تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803606410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الحاق رسمی ایران به پیمان تاک، توسعه همکاری با آ.سه.آن


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: الحاق رسمی ایران به پیمان تاک، توسعه همکاری با آ.سه.آن
"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه هفته جاری با سفر به لائوس رییس دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن سند پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا (تاک) را امضا می کند.
به گزارش نامه نیوز، وزرای امور خارجه 10 کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن سوم مرداد ماه گذشته در چهل و نهمین اجلاس خود در لائوس با پیوستن ایران به همراه شیلی، مراکش و مصر به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا موافقت کردند.
اجلاس سران این اتحادیه و شرکای گفتمانی آن قرار است روز هفته جاری در "وینتیان" لائوس برگزار شود و در آن سران 10 کشور عضو آ.سه.آن به همراه آمریکا، چین، استرالیا، نیوزیلند، روسیه، هند و دیگر شرکای گفتمانی اتحادیه آ.سه.آن شرکت می کنند.

کارشناسان معتقدند پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا که با امضای رییس دستگاه دیپلماسی رسمیت می یابد، گامی رو به جلو برای کار جمعی با این بلوک منطقه ای است که تلاش جهانی برای توسعه همکاری با آن در حال افزایش است.
به اعتقاد کارشناسان، الحاق ایران به این پیمان زمینه را برای تعامل بیشتر کشورمان با این اتحادیه رو به رشد بخصوص همکاری های اقتصادی فراهم می کند، همکاری که کشورهای عضو به صورت مستقل تلاش کردند پس از اجرای برجام توسعه دهند، اما با این شرایط این روابط می تواند در قالب جمعی نیز شکل گیرد.

مقام های بلندپایه ایران و اعضای اتحادیه آ.سه.آن طی چند سال گذشته تلاش کردند با سفرها و رایزنی های مختلف به هدف خود که گسترش مناسبات است دست یابند و سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به اندونزی، سفرهای رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به سنگاپور، برونئی، اندونزی، تایلند و دیگر مقام های ایران به کشورهای دیگر منطقه از جمله ویتنام، فیلیپین و مالزی را می توان در این چارچوب تعریف کرد.
رهبران و مقام های بلندپایه مالزی، ویتنام، فیلیپین، اندونزی، سنگاپور و تایلند نیز پس از برجام به صورت متعدد به تهران سفر کرده و رایزنی هایی برای توسعه مناسبات به ویژه در بخش اقتصادی انجام شده است.

"جوکو ویدودو" رییس جمهوری اندونزی نیز در آینده نزدیک از ایران دیدن می کند تا مناسبات دو کشور هر چه بیشتر توسعه یابد.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با 10 کشور عضو آ.سه.آن دارای رابطه دیپلماتیک است و 6 کشور اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین ، ویتنام و برونئی در تهران سفارتخانه دارند.

ایران نیز در اندونزی، مالزی، برونئی، فیلیپین، ویتنام، تایلند و سنگاپور سفارتخانه دارد. ایران از سال 1390 خورشیدی سفیر اکردیته نزد آ.سه.آن را نیز معرفی کرده است.
اکنون با پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا که با 625 میلیون نفر جمعیت، هفتمین اقتصاد جهان محسوب شود، راه برای همکاری جمعی با هر 10 کشور عضو آ.سه.آن باز شده و این روابط می تواند شکل جدید و گستره تری به خود بگیرد.

"ابراهیم رحیم پور" معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تاکید دارد اکنون فرصتی برای همکاری با مجموعه آ.سه.آن فراهم شده و ما بدنبال این همکاری هستیم تا از مقررات و ضوابط این اتحادیه استفاده کنیم.
"ولی الله محمدی" سفیر آکردیته ایران نزد آ.سه.آن نیز در گفت وگو با ایرنا، الحاق جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا را یک گام مهم و اساسی در جهت توسعه و تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و بین المللی ایران با کشورهای عضو به ویژه در دوران پسا برجام دانسته بود.

وی معتقد است الحاق ایران به این پیمان، راه را برای همکاری های راهبردی سیاسی و اقتصادی با کشورهای عضو آ.سه.آن و جنوب شرق آسیا و ارتقاء رابطه ایران با آ.سه.آن در آینده به سطح "شریک گفتمانی" که در حال حاضر 10 کشور جهان از آن برخوردار هستند، فراهم می کند.
پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا (تاک) فوریه سال 1976 توسط کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین و سنگاپور به امضا رسید و در حال حاضر 30 کشور به آن پیوسته اند.

اصول مندرج در این پیمان، پایه و مبنای تنظیم روابط کشورهای عضو آ.سه.آن با یکدیگر و روابط سایر کشورهای جهان با کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا است.
این پیمان دارای 5 فصل و 20 ماده است که در فصل اول آن به ارتقاء صلح پایدار، مودت و همکاری بین ملت ها، احترام به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، برابری و همگرایی منطقه ای همراه با حفظ هویت ملی تاکید شده است.

"مرضیه افخم" سفیر ایران در مالزی نیز الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا را یک رویداد مهم در همکاری های طولانی مدت بین ایران و این اتحادیه منطقه ای دانست.
وی با تاکید بر اینکه پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا برای حفظ و ارتقاء صلح و ثبات منطقه ای است، گفت الحاق کشورمان به این پیمان انعکاس دهنده اراده سیاسی و تعهد ایران به همکاری با آ.سه.آن و تقویت صلح و ثبات در این منطقه است.

کارشناسان معتقدند الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا که می تواند نقش مهمی در توسعه روابط کشورمان با هر یک از اعضای اتحادیه آ.سه.آن و همچنین این اتحادیه به صورت یک واحد ایفا کند، ظرفیت افزایش همکاری های اتحادیه 10 عضوی آ.سه.آن با سازمان همکاری های اقتصادی اکو را نیز که شامل 10 عضو است و بیش از 330 میلیون نفر از جمعیت جهان را در خود جای داده است، فراهم می کند.

حضور ایران در پیمان مودت آ.سه.آن می تواند زمینه تبدیل شدن ایران به عنوان شریک گفتمانی اتحادیه جنوب شرق آسیا (با توجه به تاثیرگذاری ایران در غرب آسیا) را فراهم و تحقق برخی اهداف سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) از قبیل گسترش تجارت درون منطقه ای و فرامنطقه ای و حذف موانع تجاری و ارتقاء شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم را مهیا کند.


منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
چرا هواپیماهای روسی احتمالا به ایران برمی گردند؟
الجبیر: نسبت به حصول موضعی مشترک در خصوص سطح تولید نفت خوشبینم
کربی: ایران همۀ تعهداتش دربارۀ برجام را اجرا کرد/ آژانس انرژی اتمی هم تأئید کرد
روسها چقدر به ریاض نزدیک می‌شوند؟



۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن