واضح آرشیو وب فارسی:وقت نیوز: وقت نیوز - نماینده مردم آذربایجان شرقی درخبرگان رهبری با بیان این مطلب که ارزش همه مسؤولیت ها به خدمتگزاری است نه ژست آن گفت : حضرت علی (ع) براساس ظن و گمان اقدام به دستگیری و شکنجه افراد نمی کرد.به گزارش وقت نیوز ، آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی که به مناسبت عیدغدیرخم در جمع کارکنان واحد رودهن دانشگاه آزاداسلامی سخن می گفت ، افزود : اسلام دین زیبایی ها و نیکی هاست و نباید با ناآگاهی و ندانم کاری ها سیمای آن را زشت جلوه دهیم. آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی با تبریک عید غدیر خم، ضمن قرائت آیاتی از قران کریم درباره دین رحمت که همان دین اسلام است و پیامبر و کتاب رحمت افزود: انقلاب اسلامی برای مفهوم اخلاق به پیروزی رسید. وی با بیان اینکه رحمت، محبت و اخلاق از هم جدا نیست ضمن بیان روایتی ادامه داد: محبت روح خداست در پیکر جامعه، انسان ها چون بنده خدا هستند باید به یکدیگر مهر بورزند. فقیه و مفسر قرآن با بیان اینکه مسلمانان و در راس آن علما وظیفه دارند قرآن را به عنوان کتاب رحمت و پیامبر را به عنوان پیامبر رحمت و پیامبر را به عنوان پیامبر به جهانیان معرفی کنند، ادامه داد: اصل اولیه اسلام محبت و مهرورزی و رحمت است ، مهرورزی در هیچ جای دنیا به اندازه جهان اسلام مطرح نیست. وی با بیان اینکه عدالت شرط مشروعیت حکومت اسلامی است ادامه داد: عدالت واجب شرطی است مانند وضو در نماز که اگر وضو نباشد نماز تحقق پیدا نمی کند و اگر عدالت رعایت نشود حکومت اسلامی تحقق پیدا نمی کند و تبدیل می شود به یک حکومت عادی و معمولی . عضو هیات علمی واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه تهران دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حقایق تحریف شده اسلام تصریح کرد: یکی از تحریف های عملی قرآنی این است که با استناد به قرآن در جامعه عمل ناروا و مطابق با تفسیر به رأی صورت گیرد. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه کارها باید برای خدا باشد،از خدا شروع شود و به خدا ختم شود افزود: آن چیزی که می تواند کارها و اعمال ما را از آفات مصون بدارد فقط و فقط اخلاص است، در صورت نبود اخلاص کار ما هم خطر دارد، در این صورت اگر این کار برای ما ممکن است نفعی نیز داشته باشد ولی ضرر این کار برای ما بیشتر است. وی با بیان اینکه اخلاص یک مساله کاربردی است، ادامه داد: خیلی از کارهای ما از افراط ها، تفریط ها و بد برخورد کردن نشات می گیرد، اختلافات با داشتن اخلاص مصون می ماند. این صاحبنظر مسائل اسلامی با بیان اینکه ارزش همه مسؤولیت ها به خدمتگزاری است نه کوچکی یا بزرگی عنوان و ژست آن ادامه داد: عامل مؤثر در جلب مردم به دین در حکومت دینی، عمل حاکمان است . آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی با اظهار این مطلب که علی (ع) قادر به قلع و قمع دشمنان بود و در این صورت حکومت او استمرار می یافت گفت: اما اگر آن حکومت اینگونه باقی می ماند، نمی توانستیم نام حکومت علی را بر آن بنهیم . وی با ذکر نام کتابی از جرج جرداق نویسنده مسیحی به نام «علی صدای عدالت» به شاخصه عدالت حکومت ایشان اشاره کرد و افزود: ایشان مظلومیت را می پذیرفت تا عدالت مخدوش نگردد، به واقع در حکومت ایشان هدف وسیله را توجیه نمی کرد. حضرت علی (ع) برای پایداری حکومت خود براساس ظن و گمان اقدام به دستگیری و شکنجه نمی کردند. عضو مجلس خبرگان رهبری، در زمینه حساسیت علی (ع) در رابطه با حفظ حقوق مردم از سوی والیان، اظهار داشت: ایشان می فرمودند اگر مردم نسبت به شما بدبین شدند، با آنان سخن بگویید و سوء ظن ها را برطرف کنید. علی (ع) رمز پایدار حکومت را حفظ حقوق مردم می دانست . وی همچنین خاطرنشان کرد: اندیشه امام علی (ع) چنین بود که اگر حاکمی حقوق مردم را رعایت نکند، پایه های آن حکومت متزلزل است و رمز گرامی دانستن دین در جامعه در نزد عامه ، عملکرد مثبت حکومت و در نتیجه رضایتمندی مردم است . عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علی (ع) عزت و ذلت دین در نزد مردم را مرهون رعایت حقوق آنان می دانست ادامه داد: حاکمان دینی باید به گونه ای عمل کنند که مردم به دین عشق بورزند و این امر با گفتار و تبلیغ ، به تنهایی حاصل نمی شود و اگر عملکرد حکومت در جهت فرار مردم از دین باشد ، تبلیغات مؤثر نخواهد بود. علاوه برآیات قرآن و جریانات تاریخی و استدلالات عقلی ، روایات و نصوص زیاد و معتبری از اهل سنت و شیعه نقل گردیده است که پیامبر خدا ازهر فرصت و مناسبتی استفاده می کرد و علی (ع ) رابا نام و نشان و گاهی با گرفتن دست او و نشان دادن به مردم او را به عنوان خلیفه ، وصی و جانشین خود معرفی می کرد و این جریان بیش از صد بار در دوران رسالت 23 ساله رسول خدا اتفاق افتاده است که از "حدیث الدار " در اوایل بعثت و دعوت رسول خدا شروع گردیده تا "حدیث غدیر و ثقلین " در اواخر دوران زندگیش بطور مکرر در هر فرصت و مناسبتی ادامه پیدا می کند و اکثر این روایات در میان علمای فریقین از معروفیت خاصی برخوردار بوده و دارای اسم و عنوان معین و شناسنامه مشخصی می باشند و علمای اهل سنت و تشیع درکتابهای معتبر، حدیث، تفسیر و تاریخشان آنها را نقل کرده اند و ما نیز دراینجا به عنوان نمونه به حدیث غدیر اشاره می نماییم: حدیث غدیر : معروف ترین ، حساس ترین و پر جنجال ترین حدیث در این مورد حدیث غدیر است که راویان، مفسران، تاریخ نویسان و حدیث شناسان شیعه و سنی آن را درکتب خود آورده اند و در صحت آن کوچک ترین خدشه و تردیدی نکرده اند و می گویند: رسول خدا درسال 10 هجرت یعنی اواخر دوران زندگی خود فرمان حج عمومی صادر کرد و در حدود 120 هزار نفر از نقاط و قبایل مختلف کشور اسلامی جمع آوری و با خود به حج و زیارت خانه خدا برد . این حج چون آخرین حج رسول الله است بدین جهت آن را " حجه الوداع " نامیده اند . بعد از پایان مراسم حج در مراجعت از این سفر که به سرزمین گرم و سوزان مابین مکه و مدینه به نام غدیر رسیدند در همانجا آیه ابلاغ حکم امامت ازسوی خدا نازل گردید و رسول خدا را مکلف ساخت که از این فرصت مناسب و تریبون رسا که 120 هزار مسلمان ازتمام نقاط کشور اسلامی حضور دارند استفاده کند و در آخر عمرش بطور رسمی جانشین خود را تعیین و ابلاغ کند و رسول خدا نیز طبق فرمان خدا از حرکت ایستاد و کاروان عظیم و تاریخی حج را در برابر آفتاب سوزان مکه و روی شن ها و سنگهای گداخته حجاز نگهداشت تا مراسم تعیین جانشین را برپا دارد و حکم خدا را بر آنان ابلاغ نماید. رسول خدا دست علی(ع) را گرفت و او را به تمام مردم نشان داد و آنگاه خطبه مفصلی خواند و در ضمن آن فرمود: " من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه وانصر من نصره ، واخذل من خذله." هرکس که من مولای اویم علی مولای اوست. خداوندا ! تو خود دوست دار کسی را که او را دوست می دارد و دشمن دار آن را که دشمنش دارد و یاری کن کسی را که او رایاری دهد و خوار و ذلیل گردان کسی را که او را تنها گذارد . بعد از پایان خطبه و معرفی علی (ع) به عنوان جانشین خود، بخش دوم مراسم یعنی بیعت مسلمانان با علی (ع )شروع گردید که مسلمانان مرحبا، آفرین و به به گویان به حضور علی (ع) می شتافتند و مقام ولایت را به او تبریک می گفتند و دست بیعت به او می دادند . 586
چهارشنبه ، ۳۱شهریور۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وقت نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]