تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817001612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفس عميق بكشيد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نفس عميق بكشيد
اگر من و شما به جايي رسيده‌ايم كه متوجه شده‌ايم خشمگين هستيم بهتر است پاي در مسير درمان بگذاريم چون قطعاً خشم ما...
اگر من و شما به جايي رسيده‌ايم كه متوجه شده‌ايم خشمگين هستيم بهتر است پاي در مسير درمان بگذاريم چون قطعاً خشم ما باعث آزار اطرافيان، خانواده، همسر، فرزندان و همكاران ما مي‌شود. اگر هم شما جزو كساني هستيد كه در موارد ناچيزي خشمگين مي‌شويد كه از نظر خودتان كاملاً طبيعي است باز هم بهتر است كه روش‌هاي درمان خشم را طي كنيد تا از ورودتان به جمع خشمگين‌ها جلوگيري شود.
              
قانون نفس عميق


در اولين قدم وقتي موضوعي شما را خشمگين مي‌كند نفس عميق بكشيد. اين را در ذهنتان بسپاريد و هر زمان كه احساس كرديد از موردي عصباني شده‌ايد بلافاصله ياد قانون اول مقابله با خشم بيفتيد. در مسير رانندگي هستيد و از سبقت گرفتن ناشيانه راننده كناري عصباني شده‌ايد بلافاصله به قانون نفس عميق فكر كنيد. نفس عميق بكشيد تا چهار بشماريد و در نهايت نفس خود را در هشت شماره بيرون بدهيد. بلافاصله باز در چهار شماره نفس عميق بكشيد و در هشت شماره بازدم كنيد. حداقل در مواقع عصبانيت چهار بار اين عمل را تكرار كنيد چون زمان عصباني شدن به دليل ترشح هورمون‌ها ضربان قلب بالا مي‌رود، گردش خون سرعت پيدا مي‌كند و هيجان منفي دروني فرد عصباني روند تصاعدي و افزايشي مي‌گيرد. همه اينها باعث مي‌شود فرياد بزنيد، فحش بدهيد و... اما وقتي شما نفس عميق مي‌كشيد اين فرصت را به بدنتان مي‌دهيد كه گردش خون را كنترل و سرعتش را كم كند به همين ترتيب ضربان قلب هم پايين مي‌آيد. پس هرچه بيشتر نفس عميق بكشيد سريع‌تر به حالت نرمال باز مي‌گرديد.


شتر ديدي، نديدي


نكته‌اي كه باعث مي‌شود در زمان عصبانيت فرياد بزنيد و حتي بكوبيد، بشكنيد يا فحش بدهيد، مهم جلوه كردن مورد عصباني‌كننده شماست. وقتي از يك مورد ناراحت مي‌شويد در ذهنتان مرور كنيد كه از مرز ناراحتي وارد مرز عصبانيت مي‌شويد پس در قدم دوم مورد عامل ناراحت‌كننده‌تان را ناديده بگيريد، انگار نه انگار.


سكوت سم و فرياد فحش است


در زمان عصبانيت سكوت محض كردن به مثابه سم است چون ناخودآگاه شما سكوت مي‌كنيد اما ابعاد تخريب‌كننده خشم وارد بدنتان مي‌شود و ماندگار خواهد بود تا زماني كه اين حجم تلنبار شده خشم تخليه شود. از طرف ديگر اگر فرياد بزنيد اغلب به فحش و پرخاشگري ختم مي‌شود پس حتماً مي‌پرسيد تكليف چيست؟ ساده است صحبت كنيد، از موردي كه باعث ناراحتي يا عصبانيت‌تان شده است با همسر، دوست يا همكارتان سخن بگوييد. اين نوع صحبت كردن چون توأم با آرامش است هم به تخليه انرژي منفي خشم كمك مي‌كند هم باعث مي‌شود به حالت ايستا و پايدارتان كه با آرامش بوده است بازگرديد. وقتي به قدري عصباني هستيد كه نمي‌دانيد چگونه بايد از اين حالت بيرون آيد، بهتر است با يكي از دوستان صميمي‌تان تماس بگيريد و از ته دل درباره خشم خود صحبت كنيد تا حالتان بهتر شود.


