت در آسیا بسیار راحت‌تر می‌توانند نفت را از ایران خریداری کرده و پالایش کنند. 


«ریچارد گوی» مدیر عامل جی بی سی که بارها به ایران رفته و با مقام‌های نفتی ایران صحبت کرده است، می‌گوید: «با توجه به نزدیکی جغرافیایی پالایشگاه‌های آسیایی، به طور سنتی خریدار بزرگ نفت خاورمیانه بوده‌اند. این بدان معناست که نفت ایران نیز با استقبال زیادی در آسیا مواجه می‌شود». 


این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که کشورهای اروپایی سال گذشته خرید نفتی از ایران نداشتند و امریکایی‌ها نیز چندین دهه است که از ایران نفت نمی‌خرند با این حال،‌ کشورهای اروپایی در حال حرکت تدریجی و آزمایشی پس از لغو بخشی از تحریم به خصوص در زمینه معاملات با دلار، برای معامله با ایران هستند. این روزنامه اشاره می‌کند که موضوع موانع بانکی اصلی‌ترین چالش پیش‌روی سرمایه‌گذاران بوده است. در نتیجه چین یک همکار اقتصادی مهم برای ایران باقی مانده است. این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که مشتریان اصلی نفت ایران در چین غول‌های  نفتی دولتی آن کشور هستند. وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که در بسیاری از مواقع، هیات‌های بزرگ ایرانی از شرکت‌های انرژی چین بازدید می‌کنند. 


این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از «محسن قمصری» مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در جریان برگزاری کنفرانس انرژی در ماه سپتامبر می‌نویسد: «پس از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی تقاضا برای نفت افزایش یافت به نظر می‌رسد در  سال‌های آینده نیز این روند رو به رشد باشد». 


این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که تقاضای اصلی برای نفت ایران از سوی شرکت‌های چینی از طرف شرکت نفت دولتی چین و شرکت پترولیوم و تولیدات شیمیایی چین است که برای کمک به توسعه دو میدان بزرگ نفتی در غرب ایران وارد مذاکره با مقام‌های ایرانی شده‌اند و میزان سرمایه‌گذاری‌شان نیز مشخص نیست. شرکت ملی نفت چین به درخواستی درباره این موضوع پاسخی نداده است. با این حال، مقام‌هایی در درون سینوپک گفته‌اند که درباره شرابط قراردادی جدید ایران تردیدی‌هایی دارند و تکمیل هرگونه قرارداد تازه‌ای زمان‌بر خواهد بود. 


این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که شرکت دولتی نفت و گاز هندوستان نیز قراداد اولیه‌ای را با ایران امضا کرده‌ و پیش‌بینی می‌شود که بزودی در این ماه قراداد نهایی برای مشارکت هند در توسعه میدان گازی فرزاد بی‌حاصل شود. این پروژه ۱۰ میلیارد دلاری خواهد بود. 


این روزنامه اشاره می‌کند که در بخش‌های دیگر آسیا نیز کشورهایی بوده‌اند که خواستار افزایش خرید نفت از ایران بوده‌اند و در این‌باره به شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی اشاره می‌کند که در ماه آگوست گذشته قرارداد اولیه‌ای را با شرکت ملی نفت ایران به امضا رساند. هدف از این قرارداد توسعه دو میدان نفتی در غرب ایران است که انتظار می‌رود بتوانند ۵ میلیون بشکه تولید کنند.







۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن