محبوبترینها
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1824966115
شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران ایشان در صحرای کربلا
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گام به گام با کاروان کربلا؛
شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران ایشان در صحرای کربلا
شناسهٔ خبر: 3794102 - چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
استانها > قم
.jwplayer{ display: inline-block; } قم - شمر بن ذی الجوشن در دهم محرم الحرام با قساوت تمام سر مبارک امام حسین(ع) را از تن جدا کرد و ۷۲ تن از یاران امام در نبرد با دشمنان در این روز به شهادت رسیدند. به گزارش خبرنگار مهر، در دهم محرم الحرام سال ۶۱ هجری، امام حسین(ع) به پا کننده حماسهای بود که خورشید در برابرش درخششی نداشت، حماسهای به بلندی ابدیت که چهل روز آسمان را به گریه واداشت و خورشید را هنگام طلوع و غروبش سرخ گردانید. در بحار الانوار آمده که در سپیدهدم روز دهم محرمالحرام سال ۶۱ هجری قمری امام حسین(ع) یارانش را فراخواند تا نماز صبح را اقامه کنند. همراهان ۳۲ سوار و ۴۰ تن پیاده بودند. امام به یاران و اصحابش نگاه کرد. آنها را اندک در عدد و فراوان در ایمان و عقیده یافت هر نفر از آنها برابر با ۲۰ نفری بود که در باطن بزدل و ترسو بودند. امام حسین(ع) سپاه را به سه جبهه تقسیم نمود. سمت راست به رهبری زهیربن قبن، سمت چپ به سرپرستی حبیب بن مظاهر و در قلب سپاه، خود ایشان، اهل بیت(ع) و دیگر یاران ایستادند. عمر بن سعد دستور داد تا لشکرش را که متشکل از ۳۰ هزار نفر پیاده و سواره بود، منظم کنند. عبدالله بن زهیر بن سلیم ازدی را بر اهالی مدینه گمارد. عبدالرحمن بن ابی سبره حنفی را بر اهالی مذحج و اسد، قیس بن اشعث را بر اهالی ربیعه، کنده و حر بن یزید ریاحی را در رأس اهالی تمیم و همدان قرار داد. سپس این عده را به دو قسمت تقسیم کرد. قسمت راست که امیر آن عمروبن حجاج زبیدی بود و قسمت چپ که در رأس آن شمر بن ذیالجوشن عامری قرار داشت. آنگاه لشکر را به دو بخش پیاده و سواره تقسیم نمود. فرماندهی پیاده با شبث بن ربعی و سواره با عزره بن قیس احمسی بود و پرچم را به دست غلامش ذوید داد. از امام زین العابدین(ع) نقل شده است که فرمود: «صبح عاشورا، چون سپاه دشمن بر امام حسین(ع) رو آورد، امام دست به دعا برداشت و عرض کرد: بار الها! در هر اندوهی، تکیهگاهی و در هر سختی امید منی. در هر حادثه ناگواری که بر من آید، پشت و پناه و ذخیره منی» اندرزهای پیش از نبرد امام حسین(ع) در کتاب لهوف ذکر شده است که حسین(ع) برای پیشگیری از نبرد و خونریزی نیروهای دو طرف، تلاش زیادی به عمل آورد و از هر راه ممکن میخواست از کشتار مسلمانان جلوگیری نماید و خون کسی بر زمین نریزد. ولی دشمن که مغرور از کثرت سپاه خود و قلت یاران امام حسین(ع) بود، به هیچ صراطی مستقیم نبود و به هیچ پیشنهادی پاسخ مثبت و کار ساز نمیداند و خواهان تعیین تکلیف از راه نبرد و خون ریزی بود. امام حسین(ع) در روز عاشورا، برخی از یاران خود را به نزد سپاه دشمن فرستاد تا با آنان گفتگو کرده و با بیان حقایق و واقعیتها، آنان را از شرارت و جنایت منصرف کنند. آن حضرت، خود نیز بارها برای اندرز سپاه کفر پیشه دشمن، پا پیش نهاد و با بیان خطبههایی روشنگر، آنان را به حفظ آرامش و عدم خونریزی دعوت کرد و از جنگ و مبارزه بازداشت. هجوم سراسری سپاه دشمن به یاران امام حسین(ع) در منتهی الآمال عنوان شده که دشمن که از پیوستن حر و چند نفر دیگر به سپاه امام حسین(ع) احساس خطر و ریزش نیرو کرده و ادامه این وضعیت را به زیان خود میدید، فرمان حمله را صادر کرد. عمر بن سعد با رها کردن تیری به سوی سپاهیان امام حسین(ع) جنگ را به طور رسمی آغاز و سپاهیان نگون بخت خود را به نبرد و تهاجم ترغیب و تشویق کرد. در اندک مدتی دو سپاه به یکدیگر نزدیک شده و با ابزارهای جنگی آن روز به نبرد پرداختند. در این نبرد، شگفتی تاریخ به وقوع پیوست و معادلات نظامی در هم ریخت و آن، دفاع یک سپاه کمتر از صد نفر که برخی از آنان را نوجوانان و یا کهنسالان و سالخوردگان تشکیل میدادند، در برابر یک سپاه چند ده هزار نفری بود. در جای دیگری از منتهی الآمال آمده که این سپاه اندک، با دلاوری و دلیری تمام از حیثیت و موجودیت خویش و اعتقادات و اصول مذهبی و سیاسی خود دفاع و پاسداری نموده و مغلوب دشمن نشدند. هر یک از یاران امام حسین(ع) با دهها تن از نیروهای دشمن به نبرد نابرابر و تن به تن پرداخت ولی هیچگونه سستی و تردیدی در وی ملاحظه نمیشد و این روحیه بالای رزمی اعتقادی برای دشمن، سنگین و کمر شکن بود. یاران امام حسین(ع) با سرافرازی، به شرف شهادت نائل شده و یا با ادامه دلاوری، دشمن را مستأصل و زمینگیر نمودند. تصور دشمن در آغاز بر این بود که سپاه کم عده امام حسین(ع) در لحظات نخستین هجوم سراسری، نابود شده و از هستی ساقط میشوند و غائله کربلا به راحتی پایان میپذیرد، ولی پس از درگیر شدن با آنان، تازه فهمیدند که با کوهی استوار از ایمان و عقیده روبرو شدند و از میان بردن آنان، کار آسانی نیست. یاران امام حسین(ع) از بامداد تا عصر عاشورا نبرد را ادامه داده و تا آخرین قطرههای خون خود از قیام امام حسین(ع) پاسداری کردند. محدث قمی از محمد بن ابی طالب موسوی روایت کرده است که در این نبرد، پنجاه تن از یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند. اقامه نماز ظهر عاشورا در منتهی الآمال بیان شده که امام حسین(ع) که به نماز اهمیت ویژهای میدادند، دستور دادند که جنگ را متوقف کرده و همگی به نماز بپردازند. پیشنهاد امام حسین(ع) مورد موافقت دشمن قرار نگرفت و آنان هم چنان به نبرد خود ادامه میدادند. امام حسین(ع) به ناچار، یکطرفه جنگ را متوقف کردند و با یاران اندک خود نماز ظهر را به صورت نماز خوف(نماز ویژه زمان جنگ) به جای آوردند. یاران آن حضرت دو دسته شده، دستهای به نماز امام اقتدا کرده و دستهای دفاع میکردند. اما دشمنان هیچگونه ترحمی به امام حسین(ع) و نمازگزاران نکرده و با رها کردن تیر، آنان را هدف قرار میدادند. برخی از مدافعان امام حسین(ع)، دشمن را از اطراف نماز گزاران پراکنده کرده و برخی دیگر خود را سپر تیرها قرار داده و مانع رسیدن آنها به وجود امام حسین(ع) میشدند. مبارزه و شهادت امام حسین(ع) در لهوف و سایر کتابهای مقتل آمده است که امام حسین(ع) پس از آنکه همه یاران خود را از دست داد، بانوان را در خیمهای گرد آورد و آنان را تسلی و دلداری داد و به صبر و شکیبایی سفارش نمود و با قلبی شکسته از آنان خداحافظی کرد. حضرت، فرزندش امام زین العابدین(ع) را که در بیماری سختی به سر میبرد، جانشین خویش قرار داد و با او نیز وداع کرد و آماده نبرد با دشمن شد. امام حسین(ع) به تنهایی، ساعاتی چند با دشمن مبارزه کردند و به هر طرف حمله میکردند گروهی را به هلاکت میرسانید. هرگاه برای آن حضرت فرصتی به دست میآمد، به خیمهها بر میگشتند و با حضور خود، کودکان و زنان بی پناه را تسلی میدادند و بار دیگر با آنان خداحافظی میکردند. شاید مقصود آن حضرت از تردد میان خیمه و میدان نبرد، برای آمادگی بیشتر بازماندگانش برای پذیرش شهادت آن حضرت بود. در یکی از خداحافظیها، فرزند شیرخوار خود را جهت سیراب کردنش به سوی دشمن آورد و از آنها تقاضای آب برای فرزند شیرخوار خود کرد، ولی سپاه سنگ دل عمر بن سعد به فرزند ۶ ماهه او رحم نکرد و با هدف تیر قرار دادنش، وی را در آغوش پدر غرقه به خون کرد. امام حسین(ع) بدن غرقه به خون علی اصغر(ع) را به خیمه برگرداند و بار دیگر به مبارزه پرداخت. آن حضرت، زخمهای فراوانی را در میدان مبارزه متحمل شدند تا آنکه بر اثر کثرت جراحات به زمین افتادند. در آن حال نیز دشمنان رهایش نکرده و با ابزارهای گوناگون، از جمله تیر، نیزه، شمشیر و سنگ بر بدنش ضرباتی وارد آوردند. سرانجام، آن حضرت تاب و توان از کف داد و بر خاک گرم کربلا بر زمین افتادند و آماده مهمانی خدا گردیدند. شمر بن ذی الجوشن، با قساوت تمام به سوی بدن خونین آن حضرت رفت، در حالی که رمقی در بدن شریفش بود، سر مبارکش را از قفا جدا کرد و سر بریده را به خولی اصبحی تحویل داد تا به نزد عمر بن سعد منتقل کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
آنچه کربلا به ما میآموزد/ روش امام حسین (ع) در مواجهه با طاغوت
