تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803085005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان با اسد کنار می آید؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: فرارو: کودتای نافرجام در ترکیه نه تنها زلزله ای سیاسی در داخل ترکیه ایجاد کرده است، بلکه شرایط منطقه را نیز در آستانه یک زلزله قرار داده است.

بالاگرفتن تنش ترکیه با اروپا و آمریکا پس از کودتای نافرجام و بهبود روابط ایران و روسیه با ترکیه در کنار حمایت قاطع این دو کشور از دولت ترکیه در جریان کودتا وضعیت بحران سوریه را در مسیر تازه ای قرار داده است.

ترکیه که تا پیش از این از مخالفان سرسخت اسد و دولت مستقر در سوریه و یکی از مهمترین حامیان معارضان سوریه به حساب می آمد، اکنون به نظر می رسد مسیر تازه ای را در قبال همسایه جنگ زده خود در پیش گرفت است.

یکی از نشانه‌های بارز این مسیر تازه سفر موفق دیروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ترکیه است. ظریف اولین مقام عالی رتبه یک کشور خارجی است که پس از کودتا به ترکیه رفته است.

سفری که علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب آن را "ارزشمند" و "به موقع "خوانده است.

براساس گزارش ها در مذاکرات ظریف با مقامات ترکیه یکی از مهمترین بحث ها موضوع سوریه بوده است. ظریف در ترکیه از حل اختلاف نظر ایران و ترکیه در موضوع سوریه با گفت و گو و مذاکره سخن گفت.

اما منابع رسمی جزییات مذاکرات را منتشر نکرده اند. با این حال اخبار غیررسمی از مثبت بودن مذاکرات بر سر سوریه حکایت دارد.

امروز روزنامه الحیات چاپ لندن از احتمال سفر اردوغان به ایران برای گفت و گو درباره اوضاع سوریه خبر داد. این روزنامه همچنین از تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه (روسی-ایرانی-ترکیه‌ای) برای حل بحران سوریه گفته است.

پیش از دیدار ظریف از ترکیه، اردوغان در سفری به سن پترزبورگ با پوتین دیدار کرد. این دیدار تاریخی پس از مناقشه جدی روسیه و ترکیه صورت گرفت و نشانه ای برای عادی شدن روابط این دو کشور است.

ترکیه در حالی اولین روابط دیپلماتیک خود پس از کودتای نافرجام را به ایران و روسیه اختصاص داده است که این دو کشور هر دو از حامیان درجه یک بشار اسد هستند. از سوی دیگر اردوغان تاکنون از دشمنان درجه یک بشار اسد بوده است. این شاید مهمترین دلیلی باشد که تاکنون ایران و ترکیه و روسیه گفت و گویی درباره بحران سوریه نداشته اند.

طبق گزارش الحیات، منابع ترکیه‌ای می‌گویند که مهم‌ترین نقطه اشتراک تهران و آنکارا در خصوص سوریه، حفظ تمامیت ارضی و رد سناریوهای تجزیه یا فدرالیته شدن و رد کیان کردی مستقل و مبارزه با تروریسم است که در گروههای مثل داعش و النصره و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نمود دارد.

الحیات افزوده است که این مسائل نشانه‌ای بر این است که موضوع حضور بشار اسد (در حل بحران) دیگر اولویت آنکارا نیست، هرچند که «ابراهیم کالن» سخنگوی اردوغان گفته که موضع ترکیه درباره لزوم کنار رفتن اسد تغییر نکرده و گفته که سخن از مرحله انتقالی با مشارکت بشار اسد در سوریه هنوز زود است.

اگر ترکیه حاضر باشد مسئله کناره گیری بشار اسد برای حل بحران سوریه را کنار بگذارد، موضع غرب و متحدان منطقه ای آن همچون عربستان و قطر در قبال سوریه به شدت تضعیف می شود و راه برای حل بحران سوریه باز می‌گردد. نباید فراموش کرد که ترکیه مهمترین گذرگاه معارضان سوری است تغییر موضع ترکیه در قبال بشار اسد می تواند زلزله ای در مسئله سوریه و منطقه ایجاد کند.

البته شکل گیری این شرایط به سادگی نیست. از یک سو ایران و روسیه به دنبال نزدیک کردن ترکیه به خود هستند و از سوی دیگر غرب و متحدان منطقه اش به دنبال نگهداشتن ترکیه در جبهه خود است. قرار است «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا 24 آگوست (سوم شهریور) به آنکارا سفر کند. سفری که می تواند در این باره تعیین کننده باشد.

با این حال علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب امروز اعلام کرد امیدوار است "تفاهم بین ایران و ترکیه روز به روز بیش‌تر شود و این روابط در مسائل منطقه‌یی به‌ویژه در زمینه سوریه بیش‌تر شود."

تفاهمی که قطعا بخش مهمی از  آن به مسئله بقای اسد در قدرت باز می گردد.





۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن