محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845781107
اوج انديشه و احساس در اشك عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اوج انديشه و احساس در اشك عاشورا
بسياري از رفتارهاي روزمره ما كه در قالب دين تعريف ميشود ريشه در نيازهاي ذاتي ما دارد. من كارشناس مذهبي نيستم و...
نویسنده : دكتر سهيل واحدي*
بسياري از رفتارهاي روزمره ما كه در قالب دين تعريف ميشود ريشه در نيازهاي ذاتي ما دارد. من كارشناس مذهبي نيستم و در مورد رفتارهاي مذهبي نميتوانم نظر بدهم اما قطعاً از منظر يك پزشك روانشناس در مورد رفتارهاي روزمره و مناسبتي انسانها به ويژه ايرانيان حرف براي گفتن دارم. شما در اوج خوشحالي چه ميكنيد؟ وقتي كه احساس ميكنيد تمام شادي دنيا در وجودتان جمع شده و در يك لحظه خوشبختترين آدم دنيا هستيد در همان لحظه چه واكنشي بروز ميدهيد؟ همه ما وقتي خوشحاليم، ميخنديم و زماني كه در مدت كوتاهي اوج خوشحالي را تجربه ميكنيم اولين و محتملترين رفتارمان گريه كردن است.
حالا چند سؤال ديگر؛ در اوج ناراحتي وقتي بغض راه گلويمان را بسته و احساس ميكنيم ديگر راهي براي نفس كشيدن نداريم چه عكسالعملي از خودمان بروز ميدهيم؟ گريه ميكنيم. اين دو شرايط متضاد با هورمونهاي كاملاً متفاوت يك واكنش و عكسالعمل را در ما ايجاد ميكند و آن هم گريه است. اين چند سؤال را مطرح كردم تا از همين ابتداي مطلبم بتوانم توضيح بدهم كه گريه كردن انسان آنطور كه فكر ميكنيم و ميدانيم ساده نيست بلكه گريه يك رفتار و واكنش كاملاً پيچيده است. ما از زماني كه چشم به دنيا باز ميكنيم تا زماني كه يكي را از دنياي فاني به دنياي باقي بدرقه ميكنيم گريه ميكنيم چون انسان هم در زمان نوزادي و هم در زمان مرگ گريه ميكند.
دنياي متفاوت گريه نوزاد با گريه بزرگسال
تحقيقات علم رفتارشناسي ثابت كرده كه گريه كردن انسانها در موقعيتها و شرايط مختلف اجتماعي، جغرافيايي و گاه كاملاً متضاد نشاندهنده بسياري از مسائل ناگفته است. در بين رفتارهاي انساني و در مقابل گريه ما لبخند را داريم. جالب اينجاست كه ما ميتوانيم در اوج شادي و غم گريه كنيم اما نميتوانيم در اوج غم مثل زمان اوج شادي بخنديم! تفاوت ميان سيستم و مكانيزم خنده و گريه در همين محدوديت بروز مشخص ميشود. هيچ انساني با واژگان رفتاري مانند «اشك اندوه، اشك ماتم، اشك شوق و اشك شادي» بيگانه نيست.
حالا سؤال اين است كه گريه در هر زمان از طرف انسان نشانه چيست؟ اگر بخواهيم از ابتداي تولد بررسي كنيم ميبينيم يك نوزاد با ورود به دنياي بيگانه گريه ميكند پس اين گريه يك نشانه اعتراض يا ناخشنودي است. در روزهاي كودكي گريه نوعي بيان و ابراز نياز كودك است. البته از طرف ديگر گاهي نوزاد براي حفظ حمايت اطرافيانش گريه ميكند به همين خاطر است كه ما سه ماه اول زندگي نوزاد گريههاي او را بيشتر ميشنويم. در حقيقت گريه نوزاد موجب تحكيم پيوند او با حامي و نگهدارندهاي ميشود كه منبع تأمين تغذيه و نيازهاي فيزيولوژيك و منشأ ارائه حمايتها و مراقبتهاي لازم براي رشد نوزاد است.
در بزرگسالي و با تكامل عقل و درك فرد از دنياي اطرافش گريهها هدفمندتر و منطقيتر ميشود. در اين دوران فرد ممكن است به دلايل مختلفي مانند اندوه، مصيبت، خشم، درد، شادي و لذت گريه كند. پزشكان معتقدند كه گريه كردن نشانهاي از رنج جسماني و استرس و به عبارت ديگر علامتي از تشويش فيزيولوژيك و فشار روحي است. از آنجا كه گريه نوزاد براي حفظ حمايت نوزادي است و در عين حال گريه كردن انسان تا لحظه مرگ هم ادامه دارد حالا سؤال اين است كه در بزرگسالي گريه كردن با چه هدفي يا براثر چه عواملي ايجاد ميشود؟ قطعاً گريه كردن بايد اهداف بزرگتري نسبت به نيازهاي نوزادي در بر داشته باشد و معنا و كاركرد و فوايدي هم داشته باشد والا از لحاظ تكاملي ادامه آن توجيهپذير نخواهد نبود.
تأثير گريستن در ايجاد آرامش
حالا سؤال اينجاست كه اگر فردي گريه ميكند پس از آن و در زمان آرامش، گريه كردنش چه تأثير منفي يا مثبتي بر او ميگذارد؟ تحقيقات نشان داده است كه در مورد تأثيرات گريستن و جنبههاي مثبت و منفي آن يافتههاي قابل اعتنايي وجود دارد. گريستن بهعنوان يك رويداد رفتاري تحت تنظيم و كنترل دستگاههاي سمپاتيك و پاراسمپاتيك صورت ميگيرد. گريه در عين حال كه باعث طي شدن روند سريع بهبودي هر فرد و به تعادل رسيدنش ميشود ميتواند حالت برانگيختگي اجتنابي بالايي بهوجود آورد كه موجب انگيزش رفتارهايي ميشود كه به گريستن خاتمه ميدهند. به عبارت ديگر همراه گريه آميزهاي از احساسات و حالات مثبت و منفي تجربه ميشود.
زماني كه ما گريه ميكنيم ناخودآگاه از حالت دروني با ضربان قلب تند و تپش قلب بسيار زياد وارد مرحله آرامش و كنترل رفتارمان ميشويم. در حقيقت بنا بر پژوهشهاي آزمايشگاهي گريه با آهستهتر كردن تنفس اثرات آرامبخش دارد ولي تعريق و افزايش ضربان قلب همراه گريه مشابه تجارب ناخوشايند ناشي از استرس، تهييج و برانگيختگي است امّا جالب است كه اين اثرات منفي زودگذرند و تأثيرات جسماني آرامكننده ديرپاتر هستند و بيشتر طول ميكشند.
آيا گريه حالمان را خوب ميكند؟
حالا سؤالي كه مطرح ميشود اين است كساني كه بيشتر گريه ميكنند خوشاخلاقتر هستند يا كساني كه كمتر گريه ميكنند؟ گريهايها بيشتر ثبات عاطفي دارند يا كساني كه تحت هر شرايطي از گريه كردن دوري ميكنند؟ چقدر مثل معروف ما ايرانيها «گريه كن سبك ميشي» حقيقت دارد؟ يك بررسي رفتارشناسي توأم با روانشناسي كه روي 3 هزار نفر صورت گرفت نشان داد كه جز يك و سه دهم درصد از اين افراد، مابقي عنوان ميكنند كه بعد از گريه خلق و خو و احوالشان بهبود پيدا كرده است. در حقيقت نتيجه اين پژوهشها نشان داد كه فوايد گريستن بستگي به آن دارد كه چه كسي ميگريد و چرا ميگريد و گريستن در چه زمان، مكان و شرايطي رخ ميدهد. علاوه بر آن افرادي كه از حمايت اجتماعي برخوردار بودند احتمال بهتر شدن آنها پس از گريه بيشتر بود. كساني كه مبتلا به اختلالات خلقي يا اضطرابي هستند كمتر از ديگران از فوايد گريستن بهرهمند ميشوند. همچنين افرادي كه فاقد اشراف و آگاهي از زندگي احساسي خود هستند پس از گريستن حال بدتري پيدا ميكنند.
البته من شخصا معتقدم گريه كردن يك راه آزاد و خودانتخابي براي هر انسان است كه به وسيله آن ميتواند احساسات منفي مانند خشم و اندوه را تخليه كند چون اگر اين نوع احساسات در فرد بماند و تخليه نشود به افزايش بيماريهاي روان تني و آسيبهاي جسمي و روحي منتهي ميشود.
چرا گريه ميكنيم؟
اگر كنجكاو هستيد كه بدانيد معمولاً چند درصد از مردم جهان و به چه دليلي گريه ميكنند بايد بگويم كه بررسيهاي آماري نشان ميدهد 4درصد از روي ترس، 5درصد براثر اضطراب، 7درصد به خاطر همدردي، 10درصد از روي خشم، 21درصد بهخاطر شادي و 49درصد از مردم به خاطر اندوه گريه ميكنند. اين آمار بهترين سند است براي اثبات اينكه گريه منعكسكننده وضعيت روحي ماست و موجب ميشود تا از احساسات خود آگاه شويم و تسكين يابيم.
از طرف ديگر بررسي اغلب شرايط پس از گريه نشان ميدهد كه ما انسانها چون بعد از گريه نياز به يك حمايت حضوري و پشتوانه داريم پس به سرعت با ساير دوستان، اطرافيان و حتي انسانها ارتباط ميگيريم. در حقيقت گريه موجب تقويت روابط انساني و بين فردي نيز ميشود و بهعنوان مكانيسمي مبتني بر مباني تكاملي در جهت نزديكتر كردن افراد به يكديگر عمل ميكند. گريه اطلاعات قابل اعتنايي در باب نيازها و تعلقهاي اجتماعي در اختيار ما قرار ميدهد. گريستن، تعلق، دلبستگي و دوستي را افزايش ميدهد و ارتقا ميبخشد. گريه عاطفي در ميان خانواده، دوستان و اعضاي يك گروه در هنگام ماتم با تسلـي، تسكين و نياز به تعلق پاسخ داده ميشود. اشكها همزمان با تاري ديد حالت دفاعي را زايل ميكنند.
همچنين گريه حاكي از آسيبپذيري و پايين آمدن قدرت تحمل فرد و نشانه تسليم او و برانگيزاننده احساس همدردي در ناظران است و از بروز رفتارهاي خشونتبار در ديگران جلوگيري ميكند زيرا رحم و شفقت را بر ميانگيزد و گاه در طلب بخشايش به كار ميرود. بنابراين گريستن استراتژي تكاملي مناسبي براي ايجاد اتحاد بيشتر درميان افراد و اعضاي يك گروه است. البته كارايي اين استراتژي بستگي به شرايط، زمان و مكان نيز دارد؛ مثلاً گريستن در محيط كار كه معمولاً در آن احساسات ابراز نميشود چندان مقبول نيست و مؤثر نخواهد بود.
از گريه فيزيكي تا گريه عارفانه
عوامل مختلف ديگري مانند فرهنگ، جنس، سن، اجتماعي شدن و سنخ شخصيتي در چرايي و چگونگي ابراز گريستن مؤثرند. آستانه گريستن در افراد متفاوت است. برخي زود اشكشان درميآيد و بعضي دير و اين بستگي به عوامل فيزيكي، رواني و شخصيتي دارد. برخي مؤلفههاي شخصيتي مانند حساسيت، انفعال، وابستگي و اعتماد به نفس پايين با افزايش گريستن همراهند. در كودكي تكرر گريه زياد است و با افزايش عمر كاهش مييابد اما در دوران سالمندي مهار آن دشوار ميشود.
بررسيهاي روانشناسي نشان ميدهد كه انسان در سه شرايط مختلف گريه ميكند، شرايط اول به دليل فيزيولوژيك است يعني انسان زماني كه جسمي آسيب ببيند گريه ميكند مثل ضربه خوردن، آسيب ديدن. انسان گريه كردن در اين موارد را از زمان كودكي ياد ميگيرد. ميآموزد كه هر زمان ضربه خورد، زمين خورد يا آسيبي ديد گريه كند. همان طور كه كودكي به خاطر زمين خوردن گريه ميكند فردي بالغ ممكن است بهعلت درد ناشي از جراحتي جسماني گريه كند.
در شرايط دوم زماني انسان گريه ميكند كه روح يا روان او آسيب ديده باشد. در حقيقت وقتي روح انسان آزرده باشد گريه را ابزاري براي بروز ناراحتياش ميگيرد البته اين نوع رفتار در بين كودكان هم ديده ميشود. وقتي نوزاد از روي خشم و عصبانيت نسبت به رفتار ما گريه ميكند در حقيقت در شرط دوم قرار گرفته است اما طبيعي است كه وقتي نوزاد بزرگ و روحش بالغ ميشود ميآموزد كه احساسات ديگر را نيز در رفتارهايش دخيل كند. مثلاً در نوجواني ميآموزد كه وقتي به غرورش برخورد و مناعت طبعش زير سؤال رفت يا بر اثر تحقير ناكام شد ميتواند گريه كند.
شرايط سوم گريه كمي از شرايط اول و دوم متفاوتتر است. انسان وقتي با يك باور قلبي، ارتباط عميق دروني با ماورا و اعتقاداتش پيدا ميكند در حالت روحاني فرو ميرود كه شبيه گريستن در زمان نيايش است. هدف من از اين همه توضيح رسيدن به اين نقطه و شرايط بود. زماني كه ما به سطح بالايي از درك و بينش دروني ميرسيم، وقتي تكامل عقل و دركمان به اندازهاي رشد ميكند كه ديگر بر اثر ضربههاي جسمي يا آسيبهاي روحي گريه نميكنيم در حقيقت به جايگاهي ميرسيم كه مگر در شرايط اعتقادي ايدهآل اشك نميريزيم. ما مسلمانان با اين سبك و نوع از گريه كردن بيگانه نيستيم. ما در زندگي روزمرهمان به حدي از تكامل و بزرگي ميرسيم كه يا بر اثر هيچ ضربه روحي و جسمي گريه نميكنيم يا تأثير اين آسيبها را نگه ميداريم تا زماني كه به شرايط اعتقادي و عارفانه خودمان برسيم و گريه كنيم.
همه ما در زندگي روزمرهمان با مشكلات زياد مالي، خانوادگي و حتي اجتماعي و كاري مواجه هستيم. اين مشكلات گاه آنقدر بزرگ، پيچيده و سخت ميشوند كه حتي توان گريه كردن را هم از ما ميگيرند. مثلاً ممكن است ما ضربه روحي بزرگي بخوريم تا جايي كه حتي نتوانيم اشك بريزيم در اين شرايط طبيعي است كه بغض كنيم. اما سؤال اين است كه اين بغض كي شكسته ميشود؟ چه زماني به اشك ريختن و سبك شدن تبديل ميشود؟
برخلاف بعضي از كساني كه معتقدند گريه كردن در ماه محرم يا در مصائب ائمه عليهمالسلام بار غم و منفي روحمان را افزايش ميدهد من به عنوان يك روانشناس معتقدم روزهاي مذهبي و شرايط اين روزها مثل روضهخواني، تعزيه و شركت در مراسمسينه زني باعث ميشود كه ما به شرايط ايدهآلي برسيم كه به خودمان اجازه بدهيم اشك بريزيم. در حقيقت ما در روزهاي ماه محرم فرصتي پيدا ميكنيم كه همه ضربههاي روحي و جسمي كه در يكسال گذشته باعث بغض درونيمان شده بود را با اشك تخليه كنيم. اين يك روش خوددرماني بسيار مفيد است. شما وقتي به اوج مشكلات ميرسيد بهتر است كه از يك مسير والا و اعتقادي اشك بريزيد تا اينكه بنشينيد و با مرور بدبختيها و مشكلاتتان اشكتان درآيد. اشكي كه با مظلوميت سيدالشهدا و يارانش پيوند ميخورد از چنان معنويت و عظمتي برخوردار است كه با هيچ اشكي قابل مقايسه نيست.
خاطرم هست چند مدت پيش پدر يكي از دوستانم فوت كرد. در مجلس عزاداري اين پدر دوستم كه پسر بزرگ خانواده بود بسيار بيتابي ميكرد، اشك ميريخت و من مطمئن بودم هنوز به درك درستي از مرگ و رفتن پدرش نرسيده پس ممكن است بعد از روزهاي سوگواري در خلوت و تنهايياش دچار مشكلات روحي بيشتري شود. پس به پيشنهاد من بهجاي روضه غم از دست دادن پدر واعظ مجلس چند روز را به ذكر مصيبت و بيان واقعه عاشورا پرداخت. من ميديدم كه دوستم با شنيدن روضه چطور اشك ميريزد و با تصور روزهاي سخت كربلا چطور ظرفيتش افزايش پيدا ميكند. بعد از چند روز وقتي سراغش رفتم متوجه شدم گريههاي روز عزاداري بسيار مفيد بوده و او چنان آرامشي داشت كه دركش از تصور من خارج بود و تازه متوجه شدم كه چرا توصيه ميشود حتي اگر قرار است براي از دست دادن عزيزي اشك بريزيد بهتر است اين اشك را صرف عزاي يك امام معصوم كنيم. البته اگر به يك انسان كه هيچ اعتقادي به حضور فرستادههاي خداوند براي انسان ندارد، به كسي كه هيچ اعتقادي به ائمه و پيامبران ندارد بگوييد بيا و در مجلس عزا شركت كن تا آرام شوي قطعاً نتيجه دلخواهتان را نميگيريد چون او هيچ اعتقادي ندارد. اما چون ما حادثه كربلا را با تمام وجودمان باور داريم لذا از مرور لحظه به لحظهاش اشك ميريزيم. اشك عاشورا تجلي اوج انديشه و احساس و عرفان است.
*روانشناس
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
معرفی شورای سیاستگذاری چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی
معرفی شورای سیاستگذاری چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی شناسهٔ خبر 3786161 - دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۰۲ فرهنگ > شعر و ادب jwplayer display inline-block; اعضای شورای سیاستگذاری رئیس و دبیر چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر دبیرخانه چهارمینچهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی برگزار میشود
چهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی برگزار میشود چهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی به همت بنیاد آیههای ایثار و تلاش و مشارکت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزار میشود به گزارش روابط عمومی چهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی این همایش بجزئیات «اشکواره بانوان عاشورایی» اعلام شد/ برگزاری اختتامیه قبل از اربعین حسینی
جزئیات اشکواره بانوان عاشورایی اعلام شد برگزاری اختتامیه قبل از اربعین حسینی اختتامیه اشکواره بانوان عاشورایی در سال جاری قرار است تا قبل از اربعین امسال برگزار شود علی داوودی عضو شورای اشکواره بانوان عاشورایی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاهرنگرز: خلاءبنا احساس می شود/ امیدوارم به اشکانی زمان بدهند
نایب رئیس پیشین فدراسیون کشتی گفت بنا در 10 ماه گذشته زمان کمی در اختیار داشت اما با کسب 2 مدال برنز کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام داد به گزارش گروه ورزشی آنا حسن رنگرز درباره انتخاب علی اشکانی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان اظهار داشت ابتدا به محمد بنا خفراخوان چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی منتشر شد
فراخوان چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی منتشر شد دبیرخانه چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی فراخوان شرایط و ضوابط ارسال اثر به این همایش را در 10 موضوع منتشر و مهلت ارسال آثار را تا پایان مهر ماه اعلام کرد به گزارش روابط عمومی چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی علاقهمندان میتواننچهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی بینالمللی میشود
چهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی بینالمللی میشود شناسهٔ خبر 3791247 - یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۴ فرهنگ > شعر و ادب jwplayer display inline-block; چهارمین اشکواره شعر بانوان عاشورایی با تصمیم اعضای شواری سیاستگذاری و ارسال فراخوان از طریق نمایندگیهای فرهنگی جمهوریاعضای شورای سیاستگذاری چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی معرفی شدند
اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی معرفی شدند دبیرخانه چهارمین اشکواره بانوان عاشورایی طی حکمی دکتر علیرضا قزوه قادر طراوتپور دکتر سعیده حسینجانی فرحروز فاتحی و علی داوودی را به عنوان اعضای شواری سیاستگذاری این اشکواره معرفی کرد به گزارش روابط عمومی چهارپایان بازی «موش و گربه» باشگاه العربی قطر با اشکان دژاگه
بازیکن ایران سرانجام کنار گذاشته شد پایان بازی موش و گربه باشگاه العربی قطر با اشکان دژاگه شناسهٔ خبر 3783458 - شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸ ۳۲ ورزش > فوتبال ایران jwplayer display inline-block; باشگاه العربی قطر بعد از چند هفته سرانجام تصمیم به کنار گذاشتن اشکان دژاگه بازیکاجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۳۰۰ بقعه متبرکه مازندران
مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران اعلام کرد اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۳۰۰ بقعه متبرکه مازندران شناسهٔ خبر 3783441 - شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸ ۳۱ استانها > مازندران jwplayer display inline-block; آمل - مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت طرح بصیرت عاشورایی همزمان با ایاشک ها و لبخندهای حذف احمدی نژاد
اشک ها و لبخندهای حذف احمدی نژاد قبل از تعیین تکلیف احمدی نژاد برخی از جریانات سیاسی به ویژه نزدیک به این شخص مدعی بودند که حضور احمدی نژاد در میدان نتیجه ای جز رییس جمهور شدن وی ندارد به گزارش نامه نیوز گرمی انتخابات خیلی زودتر از حد تصور وارد بازار سیاست ایران شد خبر عدم حضو-
گوناگون
پربازدیدترینها