تند و سالم تخليه كنيد


دقت كرديد وقتي عصباني هستيم دوست داريم بدويم و حين دويدن به طرف مقابلمان ضربه بزنيم؟ يا حتي دوست داريم تند تند فحش بدهيم؟ همه اينها برگرفته از تغيير سيستم دروني فشار و ضربان قلب ماست پس چطور بايد كنترلش كنيم؟ فقط تخليه كنيم. بهترين راه اين است كه بدويم، با سرعت زياد بدويم. دويدن هم باعث مي‌شود هيجان منفي خشم ما تخليه شود و هم چون موقعيت را ترك مي‌كنيم به سرعت خشم‌مان فروكش مي‌كند. در مواقع خشم حركت، بهترين وسيله براي رهايي سريع از عصبانيت است چون با حركت، هورمون استرس كاهش مي‌يابد و هورمون اندروفين يا همان هورمون شادي آزاد مي‌شود. يكي ديگر از راهكارهاي مفيد براي زدودن خشم، پياده‌روي يا دويدن در اطراف منزل است.


ذهن‌تان را در اختيار بگيريد


هرچقدر شما بيشتر قدرت به كنترل درآوردن ذهن و جسم خود را داشته باشيد در مواقع بحراني مثل عصبانيت راحت‌تر مي‌توانيد خودتان و رفتارتان را كنترل كنيد. يكي از راه‌هاي كنترل خشم كنترل ذهن است و اين كنترل با مراقبه و تعمق ايجاد مي‌شود. براي افراد عادي روزانه 10 دقيقه مراقبه و تفكر عميق لازم است تا بتوانند ذهن خود را هنگام عصبانيت شديد در عرض چند ثانيه آرام كنند. اصول مراقبه اين است كه شما در يك جاي راحت قرار بگيريد در حالتي كه هوشياري‌تان حفظ شود و در عين حال خواب نرويد چشم‌ها را ببنديد و سپس آگاهانه روي تنفس خود متمركز شويد و چگونگي ورود و خروج هوا را در بدنتان احساس كرده و بعد تمركز كنيد. در اين زمان بايد تلاش كنيد تا با تسلط كامل بر دم و بازدم خود افكار منفي‌تان را خارج كنيد. اين تمرين به شما كمك مي‌كند تا در زمان عصبانيت به سرعت خود را آرام كنيد.


وسايلي كه به شما كمك مي‌كنند


دقت كرده‌ايد اولين توصيه‌اي كه به سيگاري‌هاي در شرف ترك مي‌كنند چيست؟ به آنها مي‌گويند از خودكار در بين انگشتانشان استفاده كنند. براي ترك ناخن خوردن هم به بيماران توصيه مي‌كنند مدام از آب نبات يا آدامس استفاده كنند. حالا براي خشمگين‌ها هم توصيه مي‌كنند چون خشمگين‌ها در حال خشم يا مي‌خواهند چيزي بگويند يا پرتاب كنند بهتر است دهانشان را با آب نبات تند يا فلفلي بسته نگه دارند و دست‌هايشان را هم با بازي فكري يا كش بازي مشغول كنند. براي نمونه مي‌توانيد در زمان خشم آب نبات زنجبيلي بخوريد يا يك فلفل قرمز را چندين بار گاز بزنيد. پس، از اين به بعد براي كنترل خشم در كيف‌دستي يا در كشوي ميزتان چندين آب نبات زنجبيلي يا خوراكي‌هايي از اين قبيل و بازي‌هاي فكري دستي قرار دهيد.


با واكنش مغاير جواب بدهيد


اقتضاي زمان عصبانيت و خشم، اخم كردن، گريه كردن و پرخاشگري است و يكي از توصيه‌ها براي كنترل خشم واكنشي كاملاً مغاير با اين موارد است. ما در حالت عادي و خوشحالي مي‌خنديم پس يكي از بهترين روش‌هاي كنترل خشم لبخند زدن است پس توصيه مي‌كنيم در مواقعي كه بسيار عصباني هستيد، حداقل سعي كنيد براي يك بار هم كه شده لبخند بزنيد. فراموش نكنيم ما هر زمان كه حال خوبي داريم و خوشحال هستيم نبايد لبخند بزنيم بلكه زماني كه مي‌خواهيم خوب و خوشحال شويم هم بايد از ترفند لبخند استفاده كنيم. علاوه بر آن خنده استرس را كم مي‌كند، فشار خون را كاهش مي‌دهد و نيروهاي دفاعي بدن را قوي‌تر مي‌كند. فراموش نكنيد در هر صورت، لبخند ارزشمند است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن