تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827710108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- « الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ » بهترين تشويق قرآن برای وقف است


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون : آيت‌الله يعقوب جعفری، مفسر قرآن در بيان جايگاه وقف در قرآن و سنت گفت كه اگر چه كلمه وقف در قرآن ذكر نشده است اما دستورات قرآن در رابطه با انفاق، احسان و يا كارهايی كه به عنوان باقيات‌الصالحات باقی می‌ماند و عموماتی از اين قبيل به وقف اشاره دارد.   وی آيه‌ای كه بيشترين استنباط را می‌توان از آن در مورد وقف كرد، آيه 46 سوره كهف عنوان كرد كه می‌فرمايد «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا؛ مال و پسران زيور زندگى دنيايند و نيكيهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است» و ادامه داد: اين آيه، آيه مناسبی برای تشويق به وقف است كه شامل كارهای است كه برای هميشه از انسان باقی می‌ماند البته اين آيه به سه عنوان تفسير شده؛ علمی كه از انسان باقی می‌ماند، اولادی كه از انسان باقی می‌ماند و يا آثاری مثل مسجد و يا مدرسه و يا هر چيزی كه اصلش باقی بماند اما جامعه از منافع آن بهره‌مند ‌شود.   وی در ادامه افزود: خود پيامبر(ص) و ائمه(ع) موقوفاتی داشته‌اند، به خصوص موقوفات حضرت علی (ع) در تاريخ مشهور است از جمله چندين نخلستان و چندين حلقه چاه كه با دست خودشان آنها را حفر كرده بودند، از جمله آنها حلقه چاهی است كه اكنون نيز حجاج در مسجد شجره از آن استفاده می‌كنند. همين اكنون هم آب مشروب منطقه از همان چاه‌هايی تأمين می‌شود كه حضرت علی (ع) آنها را وقف كرده‌‌اند.   آيت‌الله جعفری وقف را عملی مورد پسند و مقبول در اسلام دانست اما تصريح كرد: وقف در اسلام عملی است بسيار پسنديده اما به شرطی كه به نيت واقف عمل شود. متأسفانه در طول تاريخ موقوفات بسياری بوده كه يا وقف بودن آن را از بين برده‌اند و يا اسم وقف بر روی آن است اما در محلی كه مورد نظر واقف است مصرف نمی‌شود. در حالی كه از نظر اسلام جايز نيست از درآمد وقف درجای ديگری غير از محل مورد نظر واقف استفاده شود؛ حتی اگر شرايطی به وجود بيايد كه آيندگان فكر كنند درآمد موقوفه را اگر در جای ديگری مصرف كنند بهتر و سودمندتر است، باز هم نمی‌توان درآمد موقوفه را در جای ديگری غير از نيت واقف خرج كرد.   صاحب مجلدات تفسير كوثر در پاسخ به اين سؤال كه چرا اسلام اختيارات بی‌شماری به واقفان داده است و تا اين حد از عمل به نيت آنها حمايت می‌كند؟ گفت: وقتی كسی از مال خودش می‌گذرد و آن را در اختيار عموم قرار می‌دهد بايد نظرش تأمين شود و اسلام برای تشويق مردم به وقف چنين قوانينی وضع كرده است.   وی افزود: تأكيد بر عمل به نيت واقف، وقف را ضابطه‌مند كرده است به گونه‌ای كه تغيير كاربری موقوفات دست‌درازی به آن را از بين برده است. وقتی اسلام خود را ملتزم به عمل به نيت واقف می‌كند باعث می‌شود همه مردم به وقف تشويق ‌شوند و در آنچه كه برايشان مطلوب است وقف انجام دهند.   آيت‌الله جعفری در تشريح مسئله لزوم يا عدم لزوم قصد قربت در وقف عنوان كرد: وقف دو قسم است؛ وقف عام و وقف خاص. وقف خاص شامل مواردی است كه فردی اموالش را مثلاً برای اولاد خودش وقف می‌كند و در صورتی كه اولادش نااهل بودند نمی‌توانند آن اموال را بفروشند و فقط از منافع آن می‌توانند نسل به نسل استفاده كنند، در اين حالت كه وقف برای اولاد صورت می‌گيرد قصد قربت لازم نيست.   وی در بحث وقف عام قصد قربت را لازم برشمرد و عنوان كرد: در وقف‌های عام مثل وقف برای مساجد و اقدامات خيريه و كارهايی كه مورد عنايت خداوند و شرع مقدس است، قصد قربت لازم است. بنابراين طبق موازين شرعی در وقف عام قصد قربت لازم است.    آيت‌الله جعفری در پاسخ به این سؤال  كه، با توجه به تغييراتی كه در اموال و دارايی‌های مردم به وجود آمده و ورود مباحث مربوط به وقف‌های جديد مثل وقف پول، سهام، اختراعات و ... آيا لزومی به مطرح كردن مبانی فقهی جديد در اين موارد وجود دارد يا خير؟ وی با تأكيد بر تعريف وقف در اسلام كه باقی ماندن اصل يك چيز و استفاده از منافع آن است گفت: از زمان پيغمبر(ص) وقف را حبس العين و سبيل المنفعه تعريف كرده‌اند و هر آنچه كه عين آن باقی بماند و بتوان از منافع آن استفاده كرد را می‌توان وقف كرد و مانعی برای ورود وقف‌های جديد وجود ندارد و فقط رعايت اصل تعريف وقف كفايت می‌كند.   وی با اشاره به مواردی كه در عصر حاضر نيازمند وقف به آن هستيم، گفت: وقف مكان‌هايی برای كارهای فرهنگی و برخی نيازهای مادی مثل نداشتن خانه برای نيازمندان و فقرا از مهمترين نيازهايی است كه اكنون می‌توان برای آن وقف كرد.   اين مفسر قرآن در مورد بزرگترين مشكلی كه باعث عدم اقبال مردم به وقف شده است عنوان كرد: اكنون موقوفات بسيار زياد است و ما برای هر چيزی هم موقوفه داريم ولی آيا اين موقوفات در محل خودش مصرف می شود و يا خير؟ مردم در اين رابطه ترديد جدی دارند، لذا فرهنگ وقف كردن تا حدودی كمرنگ شده است.   وی ادامه داد: در مسئله اقبال مردم به وقف دو مسئله وجود دارد؛ يكی اينكه افراد در مصرف موقوفات بعد از خودشان ترديد دارند و مسئله دوم اينكه موقوفات بسياری داريم كه اگر همين موقوفات درست مديريت شود بسياری از نيازها برطرف می‌شود.   جعفری در پاسخ به اين سؤال كه پيشنهاد شما برای رفع موانع وقف بين مردم چيست، گفت: پيشنهاد من برای رفع مشكلات وقف همان است كه در شرع گفته شده است، يعنی موقوفه فقط بر اساس نيت واقف مصرف شود و اگر محل مصرفی است كه الان از بين رفته امور به نزديكترين مواردی كه شبيه نيت واقف است، خرج شود./2759/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن