تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804523878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزش، حلقه مفقوده برنامه ششم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ورزش، حلقه مفقوده برنامه ششم
لايحه برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1399 – 1395) در حالي توسط دولت تقديم مجلس شده است
نویسنده : سعيد احمديان 


لايحه برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1399 – 1395) در حالي توسط دولت تقديم مجلس شده است كه به‌جز مواردي انگشت‌شمار اسمي از ورزش در اين لايحه آورده نشده در صورتي كه كارشناسان معتقدند بايد در اين لايحه به بخش ورزش قهرماني، همگاني و حرفه‌اي توجه بيشتري مي‌شد.
پس از برنامه پنجم اين دومين برنامه‌اي است كه ورزش نقش كمرنگي در آن دارد. در برنامه‌هاي سوم و چهارم توجه نسبتاً خوبي به ورزش شد و با يكسري از احكام قانوني، گشايش‌هاي مالي و منابع خوبي بخصوص در رابطه با ورزش قهرماني ايجاد كرد كه در نتيجه آن شاهد درخشش ورزشكاران در بازي‌هاي آسيايي و المپيك بوديم. در برنامه پنجم احكامي ساده درباره حمايت دولت از ورزش قهرماني و همگاني وجود داشت اما در برنامه ششم مسئله تغيير كرد و بزرگ‌ترين دغدغه آنها حق پخش تلويزيوني شد كه سال‌هاست مورد بحث است و حتي شوراي نگهبان هم وارد اين موضوع شد و احكامي را صادر كرد؛ اين احكام نيز در يكي از كميسيون‌ها رأي نياورد.
  عدم جامعيت در حوزه ورزش
محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان ۴ شهريور در گفت‌وگويي با برنامه پرونده راديو ورزش درباره نقش ورزش در برنامه توسعه گفته است: «برنامه ششم داراي دو بخش است: ۱- كليات كه در آن با تأسي از سند چشم‌انداز مورد تأييد رهبر معظم كشورمان، توسعه ورزش همگاني و قهرماني مطرح شده است. ۲- جزئيات كه شامل برنامه‌هاي راهبردي دولت است و برنامه پنج ساله توسعه ششم را محقق مي‌كند كه اين برنامه استراتژيك در وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك در دسترس اساتيد قرار مي‌گيرد.» در حالي وزير از توجه به ورزش قهرماني و ورزش همگاني صحبت كرده بود كه بررسي مواد و بندهاي برنامه ششم توسعه نشان مي‌دهد ورزش برخلاف برنامه‌هاي گذشته، كمترين نقش را در برنامه ششم توسعه دارد، مسئله‌اي كه مركز پژوهش‌هاي مجلس هم در گزارشي كه درباره بررسي برنامه ششم توسعه آورده است، به آن اشاره كرده است.   در گزارش مركز پژوهش‌ها آمده است: «تربيت بدني و ورزش به‌عنوان يكي از اركان توسعه فرهنگي اجتماعي در لايحه ارائه شده چندان مورد توجه تدوين‌كنندگان قرار نگرفته است. با توجه به تأكيد سياست‌هاي كلي ابلاغي حوزه سلامت و برنامه ششم بر توسعه ورزش و نيز جهت جبران كمبودها و كاستي‌هاي گذشته اين بخش، انتظار مي‌رفت احكام تدوين شده در ارتباط با موضوع تربيت‌بدني و ورزش از جامعيت برخوردار باشند. بند «44» سياست‌هاي كلي برنامه ششم را مورد تأكيد قرار داده است و سياست‌هاي كلي سلامت نيز به توسعه تربيت‌بدني و ورزش همگاني بهره‌مندي عادلانه آحاد مردم از امكانات ورزش همگاني (بند‌«6») و اولويت پيشگيري بر درمان (بند «1- 2») اشاره كرده است. بي‌توجهي به ورزش دانش‌آموزي، همگاني و بانوان از جمله نقايصي است كه در اين لايحه مبرهن است.»
ممنوعيت برقراري هرگونه تخفيف، ترجيح يا معافيت مالياتي جديد در حوزه ورزش، تعيين تكليف در خصوص حق پخش تلويزيوني و تأكيد بر توسعه و نگهداري فضاها و كمربندهاي سبز و ورزشي با استفاده از منابع عوارض كه به بهبود نسبي سرانه فضاي ورزشي كمك كند و از سوي ديگر از شدت آثار زيانبخش آلاينده‌ها بر سلامتي شهروندان بكاهد از جمله نقاط قوت برنامه ششم توسعه در حوزه ورزش از نگاه مركز پژوهش‌هاي مجلس است. در اين گزارش درباره نقاط ضعف برنامه ششم توسعه در ورزش آمده است: «برنامه در حوزه تربيت بدني و ورزش از جامعيت برخوردار نيست. در راستاي توسعه ورزش مدارس، ورزش همگاني و قهرماني و نيز ورزش بانوان تكليفي مشخص نشده است. به نظر مي‌رسد احكام گنجانده شده در اين لايحه براي تحقق سياست‌هاي كلي ابلاغي برنامه ششم در بخش ورزش كافي نيستند، لذا در راستاي حفظ جامعيت لايحه و رفع كاستي‌هاي ورزش كشور لازم است توسعه ورزش مدارس، همگاني، بانوان و ورزش روستايي نيز مدنظر قرار گيرد.»
  حذف بند مهم حق پخش تلويزيوني
مهم‌ترين بندي كه در برنامه ششم توسعه درباره ورزش آورده شده بود، بحث حق پخش تلويزيوني بود، مسئله‌اي كه با استقبال باشگاه‌هاي فوتبال روبه‌رو شد. در بند سوم ماده 23 در اين باره آمده است: «سهم و نحوه پرداخت حق پخش تلويزيوني مسابقات ورزشي، طبق آئين‌نامه‌اي كه توسط سازمان وزارت ورزش و جوانان تهيه و تا پايان سال اول برنامه به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد تعيين مي‌شود.» در حالي كه ورزشي‌ها اميدوار بودند با قانوني شدن حق پخش، صداوسيما مكلف به پرداخت پول به باشگاه‌هاي فوتبال شود اما سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي، نماينده فريمان و عضو كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه در مجلس شوراي اسلامي 11 شهريور بود كه اعلام كرد، بند حق پخش با رأي منفي مجلس از برنامه ششم توسعه حذف شده است: «موضوع پرداخت حق پخش تلويزيوني به ورزش كه در برنامه ششم توسعه آمده است، در كميسيون فرهنگي با يك اختلاف رأي نياورد و اين موضوع از پيشنهادهاي دولت حذف شد. نمايندگان صداوسيما كه به جلسه آمدند از عدم پرداخت حق پخش دفاع كردند. چهار پنج نفر هم از مجموعه ورزش كشور در اين جلسه بودند كه نتوانستند ادله‌اي قوي داشته باشند.»
  انتقاد مجلسي‌ها و مسئولان سابق ورزش
ضعف‌هاي برنامه ششم توسعه در حوزه ورزش سبب شده تا نمايندگان مجلس و مسئولان سابق ورزش هم نسبت به آن واكنش نشان دهند. مصطفي هاشمي‌طبا، رئيس سابق سازمان تربيت بدني و كميته فني المپيك در اين باره بيان كرد: «دولت بايد اولويت‌ها را ببيند سپس به برطرف كردن نيازها بپردازد. در برنامه‌هاي مختلف ديدگاه‌ها متفاوت بوده؛ در برخي از برنامه‌ها به دلايل گوناگون از جمله واقع‌بينانه نبودن، عدم توجه به اصل مسئله، توجه بيش از حد به وضعيت آرماني و غيرواقعي مملكت، نتيجه مطلوبي به‌دست نيامده است. ورزش در حقيقت پايه‌اي دارد كه توسط سرمايه‌گذاري دولت در آموزش و پرورش شكل مي‌گيرد. اين سرمايه‌گذاري در درجه اول با نگاه تربيتي و در درجه دوم با نگاه سلامتي و در اولويت بعدي با توجه به بعد قهرماني انجام مي‌شود. آنچه تا‌كنون در برنامه‌ها نوشته شده است به هيچ وجه براي رشد تربيت بدني در كشور جوابگو نيست و ضمايم پيشنهادي و تكميلي هم معمولاً به هيئت دولت به كناري گذاشته مي‌شوند.» مهدي هاشمي، رئيس فدراسيون تيراندازي و نماينده سابق مجلس در خصوص نقش ورزش در لايحه برنامه ششم گفت: «اين نقش بيشتر بي‌رنگ است تا كم‌رنگ. در حالي كه ورزش يك نياز اساسي براي جامعه است و بايد در اختصاص بودجه به آن اهتمام ورزيد. نه از بابت اينكه حتماً بودجه‌اي براي ورزش اختصاص داده شود؛ حداقل انتظار ما اين است كه در اين برنامه به استفاده از توان بخش خصوصي، تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام يا واگذاري آنها به بخش خصوصي توجه شود.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن