تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819241550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد جای خالی صادرات در صنعت قاب‎سازی/ صنعتی که از چنگ چینی‎ها در امان ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدجای خالی صادرات در صنعت قاب‎سازی/ صنعتی که از چنگ چینی‎ها در امان ماند
خبرگزاری فارس: جای خالی صادرات در صنعت قاب‎سازی/ صنعتی که از چنگ چینی‎ها در امان ماند
صنعت قاب‎سازی همدان که روزگاری از رونق خوبی برخوردار بود این روزها درگیر رکود شده و بازار صادراتی آن در اغماست.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قاب‌سازی، هنرصنعتی است که توسط هنرمندان شهرستان رزن و روستاهای همجوار آن عرضه می‎شود، شیوه کار چنین است که بر روی این قاب‎ها حکاکی و حجاری می‎شود تا ظرافت هنری به نمایش گذاشته شود. روستای کاج و روستای گرمک شهرستان رزن دو منطقه هنرپرور در زمینه قاب‎سازی هستند، روستای کاج در حدود 15 کیلومتری مرکز شهرستان و سه کیلومتری قروه درجزین قرار دارد؛ روستای گرمک نیز با کارگاه‌هایی در زمینه قاب‏‎سازی دستی بر آتش داشته و هنر خود در این رشته عیان می‎سازد. صنایع دستی این نواحی که با عنوان قاب‎سازی گره خورده است، نام این روستاها را پرآوازه کرده و اغلب اهالی این منطقه، کار در این هنرصنعت را برای گذران امور خود برگزیده‌اند. تاریخچه قاب عکس‎سازی چوبی در روستای کاج به 43 سال قبل بازمی‌گردد، مردم این منطقه با سبک و روش خاصی، چوب‌ها را برای استفاده قاب‌ عکس‌ها و تابلوهای فرش‌ها نقش و نگار می‌دهند.

بسیاری از جوانان این روستاها با گرایش به سمت این رشته به دنبال کسب معیشت هستند که البته یکی از مشکلات این محصول بومی، این است که فضایی برای صادرات ندارد و آثار آن تنها در قالب عرضه به برخی شهرها به فروش می‌رسد. نبود بازار مناسب و بازارچه‌های صنایع‌ دستی دائمی یکی دیگر از مشکلاتی است که هنرمندان این رشته با آن مواجه هستند. تبلیغات ناکافی برای بازاریابی از دیگر دغدغه‌های این رشته هنری است که موجب عدم رونق بازار آنها شده و موجب شده تا کسب و کار آنها گستردگی لازم را پیدا نکند. نداشتن بسته‌بندی صحیح قاب‌های تولیدی یکی از مسائلی است که مانع رونق بازار و صادرات آن است اما همین مسئله نیز نیازمند حمایت مسؤولان است تا این هنر قدیمی پا بگیرد.

یکی از هنرمندانی که در این عرصه فعال است، با بیان اینکه به همراه دو نفر دیگر در کارگاه تولید قاب فعالیت می‎کند؛ به نحوه تولید قاب‌های چوبی اشاره کرد و افزود: چوب‌ها به شکل قاب برش خورده و با سمباده‎زنی دستی آماده زیرکار برای رنگ‎کاری می‌شود. امیر محمدی با بیان اینکه قبل از آن نیز منبت‌کاری بر روی قسمت‎های مورد نیاز انجام می‎شود، به نبود بازار داخلی اشاره کرد و گفت: البته قبلاً بازار  خوبی را در خارج از کشور داشتیم، اما از وقتی هم صادرات فرش دستباف کاهش یافت، بازار ما نیز خوابیده است. این هنرمند با بیان اینکه بیشتر مشتریان ما از بازار تهران بودند، بیان کرد: اکثر این مشتریان تاجرانی بودند که این قاب‌ها را برای تابلوفرش‌ها سفارش می‌دادند. وی اضافه کرد: ما پس از دریافت سفارش از تهران، قاب‌ها را تولید کرده و به آنها تحویل می‌دادیم که قاب‌ها یا به صورت جدا و یا همراه فرش به خارج از کشور صادر می‌شدند. محمدی یادآور شد: در حال حاضر این صنعت بازار داخلی ندارد زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته است، برای رونق کار این صنعت باید به صورت عمده و همراه با فرش به خارج از کشور صادر شود. وی با بیان اینکه در گذشته اکثر صادرات قاب به امارات انجام می‌شد، گفت: سایر کشورها هم به صورت واسطه از دبی این محصول را خریداری می‌کردند؛ به صورت خرده‌فروشی نیز به آلمان و امریکا صادرات داشتیم.

این هنرمند فعال در صنعت قاب‌سازی گفت: بیشترین انتظار ما از مسؤولان این است که ما را حمایت کنند تا بتوانیم برای بازاریابی به خارج از کشور رفته و محصولاتمان را معرفی و صادر کنیم و دست واسطه نیفتد. وی با بیان اینکه هر جنسی که دست روی آن می‌گذاریم جنس چینی جایگزین آن شده است، گفت: تنها چیزی که تاکنون جایگزین چینی ندارد، تولیدات قاب است، چون کار دست است و چینی‌ها نتوانسته‌اند در آن رخنه کنند. محمدی با بیان اینکه در تأمین مواد اولیه این صنعت مشکلی نیست، افزود: مواد اولیه این هنر در خود شهرستان رزن تأمین می‌شود. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سالانه 2 هزار و 500 متر قاب تولید می‌شد، افزود: در چند سال اخیر به علت نبود بازار این میزان از نصف هم کاهش یافته است. این هنرمند قاب‎سازی با بیان اینکه ما در نمایشگاه‌های همدان و کشور شرکت می‌کنیم، تصریح کرد: حضور در نمایشگاه‌های خارجی هزینه‌بر است به طوری که برای حضور در نمایشگاه گرجستان که معرفی شدیم نیاز به 10 میلیون نقدینگی داشتیم اما متاسفانه نتوانستیم آن را تأمین کنیم و از شرکت در آن بازماندیم. *نبود بسته‌بندی درست و برند مناسب مشکلی اصلی قاب‌سازی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روستای کاج با 67 کارگاه به صورت انفرادی و کارگاهی در زمینه قاب‎سازی فعالیت دارد که 150 نفر به صورت مستقیم و 350 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند. حمیدرضا زارعی بیان کرد: در روستای کاج سالانه حدود 50 هزار متر مربع قاب تولید می‌شود که این قاب‌ها با ظرافت خاصی طراحی می‎شوند؛ در صورت بازاریابی برای این هنرصنعت؛ کسب و کار آنها نیز رونق خواهد یافت.

وی با اشاره به فعالیت افراد در زمینه قاب‎سازی در روستای گرمک یادآور شد: این روستا با ایجاد 12 کارگاه به صورت کارگاهی و انفرادی اشتغال 20 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیر مستقیم را رقم زده است. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن یادآور شد: فعالیت حوزه صنایع‌‎دستی تنها به این دو روستا منوط نشده بلکه به صورت پراکنده در شهر رزن و روستاهای عمان، سوزن و وسمق نیز افرادی در این حرفه مشغول به کار هستند. وی با بیان اینکه نبود صادرات یکی از مشکلات این حوزه است، بیان کرد: نداشتن بسته‌بندی درست و نبود برند مناسب از دیگر مشکلات است که علت آن نیز به نبود استاندارد صادراتی برمی‎گردد. زارعی با بیان اینکه دوره آموزشی برند و بسته‌بندی برای مدیران کارگاه‌ها برگزار شده است، افزود: جلساتی نیز برای تعاونی قاب‌سازان در زمینه ارائه طرح، بازار فروش، قیمت مواد اولیه و... برگزار شده است. صنایع دستی در هر برهه‌ای از زمان برای ادامه حیات خود نیازمند حمایت و توجه مسؤولان به ویژه در تأمین بازار برای رونق است، که این روزها بسیاری از صنایع‌دستی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. هنر دست از قداست و اهمیت خاصی برخوردار است که امیدواریم با حمایت همه‎جانبه مسؤولان نور امید در دل فعالان این عرصه روشن شود و بتوان این هنر را سالیان سال زنده و پویا نگاه داشت. انتهای پیام/89003/ق40

95/04/14 :: 12:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن