تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796798707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران است؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: انتخاب به نقل از المانیتور نوشت: کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره 26سپتامبر رودرروی هم ایران را یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی خود تعریف کردند . در خلال مناظره ، ترامپ، کلینتون را به واسطه سالهایی که به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرده بود به چالش کشید و گفت تو آغاز گر توافق هسته ای بودی.

 او گفت: جالب اینجاست که شما با کشوری سر و کار داشتید که در حال سقوط بود. تحریم ها راه نفس آنها را بسته بود .اما حالا آنها در واقع به زودی به یک قدرت عمده در برخی موارد تبدیل خواهند شد .

بانوی اول اسبق آمریکا از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت : زمانی که من وزیر امور خارجه شدم ایران چند هفته تا بمب هسته ای فاصله داشت. من یک سال صرف کردم و اجماعی شامل روسیه و چین علیه ایران تشکیل دادم تا نظام تحریم ها را علیه این کشور پیاده کنند . و با این روش ما آنها را پای میز مذاکره آوردیم. جانشین من جان کری و باراک اوباما بدون شلیک حتی یک گلوله موفق به توافق هسته ای با ایران و عقب نشینی این کشور از برنامه های هسته ای اش شدند.

به صحبت های چند ماه گذشته ترامپ و کلینتون در باره ایران دقت کنید. هردو در مناظره ها یا در سخنرانی های ستاد انتخاباتی شان بحث ایران را بارها مطرح کرده اند . این روشن شده که هردو طرف نسبت به ایران تا حدودی نرم تر صحبت ميکننند. اما کدام یک برای ایرانی ها گزینه بهتری است ؟

ناصر هادیان استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران به المانيتور گفته که در وهله اول ترامپ بدترین گزینه برای ایران است چرا که او دائما از پاره کردن برجام صحبت میکند .

او گفته ترامپ ایران را تهدید میکند و از تخریب منافع ملی آمریکا در اثر توافق هسته ای و نیاز به حمله و نابودی قایق های ایرانی در خلیج فارس حرف میزند . اما اگر بهتر نگاه کنیم ترامپ میتواند مشروعیت سیاسی آمریکا را در جامعه جهانی از بین ببرد و این میتواند به نفع ایران باشد .

امروز شما بسیاری از جمهوری خواهان بلند پایه را میبینید که امیدوارند کلینتون رای بیاورد چرا که در مقایسه با ترامپ، کلینتون انتخاب عاقلانه تری در جامعه آمریکا و فضای بین المللی است.

اما چطور یک نفر میتواند ترامپ را در حالی که همواره حرف از تهدید برجام میزند گزینه بهتری تصور کند ؟ در سخنرانی 21 جولاي در همایش جمهوری خواهان او توافق هسته ای را یکی از بدترین توافق ها در تاریخ آمریکا خواند.

آیا ترامپ واقعا میتواند توافق هسته ای را نادیده بگیرد؟ در ماه ژوئن کاخ سفید به این نکته تاکید کرد که هیچ کس اعم از کاندیداهای احتمالی نمیتوانند توافق هسته ای را پاره کنند .

جواد ظریف وزیر خارجه ایران این موقعیت را با حضورش در کمیته روابط خارجی سنای فرانسه محکم کرد و گفت که برجام یک توافق بین ایران و آمریکا نبوده است.

محمد رضا تخشيد رئیس دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران گفته بود که ما باید بین اظهار نظر های کاندیداها در دوران انتخابات و اظهارات آنها در دوران ریاست جمهوری تفکیک قائل شویم. برخی از این صحبت ها را نباید زیاد جدی گرفت . اما این روشن است که ترامپ شخصیت پیش بینی پذیری ندارد و این ویژگی او میتواند هم به نفع ایرانی ها باشد هم به ضرر آنها.

او ادامه داده و گفته این درحالی است که کلینتون به میراث اوباما متعهد است و اما همچنان به تحریم های جدید علیه ایران در مساله موشکی معتقد است. اما این تحریم ها نميتواند ناقض برجام باشد . من همچنین معتقدم که کلینتون هرکاری که بتواند برای حفظ برجام خواهد کرد.

هادیان گفته که شانس کلینتون برای پیروزی بیشتر از ترامپ است . کلینتون از اوباما نسبت به ایران و برجام سخت گیر تر است. عباس مالکی معاون وزیر امور خارجه سابق ایران نیز در مصاحبه ای گفته که کلینتون درمورد ایران چندان چیزی نمیداند و هیچ علاقه ای هم به اینکه درمورد ایران چیزی بداند ندارد این طبیعی است که در چنین شرایطی نتواند تعریف جامعی از ایران ارائه کند. این درحالی است که جان کری در عوض ایران را میشناخت.

سفیر سابق ایران در آلمان حسین موسویان در دانشگاه پرینستون گفته بود که کلینتون خواهان بدترین تحریم ها علیه ایران در زمان وزارتش بوده است. با این حال او مایل به ادامه مسیر و سیاست های اوباماست. جمهوری خواهان همواره دشمنی بیشتری با ایران داشته اند

همان طور که میبینید هیچ اجماعی میان ایرانی ها در مورد اینکه کلینتون را ترجیح میدهند یا ترامپ وجود ندارد . ایرانی ها معتقدند کری نقش موثری در ایجاد برجام در مقایسه با کلینتون داشته است. آتها معقدند که کلینتون از میراث اوباما حفاظت خواهد کرد.

همین ابهامات در مورد ترامپ نیز وجود دارد. برخی از ایرانی ها معتقدند که تهدیدهای او علیه برجام جدی نیست. چرا که سیاست خارجی آمریکا بازیچه منافع و دخالت های هر کسی نیست و از طرفی ترامپ به دنبال تجارت است و از این جهت میتواند گزینه خوبی برای ایران باشد. دیگران اظهار میکنند که او اجماع بین المللی علیه ایران را از بین میبرد.

با این حال کسانی که در ایران تهدیدهای ترامپ علیه ایران را جدی میگیرند نیز کم نیستند. آنها معتقدند که جمهوری خواهان در صورت پیروزی تهدیدی برای توافق هسته ای خواهند بود.




۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن