واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد:
جای خالی آئینهای سنتی در عزاداریها/لزوم خرافه زدایی دینی
شناسهٔ خبر: 3792861 - سهشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
استانها > البرز
.jwplayer{ display: inline-block; } کرج - یک استاد دانشگاه روشنگری در باره مناسک دینی را زمینه ساز اصلاح رفتارها و رفع خرافات دینی دانست و تأکید کرد راه جلوگیری از اشاعه و ادامه این گونه رفتارها برخورد قهرآمیز نیست. خبرگزاری مهر - گروه استانها - حامد موذن فردوسی: این روزها و شب ها دسته های عزاداری در خیابان ها شور و حال عجیبی به پا کرده اند در شهر کرج که میزبان مردمی از گوشه و کنار ایران است مراسم های مختلف عزاداری را می توان دید هر گوشه شهر شهروندانی را می توانید ببینید که به رسم و آیین خود در حال عزاداری هستند. در خیابان برغان که یکی از خیابان های قدیمی شهر است هیئت های عزاداری زیادی وجود دارد کافی است به این خیابان که در مرکز شهر واقع شده سری بزنید مردان و زنان، پیر و جوان را می بینید که در حال عزاداری برای سید و سالار شهیدان هستند در گوشه ای از خیابان مردی لنگ لنگان و آهسته، عرق ریز و سرخ از سنگینی بار با دستانی گره کرده به دور علامت در حال گام برداشتن به پیش است. اسکناس هایی که به دستارهای آویزان از علم سنجاق شده اند نشان از حوائج شهروندان است. پس از گذشت بیش از چهارده قرن از واقعه عاشورا همچنان حسین (ع) و یارانش برای این مردم الگوی آزادگی و شرافت انسانی هستند. اما در این میان هستند تکایا و منازلی که به شکلی غیر رسمی به عزاداری می پردازند. آیین هایی که علنی بودنشان جرم و عملشان مروج اسلام خرافی است. برای شناخت بهتر راه امام حسین (ع) و استمرار راه شهیدان کربلا که تجلی آن در نحوه عزاداری پیروانش نمود دارد به سراغ یکی از اساتید دانشگاه آزاد کرج رفتیم تا به تشریح این موضوع و موارد ناصحیحی که در عزاداری های سرور و سالار شهیدان راه یافته است، بپردازد. رضا رسولی شربیانی که دکترای فلسفه و حکمت اسلامی دارد برخی رفتارهای خرافی از جمله قمه زدن که در عزاداری ها مشاهده می شود را دارای ریشه های تاریخی می داند وی خواستگاه این اعمال را در مکتب کلبیون یونان باستان عنوان می کند که با رهبانیت مسیحی ادامه یافته با صوفی گری به اعمال اسلامی افزوده و رنگ اسلامی به خود گرفته است. وی دوران صفویه را با توجه به خواستگاه صوفی گرایانه اجدادشان برای نهادینه کردن این فرهنگ بسیار مؤثر می داند. این استاد دانشگاه نگرش های باطنی شیعه در زمان صفویه را دلیل نهادینه شدن این فرهنگ در ایران شیعه ذکر می کند. راه جلوگیری از اشاعه خرافه ها برخورد قهرآمیز نیست دکتر رسولی شربیانی در ادامه تشریح می کند: که همان طور که گفته شد خاستگاه صوفیزم صفوی عقبه دو تا سه هزار ساله مرتاضی تاریخ بشری با رفتارهای خودآزاری را وارد جلوه های ظاهری دین می کند. این استاد دانشگاه قمه زنی و زنجیر زنی را نمونه های بارز رسوخ فرهنگ خودآزاری تحت لوای صوفی گری معرفی می کند. رسولی شربیانی راه جلوگیری از اشاعه و ادامه این گونه رفتارها را نه برخورد قهرآمیز و زوری بلکه تبیین تاریخی و تشریح ریشه های غیر قرآنی آن ها می داند. وی روشنگری در مورد مناسک دینی را زمینه ساز اصلاح رفتارها و رفع خرافات عنوان می کند. دکتر رضا رسولی شربیانی در انتها خاطرنشان می کند: اگر مردم از ریشه غیر دینی این اعمال با خبر شوند و بدانند ریشه و خاستگاه این اعمال اعتقادات خرافی صوفیان مسیحی است و دینی نیست از این رفتارها پرهیز می کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]