تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815554889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتکای صرف به دیالوگ درتئاترخیابانی ذهن تماشاچی راتنبل بار می آورد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کارگردان نمایش دربازی آخر راهی برای خروج نیست؛
اتکای صرف به دیالوگ درتئاترخیابانی ذهن تماشاچی راتنبل بار می آورد

آغاز به کار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان


شناسهٔ خبر: 3780791 - سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
استانها > کردستان

.jwplayer{ display: inline-block; } سنندج- کارگردان نمایش دربازی آخر راهی برای خروج نیست عنوان کرد: اگر در تئاتر خیابانی تنها به دیالوگ بسنده کنیم ذهن تماشاچی تنبل بار می آید و دچار تکرار و کلیشه می شویم. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشی با عنوان«دربازی آخر راهی برای خروج نیست» به طراحی و کارگردانی امید مصطفایی از بوکان در بخش آزاد یازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور دارد. این نمایش دارای دو بازیگر اصلی  زن و مرد( لیلا غریب پور و مهدی کریمی) است، در این نمایش محوطه و اطراف فضای اجرا سیم خاردار کشیده شد و تنها یک مسیر ورودی برای تماشاگران آن هم به تعداد محدود حدود ۷۰ نفری باز گذاشته شده بود. علاوه بر تماشاگرانی که به داخل محوطه سیم خاردارکشیده شده رفتند جمع زیادی هم از بیرون این فضای محصور شده به تماشای این نمایش نشستند. این نمایش هم جزو نمایش هایی بود که فاقد دیالوگ بود ومخاطب به مفهوم داستان ازطریق فضاسازی انجام شده و هم چنین از روی حرکات بازیگران می توانست پی ببرد. کارگردان وطراح این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در این نمایش وضعیتی روایت می شود که در دنیا در حال نابودی است و تنها دو نفر در زمین باقی مانده اند و هردو برای یافتن راه نجاتی برای خود هستند. امید مصطفایی ادامه داد: تنها راه نجات این دو نفر سوارشدن به ماشینی است که ظرفیت یک نفر را دارد و همین باعث انجام دوئل به این دو نفر در سه مرحله می شود. وی اضافه کرد: در مرحله نخست از نیروی جسمی برای پیروزی بریکدیگر استفاده کردند که مرد برنده شد و در مرحله دوم از طبیعت بهره گرفتند که در این مرحله زن پیروز میدان شد. وی در ارتباط با نخ هایی که زن و مرد را بهم متصل کرده بود، اشاره کرد و افزود: این نخ ها نماد زندگی و دنیا و ارتباطات انسان ها ست. این کارگردان جوان با اشاره به اینکه براساس حوادثی که روی می دهد نخ های بین این دو بریده شده و هردو می میردند، افزود: این بخش اجرایی و پرفورمنس کار است، شاید اصلا این ماشین نجات کار نکند و این بدین معناست که انسان همواره به دنبال امیال ها و خواسته های خود می رود بدون اینکه توجه به مسائل دیگری داشته باشد. مصطفیایی  با اشاره به اینکه کلیت این کار بیان تاثیر انسان برطبیعت است،عنوان کرد: ما در این نمایش خواستیم نشان دهیم دنیا به خاطر اعمال و برخورد ما انسان ها درحال نابودی است. بدون هیچ دلیل فنی نمایش ما در سقز تایید نشد این نمایش کار گروه تجربه های نو سقز است که در این دوره از طرف شهرستان بوکان به دبیرخانه  جشنواره ارسال شده است. امید مصطفایی که ۲۳ سال سن دارد و از سال ۸۷ فعالیت خود را در حوزه تئاتر آغاز کرده و هم اکنون در همین حوزه مشغول به تحصیل است. وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گروه ما در سقز نمایش در بازی آخر راهی برای خروج نیست را اجرا کرد و پنج رای مخالف به آن داده شد که با قاطعیت اعلام می کنم که  این عدم تایید هیچ دلیل فنی نداشته و تنها دلیل شخصی بوده است. وی با بیان اینکه گروه ما اخراجی های سقز است، اظهارداشت: همین نمایش ما در بوکان با پنج رای مثبت راهی دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شد. گروه سقز، اجرا را در سقز کردیم پنج رای مخالف داده شد به آن به دلیل های شخصی وبا قاطعیت می گویم هیچ دلیل فنی نداشته  چون کار را در بوکان تایید شد با رای پنج مثبت، به لین جشنواره ارسال شد. بخش بین الملل جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هر سال کمرنگ تر می شود مصطفایی در دوره هفتم جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان بازیگر، نهم به عنوان کارگردان ودر این دوره هم به عنوان کارگردان و بازیگر حضور دارد. به گفته وی جشنواره نسبت به دوره های گذشته نه تنها ارتقا پیدا نکرده بلکه دچار ضعف هایی هم شده به عنوان نمونه بخش کودک این جشنواره حذف شده و بخش بین المللی هم هرسال کمرنگ تر می شود. وی در ارتباط با تئاتر خیابانی عنوان کرد: دورانی که بازیگر با یک چوبدستی و داد و فریاد به میان مردم بیاید و نقشی را بازی کند به اتمام رسیده است و به طور کلی می توان گفت دوران شنیدن صرفا دیالوگ در تئاتر خیابانی به اتمام رسیده است. وی اضافه کرد: تا چه زمانی تماشاچی نباید فضاسازی های زیبا را نبیند و آنرا تنها به خیابان منوط کنیم این درحالی است که برای جذب مخاطب در یک نگاه نیاز به فضاسازی های زیبا داریم. این کارگردان جوان سقزی عنوان کرد: اگر تنها به دیالوگ در تئاتر خیابانی بسنده کنیم ذهن تماشاچی تنبل بار می آید و دچار تکرار و کلیشه می شویم. مصطفایی عنوان کرد: اگر به روال مذکور پیش رویم دیگر شاهد تولیدات جدید و خلاقیت و نوآوری نخواهیم بود و هیچ استعدادی هم کشف نخواهد شد. وی بیان کرد: متاسفانه یکی از دلایل عدم ارتقای تئاتر خیابانی در کشور ما این است که افرادی که تئاتر صحنه ای کار کردند می آیند و یک شبه وارد تئاتر خیابانی می شوند و کمترین زمان را هم به تمرین اختصاص می دهند.
وی اظهارداشت: ما هنرمندان حوزه تئاتر خیابانی با تمام وجود به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان علاقمند هستیم وهمواره خواهان استمرار آن بوده و هستیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن