تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816249399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویارویی اصولگرایان با جامعه مدرسین


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



رویارویی اصولگرایان با جامعه مدرسین
«استقبال بزرگان قم از فرستاده دولت تدبیر و امید»؛ این تیتری است که در سه سال گذشته، اگر نگوییم هر هفته، حداقل، هر ماه یکبار در رسانه‌های مکتوب و مجازی شاهد آن هستیم
روز نو : «استقبال بزرگان قم از فرستاده دولت تدبیر و امید»؛ این تیتری است که در سه سال گذشته، اگر نگوییم هر هفته، حداقل، هر ماه یکبار در رسانه‌های مکتوب و مجازی شاهد آن هستیم.
 
به گزارش روز نو؛ معمولاً در سفر هر یک از وزرای دولت و یا معاونان رئیس جمهور و هیئت همراه‌شان به قم، مراجع تقلید و علمای بزرگ قم، استقبالی بسیار خوب و گرم از آنان داشته و تکه کلام «سلام ما را به آقای روحانی رئیس جمهور محترم برسانید» در هر یک از این دیدارها مطرح می‌شود؛
 
واقعیت این است که بزرگان و مراجع تقلید قم، روحانی و دولت یازدهم را خوب ارزیابی و از آن حمایت می‌کنند؛ برای مثال در قضیه برجام و توافق هسته‌ای، با همه تلاش‌های مخالفان دولت برای پر سر و صدا نشان دادن مخالفت‌ها در قم با توافق هسته‌ای، اما این مراجع تقلید بودند که در بزنگاه به حمایت از توافق هسته‌ای پرداخته و همواره دکتر ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان را با آغوش باز پذیرا و از زحمات او و همکارانش در وزارت خارجه برای به ثمر رساندن مسئله هسته‌ای تشکر کردند.
 
*پیوند جامعه مدرسین با مراجع تقلید
 
حالا اما کمتر از 10 ماه به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ایران، نگاه بسیاری از سیاسیون کشور، به شهر قم و بزرگان این شهر از جمله علما و مراجع بزرگ تقلید و همین طور جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دوخته شده که تصمیم نهایی آنان در انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود؛ البته به گفته بسیاری از اساتید حوزه، شأن مراجع تقلید بسیار فراتر از آن است که به صورت مصداقی به حمایت از کاندیدای خاصی بپردازند، اما همه سیاسیون و افراد آشنا با محیط حوزه‌های علمیه می‌دانند که جامعه مدرسین حوزه علمیه، که بسیاری از مراجع تقلید زمانی عضو فعال آن بودند و امروز هم ارتباط خود را با این تشکل ریشه دار حوزوی حفظ کرده‌اند، همواره تصمیمات مهم خود از جمله تصمیم در خصوص انتخابات ریاست جمهوری را با نظرات مراجع تقلید اعلام می‌کند.
 
*آزمون سنجش ادعای جریان اصولگرا در انتخابات 96
 
جریان اصولگرا همواره، حداقل در ادعا، در حرف و در موضع گیری‌هایشان، عنوان کرده‌اند که ما تابع نظر جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران) هستیم و نظرات مراجع تقلید و علما برای ما فصل الخطاب است. اما باید دید که در عمل، جریان سیاسی اصولگرا، تا چه میزان حرمت مراجع تقلید و حرمت نظرات آنان را نگاه داشته و بر خلاف نظر آنان، موضع دیگری اتخاذ نمی‌کنند.
 
اما استقبال گرم و صمیمی مراجع تقلید قم از فرستاده‌های مختلف دولت تدبیر و امید از جمله وزرا و معاونان رئیس جمهور روحانی به شهر قم، آن هم در تمام طول مدت سه سال گذشته چه پیامی دارد؟ و چقدر می‌تواند در پیش بینی امروز ما، از فعل و انفعالات جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات ریاست جمهوری 96 نقش ایفا کند؟
 
*احتمال حمایت جامعه مدرسین از کاندیداتوری روحانی در انتخابات 96
 
برادر کوچکتر حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی، یعنی حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی به عنوان یکی از اساتید حوزه علمیه قم که در حال حاضر رئیس مؤسسه مسجد نیز هست و همواره ارتباط نزدیکی با برخی از مراجع تقلید داشته، در گفت وگو با روزنامه الکترونیکی «امید ایرانیان» به بررسی احتمال حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از کاندیداتوری آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 پرداخت.
 
حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی گفت: مراجع معظم تقلید با سلایق مختلف و با انگیزه‌های مختلف، یک جامعیتی برای شیعه درست کردند، و هر کدام به زاویه‌ای از زوایای مکتب تشیع پرداختند که مجموع آن‌ها، می‌شود فرهنگ شیعی؛ در این دوران‌های اخیر، مسئول دولت نهم و دهم، نه خودش می‌توانست به دیدار مراجع تقلید و علما بیاید و نه وزرایشان را مراجع تقلید می‌پذیرفتند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و حضور آقای روحانی در جایگاه ریاست جمهوری، اصلاً فضای ارتباط مراجع تقلید با دولت به صورت کلی عوض شد و شاهد یک ارتباط صمیمانه‌ای هستیم.
 
این استاد حوزه علمیه قم افزود: ارتباط شخص آقای روحانی و دولتمردان دولت یازدهم با مراجع بزرگ تقلید به گونه‌ای است که حداقل هر ماه یکبار، یکی از معاونان رئیس جمهور و یا وزرای دولت به قم می‌آیند و با مراجع معظم تقلید ملاقات دارند؛ این دیدارها که دیدارهای صمیمانه‌ای هم هست، یک نگرشی را برای مردم ایران پدید می‌آورد، که کسانی که پیرو واقعی مرجعیت و رهبری هستند، و کسانی که دنبال رو حقیقی ولایت فقیه هستند، راهشان را پیدا کنند تا انشاالله مثل زمان دولت سابق، کشورمان با چالش مواجه نشود؛ چون گرچه در دولت‌های نهم و دهم، یک کارهایی شد، ولی در عموم قضایا، از همه جهات سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی باختیم، اما در این دولت حداقل باخت نداشتیم.
 
*حمایت مراجع تقلید از دولت روحانی راه را مشخص کرده است
 
حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی در پاسخ به این سؤال که «ارتباط نزدیک و صمیمی مراجع معظم تقلید قم و علمای بزرگ این شهر با آقای روحانی و دولتمردان دولت یازدهم، تا چه میزان روی تصمیم انتخاباتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نقش داشته و به حمایت احتمالی جامعه مدرسین از کاندیداتوری آقای روحانی منجر خواهد شد؟» گفت: بنده عرض کردم کسانی که دنباله رو مرجعیت و رهبری هستند، راه خود را در میانه موضع گیری‌های مراجع بزرگ تقلید و علماء پیدا خواهند کرد.
 
این استاد حوه علمیه قم اضافه کرد: همه ما، هم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم طلاب و اساتید حوزه و هم مردم حزب الله، تابع مرجعیت مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب هستند؛ مقام معظم رهبری نیز از مراجع تقلید هستند؛ لذا این نگاه مراجع تقلید می‌تواند یک نگاه گویا و راهگشایی برای افرادی باشد که مدعی فصل الخطاب بودن نظرات مراجع تقلید هستند؛ موضع گیری‌های مراجع تقلید، چیزی را بر کسی مخفی نمی‌کند که نیاز به بیان داشته باشد.
 
حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی در خصوص حمایت اصولگرایان از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، با توجه به حمایت مراجع تقلید از دولت یازدهم در طول سه سال گذشته و مطرح شدن ایده حمایت اصولگرایان از آقای روحانی که از سوی برخی از شخصیت‌های اصولگرا نیز مطرح شده است، گفت: هنوز قضاوت برای این موضوع زود است؛ چرا که متأسفانه در کشور ایران، بیشتر تصمیمات برای انتخابات مهم ریاست جمهوری در دقیقه 90 گرفته می‌شود که این مسئله خیلی خوب نیست.
 
این استاد حوزه علمیه قم افزود: مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری مربوط به دولت دهم، مناظره انتخاباتی و بیان سخنانی از سوی رئیس دولت، همه چیز را بهم ریخت اما به امید خداوند، مردم دیگر گول شعارهای قبلی را نخواهند خورد.
 
*حمایت مراجع تقلید از دولت روحانی در تصمیم جامعه مدرسین بی تأثیر نیست
 
اما آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه نیز در گفت وگو با روزنامه الکترونیکی «امید ایرانیان»، در خصوص رویکرد جامعه مدرسین در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اظهار کرد: رویکرد خاصی مشخص نیست.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که «ارتباط نزدیک و صمیمی مراجع معظم تقلید قم و علمای بزرگ این شهر با آقای روحانی و دولتمردان دولت یازدهم، تا چه میزان روی تصمیم انتخاباتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نقش داشته و به حمایت احتمالی جامعه مدرسین از کاندیداتوری آقای روحانی منجر خواهد شد؟» گفت: به هر حال دید و بازدید و ملاقات دولتمردان و دیگر مسئولان با مراجع معظم تقلید، یک روال طبیعی است و اگر غیر از این باشد، خلاف عادت و خلاف عرف است.
 
آیت الله علیدوست افزود: این که مقامات کشوری و مسئولان، به شهر قم بیایند و با مراجع معظم تقلید دیدار کرده و مورد احترام این بزرگان واقع شوند، ا گر چه طبیعی است، اما قطعاً و قهرا، این ارتباط نزدیک و صمیمانه، در نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اساتید بزرگ حوزه، بی تأثیر نخواهد بود.
 
*مراجع تقلید در مقابل دولت سابق موضع سلبی داشتند
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که «منظور شما از طبیعی بودن ارتباط مستمر و صمیمانه دولت آقای روحانی و وزرای مختلف دولت تدبیر و امید با مراجع تقلید چیست؟ در حالی که در دولت قبل شاهد آن بودیم که حتی در برهه‌ای از زمان، نه تنها وزرا و دیگر دولتمردان، که حتی خود محمود احمدی نژاد هم نمی‌توانست با مراجع تقلید و علما دیدار کند، چرا که این بزرگان، او را به حضور نمی‌پذیرفتند؟»، گفت: در مورد ارتباط کلی مسئولان کشور با مراجع تقلید یک اصل اول داریم که بر اساس همین اصل اول، عرض کردم این ارتباط دولت آقای روحانی با مراجع تقلید طبیعی است، اما در کنار این اصل اول و کلی، یک اصل ثانوی هم داریم.
 
آیت الله علیدوست در پاسخ به این سؤال که «منظور شما از اصل ثانوی چیست؟» گفت: گاهی عواملی باعث می‌شود، همه علما یا برخی علما صلاح نبییند آن طور که باید به طور طبیعی با مسئولان برخورد کرده و نقطه نظرات خود را در ملاقات‌های مختلف به آنان انتقال دهند، برخورد نکرده و از روی مخالفت زیاد، اصلاً با آنان ملاقات نکنند. مانند زمانی که در دولت سابق با آن روبرو بودیم؛ یعنی ممکن است موضع گیری کلی دولت به جهتی باشد که مراجع معظم تقلید و علما، راضی به آن اقدامات نباشند. یعنی بسیاری از علما و مراجع تقلید ما، با وجود این که سیستم و کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند، اما در مقابل یک رئیس دولت و دولت او، به خاطر عملکردش در موضوعات مختلف و یا گفتارش، موضع سلبی اتخاذ کرده باشند.
 
جدای از نظر مثبت بسیاری از اعضای شناخته شده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای حسن روحانی رئیس جمهور و دولت یازدهم، از جمله آیت الله مرتضی مقتدایی، آیت الله شیخ محمدجواد فاضل‌لنکرانی، آیت الله سیدمحمد غروی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و ...، اما در مقابل، بسیاری از اصولگرایان دیگر، هنوز شیوه عملکردی خود را برای انتخابات مهم ریاست جمهوری مشخص نکرده‌اند.
 
*وقتی دبیرکل و سخنگوی یک حزب، نظر واحدی ندارند
 
رسانه‌های اصولگرا در دو روز گذشته این خبر را منتشر کردند که «در نشست اخیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله موحدی‌کرمانی به عنوان مسئول کمیته انتخابات این تشکل انتخاب شد.»؛ آیت الله موحدی کرمانی که پس از رحلت آیت الله مهدوی کنی، در جایگاه دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران تکیه زده است، اخیراً در خصوص احتمال حمایت جریان اصولگرا از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفته است: «با توجه به شرایطی که داریم بسیار بعید است که ما بخواهیم از آقای روحانی حمایت کنیم».
 
اما در کنار اظهارات آیت الله موحدی کرمانی در جایگاه دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران، سخنگوی این جریان یعنی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، نظر دیگری دارد و می‌گوید: «این را بگویم که اینطور نیست که شرایط آقای روحانی شرایطی باشد که مورد اقبال اصولگرایان قرار نگیرد و محتمل است مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری از ایشان حمایت کند و اگر گزینه بهتری نداشته باشیم حتماً وارد گفتگو با ایشان خواهیم شد. من این موضوع را نفی نمی‌کنم».
 
*اثبات ادعای اصولگرایان در محل تردید
 
بسیاری دیگر از اصولگرایان نیز از مدت‌ها پیش ایده حمایت اصولگرایان از کاندیداتوری آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرده‌اند؛ حالا باید صبر کرد و دید که آیا اصولگرایان با تمام ادعاهای خود در خصوص فصل الخطاب بودن نظر مراجع تقلید در موضوعات مختلف و از سوی دیگر حمایت‌های صریح مراجع تقلید در طول سه سال گذشته از آقای روحانی و دولت یازدهم، چه تصمیمی را در انتخابات 96 اتخاذ خواهند کرد. آیا آنان به اختلافات خود در خصوص حمایت از آقای روحانی یا عدم حمایت از او پایان خواهند داد؟

*اميد ايرانيان





تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن