تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805760984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از کجا بفهمیم که دعاهایمان به صلاح است؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: نرم شدن دل، روان شدن اشک و فروتنی، هم، نشانی از آن است که انسان، سخن پروردگارش را در اعماق وجودش مورد پذیرش قرار داده و هم علامتی است که خداوند، هدی ناقابل بنده خویش را پذیرفته است.

به گزارش تراز ، ما در این نوشتار به دو سوال مهمی پاسخ خواهیم داد که حتما به ذهن همه شما رسیده است. پس با ما همراه باشید.

پرسش اول: از کجا بفهمیم که دعاها و خواسته هایی که از خداوند داریم به صلاحمان هست یا نه؟
به استناد آیات و روایات،دعا  از امور عبادی است و از احکام، شرایط، آداب خاصی برخوردار است. از جمله ی احکام دعا این است که انسان از خدا چیزی را بخواهد که، حرام نباشد و یا به ضرر دیگران نباشد و یا ...
هم چنین دعایی که در روایات و آیات، سفارش فراوان به آن شده، دعا و درخواست در باره ی حاجات و حوایج معنوی است. مانند درخواست توفیق برای اطاعت اوامر الاهی و ترک محرمات، و دعا برای جامعه ی اسلامی و مؤمنان و ...
بنابراین؛ اگر چه آموزه های دینی به ما می گوید در امور کوچک و بزرگ دعا کنیم و در دعا اصرار و پی گیری داشته باشیم، ولی برای تشخیص صلاح و مصلحت در دعا باید، به این نکته توجه کرد که دعا نیز امری قانونمند است، لذا نباید با قوانین تشریعی و تکوینی پروردگار در تعارض باشد.علاوه بر آن؛ در حصول نتیجه هم نباید شتاب کرد، و باید استجابت را از جهت زمان به خدا واگذار نمود، تا آنچه مصلحت است عمل نماید.

پرسش دوم: از کجا بدانیم عبادات ما نزد خداوند متعال قبول می شود؟
اگرچه پذیرش طاعات و عبادات  و یا رد آنها موضوعی است که با توجه به کردار انسان ها و نیت های آنان مشخص شده و در نهایت، این پروردگار است که کلید قبولی و رد اعمال به دستان او است، اما در منابع اسلامی نشانه هایی برای پذیرش اعمال ارائه شده است.
نرم شدن دل، روان شدن اشک و فروتنی، هم، نشانی از آن است که انسان، سخن پروردگارش را در اعماق وجودش مورد پذیرش قرار داده و هم علامتی است که خداوند، هدی ناقابل بنده خویش را پذیرفته است:
در قرآن کریم می خوانیم: پروردگار، بهترین سخن را فرو فرستاده، کتابى که آیاتش مانند یکدیگر است. آیاتى مکرّر دارد که از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانى که از پروردگارشان مى ترسند مى افتد،
سپس برون و درونشان نرم و متوجّه ذکر خدا مى شود، این هدایت الهى است که هر کس را بخواهد با آن راهنمایى مى کند و هر کس را خداوند گمراه سازد، راهنمایى براى او نخواهد بود.[1]
و یا: «افرادی که از دانش بهره برده اند، هنگامی که آیات قرآن را بشنوند، با صورت به سجده می افتند.... به سجده افتاده، اشک از دیدگانشان جاری شده و بر فروتنی شان افزوده می شود.[2]
موارد یاد شده نشانی از آن است که انسان، سخن پروردگارش را به یقین پذیرفته است، اما همین نشان ها، علائمی از پذیرش اعمال انسان ها نیز می باشد:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله)  فرمود: گریه ای که از خشیت پروردگار سرچشمه گیرد، کلید رحمت خدا و نشانی از قبول عمل و راهی برای پذیرش درخواست های انسان است.[3]
شاید به همین دلیل باشد که در ابتدای برخی زیارات توصیه شده است که تلاش کن در برابر پروردگارت خاشع شوی و اشک بریزی که اگر چنین وضعیتی برایت پیش آید، نشانی از پذیرش عملت خواهد بود.[4]
البته شاید این پرسش به وجود آید که گریه در تمام رفتار عبادی انسان ممکن نیست، مثلا در اعمالی چون زکات، نیکی به والدین، انفاق و ... گریستن معنایی ندارد، پس چگونه می توان قبولی عمل را تشخیص داد؟!
پاسخ، آن است که خشوع و فروتنی در برابر دستورات پروردگار، خود به تنهایی می تواند معیار مناسبی برای درک پذیرش عمل باشد. انسان در هر کردار خود باید بسنجد که در انجام آن، تا چه حد در برابر خدایش فروتن بوده است و هرچه این فروتنی بیشتر باشد، احتمال قبولی آن بالاتر بوده و ثواب بیشتری بدان تعلق خواهد گرفت.

پی نوشتها:
[1]. زمر، 23.
[2]. اسراء، 109-107.
[3]. دیلمی، محمد بن حسن، إرشاد القلوب، ج 1، ص 98، انتشارات رضی، قم، 1412 ق.
[4]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، ص 88، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1419 ق.


منبع: تبیان







زمانبندی انتشار: 2 شهريور 1395 - 10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن