تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806357317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما ایرانیان،با عربستان سعودی چگونه بجنگیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «تابناک» ؛ محمود ملکی ؛ ما و سعودی ها از دیپلماسی بریده ایم؛ اما هنوز به جنگ هم نرسیده ایم؛در دوره جنگ سردیم و جنگ نرم! جنگ سرد،همان جنگ روانی و تبلیغاتی است؛ کشورها عملا نمی جنگند و به تبلیغات و عملیات ایذایى علیه یکدیگر اکتفا می‏کنند. سلاح جنگ تبلیغاتی هم قلم است و بیان.

به گزارش «تابناک»، ما اکنون با کشوری وارد جنگ تبلیغاتی شده ایم که غالب کشورها زبان و خطی را که آنان بدان تکلم می کنند و می نویسند را می فهمند و از قضای روزگار زبان و خط ما را نمی فهمند! جالب اینکه ما حتی در زمره آن غالب افراد جهان هم نیستیم که زبان عربی را می فهمند و می دانند! ما در وسط معرکه جنگ تبلیغاتی با عربستان، نه زبان عربی را می فهمیم و نه کسی زبان ما را می فهمد! شاید «ما زبان عربی بلد نیستیم» کمی مبهم است. بله؛ قرار نیست همه ما زبان عربی بدانیم، اما برای به سرانجام نیک رساندن این کارازار برخی حتما باید این زبان را  بدانند و بتوانند خود نیز به زبان آنها و بقیه مردم جهان بنویسند و حرف بزنند! وقتی دیپلماسی متعارف و رسمی به بن بست می رسد، این زبان،کلمات و جمله ها هستند که به میدان می آیند تا افکار عمومی پیرامون دور و نزدیک را در کاراز تبلیغاتی، اقلا آگاه سازند. برخی حتما باید زبان عربی را بشناسند.

همه دیپلمات های ما باید بدانند! اما قریب به اتفاق دیپلمات های ما زبان عربی بلد نیستند؛ شاید اگر از آنان که اتفاقا متخصص میزهای عربی-آفریقایی هستند پرسیده شود که تازه ترین مناظرات سیاسی در جهان عرب چیست بی خبر باشند؛ شاید از آخرین تحولات جهان عرب در همین بیست و چهار ساعت گذشته بی اطلاع باشند! شاید از آخرین هشتک های ساخته شده در جهان عرب در شبکه های اجتماعی خبر نداشته باشند و ندانند چه اخباری دردنیای عرب که اتفاقا خیلی هم دور نیست و همین بیخ گوشمان است، تبدیل به ترند شده است.

به راستی چه تعداد از دیپلمات های ما خود را در دل این جنگ سرد عربستان با ایران می بینند و لازم می دانند که به آن فکر کنند؟اکنون که سعودی ها ترمز دیپلماسی متعارف را کشیده اند،چه اندازه از این بار جنگ تبلیغاتی را دیپلمات های ما به صورت رسمی و غیر رسمی بر دوش می کشند؟ به چه میزان هر روز صبح روزنامه های مطرح جهان عرب در بین دیپلمات های ما رد و بدل می شود؟ این روزها غیبت ایرانیان در مناظرات اصلی سیاسی خاورمیانه به وضوح به چشم می آید. ایرانیانی که اگر چه بستر حضور برایشان فراهم نیست؛ اما از آن سو خود نیز محتوای حضور را فراهم نکرده اند!

سیاستمداران ما باید برای زیستن در حال و هوای منطقه، عربی بدانند! نه اینکه دیپلمات ها فقط باید بدانند؛ سیاستمداران ما هم ابزار مقابله را نمی دانند و نمی شناسند؛ چند سیاستمدار دولتی و غیر دولتی می شناسیم که بتواند از پس یک مناظره نفس گیر با یک سیاستمدار عرب، به زبان عربی برآید؟ چقدر سیاستمداران ما برای جنگ سرد تبلیغاتی با کشوری چون عربستان در چنته دارند؟جنگ سرد تبلیغاتی این روزها با سعودی ها جنگ قلم است و بیان! چرا سیاستمداران ما با جهان عرب بیگانه اند!انگار ما جزیره ای دور افتاده ایم از همه جهان به ویژه از همه همسایگان مان و با به ویژه در جهان عرب! مشاهده کنید در انبوه مطبوعاتی که صبح ها بر دکه های مطبوعاتی این کشور می بینید یک روزنامه مطرح عربی، یک مجله، یا هفته نامه و ماهنامه دیده نمی شود! ماکجای این دنیا زندگی می کنیم!

همسایگانی که دور تا دور ما را گرفته اند حتی ترکیه ترک زبان و افغانستان فارس زبان، عربی می دانند! نه اینکه عاشق این زبان هستند، نه؛ می خواهند در جنگ تبلیغاتی منطقه شان نیازشان را برطرف کنند تا از قافله تحولات دور و برشان جای نمانند! سیاستمداران دولتی و غیر دولتی ما کجا هستند و به چه فکر می کنند؟

روزنامه نگاران ما  هم برای شرکت در این کارزار قلمی و بیانی، عربی باید بدانند! زبان ندانی روزنامه نگاران وطنی، قصه پر غصه ای است. کافی است همین اکنون از  سایتی، روزنامه ای یا خبرگزاری خواسته شود آبروی یک هموطن را در داخل کشور بریزند، در کسری از ثانیه، سوژه ی مورد نظر نابود می شود! اما در یک جنگ تبلیغاتی با طرفی همچون سعودی ها، هیچ در چنته نداریم. از روزنامه نگار و خبر نگار دولتی که با هزار نوع رانت در خبرگزاری های با پول بیت المال یا دولت یا در صدا و سیما، خود را وصله کرده اند، تا کنون آبی برای این جنگ تبلیغاتی برای این کشور گرم نشده است! جالب اینکه به شیوه همه کارهای داخلی مان تصور می کنیم با بی آبرو کردن دشمنان خارجی مان در داخل، قدمی برداشته ایم، غافل اینکه همه سر و صداهای نامفهوم ما برای دنیای خارج از ایران در حد هیاهویی است که از بیرون یک ورزشگاه صد هزار نفری شنیده می شود.

دیپلمات ما، سیاستمدار ما یا روزنامه نگار ما برای زیستن در حال و هوای منطقه پر از تلاطم خاورمیانه تربیت نشده است! ما برای شلوغ کاری در درون جزیره ای به نام ایران در عصر ارتباطات پرورش یافته ایم. گاهی که گنگ و بی زبان نیستیم، شلوغ کاری هایی می کنیم؛ اما صدایمان برای دیگران مفهوم نیست! ما فقط برای خودمان، در جزیره خودمان بازی می کنیم!

پی نوشت: با زبان انگلیسی نمی توان با افکار عمومی خاورمیانه صحبت کرد یا بر اذهان عامه خاورمیانه ای ها تاثیر گذاشت؛ دانستن زبان بین المللی همچون انگلیسی برای مراودات منطقه ای و بین المللی در سطوح رسمی لازم است؛ اما کافی نیست! با کشورهای منطقه باید با زبان خودشان سخن گفت.
 



۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن