واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد حوزه و دانشگاه:
خیر دنیا و آخرت در رعایت اصول اخلاقی اهلبیت (ع) است
شناسهٔ خبر: 3787631 - چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
استانها > گلستان
.jwplayer{ display: inline-block; } گرگان- استاد حوزه و دانشگاه گفت: خیر دنیا و آخرت ما در شناخت پیامبر و ائمه اطهار و اصول اخلاقی آن ها است و اگر همهوقتمان را هم برای این موضوع بگذاریم کم است. به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله سید مجتبی نورمفیدی شامگاه سهشنبه در سخنرانی ایام ماه محرم، اظهار کرد: خیر دنیا و آخرت ما در شناخت پیامبر و ائمه اطهار است و اگر همهوقتمان را هم برای این موضوع بگذاریم کم است. وی افزود: باید با ائمه بیشتر آشنا شویم و خیر دنیا و آخرت ما در این است که اخلاق ائمه را در زندگی خود پیاده کنیم، اگر میخواهیم که جامعهای توسعهیافته داشته باشیم باید این اصول را پیاده کنیم، آخرت که جای خود را دارد. استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وسیله تقرب به ائمه این است که پیوندها محکمتر شود و از مجادلات بیهوده دست بکشیم اما امروز همهجا بحث و مجادله و کشمکشهای بیهوده است. نورمفیدی گفت: یک عده هم گویی به هیچچیز توجه ندارند و دهانشان که باز میشود از دم آنچه شایسته خودشان است نثار میکنند. چقدر با معیارها فاصلهداریم. به گفته وی، اگر در سرنوشت ملتهای پیشین دقت کنیم جلو میرویم، مشکل مردم پس از رحلت پیامبر، مشکل فرزندان اسحاق، اسماعیل و اسرائیل این بود که اخلاق اجتماعی و نوع تعاملی باهم که باید اصول زندگی اجتماعی را بنا کند روزبهروز ضعیفتر میشود و امروز این درد و مشکل جامعه ما است. نورمفیدی با اشاره به سرنوشت فرزندان اسماعیل، اسحاق و اسرائیل گفت: به سرنوشت این افراد دقت کنید، اتفاقات بهتدریج میافتد و یکیک انسانها بهتدریج عوض میشوند، هیچکس یکشبه دزد و قاتل نمیشود، شیطان آرام نفوذ کرده و انسان را تغییر میدهد طوری که وقتی به گذشته نگاه میکنیم متعجب میشویم. وی اظهار کرد: فرزندان اسماعیل، اسحاق و اسرائیل موحدانی بودند که سر از بتپرستی درآوردند، این افراد مجبور شدند به دلایلی از مکه خارج شوند و هرکدام برای علاقهای که به مکه داشتند سنگی برداشتند و به حرمت مکه در خانههای خود گذاشتند اما طوری شد که سنگی که بنا بود یادآور حرم باشد تبدیل به معبود شده و خودش پرستش شد. آیت الله نورمفیدی گفت: ما از گذشته به امروز میآییم، خود ما، مردم و وضعیتی که الآن داریم، آیا وضعیت الآن با وضعیت ۳۵ سال پیش یکسان است، اخلاق عمومی یکی است و آیا گذشت، فداکاری، احترام به حقوق دیگران و حس همدلی بیشتر یا کمتر شده است. وی با اشاره به نظرسنجیهای انجامشده گفت: بر اساس نظرسنجیهای معتبر انجامشده بین این سالها و سالهای گذشته انصاف، صداقت و احترام به حقوق دیگران دارد کم میشود و ۷۰ درصد مردم اظهار کردند نگراناند که در آینده صفات اخلاقی مثبت ضعیف شود و همه نگرانیها بر این مدار است. این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر دنیا و آخرت میخواهیم باید به اصول و اموری توجه کنیم، توسعه، پیشرفت و امنیت اجتماعی و عمومی در گروه التزام به عدالت، حس خلق و حسن ظن است، این امورات توسعه در پی دارد. وی بابیان اینکه آمار خودکشی، طلاق، دزدی و زندانیان بالا است گفت: اگر پایههای امور درست شود وضعیتمان هم درست میشود، از هر کس میپرسیم چرا دزدی کردی میگوید همه کردند من هم کردم، پاسخهای غیرمنطقی به سؤالات بهظاهر سخت دردی را درمان نمیکند. نورمفیدی تأکید کرد: درد را خودمان باید درمان کنیم، اصول اخلاق اجتماعی را باید از اهلبیت و پیامبر گرفت که شخصیتهایی کمنظیر و فوق همه هستند، آنان پاک، منزه و کامل بودند که در جامعه انسانی حیات داشتند و راه و رسم زندگی پاک را به ما نشان دادند و متأسفانه درست معرفی نمیشوند. وی افزود: باید مشخص شود آنان چطور معاشرت و تعامل میکردند بعد ما اینها را تنزل میدهیم، اگر در مورد ائمه برخی مطالب گفته میشود برای معرفی نادرست است، درست وارد نمیشویم و ائمه را درست معرفی نمیکنیم، ما باید ایشان را معرفی کنیم یا مستشرقینی که در غرب زندگی میکنند؟ نورمفیدی با اشاره به ایام محرم و عهدشکنی مردم کوفه گفت: کوفه بهعنوان شهری که در سال ۱۷ هجری بنا شد در سال ۶۱ هجری شهری بود که اقوام، ادیان و فرهنگهای مختلفی در آن زندگی میکردند و شهر فاقد هویت تاریخی، پرخطر و بدون جمعیت یکدست و هماهنگ بود. وی در ادامه گفت: در کوفه هر منطقه مربوط به یک قوم با قبرستانهای مخصوص بود و هیچکس حق نداشت در منطقه قوم دیگری زندگی کند، این مردم خصوصیات عجیبی داشتند، مردمی عجول بودند و تحت تأثیر نوسانات اجتماعی تصمیمات متفاوتی میگرفتند. نورمفیدی خاطرنشان کرد: پیمانشکنی و بیوفایی مردم کوفه برجسته شده است اما بر اساس نظر اهل تحقیق در این مورد مبالغه شده است، مرحوم آیتی در کتاب تاریخ اسلام که در دوران معاصر کمنظیر است، ادعای عجیبی دارد و میگوید قرنها است مردم کوفه متهم به پیمانشکنی و بیوفایی شدند، سالهای متوالی مردم به سیدالشهدا سلام داده و مردم کوفه را به این خاطر لعن و نفرین میکنند که چرا روزی نامه و دعوتنامه فرستادند و روزی با شمشیر تا پای کشتن وی ایستادند. وی افزود: کاری که مردم کوفه کردند عجیب نبود و نباید موجب حیرت و تعجب شود و نه نامهها خلاف عادت بود و نه شمشیرکشیان، مردمی که نامه نوشتند که با صد هزار شمشیرزن کنار توایم اما روزی که ورق برگشت پیام دادند که دلهایمان با تو و شمشیرهایمان با عبیدالله است. نورمفیدی گفت: این سرنوشت بسیاری از ملتها است، اگر مردم شهرها و بلاد دیگر هم آن روز آنجا زندگی میکردند همین کار را میکردند، مشکلی اساسی در جامعه آن روز کوفه و جامعه اسلامی وجود داشت، مشکل اساسی بیوفایی مردم کوفه نبود بلکه درد مهلک مردم آن روز تنها پیمانشکنی نبود بلکه این بود که ارکان اخلاق اجتماعی در آن جامعه فروریخته بود. وی افزود: مردم از عدالت رویگردان بودند و باخشم با یکدیگر مواجه میشدند، از صداقت فاصله داشتند و به غیبت، دروغ و تهمت روی آوردند، حس همدلی و تعاون در آنها بهغایت ضعیف شده بود. نورمفیدی گفت: در دوران جاهلیت، علیرغم آنچه شهرت پیداکرده، دوران سراسر بیاخلاقی نبود و مردم حجاز و جزیره العرب مردمی بودند که به برخی صفات نیک اخلاقی مانند سخاوت، مهماننوازی و سختکوشی شهرت داشتند و حتی به برخی مستمندان کمک میکردند اما مشکلات جدیتری در آن محیط بود و به همین علت به جاهلیت شهرت پیدا کرد، امروز هم وقتی میخواهیم سخن از جهل و نادانی بگوییم به دوران جاهلیت اشاره میکنیم. وی در ادامه اظهار کرد: امیرالمؤمنین میگوید به یاد بیاورید که بودید اما پیامبر آمد و بخش کوچکی از این مردم را متحول کرد و از دل آن مردم ابوذر، عمار و یاسر را با سلاح قرآن و معجزه اخلاق بیرون آورد، ایشان در جای دیگری میفرمایند من مانند بچهای بودم که هرروز پیامبر یک علم با پرچمی از اخلاق را برایم برافراشته میکرد، این کیمیا و معجزه کمی نیست، چیزی است که امروز بیش از هر زمان به آن احتیاج داریم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]