واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پیشنهادی برای حوزههای علمیه خواهرانضرورت معرفی سیره و الگوی رفتاری بانو علویه همایونی
بانو همایونی از بانوان فاضلهای بوده که در تألیف و ترجمه کتب هم پیشتاز است که ضرورت دارد سیره و سبک زندگی این بانو در جامعه معرفی و ترویج یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، یک هفته از رحلت بانوی فاضله و معلم اخلاق و علوم دینی که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب در پیام تسلیتشان، خدمات با ارزشی در گسترش معارف اسلامی داشته است، گذشت. رهبری در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت این بانوی بزرگوار عنوان کردند: «... این بانوی ارزشمند و معلم اخلاق و علوم دینی – که از شاگردان مرحومه بانو مجتهده امین بودند – خدمات با ارزشی در گسترش معارف اسلامی داشته و عمر با برکتی را گذرانده اند...». و اکنون و با توجه به تقدیر مراجع معظم تقلید از تلاشهای خستگیناپذیر این بانوی فاضله، بیش از هر زمان نیاز است تا این خدمات ارزشمند و این عمر با برکت به همت مراکزی مانند جامعه الزهراء قم و حوزههای علمیه خواهران، به عنوان قطب محوری مراکز علوم دینی بانوان، به شکلی جامع، دقیق و راهبردی استخراج و تنظیم شود تا بتواند برای همه بانوان راه حق و حقیقت، درس آموز و الگو باشد. بانو همایونی در سال 1296 به دنیا آمد و تا سال 1395، قریب به یک قرن زیسته است؛ شخصیتی که با گذراندن موفقیتآمیز آزمون ورودی، به عنوان نخستین بانو در دانشکده وعظ و تبلیغ تهران (دانشکده الهیات) به فراگیری علوم دینی پرداخت تا همه بانوان به این کار تشویق شوند؛ شخصیتی که با همراهی استادش، بانو مجتهده امین، سنگ بنای تأسیس مراکز تحصیل زنان در علوم دینی و همچنین مراکز تحصیلی دختران بدون معلم مرد را بنا نهاد تا نخستین مرکز با نام «مکتب فاطمه(س)» با حضور تنها 60 نفر شکل بگیرد و پس از آن، این ایده به شهرهای دیگر هم منتقل شود و مراکزی با نام های «مکتب الزهرا(س)» یا «مکتب توحید» و ... پا بگیرند. سال 1365 بود که با هوشیاری امام خمینی(ره) و فرمان تاریخی معظم له، این مکاتب کوچک و پراکنده، گرد هم آمدند و شعبات متعدد جامعةالزهرا(س) در سراسر کشور تأسیس شد تا هیچ بانویی از تحصیل علوم دینی و معارف حوزوی محروم نباشد. و همین بانو علویه، زینب السادات همایونی بود که برای سالهایی، روزهای چهارشنبه به قم میآمد و دو روز در قم میماند تا بانوان طلبه جامعةالزهرا(س) از دانش و فضلش بهره گیرند و در محضرش تلمذ کنند. سالیان بعد، همین بانو، چهره ماندگار سال شد و در سال 1390 نیز همایش «امینه امین» برای پاسداشت مقام او برگزار شد که حضرت آقا هم به این همایش پیام دادند و ایشان را از مفاخر اسلامی خواندند. و البته بانو علویه همایونی، همه اینها را از فضل خدا و از 50 سال زانو زدن در محضر استادش، بانو مجتهده امین میدانست چرا که از نخستین و نزدیکترین شاگردان استاد مجتهده امین بود و حتی در زمان ارتحال استاد هم، تنها کسی بود که بر بالینش حضور داشت. بانو سیده علویه همایونی در تألیف و ترجمه کتب هم پیشتاز بود و آثاری مانند «زندگانی بانوی ایرانی» (درباره زندگانی بانو مجتهده امین)، «زن مظهر خلاقیتالله»، «نسیم ولایت» (ترجمه و تفسیر چهل حدیث از فضائل امیرالمومنین(ع))، «عشق ذوی القربی» (در وصف حضرت فاطمه زهرا (س)) و «ترجمه اسرار الآیات صدرالمتألهین» از ایشان به یادگار مانده است و جان تشنه اردتمندانش را سیراب میسازد. او همواره به بانوان توصیه میفرمود که بخشی از اوقات خود را با استمداد از قرآن و تفاسیر دانشمندان، بطور جدّی به شناخت ویژگیهای زن اختصاص دهند تا از این رهگذر و بیش از پیش، در راه سعادت خویش گام بردارند و بدانند که بیاعتنایی به این موضوع، موجب بیگانگی از خویش و واماندگی در سیر تکاملی انسان است. همچنین از برجستهترین ویژگیهای او میتوان به ولایت مداریاش اشاره کرد. تا آنجا که در صحبتهای خود به بسیاری از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب هم اشاره میکرد و تبعیت از ایشان را بر خود، فرض میدانست. او در عین حال به نظم و آراستگی اهمیت میداد و بانوان را نیز به این امر تشویق میکرد. بانو علویه همایونی در مشاورههای متعددی که برای بانوان و بهویژه بانوان جوان حضور مییافت، درباره اهداف آینده زندگی آنان و معیارهایشان برای ازدواج سؤال میکرد و تلاش داشت تا با اطلاعات جامع و روزآمد خود، آنها را به درستی در این زمینه راهنمایی کند. وی از نخستین پلههای رسیدن به تهذیب نفس را، توجه و تمرکز فکر یا همان حضور قلب به هنگام اقامه نماز میدانست و بارها بیان میداشت که تدبر و توجه در معنای نماز، نخستین شاهراه رسیدن به تهذیب نفس است تا از این طریق بتوان، پلههای بعدی را نیز پشت سر گذاشت. سیره رفتاری بانو علویه همایونی، کمک به رفع مشکلات مختلف مردم در جنبههای مختلف در کمال مهربانی، احترام و خوشرویی و جوابگویی به دغدغهها و پرسشهای آنان بود که در این راه تلاش داشت تا پاسخهایی کاربردی برای مشکلات آنان ارائه دهد و کمکی عملی و در عین حال علمی داشته باشد. از توصیههای عمومی این بانوی نیکوکار به سایر بانوان، این نکته بود که بانوان، رشتههای علوم و معارف و بهویژه رشتههای علوم دینی و الهی را از حضور خود خالی نگذارند. او در عین حال بیان میکرد که این امر، منافاتی با انجام وظایف خانهداری و شوهرداری و تربیت فرزند هم ندارد؛ زیرا زمان تحصیل علم «از گهواره تا گور» یا همان «مِن المهد الی اللحد»، است و برای تحقق این حرکت انسانی، ایمانی، اخلاقی و عرفانی، همیشه زمان وجود دارد و هیچ وقت دیر نیست. در حقیقت او اینگونه میاندیشید که علم و آگاهی، عملاً میتواند بانوان را در انجام دقیق وظایف اصلی خود یعنی خانه داری و شوهرداری و تربیت فرزند هم یاری رساند تا با استفاده از سلاح علم و دانش، این مسیر را بهتر و پویاتر بپیمایند. او از بانوان فاضلهای است که نشان داد یک زن میتواند هم در خودسازی و عبادت، هم در امور خانواده و شوهرداری و تربیت فرزند، هم در تحصیل علم و تألیف و پژوهش و هم در پرداختن به مسائل روز اجتماعی – سیاسی، فعال و موفق باشد و همه این جنبه ها را در وجود خود جمع کند. و امروز بر شاگردان و ارادتمندانش است تا با همکاری ویژه با جامعةالزهرای قم و حوزههای علمیه خواهران، به عنوان مرکزیت مراکز تحصیلی علوم دینی بانوان، در ثبت فضایل و کمالات او برای نسلهای بعد همت گمارند تا هم یاد و نام او در اذهان بانوان کوشا و ساعی پایدار بماند و هم سیره و رفتارش، اسوهای برای همه بانوان عفیف و نجیب این سرزمین و بهویژه بانوان علاقهمند به تحصیل علوم دینی و حوزوی قرار گیرد. انتهای پیام/2258/ت40
95/04/18 :: 11:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]