رهبر انقلاب مطرح کردند آنچه کربلا به ما میآموزد روش امام حسین ع در مواجهه با طاغوت به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب درباره روش امام حسین ع در مواجهه با طاغوت در نشریه خط حزب الله منتشر شد به گزارش ایلنا صحبتهای آیتالچرا بعد از شهادت امامحسین (ع)، عزاداریها تمام میشود؟
چرا بعد از شهادت امامحسین ع عزاداریها تمام میشود یکی از نکات قابل تاملی که در عزاداری اباعبدالله الحسین ع در کشور به چشم میخورد این است که هیاتهای مذهبی هنوز عاشورا آغاز نشده به عزاداری میپردازند اما بعد از عاشورا که امام حسین ع به شهادت میرسد و اصحاب و یاران حضرتنامه مطهری به آیت الله یزدی: آیا شادی گل ایران به کره به معنی شادی برای شهادت امام حسین(ع) است؟/ این حساسیت ها
نامه مطهری به آیت الله یزدی آیا شادی گل ایران به کره به معنی شادی برای شهادت امام حسین ع است این حساسیت ها عده ای را از دین گریزان می کند نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامهای خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری رویکرد وی درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی را غیرقابل هضم دانسصفار هرندی:روحانی میگوید امام حسین شب عاشورا به ابنسعد گفت بیا مذاکره کنیم؛ این حرف، دعوت به هوای نفس است/
صفار هرندی روحانی میگوید امام حسین شب عاشورا به ابنسعد گفت بیا مذاکره کنیم این حرف دعوت به هوای نفس است استفاده از واژه بیت برای آقای منتظری موضوعیت ندارد فایل صوتی ایشان را عناصر فاسد به دفترش بازگرداندند عضو مجمع تخیص مصلحت نظام اطلاعات جدیدی در مورد منافقین ارائه دادملاقات ابن سعد با امام حسین(ع) در کربلا
گام به گام با کاروان کربلا ملاقات ابن سعد با امام حسین ع در کربلا شناسهٔ خبر 3792045 - دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۸ استانها > قم jwplayer display inline-block; قم - عمربن سعد در روز هشتم محرم الحرام با امام حسین ع ملاقات کرد زیرا امام به هیچ وجه راضی به وقوع نبرد و خونرشهادت و تقوا ارکان سعادت بشری در اندیشه امام حسین(ع) هستند
نماینده ولی فقیه در استان سمنان شهادت و تقوا ارکان سعادت بشری در اندیشه امام حسین ع هستند شناسهٔ خبر 3783177 - جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۷ استانها > سمنان jwplayer display inline-block; سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت امام حسین ع سعادت انسان را در شهادت و تقواآیا روز عاشورا، امام حسین(ع) به حضرت عباس(ع) اجازه نبرد نداده و تنها برای آوردن آب از ایشان درخواست کمک کرد؟ |
تراز روایاتی که در منابع قابل استناد حدیثی و تاریخی شیعه و سنی درباره شهادت حضرت عباس بن علی ع نقل شده است به گزارش تراز سوال آیا روز عاشورا امام حسین ع به حضرت عباس ع اجازه نبرد نداده و تنها برای آوردن آب از ایشان درخواست کمک کرد پاسخ روایاتی که در منابع قابل استناد حدآیت الله موسوی تبریزی: بدترین ضربه بر امام حسین این است که به نام ایشان به دیگران بد بگوییم
آیت الله موسوی تبریزی بدترین ضربه بر امام حسین این است که به نام ایشان به دیگران بد بگوییم در روایات ما بسیار است و حتی علمای بزرگ به دلیل حفظ ناموس مردم مذهب شیعه جان مردم در طول تاریخ شیعه همکاری ارتباطات و مذاکره می کردند و تا آنجا که امکان داشت جلوی جنگ را می گرفتند دبیرمراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مشهد اردهال برگزار شد
با سینهزنی و زنجیرزنی روستائیان نشلج مراسم عزاداری شهادت امام حسین ع در مشهد اردهال برگزار شد مراسم عزاداری شهادت امام حسین و یاران باوفایش با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور استاندار اصفهان معاون استاندار و فرماندار معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری و جمعی از مسئولان کشوری در مشهتابلوهایی از کمسنترین سربازان امام حسین (ع) در کربلا
تابلوهایی از کمسنترین سربازان امام حسین ع در کربلاتاریخ انتشار يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸ ۵۹ در یکی از این نقاشیها حرکت عبدالله بن حسن بن علی علیه السلام از خیمهها به سمت مقتل امام حسین علیه السلام دیده میشود «حسن روحالامین» د-
گوناگون
پربازدیدترینها