تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819525744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي‌توجهي برنامه ششم توسعه به ورزش ضايع كردن حق مردم است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بي‌توجهي برنامه ششم توسعه به ورزش ضايع كردن حق مردم است
تدوين برنامه‌هاي ميان مدت براي اداره كشور در عرصه‌هاي مختلف از مسائل مهمي است كه به بررسي‌هاي دقيق نياز دارد.
نویسنده : شيوا نوروزي 


تدوين برنامه‌هاي ميان مدت براي اداره كشور در عرصه‌هاي مختلف از مسائل مهمي است كه به بررسي‌هاي دقيق نياز دارد. برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به صورت پنج ساله توسط دولت‌ها تدوين و پس از تأييد مجلس شوراي اسلامي به مرحله اجرا در‌مي‌آيد. در حال حاضر موضوع تصويب برنامه ششم توسعه يكي از چالش‌هاي بزرگ نمايندگان مردم به شمار مي‌رود، برنامه‌اي كه همچون ادوار گذشته اثري از ورزش و توجه به آن ديده نمي‌شود. ورزش همان مقوله‌اي مهمي است كه در دين مبين اسلام تأكيد زيادي بر آن شده و حتي امام راحل و مقام معظم رهبري نيز همواره بر ترويج هرچه بيشتر ورزش تأكيد فراوان داشته‌اند. با اين حال دولتمردان در برنامه ششم توجهي به اين تأكيدات نداشته و حتي وزارت ورزش نيز براي گنجاندن ورزش در اين برنامه تلاش جدي نكرده است. در حالي كه توجه و گسترش بيشتر ورزش و به ويژه ورزش همگاني در سطح كشور سبب كاهش آسب‌هاي اجتماعي خواهد شد. براي روشن شدن ابعاد هرچه بيشتر اين بي‌توجهي‌ها به سراغ محمدرضا يزداني‌خرم رئيس اسبق فدراسيون‌هاي واليبال و كشتي و يكي از مديران پيشكسوت ورزش ايران رفتيم.
چرا ورزش در برنامه ششم توسعه جايي ندارد؟
طبق قانون اساسي ورزش براي همه رايگان است و اين قانون را همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها بايد اجرا كنند. شهرداري‌ها، وزارتخانه‌ها، بانك‌ها، نهادهاي دولتي و حتي خصوصي موظف به ترويج ورزش هستند. هزينه‌هاي اين مسئله را نيز وزارت دارايي متقبل مي‌شود. با اين حال برخي دستگاه‌ها اعتقادي به اجراي اين قانون ندارند و حتي شايد مبالغي نيز بابت ترويج ورزش دريافت مي‌كنند. برخي دستگاه‌ها مي‌خواهند از بحث ورزش درآمدي داشته باشند يا خودكفا شوند كه هر دو خلاف قانون است. ورزش در برنامه ششم توسعه نيز گنجانده نشده درحالي كه همين ورزش اهرمي است براي مبارزه، كاهش و پيشگيري از بزهكاري، اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي و همچنين مي‌تواند باعث رشد و ترقي فكري و جسمي افراد جامعه شود. حضرت امام خميني (ره) بعد از انقلاب اسلامي ورزش را براي همه اقشار جامعه واجب اعلام كردند. اعلام چنين حكمي نشان از اهميت ورزش دارد به همين دليل دولت و مجلس بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشند و توجه ويژه‌اي به ورزش كنند. ورزش نقش مهمي در سلامت مردم دارد و اين بي‌توجهي‌ها سبب ضايع شدن حق مردم مي‌شود به خصوص اقشار كم‌درآمدي كه بودجه كافي براي ورزش ندارند.
علت اينكه دولت‌ها توجه كافي به مقوله ورزش ندارند چيست؟ در برنامه‌هاي قبلي نيز جاي خالي ورزش احساس مي‌شد.
وزارت ورزش و نمايندگان مجلس به ويژه در كميسيون فرهنگي بايد فعال باشند تا حق جامعه ورزش را بگيرند و جايگاه اين مقوله را مشخص كنند. شايد دولت با توجه به گرفتاري‌هاي زيادي كه دارد ورزش را فراموش كند. اگر ارگان‌ها و نهادهاي ديگر نيز كه در اين مسئله ذي‌نفع هستند به ورزش اهميت لازم را بدهند قطعاً نشاط در جامعه افزايش خواهد يافت. بعد از انقلاب اسلامي به تعدادي كه بيمارستان‌هاي شيك ساختيم متأسفانه ورزشگاه‌هاي مجهز در شهرهاي مختلف ساخته نشده است. اگر هم ساختيم يا كوچك هستند يا با استانداردهاي بين‌المللي فاصله دارند. در برخي محلات هم كلنگ ورزشگاه زدند اما در نهايت انبار ساخته‌اند. در صورتي كه ورزشگاه تعريف خاص خود را دارد. مقام معظم رهبري سال‌ها پيش به شهردار تهران فرمودند كه در همه مناطق تهران ورزشگاه ساخته شود. البته اين اتفاق نيفتاده و اگر به فرمايش ايشان توجه مي‌شد حالا جامعه سالمي داشتيم. به ويژه بانوان ايراني كه با فقرحركتي مواجه هستند. زماني بچه‌ها و به خصوص دختران در حياط خانه‌ها و مدارس بازي و ورزش مي‌كردند ولي حالا در آپارتمان‌هاي كوچك خبري از ورزش و بازي نيست. مسئولان حتماً بايد به دستور رهبري عمل كنند. مطمئن باشيد اگر مسئولان همت كنند بودجه لازم نيز فراهم مي‌شود.
نقش نمايندگان مردم در گنجاندن ورزش در برنامه ششم توسعه چيست؟
نماينده‌ها نقش مهمي در اين زمينه دارند. زماني كه خدا ميداني را براي مديريت ما فراهم مي‌كند بايد براساس داشته‌هايمان به وظايفمان عمل كنيم. نماينده مجلس نيز اگر به جاي رسيدگي به وظايفش به مسائل ديگر توجه كند و وظايفش را به درستي انجام ندهد بايد در روز قيامت پاسخگو باشد. كشور ما اسلامي است و مديران نمي‌توانند براساس عقايد خود مديريت كنند. امنيت فعلي‌مان را مديون مردم شهيدپروري هستيم كه فداكاري‌هاي زيادي براي كشور انجام داده‌اند. بنابراين براي رفاه مردم بايد كار كنيم.
توجه به ورزش چه كمكي به بحث جوانان و مبارزه با اعتياد كه در برنامه ششم توسعه گنجانده شده‌اند، مي‌كند؟
ورزش تعريف خاص خود را دارد. در صورتي كه هر وقت با ارگان‌ها يا حتي مردم عادي در اين باره صحبت مي‌كنيم همه فكر مي‌كنند ورزش يعني فوتبال! در حالي كه در دنيا ورزش جور ديگري تعريف شده است؛ دووميداني، ژيمناستيك و شنا ورزش‌هاي اصلي تمام كشورهاي جهان هستند. در واقع براي داشتن جواناني سالم مي‌بايست اين رشته‌هاي مادر را در سطح كشور توسعه دهيم. فوتبال، واليبال و كشتي جايگاه خود را در سطح قهرماني دارند ولي بايد به ورزش‌هاي پايه هرچه بيشتر توجه شود. دولت نيز بايد بودجه‌اي را براي بنگاه‌هاي خيريه و نهادهاي مسئول تعيين كند تا آن‌ها نيز مشكلات جوانان را تا حدودي برطرف كنند.
تفكيك ورزش همگاني از قهرماني چه تأثيري در رشد ورزش در سطح جامعه خواهد داشت؟
در ديداري كه سال‌ها پيش با مقام معظم رهبري داشتيم ايشان ورزش را به كوهي تشبيه كردند كه ورزش همگاني دامنه و ورزش قهرماني قله كوه هستند. اين نمايشي كه در خيابان‌ها به راه مي‌اندازند و مردم به اصطلاح در خيابان‌ها راه مي‌روند و مي‌دوند را نمي‌توان ورزش همگاني ناميد. بايد امكانات و سالن مجهز را براي مردم فراهم كنيم. اين مسائل هم خواسته‌هايي نيستند كه نتوانيم از عهده‌شان بربياييم.
چرا هميشه نگاه‌ها و برنامه‌ريزي‌ها براي ورزش كوتاه‌مدت است و هيچ وقت مشكلات پيش روي ورزش آسيب‌شناسي نمي‌شود؟
براي پيشرفت و حل مشكلات پيش رو وزير ورزش بايد اتاق فكري درست كند و از تجربيات پيشكسوتان، مديران اسبق فدراسيون‌ها و رؤساي پيشين تربيت بدني استفاده كند نه اينكه براساس داشته‌هاي خودش و دوستانش عمل كند. بايد با تشكيل كميته‌هاي تخصصي برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شود. هر سال افراد جديدي روي كار مي‌آيند و با سليقه خود مديريت مي‌كنند. شخصاً هرجا مديريتي در ورزش به من سپرده شد سعي كردم از افرادي فني‌تر از خودم استفاده كنم در حالي كه الان از افراد ضعيف‌تر و حتي كساني كه آشنايي با ورزش ندارند در مديريت‌ها استفاده مي‌شود.
چه توصيه‌اي به مديران براي توجه هرچه بيشتر به ورزش در برنامه‌هاي كلان كشور داريد؟
در صورتي كه فرمايشات مقام معظم رهبري را در مورد ورزش انجام دهند بسياري از مشكلات اين عرصه حل مي‌شود. مطمئن باشيد بيمارستان‌ها خلوت‌تر خواهد شد و ديگر مجبور نيستيم براي مبارزه با مشكلات قلبي و عروقي پول‌هاي كلان خرج كنيم.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن