تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816517787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق بر‌ سر‌ حمایت از روحانی به هم نخورد!


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه آرمان امروز- رضا پارسا: معمولا رسم بر این بوده که رئیس قوه مجریه برای دور دوم ریاست جمهوری، در انتخابات شرکت می‌کند.

اگر چنین فرض بگیریم که حسن روحانی هم در انتخابات سال ۹۶ شرکت خواهد کرد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا اصلاح‌طلبانی که در سال ۹۲ از او حمایت کردند و زمینه را برای پیروزی او در انتخابات فراهم ساختند، سال آینده هم از رئیس دولت تدبیر و امید حمایت خواهند کرد؟ این پرسش و سوالاتی از این‌ دست را با «محمدصادق جوادی حصار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.

این روزها بحث نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بسیار داغ شده است. فکر می‌کنید که با وجود همه اختلافات و انتقادات، آقای روحانی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان خواهند بود؟

نمی‌توان از الان نسخه نهایی را امضا کرد، اما انتخاب آقای روحانی به‌عنوان نامزد نهایی به عواملی بستگی دارد. یکی از این عوامل تعیین‌کننده آن است که آقای روحانی، همچنان که تا امروز برمدار خردورزی، تنش‌زدایی، ایجاد تفاهم و تعامل میان جناح‌های داخلی کشور و پیگیری موثر مطالبات ملی در عرصه بین‌المللی ظاهرشده است، بعدازاین نیز همین مسیر را ادامه دهد. اگر ایشان همچنان در همین مسیر حرکت کند و ضرباهنگ رشد، توسعه و پیشرفت کشور، با همین روندی که امسال شاهد آن هستیم، ادامه یابد، آقای روحانی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان خواهد بود. مضاف بر اینکه در بین اصولگرایان، رقیب جدی برای آقای روحانی وجود ندارد. اصلاح‌طلبان هم با همان رویکردی که درگذشته به سراغ ایشان رفتند، در سال آینده سراغ او خواهند رفت.

امروز هیچ‌کدام از مولفه‌هایی که اصلاح‌طلبان را متقاعد کرد که در سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت کنند، دچار تغییر جدی و ماهیتی نشده است. هنوز هم دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان ثبات و امنیت کشور در عرصه داخلی و بین‌المللی است. آنها هنوز هم تلاش می‌کنند که شخصی زمام امور اجرایی کشور را به دست گیرد که خردمندی و گفت وگوی توام با اندیشه ورزی و عمل پایدار و مبتنی بر قانون و خرد را سرلوحه کار خود قرار دهد، به وعده‌هایی که داده وفادار باشد و مناسبات ملی را طوری تعریف کند که به رشد و توسعه عمومی کشور و تقویت خصوصی جریان‌های آسیب‌پذیر کشور بینجامد.

 دولت آقای روحانی، وارث دولتی است که بیشترین شعار را در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر داد و بیشترین لطمه را هم به همین قشر وارد کرد؛ یعنی آسیب پذیران جامعه را به مرحله بحران رساند؛ اما اگر این رویکرد که مبتنی بر تقویت اقتصاد ملی با عنایت به اقتصاد خرد و خانوار است، همچنان ادامه پیدا کند، ثبات ملی و درجه محبوبیت نظام جمهوری اسلامی را در عرصه داخلی و بین‌المللی افزایش خواهد داد و مطالبات اصلی اصلاح‌طلبان هم در همین دو بعد خلاصه می‌شود. اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند که می‌خواهند ما در عرصه بین‌المللی کشوری جلوه کنیم که هستیم، یعنی ایران کشوری مبتنی بر اندیشه‌های خردمندانه، سابقه درخشان تمدنی، علمی، فرهنگی و سیاسی و قدرت نظامی قابل‌اعتنا در منطقه خاورمیانه و از سوی دیگر، کشوری باثبات و رو به توسعه جلوه کند.

 کشوری که اقتصاد ملی آن رشد می‌یابد و جهتگیری‌های انسانی آن در جهت تامین حقوق همه اقشار جامعه است. کشوری که شهروندانش از چتر امنیتی قانون برخوردار باشند و دولت از آنها حمایت کند. کشوری که شرایط عمومی آن به شکلی باشد که هیچ جوان ایرانی سودای مهاجرت را در سر نپروراند و هر سرمایه‌گذاری، اطمینان داشته باشد که می‌تواند سرمایه خود را از خارج به داخل کشور منتقل کند.

 کشوری که در آن ثبات و امنیت را به مرحله‌ای برسانیم که علاوه بر بازگشت پول‌های رفته، سرمایه‌گذاران خارجی هم بتوانند در این جزیره ثبات، سرمایه‌گذاری کرده و سود مطلوب و عادلانه‌ای ببرند و چرخ توسعه کشور هم به گردش پررونقی درآید. اینها مجموعه‌ای از مطالبات اصلاح‌طلبان است. اگر آقای روحانی در این مسیر حرکت کند، تردید نداشته باشید که اصلاح‌طلبان همچنان آقای روحانی را به‌عنوان گزینه نخست خود انتخاب خواهند کرد.

آقای روحانی تا امروز نشان داده‌اند که بر خردورزی و تعقل گرایی تاکید دارند. طرح این مسائل به این معناست که احتمال می‌دهید آقای روحانی از این مدار خارج شوند؟

خیر. تاکید ما این است که اولویت دولت باید حفظ ثبات، امنیت داخلی و تقویت اقتصاد خرد و خانوار باشد. اگر این مسیر طی شود تا ما بتوانیم رشد قابل‌توجهی را از دولت ببینیم، مسلم بدانید که این دولت، همچنان دولت منتخب مردم خواهد ماند. اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند! اگر ما تاکید داریم که دولت در مدار خردمندی حرکت کند، به این معنا نیست که در حال حاضر در این مدار حرکت نمی‌کند یا این شائبه وجود دارد که دولت قصد دارد از این مسیر خارج شود.

 این تذکر به آن جهت است که دولت مادامی که این گونه حرکت کند، مورد حمایت مردم است. اگر در آینده، دولت به هر دلیلی از این مسیر خارج شود، مطمئن باشید که حمایت مردم را از دست خواهد داد و در این صورت، اصلاح‌طلبان به‌عنوان بخش قابل‌توجه مردم در جامعه سیاسی، انگیزه‌ای برای حمایت از آقای روحانی نخواهند داشت و هر کس هم از چنین دولتی حمایت کند، خود را خراب کرده است. اما امروز آقای روحانی موردحمایت مجموعه سیاسی و فرهنگی معتدل و اصلاح‌طلب کشور است و ما آرزو می‌کنیم که همچنان همین مسیری را که پیش‌گرفته‌اند و در آن موفق بوده‌اند ادامه دهند. در این مسیر، همه مردم ازجمله اصلاح‌طلبان و همه‌کسانی که دغدغه ثبات و توسعه ایران را دارند، از آقای روحانی حمایت خواهند کرد.

هفته گذشته از قول یکی از منابع موثق نقل‌شده بود که ایشان رغبتی به شرکت در انتخابات سال ۹۶ نداشتند، اما درنهایت راضی شدند. فکر می‌کنید دلیل این بی‌رغبتی چیست؟

تنها یک مساله وجود دارد! آن‌هم اینکه آقای روحانی احساس کرده باشد که شخص دیگری وجود دارد که بتواند برنامه‌های ایشان و مطالباتی را که ذیل کاندیداتوری او مطرح‌شده بهتر از خودشان نمایندگی کرده و لباس تحقق بپوشاند؛ اما تصور من این است که در شرایط کنونی و با توجه به همه مناسبات تعیین‌کننده قدرت سیاسی در کشور، شخصی بهتر از آقای روحانی را نمی‌توانیم برای ایجاد بالانس سیاسی پیدا کنیم. نه اینکه آقای روحانی معجزه خواهد کرد. نه! اما فعلا توافق بر سر ایشان است و بهتر است که این توافق به هم نخورد!

در این میان، برخی از هواداران دولت با فرض اینکه آقای روحانی نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، آقای ظریف را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای ریاست جمهوری معرفی کردند. این موضوع را تا چه اندازه محتمل می‌دانید؟

شخصا آرزو می‌کنم که چنین اتفاقی رخ ندهد؛ چراکه آقای ظریف از ذخایر اصلاح‌طلبان و دولت اعتدالی آقای روحانی هستند و قطعا در کنار آقای روحانی بهتر می‌توانند عمل کنند تا اینکه بخواهند به‌جای آقای روحانی وارد صحنه شوند.





۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن