تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816992820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملاک کافی در تشخیص روایات مستند از غیر مستند - خبرگزاری رسا


واضح آرشیو وب فارسی:رسا نیوز: استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ملاک کافی در تشخیص روایات مستند از غیر مستند در عزاداری عاشورا، نبودن انگیزه جعل در آن است، گفت: مسائلی که منافات با عقل ندارد و انگیزه جعل در آن نبوده را نمی توانیم قبول نکنیم و قبول نکردن آنها وهن بزرگان است.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد ظهر امروز در چهارمین نشست تخصصی مبلغان نخبه و برتر که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: بین ما و حادثه کربلا نزدیک 14 قرن فاصله شد و تنها راهی که ما برای آگاهی از مسائل کربلا داریم، نقل است. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از مقاتل پرداخت و گفت: اولین مقتلی که برای امام حسین(ع) نوشته شده، توسط اصبغ بن نباته بوده که 4 سال بعد از واقعه کربلا از دنیا رفته و دومین آن توسط جابر بن یزید جعفی بوده که متوفی 128 بوده که مقتل این دو نفر به دست ما نرسیده است؛ مقتل سومی که با واسطه به دست ما رسیده، مقتل ابومخنف(لوط بن یحیی) است که طبری با واسطه 60 مورد نقل کرده که جمع آوری شده و به دست ما رسیده است. وی اظهار داشت: در طبری دروغ مسلم و مجاهیل فراوان وجود دارد و و ضعاف نیز است و چون که طبری کتاب تاریخ روایی است و مسائلی که در طبری است، ابن مسعود با حذف اسناد و مکررات در تاریخ الکامل آورده است و اکاذیب و مجاهیر زیادی در آن است؛ این که به عنوان یک کبری مسلم این را بپذیریم و قدما و نَقلیات کسانی که در قرن سوم و چهارم می زیستند را معتبر بدانیم و فرض کنیم که لوط بن یحیی که از اصحاب امام صادق(ع) بوده و واسطه هایی به لوط می رسد را آیا دیده ایم که صحه بگذاریم که این موردی طبری از لوط بن یحیی نقل کرده، درست است؟ حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که اینکه در فضائل و رذائل باید به دنبال سند بود، گفت: به صورت کبرای کلی بگوییم که آنچه قدما نقل کرده اند را می پذیریم و قرن نهم تا یازدهم را کنار بگذاریم و معتبر نیستند، درست نیست؛ یک وقتی که می خواهیم به مردم بگوییم که این کار را الزاما بایستی انجام دهیم و روایایی که متضمن احکام الهی است و یک فقیه باید رجالی قوی باشد که هم سند و معارضات حدیث را ببیند، بنابراین در فقه ملاحظه می کنید که در فقهای ما در فقه دقت لازم را کرده اند، چرا که می خواهند مردم را به کرای ملزم کنند که این کار درستی است؛ روایات در مسائل اعتقادی می توانند مؤیدات باشند، نه دلیل؛ در مسائل اخلاقی لازم نیست که روایاتش صحیح السند باشد، چرا که پشتوانه عقلی دارد و که اعتقاد خود اخلاق خود به بار می آورد و در مسائل اخلاقی نیز نیاز به این که به دنبال سند روایت باشیم، نداریم و فقها در این زمینه به دنبال سند نمی روند؛ اما در فضائل و رذائل باید به دنبال سند بود چرا که انگیزه جعل در فضائل و رذائل بوده است؛ علامه امینی در الغدیر در بحث موضوعات می گوید که کسی روایات زیادی درباره فضیلت سور قرآن جعل کرد، دلیلش را خواستم، گفت دیدم که مردم از قرآن اعراض کرده اند، گفتم که روایات را جعل کنم تا مردم قرآن بخواند. استاد حوزه علمیه قم ضمن بیان روایتی از امام رضا(ع) تصریح کرد: برخی از راوایات فضائل و رذائل را دشمنان اهل بیت(ع) جعل کرده اند؛ در این روایات به دنبال سند آن می رویم؛ یک سلسله امور تاریخی است که فلان آقا جنگ کرد و شهید شد، اینها داعی بر جعل آن نیست و مورخ و نگارنده می خواهد چیزی را ببیند و همه مسائل را نقل نکرده و به سلیقه خود انتخاب کردند و چه لزومی دارد که نسبت به این مسائل حساسیت نشان دهیم که فلان مسأله در کتاب های متقدم است و در متأخر نیست. وی با بیان این که نباید غیرمستنداتی که جعل در آن نبوده را کنار بگذاریم، گفت: اگر در کتابی انگیزه ای برای جعل آن بوده، کنار می گذاریم و دیگر نمی توانیم مسائلی را که مردم سال ها آن را شنیده اند، کنار بگذاریم. حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان ملاکی برای تشخیص روایات مستند از غیر مستند بیان کرد و گفت: نمی تونیم مشهورات غیر مستند را به صرف این که مستندی ندارد کنار بگذاریم، مسائلی که منافات با عقل ندارد و انگیزه جعل در آن نبوده را نمی توانیم قبول نکنیم و قبول نکردن آنها وهن بزرگان است؛ ملاک کافی در تشخیص روایات مستند از غیر مستند در عزاداری عاشورا، نبودن انگیزه جعل در آن است. /822/پ202/ی


دوشنبه ، ۱۲مهر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسا نیوز]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن