تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827217606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سحرخیزی؛ گمشده زندگی تهرانی‌ها | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: از ترافیک های طولانی و طاقت فرسای صبحگاهی و بسته بودن اکثر مغازه‌ها و فروشگاه گرفته تا اداراتی که ساعت 9 آرام آرام خدمت‌رسانی را آغاز می‌کنند، همه و همه نشانه‌هایی بر این است که کلانشهرها و به ویژه تهران «سحر خیز نیست».

به گزارش تراز ، شاید بچه های دهه شصت آخرین نسلی باشند که وقتی پدر و مادر می خواستند آنها را صبح ها از رخت خواب گرم و نرم بیرون بکشند در پاسخ به اعتراض آنها همیشه این جمله را در گوششان زمزمه می کردند "سحر خیز باش تا کامروا باشی."
 اما حالا چند سالیست که ضرب المثل هایی که در مورد سحرخیزی بود در پستو ذهن ها مانده یا حداقل کاربرد گذشته را ندارد و باید در کتاب ها دنبال آن بگردیم.
فراموش شدن این جمله را به راحتی می توان امروز به راحتی به ویژه در تهران و  سایر کلانشهرها مشاهده کرد.
از ترافیک های طولانی و طاقت فرسای صبحگاهی و بسته بودن اکثر مغازه ها و فروشگاه گرفته تا اداراتی که ساعت 9 آرام آرام خدمت رسانی را آغاز می کنند همه و همه نشانه هایی بر این است که کلانشهرها و به ویژه "تهران سحر خیز نیست".
از طرف دیگر هم اگر شبها سری به مراکز خرید یا بعضی مکان ها مانند پیترا فروشی ها، سینماها، آبمیوه فروشی ها و ... بزنید جماعت کثیری را خواهید دید که برای رفع خستگی کار روزانه تا پاسی از نیمه شب را بیرون از منازل به سر می برند طوری که با دیدن این خیل عظیم جمعیت به ناگاه این جمله بر زمان جاری می شود که "انگار تهران خواب ندارد".
اما آیا اکثریت افراد جامعه ما همچنان سحرخیز اند و اصلا به طور کلی آیا سحر خیزی بر روی سبک زندگی یا همان lifestyle  یک جامعه تاثیرگذار است؟
جامعه سحرخیز اخلاق مدار است
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است جامعه ای سحرخیز است که توانایی خلق، تولید و بازتولید را داشته باشد و این جامعه با چنین ویژگی هایی بدون شک اخلاق مدار است برای زندگی برنامه دارد و وفای به عهد و بر سرقول و قرار ماندن از شاخص های اصلی آنان است.
به گفته اصغر مهاجری، سحر خیزی مربوط به سبک زندگی خاصی نیست و از جمله آداب نیکویی است که در همه سبک های زندگی پسندیده و مورد ستایش است. زیرا سحر خیزی نشانه ای بر قاعده مندی و وجود برنامه ریزی در زندگی است.
"فقط در صورتی که فرهنگ حاکم بر جامعه خلاق، تولید کننده و باز خلق کننده باشد در آن هنگام فرد زود بیدار خواهد شد". این را مهاجری می گوید و می افزاید: سحر خیز اگرچه در ظاهر تنها به عنوان یک رفتار ساده شناخته می شود اما در واقع نشانگانی در آن نهفته است که اخلاق مداری و تعهد از جمله آنهاست.
وی در گفت و گو با خبرنگار «شهر فردا» بر این نکته تاکید دارد که جامعه ایرانی در سده های گذشته، جامعه ای سحر خیز بود زیرا مردمانی اهل تولید، خلاق و پویا آن را تشکیل می دادند.اما در سده اخیر به ویژه دهه اخیر و به طور خاص سالیان اخیر، فرهنگ ما از فرهنگ خلق کردن، تولید و باز تولید فاصله گرفته و به سمت فرهنگ مصرف می رود. در چنین فرهنگی، ما بسیاری از سجایای اخلاقی از جمله سحر خیزی را از دست می دهیم.
سحر خیزی متصل و وابسته به فرهنگ تولید و خلاق
این جامعه شناس شاهد مدعای خود را مطالعه ای می داند که در چابهار انجام داده است و در مورد آن اینگونه توضیح می دهد که در چابهار مغازه های وجود دارد که توسط چینی ها اداره می شود. آنها هم مانند ایرانی ها تا پاسی از شب و تا هنگامی که مشتری داشته باشند به فعالیت می پردازند اما روز بعد قبل از طلوع آفتاب در حالی که همه در خواب به سر میبرد می توان چینی ها را دید که به فعالیت مشغولند و این فعالیت نه کاری بلکه شامل تفریحات انرژی بخش مانند ماهیگیری، ورزش و ... است.
" اگر فرهنگ چین را با فرهنگ امروزی مقایسه کنیم دقیقا متوجه خواهیم شد که آنها در حال حاضر مردمانی خلاق، تولیدگر، باز خلق کننده و باز تولید کننده هستند.چنین فرهنگی را در کشورهای اروپایی نیز می توان دید که در این مناطق افراد صبح بسیار زود از خواب برخواسته و در حال ورزش و کسب انرژی هستند."
این استاد دانشگاه در عین حال بر این نکته تاکید دارد که در میان مواردی مانند افراد شب کار  و حتی شهرهای شب زنده و بیدارند (مانند مکه و مدینه و ..) که البته این امر با آنچه در مورد سحر خیزی گفته شد منافاتی ندارد. اما نکته اینجاست که فرهنگ سحر خیزی کاملا متصل و وابسته به فرهنگ تولید و خلاق است و این فرهنگ همه کنشگران خود را سحر خیز خواهد کرد.
به اذعان مهاجری نمونه این فرهنگ را در ایران سنتی به وفور میشد مشاهده کرد و حتی دنیای صنعتی کنونی همچنان سحر خیز است و این در حالیست که ما اکنون کاملا از این فرهنگ دور شده ایم و به همین دلیل است که زود بیدار شدن برای خیلی ها به ویژه بچه های دهه 70 و 80 و در آینده برای دهه 90 سخت است.
کپی کاری به جای تولید
این جامعه شناس معتقد است راه اصلاح این شیوه زندگی که جامعه ایرانی و به ویژه نسل جوان به آن دچار شده است تنها و تنها بازگشت به فرهنگ تولید و باز تولید است و برای بازگشت به این فرهنگ هم باید ساختارهای نهادی جامعه مهیا شود و هم باید اخلاق افراد جامعه اصلاح شود.بعلاوه مدیریت جامعه به تولید و باز تولید ارزش و بها بدهند.
"هرسه اینها در حال حاضر در جامعه ما وجود ندارد و رخت بربسته است. ساختار برای تولید و بازتولید مهیا نیست و بالعکس برای مخالف تولید فضا آماده است.یعنی شرایط برای مصرف و باز مصرف فراهم است."
وی با انتقاد از بخش های مدیریتی و حاکمیتی بر این نکته تاکید دارد که در حال حاضر نه برای هنر نه پژوهش، نه صنعت و نه کشاورزی فضای تولید نامساعد و در عوض بازار کپی و کپی کاری داغ است؛ اکثر کسانی که در حوزه های تولید مشغول به فعالیت خواص هنرمند، پژوهشگر و حتی صنعتگر و کشاورز این روزهای در وضعیت مناسبی به سر نمی برند و در عوض فضا برای دلال و قاچاق که آتش مصرف را شعله ور میکنند ایده آل و مطلوب است.
مهاجری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی می گوید: اقتصاد مقاومتی چیزی جر اقتصاد درون زا و اقتصاد درون زا چیزی جز اقتصادی مبتنی بر تلاش، تولید و باز تولید نیست.ما در حال حاضر نفتمان را نیز فرآوری نمی کنیم و به محض استخراج می فروشیم. محصولات کشاورزی را با آنهمه مشقت تولید می کنیم و خام میفروشیم و خود را از ارزش افزوده ای که از فرآوری آن حاصل میشود محروم میکنیم.
این جامعه شناس هشدار می دهد که جامعه و فرهنگ ما در حوزه فرهنگ تولید با چالش جدی رو به روست به طوری که اگر کسی به المانهای تولید وفادار بماند حتی اگر در ظاهر باقی بماند با فرهنگ موجود در باطن حذف و نابود می شود.


منبع: شهر فردا

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 14 مهر 1395 - 13:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن