تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819595506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت به نقطه آغاز


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه شرق: اختلاف و چنددستگی سنگ‌سنگ بنای آتش‌بس را از جا می‌کَند و ویران می‌کند و قساوت و شناعت جنگ سوریه در طول این پنج سال هم آن‌قدر بوده که حالا آغاز حملات دوباره دو طرف درگیر، هر چقدر هم هولناک باشد، کمتر کسی را شوکه می‌کند.

 هفته‌به‌هفته و ماه‌به‌ماه، جنایت‌ها بالاتر رفت و آنهایی که هدف سلاح‌های شیمیایی و بمب‌های بشکه‌ای قرار گرفته‌اند، فقط آموخته‌اند از سروصدای هلیکوپترها وحشت کنند، اما تعجب نه. بدن بی‌جان «آیلان کوردی» و چهره مات و مبهوت «عمران دقنیش»، ما را مجبور کرده این نکته را هیچ‌گاه از یاد نبریم که هیچ‌کس از این جنگ در امان نیست.

 سوریه تنها کشوری نیست که شهروندان بسیاری از شهرهایش در محاصره هستند و با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما درد و رنج سوریه به دلیل سود و منفعت و فرصت‌طلبی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیش از آنکه باید طولانی شده؛ پنج سال است جنگ سوریه آواره و کشته و زخمی تولید می‌کند.

درست زمانی که بسیاری امید داشتند با همکاری روسیه و ایالات متحده، آرامش لنگان‌لنگان به سوریه بازگردد، آتش‌بس یک‌هفته‌ای به بدترین شکل ممکن شکسته شد و از روز پنجشنبه درگيري در مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب آغاز شد؛ عملیاتی که تا روز گذشته بی‌امان ادامه داشت و حاکی از آن بود که اوضاع نه‌فقط بهتر نمی‌شود بلکه هر روز بدتر می‌شود و کم‌کم این حملات شهرهای سوریه را به ویرانه تبدیل می‌کند.

دولت سوریه پیش از شروع حملات هوایی هشدار داده بود غیرنظامیان به مراکز نزدیک به محل تجمع شورشیان در شرق حلب نزدیک نشوند و از آن‌سو اعلام کرده بود راه‌های خروجی را برای شهروندان باز می‌گذارد.

وزارت دفاع سوریه همچنین گفته شهروندانی که قصد خروج از شهر دارند و به ایست‌های ارتش سوریه برسند، بازداشت نخواهند شد و از آن‌سو همه تدابیر و تسهیلات را برای پذیرش شهروندان غیرنظامی و تأمین مسکن و ملزومات زندگی مناسب برای آنها در نظر گرفته است. در این میان، گروه امدادرسان موسوم به «کلاه‌سفیدها» هم روز گذشته اعلام کرد در جریان حمله به شرق حلب، سه مرکز این گروه هدف گرفته شده‌اند.

نشست در حاشیه مجمع عمومی

درگيري‌ها در حلب در حالی روز پنجشنبه آغاز شد که «جان کری»، وزیر خارجه ایالات متحده، با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود و وزیران خارجه ١٨ کشور دیگر به امید تمدید آتش‌بس یک‌هفته‌ای در سوریه که دوشنبه گذشته نقض شد، در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند. بااین‌حال، آن‌طور که مقامات کشورهای حاضر در این نشست گفته‌اند، این دیدار بی‌نتیجه بوده است و طرف‌های حاضر نتوانسته‌اند به توافقی دست پیدا کنند. جان کری پس از این نشست دوساعته گفت دیگر نمی‌توان به این راه ادامه داد و به گفته او تنها راه توقف خون‌ریزی‌ها این است کسانی که دارای توان نظامی هوایی هستند، از استفاده آن خودداری کنند.

واشنگتن  اراده‌ای برای صلح ندارد

در این میان، اگرچه این گروه‌ها مدعی هستند دولت سوریه مسئول این حملات بوده، «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت به هیچ بیمارستانی حمله نکرده‌اند و آن‌طور که رئیس‌جمهوری سوریه گفته است، درصورت حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و مکان‌هایی از این قبیل، آنها فقط به تروریست‌ها کمک خواهند کرد.

بشار اسد همچنین در این گفت‌وگوی اختصاصی گفت در صورت ادامه حمایت‌های خارجی از مخالفانش، جنگ در آن کشور ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهوری سوریه به آسوشیتدپرس گفته است به نظر او، چند ماه پس از آنکه آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و قطر حمایت خود را از مخالفان مسلح دولت سوریه قطع کنند، پناه‌جویان سوری به کشورشان بازمی‌گردند. به گفته او، «مقام‌های آمریکایی اراده‌ای برای همکاری با روسیه در مبارزه با شبه‌نظامیان سوریه ندارند».

با وجود آنکه فضای ناامیدی بر مذاکرات سوریه حکمفرماست و همه گروه‌ها به بی‌نتیجه‌بودن آن اذعان کرده‌اند، معاون «استفان دی میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد مذاکرات صلح سوریه در هفته‌های آینده از سر گرفته شود. او همچنین تأکید کرد سازمان ملل متحد هرگز از تلاش‌های دیپلماتیک خود برای پایان‌دادن به جنگ داخلی در سوریه ناامید نمی‌شود.




۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن