تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814688428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سد کوچری ذخیره ای برای مقابله با کم آبی منطقه مرکزی کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: لاریجانی: سد کوچری ذخیره ای برای مقابله با کم آبی منطقه مرکزی کشور است رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : سد کوچری، ذخیره ای برای مقابله با کم آبی شهرهای مرکزی کشور در دهه های آینده است.
۱۳۹۵ دوشنبه ۸ شهريور ساعت 15:59

خبرگزاری پانا+

به گزارش گروه سیاسی پانا، علی لاریجانی روز دوشنبه در جریان مراسم بهره برداری از طرح ملی سد کوچری گلپایگان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه 10 شهر مرکزی کشور از آب این سد استفاده خواهند کرد، افزود: احداث این سد باعث می شود تا در زمان کم آبی، به شهرهای اطراف این سد آبرسانی کنیم و وضع ثابتی برای آب آشامیدنی این شهرها در دهه های آینده به وجود آید.
وی افزود: از رهبر معظم انقلاب که بصورت ویژه برای حل مشکل آب در این منطقه دستور دادند، تشکر می کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از سال های گذشته برای احداث این سد دستور به سرمایه گذاری دادند و اگر اوامر رهبر معظم انقلاب نبود، این سد مشکل حل نمی شد.
وی اظهارکرد: همچنین از مهندسان و دست اندرکاران اجرای این طرح ملی سپاسگزاری می کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره کمبود قانون در حوزه آب تصریح کرد: در این حوزه مشکل قانونی نداریم.
وی افزود: قوانینی که قبلا برای تقسیم بندی آب در بخش های مختلف تدوین و تصویب شده کفایت می کند.
لاریجانی اضافه کرد: شورای عالی آب نیز وظایفی دارد و تصمیم گیری های لازم را اتخاذ می کند و تلاش آنها بر این است که از آب به صورت بهینه استفاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این گفت وگو مصرف بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی را یکی از مهمترین مشکلات حوزه آب و کشاورزی بیان کرد و افزود: آبیاری در بخش کشاورزی کشور بصورت سنتی انجام می شود و باید با اصلاح این شیوه، از آبیاری تحت فشار استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته، هر سال مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است، افزود: معتقدم باید برای افزایش این مبلغ در برنامه پنج ساله ششم با دولت توافق کنیم.
لاریجانی اضافه کرد: اختصاص رقم بیشتری برای این موضوع در برنامه ششم، موجب می شود تا زمین های کشاورزی بیشتری با آبیاری تحت فشار آبیاری شوند و با این روش، میزان صرفه جویی آب در بخش کشاورزی افزایش می یابد.
وی در عین حال گفت : افزون بر اصلاح شیوه آبیاری در بخش کشاورزی باید کشت های متناسب برای استان های مختلف در نظر گرفته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر برنامه ریزی برای تسریع در عملیات تکمیل و بهره برداری از طرح های انتقال آب در کشور تاکید کرد و گفت: این طرح ها و سدهایی که وزارت نیرو در دست اجرا دارد باید به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: در 2 سال گذشته با دستور رهبر معظم انقلاب بودجه کافی برای این طرح ها در نظر گرفته شده است.
بهره برداری از طرح ملی سد کوچری گلپایگان امروز (دوشنبه) در مراسمی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو در شهرستان گلپایگان از توابع استان اصفهان آغاز شد.
به گزارش ایرنا، با بهره برداری از این طرح ملی، سالانه 182 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های دز واقع در شهرستان الیگودرز از طریق تونل زیرزمینی به سد گلپایگان واریز و از آنجا به وسیله انشعاب های لوله ای به شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور و سلفچگان منتقل می شود.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به گلپایگان با عنوان «طرح قمرود» از سه بخش عمده تونل های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آبرسانی تشکیل شده است .
سامانه انتقال آب از سرشاخه های دز شامل تجمیع منابع آبی چشمه سرداب، رودخانه های دره لکو، دره دزدان و دره دایی در ارتفاعات زاگرس میانی واقع در جنوب الیگودرز است که پس از طی حدود 200 کیلو متر مسیر به مخزن سد کوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان می ریزد است.
این طرح که از آن به عنوان یکی از بزرگترین طرحهای انتقال آب کشور یاد می شود از سال 1381 آغاز شد و امروز پس از 14 سال بطور رسمی به بهره برداری رسید.
افتتاح تونل های انتقال آب سد کوچری در اسفند سال 1389و مرحله نخست بهره برداری از این سد در اسفند سال 92 صورت گرفت.
حجم ذخیره آب سد کوچری 207 میلیون متر مکعب است که در سال گذشته به میزان 23 میلیون مترمکعب آبگیری شد و در سال جاری نیز آبگیری 60 میلیون مترمکعب برای آن برنامه ریزی شده است، قراراست حجم آبگیری این سد تا سال آینده به 200 میلیون مترمکعب افزایش یابد.
عملیات احداث سدکوچری در شهرستان گلپایگان استان اصفهان برعهده شرکت آب منطقه ای تهران بوده و اعتبار هزینه شده برای این طرح ملی تاکنون هفت هزار و 700 میلیارد ریال (به قیمت ثابت و دفتری) عنوان شده است .
کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می کنند.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز واقع در جنوب شهرستان الیگودرز به «قمرود» از سه قسمت عمده تونل های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آبرسانی تشکیل شده است.
در آیین افتتاح این طرح ملی،، وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان استان اصفهان نیز حضور داشتند.
شهرستان گلپایگان در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن