تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798495976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت اینکه اغلب پیامبران در خاورمیانه ظهور کردند،چیست؟ - پایگاه خبری شفقنا


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه )- کارشناس ادیان با بیان اینکه خداوند برای انسان ها در اعصار مختلف پیامبران و هدایتگرانی را فرستاده است، گفت: اگر بنا بود برای هر قوم پیامبری باشد و قرآن در مورد آن سخن بگوید در این صورت تمام قرآن به روایت تاریخ می گذشت. به گزارش شفقنا به نقل از شبستان خداوند صد و بیست و چهار هزار پیامبر را در اعصار مختلف برای هدایت انسان ها فرستاد تا به دور از شرک و گناه در کنار یکدیگر زندگی کنند و به عبادت خداوند متعال بپردازند؛ وقتی خوب توجه می کنیم این فرستادگان الهی عمدتا در منطقه خاورمیانه و اطراف آن حضور داشتند. برای بسیاری سوال است آیا فقط مردم این منطقه نیاز به هدایت داشتند؟ چرا خداوند پیامبران اش را در این خطه انتخاب کرد؟ این مباحث عمده پرسش هایی است که با حجت الاسلام دکتر حمید طباطبایی، استاد جامعه المصطفی (ص) العالمیه و پژوهشگر حوزه ادیان به بحث و گفت وگو گذاشته ایم که بخش نخست آن را می خوانید: چرا همه پیامبران در منطقه خاورمیانه ظهور کردند، مگر فقط مردم این منطقه نیاز به هدایت داشتند؟ پاسخ به این پرسش نیازمند ارایه چند مقدمه است که اگر مخاطب از آن آگاهی یابد قطعا پاسخ خود را یافته است. مقدمه نخست پاسخی است به این سوال که: وقتی خداوند قومی را خلق کرد آیا امکان هدایت آنها را فراهم می کند یا خیر؟ به این سوال این گونه پاسخ می دهم: خداوند در قرآن کریم فرمود: «و لکل قوم هاد» ( و برای هر قومی هدایت گری است). خداوند نفرمود که برای هر قوم نبی یا پیامبر اولوالعزم می فرستد بلکه گفته هدایتگری را برایشان می فرستد. مثلا ابراهیم(ع) را می فرستد، ابراهیم(ع) نیز یاران و شاگردانی دارد که به عنوان هدایتگر شناخته می شوند. در این بخش از بحث ممکن است برای برخی سوال شود که چه طور حضرت ابراهیم(ع) می تواند در اورشلیم شاگردی را تربیت کند که این فرد به کشور چین برود و با زبان چینی دست به هدایتگری مردمان آن سرزمین بزند؟ پاسخی که به این وجه از سوال داده می شود مقدمه دوم ما است. بدین بیان که پیامبران و اولیای الهی یا به عبارت بهتر حجت های الهی همگی به تمامی زبان ها تسلط دارند و هر وقت که بخواهند می توانند به آن زبان ها تکلم کنند. ما در روایات متعددی داریم که پیامبر(ص) به زبان های مختلف سخن می گفتند. امام رضا(ع) به زبان سانسکریت، یونانی و زبان های دیگر صحبت می کردند و زبان فارسی را با لهجه نیشابوری تکلم می کردند. در روایت داریم که اباصلت از امام رضا علیه السلام سوال می کند چه طور می توانیم نشان امامت را بفهمیم؟ آن حضرت علیه السلام پاسخ می دهند: «آیا این سخن امیرالمومنین(ع) به تو نرسیده است که به ما فصل الخطاب داده شده است؟» اباصلت می پرسد: فصل الخطاب چیست؟ حضرت(ع) پاسخ می دهند: «فصل الخطاب یعنی دانستن همه زبان ها.»(۱) لذا انبیا و اولیا نه تنها خودشان این قابلیت را داشتند، بلکه هرکسی که حجت الهی باشد می تواند این قابلیت را دارا باشد، حضرت سلیمان که زبان حیوانات را می دانست قطعا زبان های مختلف انسان ها را نیز می دانست. بنابراین، از این حیث خداوند هدایتگرانی را در نظر می گیرد و ابزار زبان را در اختیار آنان می گذارد. نتیجه این مقدمه عقلی این می شود که خداوند متعال برای اقوام دیگر امکان هدایتگری را قرار می دهد. چرا که وقتی آدم را خلق کرد، بشر برای هدایت شدن نیازمند به فرستادگان الهی با زبانی قابل فهم است. بحثی در اینجا میان برخی جامعه شناسان به ویژه جامعه شناسان غربی ایجاد شده آن است که می گویند اساس فطرت ادیان بر کفر است، یعنی آدمی از همان زمان تولد حتی چند میلیون سال قبل بر فطرت کفر متولد شده است و قرار نبوده تا سمت خدا برود و هدایت شود، چه تحلیلی در این رابطه وجود دارد؟ بله. این نظریه در بین جامعه شناسان ملحد وجود دارد اما جامعه شناسان خداباور اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان و .. این دیدگاه را رد می کنند و معتقدند تمام انسان ها بر فطرت توحید خلق شده اند چنان که شهید مطهری هم در آثار خود به این موضوع پرداخته است. اتفاقا در متون مقدس هندوییسم هم مفاهیم والای توحیدی وجود دارد، که همین نظریه را تایید می کند. گرچه در همین متون، در عین حال معارف غیرتوحیدی نیز وجود دارد. در اوپانیشادها و متون مقدس هندوئیسم در عین این که سخن از بیش از دو هزار گونه خدا و بت وجود دارد، معارف توحیدی جالب توجهی نیز هست که دال بر سرچشمه توحیدی داشتن این کتاب ها و سپس در معرض تحریف قرارگرفتنشان است. معارف واحد مشخص از انبیا یا کسانی که به خدا متصل بوده اند همواره دریافت و رواج یافته است و اگر موارد توحیدی در برخی آیین ها دیده می شود از همان حیث است اما این معارف به دلایل مختلف با معارف غیرتوحیدی مخلوط شده است به گونه ای که امروزه بعد از هزاران سال از سرآغاز بسیاری از این آیین ها فرایند تحریف آن ها قابل تحلیل و بررسی است. بنابراین، به مرور زمان تغییراتی در این عقاید که اتفاقا ریشه های توحیدی هم دارند ایجاد شده است، پس مردمان سرزمین های دیگر به هر نحو دانسته یا نادانسته با این مفاهیم رو به رو بودند اما چرا قرآن اشاره ای به آنها نداشته است، از کجا بفهمیم که این آیین ها از کجا و چه طور آمده اند؟ خداوند در قرآن می فرماید «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِکَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنَا عَلَیْکَ وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ… » (و مسلما پیش از تو فرستادگانى را روانه کردیم برخى از آنان را [ماجرایشان را] بر تو حکایت کرده ایم و برخى از ایشان را بر تو حکایت نکرده ایم…) . در این آیه قرآن نیز اشاره می کند که لزومی ندارد تمام تاریخ بشر برای انسان بازگو شود. برخی بخش ها در قرآن تصریح شده و دلیل هم داشته است، قرآن کتاب هدایت است و یک سری ماجراهایی که تاثیر هدایتبخش دارد را بیان می کند، قرآن تاریخ را نمی گوید. برخی نظر به آیه «و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» به معنایی ظاهری باور دارند و حتی معتقدند یکایک نظریات علوم جدید اعم از تجربی و ریاضی و فیزیک و … را باید در قرآن یافت. در حالی که این برداشت از این آیه کریمه صحیح نیست. قرآن دائره المعارف تاریخ یا علوم تجربی نیست. اگر قرار بود قرآن کل تاریخ را بیان کند تصور کنید که ما برای داستان انبیا، فقط باید شرح زندگی تاریخی یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر را می خواندیم. در این صورت با چه حجم عظیمی از اطلاعات روبه رو می شدیم که بسیاری از آن هم هیچ کاربردی در هدایت و زندگی بشر نداشت. پس اساسا قرآن کریم در مقام این نبوده که بخواهد تمام تاریخ بشر را ذکر کند تا اسامی یا جزئیات تاریخی پیامبران در همه اقوام را برای ما شرح و بسط دهد. ________________________________________ ۱ . عیون اخبارالرضا، ج ۱، ص ۲۵۱: یا اباصلت، اَنَا حُجّه اللّه عَلی خَلْقه و ما کان اللّه لِیتَّخذ حجّهً عَلی قومٍ و هُو لا یعرف لُغاتِهم اَو ما بلغتَ قول امیرالمؤمنین علیه السلام اوتینا فَصل الخَطاب فهل فَصل الخَطاب الاَّ معرفه اللُّغات؟ www.fa.shafaqna.com


یکشنبه ، ۳۱مرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.tnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن