تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837329338
امام محمد باقر چگونه با غلو درباره اهل بیت مقابله می کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: دکتر رسول جعفریان: گروهی با دادن نسبتهایی غلوآمیز به ائمه، بیشترین آسیب را به تشیع رساندند
مبارزات امام باقر (ع) دوران امامت امام باقر (ع)،عصر گسترش جریان غلات و نفوذ غالیان بوده است. گروهی که با دادن نسبت هایی غلو آمیز به ائمه، بیشترین آسیب را به مذهب تشیع رساندند.گفت و گوی با حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، محقق و پژوهشگر تاریخ، درباره ظهور جریان غالیان و مبارزات امام پنجم با این گروه را بخوانید.«غلو» در جریان غالیان چگونه تعریف می شود؟
- غلو که جوش آوردن و از حد خارج شدن است، یک تعریف کلی دارد که عدول از حق به سمت افراط است. نتایج هم دادن نسبت هایی است که اساس آن را غلو تشکیل می دهد، یعنی افراط به سمت بالا. اساس این غلو نسبت ربوبیت دادن به انسانها در کنار خداوند است.
جریان غالیان، جریان تندرویی که به نام غلو و غلات شناخته می شود، بیشترین آسیب را به تشیع رساند و مهم ترین خطر تلقی می شد. به اجمال باید عرض کرد، اگر مبارزه مستمر امامان با این غالیان نبود، آنان بر کلیت جامعه تشیع غلبه کرده و اساس آن را مخدوش کرده بودند. حتی با وجود این مبارزات، باز هم غالیان توانستند بخش هایی از جامعه شیعی را با خود همراه کرده و از راه بدر کنند، حرکتی که تا به امروز آثارش برجای مانده است.
این غلو چگونه پدید آمد و آیا در قرآن به آن اشاره ای شده است؟
- نخستین بار در خود قرآن روی این حقیقت تأکید شده است که در برخی از ادیان، جریان غلو غلبه یافته است. این ایرادی بود که خداوند به مسیحیان داشت، آنجا که فرمود: یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فی دینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفى بِاللَّهِ وَکیلا (نساء:171).در این آیه، خداوند اهل کتاب را از غلو در دین پرهیز داده است. اولا در باره خدا، فقط آنچه حق یعنی درست است گفته شود. دیگر این که مسیح پسر خدا نیست، بلکه فرزند مریم و رسول خدا و کلمه ای و روحی است که خداوند به مریم القا کرده است، بنابرین و در نتیجه سخن گفتن از سه خدا (یا اب و ابن و روح القدس) نادرست است. باز تأکید می کند که خداوند فرزندی ندارد و آنچه در آسمانها و زمین است متعلق به اوست.
مسأله مهمی که در این باره مطرح است، در دوره رسول الله (ص) چنین نسبتهایی نسبت به آن حضرت مطرح نشد، اما بعدها در باره امیر المؤمنین (ع) به وفور گفته شد. چگونه می شود که غلو درباره پیامبر صورت نگرفت اما پیرامون حضرت علی(ع) و اولاد آن حضرت بسیار دیده شد؟
- یک نکته که در پاسخ به این پرسش مورد توجه برخی از نویسندگان قدیم هم قرار گرفته، این است که محیط عراق، محیطی با فرهنگ های متفاوت و کهن بود. در این فرهنگ ها که بخشی از آنها فرهنگ مسیحی بود، نگره های غلوگرایانه فراوان وجود داشت. بنابرین زمانی که اسلام وارد عراق گردید، به طور طبیعی مسلمانان تحت تأثیر این قبیل فرهنگها قرار گرفتند.
به عبارت دیگر، اسلام در مدینه زمان رسول الله، با یک فرهنگ نیرومندی مواجه نبود، اما البته همان مقدار که بود قرآن برخورد کرده و انحرافات یهود و نصارا را نشان داد، اما وجود یک فرهنگ بسیط در مدینه آن هم در فاصله ده سال و این که مرتب آیات الهی نازل شده و همه منتظر بودند ببینند خداوند چه می گوید، راه را بر وجود اندیشه های منحرف در میان مسلمانان بست، اما عراق شرایط متفاوتی داشت.ابن ابی الحدید در پاسخ این پرسش که چرا زمان رسول الله، با این که مردم اخبار غیبی از آن حضرت می شنیدند، در باره آن حضرت غلو نمی کردند اما در باره امام علی غلو می کردند، عقل و ایمان صحابه را استوارتر می داند. در حالی که این ستایش وجهی ندارد، مهم بساطت است. او به درستی می گوید: تفاوت میان غالیان عراق با عربهایی که معاصر رسول الله بودند، در این بود که این افراد عراقی و ساکن کوفه بودند و طینت عراق همیشه محل رشد گرایشهای انحرافی و فرقه ای عجیب و مذاهب تازه بوده است. مردمان این نواحی خود اهل فکر و دقت و نظریه و بحّاث در آراء و عقاید و شبهه طرح کردن در باره مذاهب بودند و در میان آنان در روزگار کسراها کسانی مانند مانی و دیصان و مزدک بودند. در حالی که نه طینت مردم حجاز مانند عراقی ها بود و نه ذهن حجازی مانند ذهن عراقی ها. آنچه بر اذهان حجازی ها غلبه داشت، خشکی و تکبر و خشونت طبع بود. ساکنان مدینه و مکه و طائف نیز، طبعشان نزدیک به طبع بادیه نشینان اطراف بوده و پیش از اسلام هیچ حکیم و فیلسوف و صاحب نظر و نیز موقعیتی برای طرح شبهه و ارائه فرقه ای بدعت گر در آن جا وجود نداشت.با توجه به خصوصیات مردم عراق و حضور حضرت علی (ع) در این کشور، جریان غالیان در زمان ایشان چگونه گسترش یافت؟
- غلو در عراق از زمان خود امام علی علیه السلام ریشه دواند و چنان که منابع نوشتهاند، امام با شدت با آنان برخورد کرد. اما به تدریج زمینه رشد آنان فراهم شد. این زمینه چنان بود که گروهی به طرفداری اهل بیت پدید آمدند و زمانی که شدت دشمنی امویان را دیدند، به تدریج در دوستی افراط ورزیدند. این گذشت تا آن که در محافل خاصی در کوفه، جریان فکری افراطی و غالی شکل گرفت و امامان به دلیل این که در مدینه بودند، امکان نظارت کافی نداشتند. به علاوه، چون ارتباطات نیز پنهانی و مخفیانه بود، برخی از رهبران غلات، ادعاهای گزاف به عنوان نمایندگی از طرف امامان مطرح می کردند. در ماجرای ظهور مختار، و شکست نهایی وی، زمینه های روحی غلو بیشتر شد و به تدریج که فرهنگ اسلامی به سمت تئوریزه شدن پیش می رفت، غلو نیز خود را با ادعاهای شگفت، در بازار مکتب سازی در عراق، آماده می کرد.بر پایه روایات و مستندات تاریخی، این جریان در زمان امام باقر(ع) گسترش بیشتری داشته و رهبران غالی ادعاهای عجیبی را مطرح می کردند. نوع غلو آن ها چگونه بوده است؟
- بله، اشارات مختصری در باره برخورد امام مجتبی، امام سجاد و سپس امام باقر ـ علیهم السلام ـ در باره غلو در اختیار داریم. این جریان در دوره امام باقر بیشتر و بیشتر شد. مغیره بن سعید عجلی یکی از نخستین رهبران غالی است که ادعاهای عجیب و غریبی مطرح کرد. به گزارش علی بن محمد نوفلی وی از امام باقر اجازه خواست تا نزد ایشان برود. آنگاه گفت: شما به مردم بگویید که من غیب می دانم، من عراق را در اختیار شما خواهم گذاشت! امام باقر بشدت با او برخورد کرده و حرفهای تندی به او زد. آنگاه وی نزد ابوهاشم عبدالله بن محمد بن حنفیه رفت. اما او نیز با وی چنین کرده با کتک از خود دورش کرد. سپس نزد محمد بن عبدالله بن حسن (نفس زکیه) رفت. او مردی آرام و ساکت بود. همان مطالب را برای وی هم بازگفت و او سکوت کرد. او در سکوت وی طمع کرده و گفت: شهادت می دهم که او همان مهدی است که رسول الله بشارت آمدنش داده است. او قائم اهل بیت است. او همچنین ادعا کرد که علی بن الحسین یعنی امام سجاد، به محمد بن عبدالله بن حسن وصیت کرده است. سپس به کوفه آمد. وی فردی شعبده باز بود. به گمراهی مردم نشست و شمار فراوانی فریفته او شدند.مغیره بن سعید عجلی در بدبین کردن جامعه مسلمانی نسبت به شیعیان نقش مؤثری داشت. در باره نقش مغیره و نسبت هایی که به امام باقر می داد، شعری از ابوهریره عجلی خطاب به امام باقر علیه السلام در دست است که گفت: أبا جعفر أنت الولیّ أحبّه و أرضى بما ترضى به و أتابع/أتتنا رجال یحملون علیکم أحادیث قد ضاقت بهنّ الأضالع/أحادیث أفشاها المغیرة فیهم و شرّ الأمور المحدثات البدائع/ وی در این شعر خطاب به امام می گوید: ای ابوجعفر! تو ولی هستی که من او را دوست دارم و هرآنچه تو به آن راضی هستی، من هم راضی بوده و پیروم.اما مردانی نزد ما آیند و مطالبی از شما نقل می کنند که ما را دلگیر میکند.اینها احادیثی است که مغیره [بن سعید] از شما منتشر کرده و بدترین امور، بدعتها هستند.
غالیان برای اثبات ادعاهای خود از چه ابزارهایی استفاده می کردند و برخورد امام باقر(ع) با این جریان در روایات معتبر چگونه آمده است؟- حمزة بن عمار بربری از اهالی مدینه بود که از آن جدا شد و مدعی نبوت شخصی به نام ابن کرب شده، محمد بن حنفیه خدا می دانست و خودش را امام. او می گفت که هفت سبب (سبعة اسباب) از آسمان بر وی فرود خواهد آمد و او زمین را با آن خواهد گشود و مالک آن خواهد شد. شماری از مردم مدینه و کوفه از وی پیروی کردند. ابوجعفر باقر علیه السلام از او بیزاری جست و تکذیبش کرد و شیعیان نیز از او برائت جستند. بیان [بن سمعان] یکی از هواداران او بود که می گفت امام باقر به او وصیت کرده است. بیان همراه پانزده نفر از پیروانش توسط خالد بن عبدالله قسری دستگیر شده و در مسجد کوفه آتش زده شد.نوبختی در جای دیگری مینویسد: بیان نامه ای به امام باقر نوشت و او را به خود و اقرار به نبوتش خواند و گفت: اَسلم تسلم. تسلیم شو تا سالم بمانی. امام باقر به کسی که نامه را آورده بود دستور داد تا نامه را بخورد. بیان هم جانش را بر سر این ادعایش گذاشت (فرق الشیعه: 31).ابومنصور نامی که از طایفه عبدالقیس بود، از کوفیانی که خانه آنجا داشت، اما در بادیه بزرگ شده و فردی امی بود، پس از وفات امام باقر مدعی شد که آن حضرت، «امر» امامت را به او سپرده و او را وصی خود کرده است. کم کم ادعاهای بزرگتری کرد تا آن که گفت: علی بن ابی طالب پیامبر بوده است. همین طور حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی، من هم نبی و رسول هستم. پس از من هم شش تن از فرزندانم پیامبرند و آخرین آنها قائم است. وی به یارانش گفته بود هر کس با آنها مخالفت کرد او را ترور کنند. چون کافر و مشرک هستند. نام این کار را جهاد خفی گذاشته بود. (فرق الشیعه، ص 35).این نمونه ها نشان میدهد غالیان با چه ابزارها و ادعاها تلاش می کردند دوستداران اهل بیت را به سمت خود جذب کنند. این افراد اغلب از کسانی بودند که سابقه نصرانیت یا ادیان دیگر را داشته و باورهای گذشته و باستانی خود را عقاید اسلامی و شیعی گره می زدند. تشخیص درستی و نادرستی این ادعاها با شیعیان ساده دل که علاقه مند به اهل بیت بودند دشوار بود. به همین دلیل کسانی جذب اینان می شدند. اما مهم تر از همه بدنامی بود که برای ائمه و شیعیان در میان سایر مسلمانان بوجود آورده و زمینه دور شدن آنان را از تشیع فراهم می کردند.خبرآنلاین مطالب مرتبط :حدیثی از امام باقر(ع) به ۴ زباندعای امام باقر (ع) برای افزایش رزقنظر امام خمینی درباره علت وصیت امام باقر برای نوحه سرایی دعای پولدار شدن از امام باقرامام باقر(ع) روزه چه کسانی را ناکامل میدانند
زیبایی و تناسب اندام
برای اینکه آرایش بهتر روی صورتت بشینه این محصول ها رو استفاده کن
با گوشیت خرید کن.جلوی درب خونه تحویل بگیر بهترین لوازم آرایشی دنیا با 90درصد تخفیف
در 45 چجوری میتونم این مقدار اضافه وزن باقیمانده رو از بین ببرم
چجوری می تونم جلوی ریزش موهامو بگیرم؟؟؟
جمعه 19 شهریور 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
حدیث روز/ سخن امام رضا(ع) درباره جایگاه اهل بیت سول الله(ص) - پایگاه اطلاع رسانی بلاغ مازندران
امام رضا علیه السلام در کلامی گران بها جایگاه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و تسلط و آگاهی عملی وارثان پیامبر ص را بیان فرموده اند به گزارش بلاغ امام رضا علیه السلام آیا چنین نیست که خداوند مى فرماید او داناى غیب است و غیب خود را بر هیچ کس آشکار نمى سازد مگر بر آن پیامسخن امام رضا(ع) درباره جایگاه شیعیان نزد اهل بیت(ع)
سخن امام رضا ع درباره جایگاه شیعیان نزد اهل بیت ع تاریخ انتشار سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰ ۵۴ گفتم من از شیعیانتان هستم و شما بر ایشان دعا مىکنى فرمود آیا متوجّه چیز دیگرى جز این شدى گفتم نه فرمود هرگاه خواستى بدانى که نزد من چه جایگاهى دارى ببین من نزدت چه جایگرادیو تهران به مرور زندگی امام محمد باقر (ع) می پردازد
رادیو تهران به مرور زندگی امام محمد باقر ع می پردازد شناسهٔ خبر 3764054 - پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۳ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; رادیو تهران به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت به مرور زندگی امام محمد باقر عاشعار شهادت امام محمد باقر علیه السلام (2)
شعرهای شهادت امام محمد باقر ع میشود چشم من پر ز اشک از غمت یا باقرگشته هفت آسمان سیه از ماتمت یا باقرمیزند زهر شرر بر تن و جان تو یا باقرمیروی سوی حق ای به قربان تو یا باقرعالم علمی پور سجادیقال باقر شد بهر ما هادیصد هزار عابد عبدتان آقاما همه قطره تا تویعضو هیأت امنای خیریه امام محمد باقر (ع): اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه دشمن از نقاظ ضعف ما باخبر نشود
عضو هیأت امنای خیریه امام محمد باقر ع اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه دشمن از نقاظ ضعف ما باخبر نشود عضو هیأت امنای خیریه امام محمد باقر ع گفت اقتصاد مقاومتی یعنی نگذارید دشمن ببیند در زینبیه فلان مشکل هست که این را اقدام و عمل میگویند به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان محمدرضا کاس ام اس شهادت امام محمد باقر(ع)
اس ام اس شهادت امام محمد باقر ع یک عمر سوخت قلب تو از کینه هشام آن دشمن سیاه دل بى حیاى توتنها نه در عزاى تو چشم بشر گریست آن دشمن سیاه دل بى حیاى تواى خفته همچو گنج به ویرانه بقیع پر مى زند کبوتر دل در هواى تودر را به روى امت اسلام بسته اند آن گمرهان که بى خبرند از صفاى تو&عزاداری شهادت امام محمد باقر (ع) ـ مسجد صاحب الامر (عج) ـ شهریور 95 - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
سخنران حاج مهدی توکلی مداحان حاج غلامرضا عینی فرد کربلایی نریمان پناهی و کربلایی محمد حسین پویانفروارث برای دیدن سایز اصلی تصاویر بر روی تصاویر کلیک کنیدچهارشنبه ۱۷شهریور۱۳۹۵سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
سالروز شهادت امام محمد باقر ع تسلیت باد هفتم ماه ذی الحجه سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام محمد باقر ع میباشد ۱۳۹۵ جمعه ۱۹ شهريور ساعت 07 02 به گزارش پانا از شهرستانهای استان تهران نام مبارک امام پنجم محمد بود لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلاس ام اس شهادت امام محمد باقر علیه السلام (5)
پیامک شهادت امام محمد باقر علیه السلام خسته در بند غمم بال و پرم می سوزدنفسم با جگر شعله ورم می سوزدبا دلم زهر چه کرده ست خدا می داندجگرم نه که زپا تا به سرم می سوزدشهادت امام محمد باقر ع تسلیت باد اس ام اس شهادت امام محمد باقر ع تنها تر ین غر یب دیاجایگاه اهل بیت علیهم السلام در کلام امام رضا (ع) - تحلیل ایران
امام رضا علیه السلام در کلامی گران بها جایگاه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و تسلط و آگاهی عملی وارثان پیامبر ص را بیان فرموده اند به گزارش تحلیل ایران مشرق نوشت امام رضا علیه السلام آیا چنین نیست که خداوند مى فرماید او داناى غیب است و غیب خود را بر هیچ کس آشکار نمى-
گوناگون
پربازدیدترینها