تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816140468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کیفیت جشنواره تئاتر خوزستان هر سال دریغ از پارسال


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: امید هنردوستان بار دیگر نقش بر آب شد؛
کیفیت جشنواره تئاتر خوزستان هر سال دریغ از پارسال

جشنواره تئاتر شهر


شناسهٔ خبر: 3772337 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
استانها > خوزستان

.jwplayer{ display: inline-block; } اهواز ـ جشنواره تئاتر استان خوزستان امسال هم با شرایطی آغاز به کار کرد که بار دیگر امید هنرمندان و هنردوستان استان را نسبت به برگزاری بهتر آن نسبت به سال های گذشته نقش برآب کرد. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها ـ ثائره حیاتی: تغییر مدیریت انجمن نمایش استان و همچنین شهرستان اهواز چند ماه قبل از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خوزستان، این امید را در دل تئاتری های استان روشن کرده بود که شاید جشنواره امسال بتواند با ارائه شرایط کمی و کیفی بهتر، بار دیگر رونق و کیفیت سال های دور خود را باز یابد و حتی بهتر از همیشه و گذشته خود برگزار شود اما متاسفانه با نگاهی اجمالی از روز اول تا به امروز برگزاری جشنواره و بررسی شرایط و شنیدن صحبت های هنرمندان و تماشاگران چیزی غیر از آنچه تصور می رفت، مشاهده شد. ارائه کارهای تکراری «بهمن تقی پور» یکی از بازیگران و کارگردان های اهواز در خصوص شرایط کیفی و کمی جشنواره امسال می گوید: جشنواره امسال با توجه به موقعیت زمانی آن، وقت مناسبی بود تا کارهای فاخری را در آن شاهد باشیم اما متاسفانه کارهای ارائه شده به لحاظ کیفیت در سطح بسیار بسیار پایین و غیرقابل تحملی قرار داشتند به طوری که بعد از دیدن هر نمایش احساس می کردیم کاری دانش آموزی را شاهد بودیم که البته این نه تنها نظر بنده بلکه نظر بسیاری از تماشاگرانی بود که ساعتها وقت خود را به تماشای کارها اختصاص داده بودند. وی می افزاید: متاسفانه طبق برنامه ریزی انجام شده در جدول زمانی و مکانی جشنواره، بیشتر کارها سر ساعت اجرا نمی شد و یا اینکه با تغییر مکان اجراها روبرو می شدیم که خیلی از دوستان نتوانستند کارها را ببینند که این امر به نبود هماهنگی مسئولان جشنواره برمی گردد. این هنرمند خوزستانی اظهار می کند: با تاسف باید گفت در یکی دو مورد از کارها مشاهده کردیم کارهایی به جشنواره راه پیدا کرده که در دیگر جشنواره ها با عناوین مختلف شرکت داشته اند و فقط نام اثر تغییر یافته بود به طور مثال یکی از نمایش ها در گذشته (از سال ٨٨ تا ٩۵) در جشنواره های مختلفی مانند جشنواره نمایش کوتاه رامهرمز، طنز آغاجاری و جشنواره تئاتر دانشجویی شرکت کرده بود و امسال نیز با نامی جدید در جشنواره استانی حضور یافته بود که ای کاش دوستان هیئت بازبین بر این مساله بیشتر واقف بودند. تقی پور ادامه می دهد: بعضا مشاهده شد کارهایی که مورد بازبینی قرار گرفته بودند کارهای به نسبت قوی تر بودند و اینجا این سوال پیش می آید که چه چیز باعث شد که کارهایی این چنین ضعیف در جشنواره پذیرفته شوند. با همه این تفاسیر امیدواریم که نمایش های اهوازی راه یافته به جشنواره کارهای فاخر و قوی ای باشند و خروجی این جشنواره از کارهای اهواز باشد. باید گفت تا زمانی که شرایطی غیرحرفه ای و غیراصولی بر مدیریت اجرایی تئاتر استان و برگزاری جشنواره ها حاکمیت داشته باشد به هیچ وجه نمی توان شاهد پیشرفتی در روند کیفی و کمی برگزاری و شرایط اجرایی چنین جشنواره ها و حتی اجراهای عموم تئاتر در استان بود.

انحصار مدیریت اجرایی جشنواره های استان در دست عده ای خاص، نبودن نظارت کافی از سوی متولیان فرهنگی استان، بی تفاوتی مدیران ارشد استانی همچون استانداری نسبت به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره استانی تئاتر خوزستان، نداشتن برنامه ریزی صحیح از سوی مدیران تئاتری استان و مرکز استان که بتوانند با برنامه ای صحیح و دقیق نظارت و کنترل ریزبینانه بر تمامی مراحل برگزاری جشنواره داشته باشند و بسیاری شرایط دیگر همه و همه سبب می شود تا جشنواره های تئاتر استان هر سال بی کیفیت تر، ضعیف تر و بی محتوا تر از سال های گذشته اجرا شوند. جای خالی کارگردانان و گروه های قدر تئاتر یکی از بانوان هنرمند و بازیگران با تجربه تئاتر اهواز نیز در خصوص کیفیت کارهای راه یافته به جشنواره بیان می کند: کارهای اجرا شده از نظر نقد و بررسی های انجام شده و نظر تماشاگران کارهای ضعیفی بوده به جز یکی دو کار که آن هم می توان گفت نسبت به دیگر نمایش های اجرا شده در جشنواره نسبتا خوب بودند. «خدیجه بابادی» همچنین در رابطه با کیفیت اجرایی جشنواره می گوید: جشنواره نسبت به سال گذشته که جشنواره تئاتر استانی به شکل غیرمتمرکز برگزار شد، بهتر بوده اما در کل از کیفیت اجرایی ضعیفی برخوردار است. به جرات می توان گفت هیچگونه پیشرفتی در وضعیت تئاتر خوزستان دیده و احساس نشده است. وی، یکی از دلایل ضعیف بودن جشنواره های اخیر و به خصوص امسال را حضور نداشتن گروه های باتجربه و کارگردان های قدر استان در میدان رقابت عنوان کرد که به علت اینکه از سوی مدیریت اجرایی تئاتر استان و جشنواره ها در دوره های گذشته مورد بی مهری قرار گرفتند، دیگر تمایلی برای شرکت در جشنواره های استان نداشته و بیشتر به اجرای عموم سوق پیدا کرده اند. جابه جایی مکان و زمان اجراها، شروع با تاخیر حتی بیش از یک ساعته نمایش ها، ورود بی نظم و غیرحرفه ای تماشاگران به خصوص در اجراهای پلاتویی که نیم ساعت قبل از شروع کارگردان ها و مسئولان اجرایی تماشاگران خاص خود را از دری غیر از در اصلی وارد می کردند و در زمان شروع نمایش اعلام می کردند ظرفیت تکمیل شده و جایی برای آن همه تماشاگری که ساعتها در گرمای طاقت فرسای اهواز در صف در انتظار ورود ایستاده بوده اند، نیست و ایرادهایی دیگر همه از نقاط ضعف برگزاری جشنواره است که نه تنها امسال بلکه هر ساله جزو دغدغه های هنرمندان و هنردوستان استان بوده و هست. کمبود سالن مناسب تئاتر در اهواز قائم مقام دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر خوزستان در خصوص تاخیرهای یک ساعته و گاه بیشتر در اجرای نمایش ها توضیح می دهد: تا زمانی که کارگردان نمایش اجازه ورود تماشاگران را ندهد ستاد اجرایی نیز نمی توانند برطبق جدول زمانبندی عمل کنند که این تاخیر از سوی کارگردان ها و گروه های نمایشی نیز به زمان و شرایط دکوربندی و اجرای جنرال گروه ها بستگی دارد.

«حسین محمدی» ادامه می دهد: در خصوص جابه جایی مکان اجراها باید گفت انتقال اجرای نمایش از تالار آیینه به آفتاب به دلیل بعد مسافت تالار آینه و به منظور آسایش و رفاه حال تماشاگران صورت گرفت و همچنین دلیل جابه جایی اجرای پلاتو و سالن تالار آفتاب در روز اول هم به دلیل کثرت جمعیتی بود که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و اگر نمایش پلاتو اول اجرا می شد امکان حضور همه تماشاگران در ظرفیت پایین پلاتو فراهم نمی شد که باز هم باید گفت یکی از دلایل اصلی مشکلات این جشنواره و جشنواره های دیگر به کمبود و یا حتی نبود سالن های تئاتر مناسب و امکانات اجرایی دیگر مانند پلاتوهایی با ظرفیت بالا در اهواز برمی گردد. به نظر می رسد تئاتر استان خوزستان هر چه بیشتر به جلو گام برمی دارد بیشتر به مدیریتی اصولی و حرفه ای نیاز پیدا می کند تا شاید اصول حرفه ای جای خود را به باندبازی و انحصارطلبی گروهی بدهد تا دیگر در زمان برگزاری جشنواره ها شاهد برخی رفتارهای غیرحرفه ای از سوی گروه های اجرایی و متولیان برگزاری جشنواره ها نباشیم. همچنین باید به دنبال جواب این سوال بود که چه چیز و چه شرایطی باعث می شود که کسانی که سال ها خاک صحنه تئاتر استان را خورده اند پس از مدتی از صحنه تئاتر کنار می روند و نه تنها در جشنواره ها بلکه گاها دیگر در هیچ عرصه ای از تئاتر استان دیده نمی شوند، کارگردانان و گروه هایی که در جشنواره های گذشته نه تنها در استان بلکه در سطح منطقه ای و فجر هم حرف هایی برای گفتن داشتند و مقام هایی را نیز کسب کرده بودند. و دیگر اینکه جای خالی پیشکسوتانی است که سالها برای اعتلای تئاتر استان زحمت کشیدند و شاید استفاده از تجربیات آنها بتواند راه پیشرفت را برای این هنر پویا ولی درجازده استان باز کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن