تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816690658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه اطلاعات: از 200 هزار طلبه مدارس علمیه، چند نفرشان توان تبلیغ دین در خارج از مرزها را دارند؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: روزنامه اطلاعات: از 200 هزار طلبه مدارس علمیه، چند نفرشان توان تبلیغ دین در خارج از مرزها را دارند؟
اگر انگشت اشاره به اقصی نقاط کشور خودمان برآید، که آیا توزیع متناسب مبلّغانی که پاسخگوی دین مردم در دنیای متجدّد باشند صورت گرفته یا نه، پاسخ چه خواهد بود؟
 روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت:

طبق آمارها، در حال حاضر بالغ بر یکصد و هشتاد و پنج هزار نفر طلبه و فاضل و پژوهشگر دینی در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل و تحقیق هستند و امسال حدود هفده هزار نفر طلبه‌ی اوّلی بدین خیل عظیم پیوسته‌اند.

این رقم جدا از بزرگان صاحب‌کرسی تعلیم و تدریس است که در جایگاه رفیع مدرّسان در سطوح مختلف بدین مهم مشغول‌اند که خدای همگان‌شان را توفیق افزاید. با یک حساب ساده، سرانه‌ی نفوس ایرانی در بهره‌وری از مبلّغ دینی به ازای هر چهارصد نفر، یک نفر است و این،‌رقم کمی‌نیست.

نیز نیاز به توضیح این واضح نیست که در سالیان اخیر پس از انقلاب، توسعه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در نظام حوزوی پیشرفت‌هایی چشمگیر و بعضاً خارق‌العاده داشته است و نوآوری‌ها و بهسازی‌های مختلف چه در زمینه‌ی روش‌ها و اسلوب و چه در حوزه‌ی مواد آموزشی اعمّ از تجدید و تهذیب و تلخیص، قابل توجه و سزاوار تمجید و قدردانی ویژه بوده است. به خصوص رشد کمّی داوطلبان ورود به حوزه‌ی تحصیلات دینی هیچ نسبتی با گذشته‌ها ندارد و با آن‌که شرایط نشستن در دروس دینی و برگرفتن کسوت طلبگی دشوارتر و نظام‌مند‌تر از گذشته‌ها شده است، اقبال علاقمندان به حوزه فزونی یافته است.

امّا جای پاسخ به این سؤال هنوز خالی است که آیا با وجود همه‌ی این پیشرفت‌ها، نیل به مقصد و مقصود دین هموارتر و چشمگیرتر شده است یا نه؟

امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اگر شرایط اعزام و هجرت شان به خارج فراهم باشد، تقریباً می‌توان مطمئن بود که در ادامه‌ی تحصیل و نیز احراز کرسی تدریس موفق هستند؛  آیا اگر طلاب علوم دینی ما بعد از احراز یک مقطع تحصیلی، به خارج از کشور عزیمت کنند، توان ادامه‌ی تحصیل و یا احراز کرسی تدریس را خواهند داشت؟ ممکن است بگویید ذات علوم دینی و محتوا و مفاهیم آن، چندان مناسبتی با ادامه و نیل به مدارج بالاتر در خارج از کشور را ندارد. هرچند در همین گزاره تشکیک‌هایی مطرح است، امّا با فرض قبول آن، آیا تبلیغ و ترویج آموخته‌های خود را قادر خواهند بود؟ به جای بحث نظری در این مقوله نگاهی به آمارهای واقعی بیندازیم تا ببینیم چه میزان از فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیّه، صرفاً جهت تبلیغ دینی در خارج کشور، مجهّز بدین توانایی‌اند. این تجهیز فقط به آموزش زبان خارجی محدود نمی‌شود، بلکه میزانی از پرورش‌یافتگی و فرهیختگی در دیگر شئون علمی‌را نیز لازم می‌آورد. متأسّفانه حوزه‌های علمی‌شیعی دست بسیار پایینی را در تبلیغ تشیّع در اقصی نقاط عالم دارند و اگر هم در جاهایی معدود و انگشت‌شمار از قارّه‌ی سیاه توفیقاتی در این زمینه به دست آمده، عمدتاً مدیون ابتکارات شخصی و انگیزه‌های فردی بوده است و نه پشتیبانی سیستماتیک حوزه‌ی بزرگ علمیّه.

اگر انگشت اشاره به اقصی نقاط کشور خودمان برآید، که آیا توزیع متناسب مبلّغانی که پاسخگوی دین مردم در دنیای متجدّد باشند صورت گرفته یا نه، پاسخ چه خواهد بود؟


تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - 08 September 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن